فروش کالا در اینترنت: چگونه کالای خود را بفروشیم

می‌خواهیم بدانیم چگونه محصولات خود را از طریق اینترنت بفروشیم؟ در این مقاله با ارائه صفر تا صد فروش آنلاین محصولات از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی، روش‌های مختلف فروش کالا از طریق اینترنت را بررسی کرده‌ایم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۱  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
فروش کالا در اینترنت: چگونه کالای خود را بفروشیم

چند سالی است اوضاع اقتصادی ایران سامان چندانی ندارد، یافتن شغل سخت شده و شروع یک کار جدید احتیاج به سرمایه‌ای هنگفت دارد. در این شرایط نابسامان، کسب درآمد از طریق اینترنت و به‌ویژه فروش محصولات و کالاها در فضای مجازی، به‌شدت رواج پیداکرده است و اتفاقاً تعدادی از فروشگاه‌ها و هم‌چنین برخی افراد در این عرصه بسیار موفق بوده‌اند و اکنون فروش خوبی دارند. حتی بعضی محصولات با استفاده از این فضا تبدیل به یک برند معتبر شده‌اند.شروع فروش محصول از طریق اینترنت سرمایه‌ی چندانی نمی‌خواهد و در این فضا راه برای تبلیغ محصولات و جذب مشتری بازتر و هموارتر است. در این مقاله، نکاتی را که به فروش بهتر کالا از طریق اینترنت کمک میکند باهم مرور می‌کنیم.

صفر تا صد فروش کالا در اینترنت:

برای فروش کالا در اینترنت اول باید راهی برای معرفی کالا یا محصول پیدا کنید. مرحله‌ی بعدی بازاریابی است، یک بازاریابی مجازی و آنلاین! سپس باید محصول را بفروشید و به نحوی پول آن را دریافت کنید. مرحله‌ی بعدی نحوه‌ی ارسال کالا و درست و به‌موقع رسیدن آن به دست مشتری است. همه‌ی این مراحل را به‌طور کامل در ادامه توضیح داده‌ایم.

فروش محصولات از طریق اینترنت

محصول نو یا دست‌دوم؟

برای شروع بهتر است مشخص کنیم کالایی که قصد فروش آن راداریم نو است یا دست‌دوم. برای فروش کالاهای دست‌دوم، سایت‌هایی مثل شیپور و دیوار مناسب هستند و تقریباً بین مردم جاافتاده‌اند. این سایت‌ها به‌راحتی قابل‌ دسترسی هستند و آگهی شما را پس از تائید به‌رایگان به نمایش می‌گذارند. بنابراین برای فروش کالای دست دوم کافی است به سایت های نیازمندی مربوط به این حوزه مراجعه کنیم و آگهی فروش آنها را درج کنیم تا علاقمندان به خرید با ما تماس بگیرند.

خودمان بفروشیم یا از سایت‌های رایج استفاده کنیم؟

برای فروش کالاهای نو اوضاع کمی متفاوت است. می‌توانید خودتان وب‌سایت راه‌اندازی کنید. کالاهایتان را به نمایش بگذارید، سبد خرید داشته باشید و وجه را هم از طریق سایت دریافت کنید که این می‌شود یک فروش کاملاً مجازی. مزیت این روش این است که کالای شما بدون اینکه تلاش بیشتری کنید فروخته می‌شود ولی مسئله این است که مگر روزی چند نفر به سایت شما سر می‌زنند؟ پس شما باید برای سایت خود بازدیدکننده داشته باشید. در این مرحله، لازم است بازاریابی دیجیتال را امتحان کنید. از طریق ایمیل، سایت‌های پربازدید و ... شروع به تبلیغ سایت و کالای خود کنید.

