نکات مهم برای رونق کسب و کار اینترنتی

ما در این مقاله سعی کردیم در رابطه با رونق بخشیدن به کسب و کار اینترنتی، پیشنهاداتی را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۰/۶/۳۱ | ۱۲:۳۰  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
نکات مهم برای رونق کسب و کار اینترنتی

طبق آماری که سایت datareportal.com در سال 2020 منتشر کرده است بطور متوسط 58.42 میلیون نفر از ایرانی ها به اینترنت و همینطور 33.40 میلیون نفر به فضای مجازی دسترسی دارند و در این خصوص باید بدانید که طبق آمار احتمالی ایرانی ها روزانه بین 5 تا 9 ساعت را در فضای مجازی و اینترنت سپری میکنند که این آماره بسیار بالایست. پس در نتیجه طبق آمار های بدست آمده و شیوع بیماری کرونا در این سال ها باید فهمیده باشید که امروزه مشاغل و کسب و کار های اینترنتی در عین راحتی جزو پرسود ترین مشاغل و کسب و کار ها هستند و ما در این مقاله سعی بر این داریم که شما را برای رونق بخشیدن به کسب و کار خودتان راهنمایی کنیم.

حتما برای شما که کسب و کار اینترنتی دارید پیش آمده که درآمد دلواخواهی از کسب و کار خودتون نداشته باشید و برایتان سوال باشد که چرا با این همه امکاناتی که برای فروش فراهم کرده اید هنوز کسب و کارتان رونق نگرفته است. بیاید باهم درنظر بگیریم که بستر اینترنت مانند شهری  پر از کوچه پس کوچه و خیابان است و در هرکدام از این کوچه پس کوچه ها و خیابان ها مغازه هایی وجود دارند که ما آن ها را مشاغل اینترنتی در نظر میگیریم. 
حال فرض کنید که کسب و کار شما یک مغازه در کوچه پس کوچه های خلوت این شهر است و شما در این مغازه بهرین و با کیفیت ترین اجناس را ارائه می دهید ولی طبیعتا چون شروع کارتان است کسی از وجود شما مطلع نشده یا اینکه بدلیل تازه تاسیس بودن، مغازه هنوز ظاهر کاملی ندارد. در این صورت حتی مردمی که از جلوی مغازه شما عبور میکنند، آن اعتماد لازم و جذابیت را برای خرید از شما نمی بینند پس در نتیجه مراجعه کننده های کمی دارید یا اینکه کمتر پیش می آید که مراجعه کننده ی شما به مشتری یا خریدار تبدیل شود.
آیا راه حل این مشکل چیست؟
چگونه به کسب کار اینترنتی رونق بدهیم؟ 
در ادامه روش هایی را برای شما بیان میکنیم که با رعایت و پیاده کردن آنها به رونق کسب و کار و درآمد دلخواهتان خواهید رسید.

 

اعتماد سازی و ظاهر سازی در اینستاگرام

در اکثر مواقع کسی که کسب کار  اینترنتی خود را تازه راه اندازی کرده است از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام پا در این عرصه نهاده یا اینکه اگر در بستر های دیگری شروع به کسب و کار کرده حداقل یک پیج اینستگرام برای کسب و کارش راه اندازی کرده است.
اما نکته ی مهم قبل از راه اندازی صفحه ی خود در اینستاگرام این است که شما باید مخاطب هدفتان را به خوبی شناسایی کنید و برای جامعه ی هدفتان محتوای مناسب تولید کنید که این کار برای شما تعامل بالایی با پست ها بوجود خواهد آورد.
حالا بنتظرتان در کنار تولید محتوای مناسب، برای جذب مشتری و رونق کسب کارتان در این بستر بهتر است چکار کنید ؟
در  قدم اول بیایید صفحه ی اینستاگرام خود را مانند یک مغازه در نظر بگیریم و آن را به 3 بخش کلی تقسیم کنیم. این 3 بخش شامل تابلو، ویترین و قفسه بندی داخل مغازه می شود که در صفحه ی ما به ترتیب هرکدام از این بخش ها شامل موارد زیر هستند.