اگر نمی‌خواهید درگیر راه‌اندازی سایت و مسائل آن بشوید می‌توانید از سایت‌هایی مثل دیجی کالا، بامیلو و ... استفاده کنید. این سایت‌ها صفحه‌ای اختصاصی در اختیار شما می‌گذارند که از طریق آن کالاهایتان را به نمایش بگذارید و به ازای فروشی که دارید، درصدی از مبلغ به‌دست‌آمده را در اختیار سایت قرار می‌دهید. این روش مزایا و معایب خاص خودش را دارد. اولین مزیت آن، این است که کالای شما در یک فضای شناخته‌شده به نمایش گذاشته می‌شود ولی نکته منفی اینجاست که، درصدی از سود فروش شما به سایت داده می‌شود. هرچند برای شروع، روش بسیار مناسبی است.

معرفی کالا از طریق شبکه‌های مجازی 

شبکه‌های مجازی ابتدا برای برقراری ارتباط بین افراد ایجاد شدند. ولی به‌تدریج افراد برای کسب‌وکار نیزاز آن‌ها استفاده کردند. امروزه فروشندگان فضای مجازی در ایران از تلگرام و اینستاگرام برای فروش محصول بیشترین استفاده را می‌کنند. شبکه‌های مجازی برای خریداران به‌اندازه‌ی سایت‌ها قابل‌اعتماد نیستند ولی قابلیت‌هایی دارند که خیلی به فروش کالا از طریق اینترنت کمک می‌کنند. برای استفاده از این نوع فضاها باید به نکات زیر توجه کنید:

عکس‌های خلاقانه و زیبا از کالاهایتان تهیه کنید و باسلیقه و نظم مخصوص به خودتان در صفحه منتشر کنید. رقابت در این فضا بسیار شدید است و یک بازدیدکننده وقتی وارد صفحه‌ی فروش شما می‌شود در کنار دیدن کالاهای موردنیازش، جذب سلیقه و خلاقیت شما می‌شود و احتمال این‌که تعداد بیشتری از کالاهای صفحه‌تان را ببیند افزایش پیدا می‌کند.
 توضیحات کافی درباره کالاها را فراموش نکنید. این توضیحات باید به‌گونه‌ای باشند که مخاطب بدون این‌که گیج یا سردرگم شود به پاسخ سوال‌هایش دست پیدا کند. حتماً در این صفحه در مورد قیمت و نحوه‌ی ارسال کالا نیز توضیح لازم را بدهید.
امروزه عده‌ای به‌عنوان اینفلوئنسر یا اینستاگرامر یا بلاگر در این فضاها فعال هستند و صفحه‌هایشان بازدیدکنندگان زیادی دارند و گاهی حرفشان برای دنبال کننده‌ها حجت است. این افراد بنا به نوع موضوعاتی که دنبال می‌کنند تبلیغاتی هم انجام می‌دهند. می‌توانید از این پتانسیل برای تبلیغ کالای خود استفاده کنید. برای مثال اگر فروشنده‌ی لباس هستید، می‌توانید از فشن بلا گرها کمک بگیرید و درازای پرداخت مبلغی از آن‌ها بخواهید عکس لباس‌های شما را در صفحه‌شان منتشر و برای شما تبلیغ کنند یا نمونه‌ای از لباس‌ها را برایش بفرستید تا بپوشد و در مورد آن برای دنبال کنندگانش مطلب بگذارد. یا فرض کنید شما محصولات خانگی مثل رب و ترشی تولید می‌کنید، می¬توانید نمونه‌ای از محصول خود را برای یک فرد تأثیرگذار درزمینه‌ی غذا یا یک آشپز با تعداد زیادی دنبال کننده بفرستید و از او بخواهید پس از امتحان محصول شما، آن را به دنبال کنندگان خود معرفی کند تا شما بتوانید از این طریق، محصول یا کالای خود را بفروشید.
به مناسبت‌های مختلف طرح تخفیفی بگذارید. مسابقه برگزار کنید. در برخی بازه‌های زمانی ارسال رایگان داشته باشید و تا جایی که می‌توانید مشتری دائمی جلب کنید به این شکل که برای کسانی که یک‌بار یا بیشتر رید می‌کنند امتیازاتی قائل شوید تا مشتریان شما در کنار شما بمانند.
محصول باکیفیت تولید کنید و بفروشید و صداقت با خریداران را اصل کار خود قرار دهید.