  • نام، عکس و بایو : اولین چیزی که در روبرو شدن با آن مغازه  به چشم میخورد نام آن مغازه و لوگو  یا تصویری خاص از ان مغازه است که در تابلو درج شده. حال وقتی این مشخصات را با صفحه ی اینستاگرام خود مقایسه میکنیم متوجه میشویم که دقیقا مثل تابلوی مغازه باید نام و لوگو یا تصویر منحصر بفرد و جذابی داشته باشد. در ادامه میبینیم که در تابلوی مغازه علاوه بر نام و لوگو یکسری اطلاعاتی مانند شماره تماس، آدرس و شعار یا جمله ای که اعتماد مشتری را جلب کند نوشته شده.حال ما میتوانیم این اطلاعات را مانند تصویر زیر در بایوی پیج به همراه یک اطلاعاتی درباره ی خودمان، کسب و کارمان و شعار خود یا یک جمله که باعث جلب اعتماد مراجعه کننده ها شود درج کنیم.

نحوه ی صحیح رعایت نکات مربوط به نام، عکس و بایو برای رونق کسب و کار

  •  استوری های برگزیده یا (story highlights) : بخش دیگر پیج ما که بسیار حائز اهمیت است قسمت استوری و  استوری های برگزیده است که مانند ویترین مغازه عمل میکند. در استوری های صفحه ی خود، شما میتوانید با مراجعه کننده و دنبال کننده های خود، تعامل داشته باشید و آنها را از تخفیف های جدید و... با خبر سازید. اما در بخش استوری های برگزیده  علاوه بر ظاهر زیبایی که توسط آواتار این استوری ها میتوانیم به پیج بدهیم برای جلب اعتماد و جذب مراجعه کننده ها نیز از آن ها استفاده میکنیم. بطور مثلا از یک گروه از استوری های برگزیده میتوانیم بعنوان رضایت مشتری استفاده کنیم که در این بخش کاربران از محصولی که بدستشان رسیده فیلم و عکس تهیه کرده و رضایتمندی خودشان را اعلام کرده اند. و در بخش دیگر از استوری های برگزیده میتوانید سوالات متداول مشتری ها را به همراه پاسخ قرار دهید. در کل این دو بخش مانند ویترین مغازه عمل میکند و پتانسیل بالایی برای پیاده کردن ایده های شما در جلب اعتماد  و جذب مراجعه کننده ها دارد.

چیدمان و طراحی استوری های برگزیده  برای رونق کسب و کار

  • پست ها : در این قسمت  برای رنگ و لعاب دادن به صفحه ی خود باید از تابلو و ویترین گذر کرده و وارد مغازه شویم. با در نظر گرفتن یک مغازه ی موفق متوجه میشوید که  اجناس خود را به بهترین شکل و نظم قفسه بندی کرده است و اطلاعاتی از اجناس را پایین هر جنس قرار داده که ما میتوانیم مطابق این کار را در پیجمان به شکل پست هایی تروتمیز با عکس یا فیلم های با کیفیت و دید جذاب برای مخاطبمان قرار دهیم که در کپشن هر پست مانند اطلاعات اجناس در مغازه، بیایم و توضیحات و اطلاعاتی کافی از محصول خود را قرار دهیم.

نحوه ی پست گذاری و نظم پست ها در رونق کسب و کار اینترنتی

تبلیغات

در قدم بعدی پس از راه اندازی صفحه اینستاگرام، آماده کردن آن برای جلب اعتماد و جذب مراجعه کننده برای رونق بخشیدن به کسب و کار اینترنتی خودتان باید به سمت تبلیغات بروید.

زمان مناسب برای تبلیغات

قطعا شما بعد از مدتی که محتوای کافی و مناسب تولید کردید و به تعداد مناسبی از دنبال کننده دست یافتید و موفق به جذب مراجعه کننده برای خرید از شما و تبدیل آن به مشتری شدید این پتانسیل را در خود میبینید که میتوانید مشتری های بیشتر و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. پس باید بدنبال افزایش مراجعه کننده و تبدیل آن ها به خریدار یا مشتری باشید. برای این کار بهترین روش تبلیغات است. تبلیغات صحیح به شما کمک میکند که مخاطب موردنظر و جامعه ی هدفتان از وجود شما آگاه شده و به شما مراجعه کنند. سپس به واسطه ی اقداماتی که شما در مرحله ی اعتماد سازی و ظاهر سازی در اینستگرام انجام داده اید میتوانید مراجعه کننده را جذب و فروش خود را افزایش و به کسب و کار اینترنتی خود رونق بخشید.

انواع تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات گسترده : اولین و ساده ترین نوع از تبلیغات، تبلیغات گسترده هستند. این نوع تبلیغات معمولا به واسطه ی شرکت های تبلیغاتی انجام میشوند. به این صورت که این شرکت های تبلیغاتی با چندین پیج یا صفحه ی اینستاگرامی که معموات مجله ای یا طنز هستند و اکثرا ارتباطی با خرید و فروش محصول ندارند همکاری میکنند. شما میتوانید با مراجعه به این شرکت ها و بستن قرارداد تبلیغاتی با آنها صفحه ی اینستاگرام و کسب و کار خود را در پیج های مختلفی که این شرکت با آنها قرارداد دارد تبلیغ کنید. در این روش تبلیغاتی، شما باید از قبل محتوا هایی مانند ویدئو و عکس تهیه کرده  و به شرکت مربوطه داده باشید که در یک زمان خاص، در پیج های طرف قرارداد با این شرکت پست میشوند و طبیعتا شما تعدادی مراجعه کننده و دنبال کننده به واسطه ی این تبلیغات بدست می آورید.

 

تبلیفات اینفلوئنسری برای رونق بخشیدن به کسب و کار اینترنتی

تبلیغات ولاگری و اینفلوئنسری : 

ولاگر کیست ؟

ولاگر معمولا به افرادی میگویند که محتوای ویدئویی تولید میکنند. بطور مثال کسی که از یک سبک، شغل، تفریح و... شروع به فیلم گرفتن و توضیح درباره ی آن ویدئو میکند و در نهایت آنرا در یکی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر میکند.

اینفلوئنسر کیست ؟

در لغت این واژه به معنی تاثر گذار است. اما در شبکه های اجتماعی به کسانی گفته میشود که شناخته شده هستند و به عبارت دیگر کسانی که سلبریتی یا شاخ  های شبکه های اجتماعی باشند. حال این شناخته شدن میتوانید به واسطه ی تولید ویدئو های طنز، سس ماسی یا... باشد.

انواع اینفلوئنسر

  • مگا اینفلوئنسر با بیش از 1 ملیون دنبال کننده.
  • ماکرو اینفلوئنسر با 100 هزار تا 1 ملیون دنبال کننده.
  • میکرو اینفلوئنسر با 10 هزار تا 100 هزار دنبال کننده.
  • نانو اینفلوئنسر با زیر 10 هزار دنبال کننده.

بهترین نوع تبلیغات در اینتاگرام کدام است ؟

برای شمایی که تازه شروع به کار کرده اید برای کم کردن هزینه و بازدهی بالا در این نوع تبلیغات، بهترین گزینه میکرو اینفلوئنسر ها هستند و باید توجه داشته باشید که شما باید به سراغ آن دسته از اینفلوئنسر هایی بروید که با حوضه ی فعالیت شما ارتباط داشته باشند. بطور مثال اگر شما در حوضه ی فروش کیف زنانه فعالیت دارید که معمولا این کیف ها برای خانم های سنین 20 تا 35 سال مناسب هستند، باید به سراغ یک اینفلوئنسر خانم و جوان، با مخاطب های جوان که بطور مثال در حوضه های استایل، مدو لباس، بیوتی و... فعالیت دارند بروید. سپس پس از مطلع شدن از شرایط تبلیغاتشان و پرداخت مبلغ، آنها با معرفی کسب و کار و محصولات شما به مخاطبانشان برای شما تبلیغ میکنند. این تبلیغات بدلیل اینکه به حوضه ی فعالیت و جامعه ی هدف شما نزدیک تر هستند بازدهی خیلی بهتری دارند.

 

طراحی وبسایت برای رونق بخشیدن به کسب و کار اینترنتی

راه اندازی وبسایت

پس از انجام دو مرحله ی قبل و رونق گرفتن کسب و کار اینترنتی شما، قطعا این احساس را خواهید داشت که به یک فضای جدید، گسترده تر  و راحت تر  برای رشد کسب و کار اینترنتی خود نیاز دارید و چه فضایی بهتر از وب که علاوه بر ظاهر حرفه ای و تخصصی تر که به کسب و کار شما میدهد بطور خلاصه دارای مزایای زیر میباشد.

مزایای راه اندازی وبسایت

  • اعتماد سازی بیشتر : یکی از مزایای خیلی مهم راه اندازی وبسایت ایجاد اعتماد بیشتر است. شما در وبسایت خود اطلاعات کامل و دقیق از خود یا شرکت و محل کارتان درج میکنید و همچنین اطلاعات تماس و راه هایی برای برقرای ارتباط با مخاطب یا مشتری را در دسترس قرار می دهید.در قسمت درباره ی ما و تماس با ما می توانید بصورت کامل به این موضوع بپردازید. همچنین مزیت خیلی مهمی که وبسایت دارد و اعتماد مخاطب یا مراجعه کننده را نسبت به ما چندین برابر افزایش می دهد درگاه پرداخت معتبر و قابل پیگیری است.
  • برند سازی : شما میتوانید در وبسایت با تعریف داستان و کسب و کارتان برندسازی کنید که این موضوع در بلند مدت تاثیر زیادی در زمینه تبلیغات و فروش شما خواهد داشت.
  • گسترش کسب و کار : طبیعتا با راه اندازی وبسایت، شما پا در عرصه ی گسترده تر و با کاربرانی بیشتر میگذارید که این کاربران فقط به کاربران مقیم ایران محدود نمیشوند و در نتیجه میتوانید با فراهم کردن راه های مختلف فروش و گسترش خدمات خود، فروش خیلی بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی داشته باشید.
  • رشد و رقابت : پس از راه اندازی وبسایت، شما پا در عرصه ی وب میگذارید که در این فضا همانطور که اشاره شد کاربران بسیار بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی وجود دارد و همچنین شما باید با رقبای قدرتمند و زیادی رقابت کنید و یقیناً در نتیجه این رقابت باعث بهبود کیفیت و خدمات و ایجاد راهکار ها و ایده های نو در زمینه فروش خواهد شد، که در نهایت رشد چشم گیر کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت.
  • افزایش راه های تبلیغاتی و فروش بیشتر : باید بدانید که با وارد شدن به فضای وب راه های تبلیغات و افزایش فروش نیز افزایش میابد. بطور مثال شما میتوانید با ذخیره ی اطلاعات کاربران و اعضای وبسایت خود از طریق ایمیل و پیامک تبلیغ کنید و آن ها را از آخرین تخفیفات و ... مطلع سازید. همچنین تبلیغات بنری یا google ads در این زمینه بسیار مفید هستند .یکی از راه های دیگر برای افزایش فروش، بهینه کردن سئوی وبسایت میباشد که  از مقرون به صرفه ترین راه ها برای افزایش مراجعه کننده و فروش است.
  • خودکار شدن کار ها و افزایش ساعت کاری : مسلما شما با راه اندازی سایت دیگر به صورت مستقیم با کاربران و مراجعه کننده ها سرو کار ندارید و کاربران یا مراجعه کنندها اگر سوال یا ابهامی داشته باشند جواب خود در وبسایت پیدا خواهند کرد و کلیه فرایند خرید نیز بصورت خودکار در هر ساعت از شبانه روز انجام میشود. بطور مثال شما قبل از راه اندازی وبسایت اکثر وقت خود را صرف جواب دادن به سوالات مراجعه کنندگان و راهنمایی آنها یا ثبت سفارش و ... میکردید که در این صورت خدمات رسانی کمتری و در نتیجه فروش کمتری داشتید ولی الان شما به این  مشکلات محدود نیستید و از طریق وبسایت میتوانید بصورت گسترده به کاربران و مراجعه کنندگان خدمات دهید.

برای راه اندازی وبسایت میتوانید به شرکت های طراحی سایت مراجعه کنید یا اینکه اگر خودتان وقتش را دارید میتوانید به یادگیری طراحی سایت بپردازید.

کلام آخر

در آخر باید بدانید که نباید انتظار داشته باشید یک شبه فروشتان چندین برابر شود. در هر کاری نیاز به تلاش و کوشش در آن زمینه است.شما باید با ایده های نو و فکر هایی که به ذهنتان میرسد خلاقیت به خرج دهید و مخاطب یا مراجعه کنندگان را به سمت خودتان جذب کنید و به یاد داشته باشید که هیچوقت دست از تلاش و کوشش برای رسیدن به هدفتان بر ندارید و آموزش های کاربردی، نکات کلیدی، راهنمایی ها و... را در نظر بگیرید و سرلوحه ی کارتان قرار دهید.درضمن شما میتوانید نکات مهم دیگری که تجربه ی شخصی شماست یا نکات مفید و کاربردی برای رونق بخشیدن به کسب و کار هستند را در بخش نظرات با من و دوستانتان به اشتراک بگزارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (4 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۷ فروردین ۱۴۰۲
خوب است
پاسخ دهید
۷ مهر ۱۴۰۰
بسیار عالی است
۲۰ مهر ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۵ مهر ۱۴۰۰
Besyarrr jame va karbordi bod
۲۰ مهر ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۳۱ شهریور ۱۴۰۰
بسیار مفید و ارزشمند بود ، ممنون
۴ مهر ۱۴۰۰
خوشحالیم که مطالب این مقاله در مورد رونق کسب و کار اینترنتی برای شما مفید واقع شده