از خریداران بخواهید عکس کالاهای دریافتی‌شان را برایتان ارسال کنند و آن‌ها را در معرض نمایش بازدیدکنندگان بگذارید. از این طریق اعتماد بازدیدکنندگان را جلب خواهید کرد.
بسته‌بندی خلاقه و زیبا داشته باشید. بسته‌بندی خوب نوعی احترام به خریدار است و از طرفی امضای محصول شماست. به این شکل که پس از گذشت مدتی نوع خاص بسته‌بندی که خواهید داشت معرف شما و محصول یا کالای شما خواهد بود. گاهی یک ایده‌ی ساده یا اضافه کردن یک آیتم کوچک به بسته‌بندی شما هویت جدیدی می¬بخشد. مثل استفاده از درپوش های پارچه‌ای برای بطری‌ها یا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای بسته‌بندی لباس و ... که علاوه بر خلاقانه بودن جزء فعالیت‌های حمایت از محیط‌زیست نیز به‌حساب می‌آید.

فروش آنلاین محصولات

فروش کالا و دریافت پول

اگر محصول خود را از طریق سایت بفروشید مرحله‌ی دریافت پول از خریدار و فروش راحت‌تر خواهد بود ولی از طریق شبکه‌های اجتماعی شما باید شماره‌حساب بدهید و پول را دریافت کنید. در این مرحله باید صبورتر باشید و پیچیدگی زیادی برای خریدار ایجاد نکنید تا خسته نشده و از خرید منصرف نشود. هم‌چنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان دریچه ورود به سایت استفاده کنید و عملیات خرید در سایت تکمیل شود. استفاده از ابزارهای خودکار جهت واریز وجه باعث می شود که خریداران با سادگی بیشتری از شما خرید کنند و این موضوع باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

ارسال کالا و نحوه‌ی آن

مرحله‌ی نهایی و مهم کار شما این مرحله است. نحوه‌ی ارسال باید درست و برنامه‌ریزی‌شده باشد. نباید بدقول باشید و یا نباید برخلاف چیزی که به مشتری وعده داده‌اید، عمل کنید. در ابتدای کار و زمانی که تعداد سفارش‌ها زیاد نیست کار راحت‌تر است ولی به‌مرور و زمانی که فروش بیشتری دارید ممکن است از بخش ارسال کالا غافل شوید. در این مرحله اگر تغییری در شکل ارسال شما ایجاد می‌شود، باید به‌طور کامل و شفاف برای خریدار توضیح دهید و رضایت او را جلب کنید.

جمع‌بندی: چگونه کالای خود را از طریق اینترنت بفروشیم؟

مراحل فروش یک کالا را با جزئیات و نکات مهمی که در مورد آن وجود دارد مطرح کردیم و قطعاً اگر شما یک فروشنده‌ی تازه‌کار هم باشید با تلاش و در کنار هم قرار دادن این مراحل می‌توانید کالای خود را از طریق اینترنت بفروشید. فقط به یاد داشته باشید اگر پیوسته و طبق اصول یادشده در این مسیر قدم بردارید طی مدت نه‌چندان طولانی به فروش خوب و قابل‌توجهی دست خواهید یافت و حتی شاید پس از مدتی به یک برند معتبر در دنیای کسب‌و‌کار خودتان تبدیل شوید.

نویسنده : مهدیه نادعلی

از رشته مردم شناسی دانشگاه مازندران رسیده ام به کلمات شناسی! من معتقدم کلمات جادو می‌کنند پس شغل من جادو کردن با کلمات است. من برای نوشتن هر مقاله به منابع مختلف داخلی و خارجی سرک می‌کشم تا بهترین مقاله را برای شما بنویسم. خوشحال می‌شوم در این مسیر همراهی‌ام کنید و نظراتتان درباره موضوع مقاله را با من درمیان بگذارید.

  نظرات کاربران (5 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱ آبان ۱۳۹۹
ممنون.برای من مفید بود.من اگه بخوام یک محصول آموزشی دانلودی بفروشم چگونه باید این کار رو انجام بدهم؟خودم باید سایت بزنم؟نحوه ی درگاه بانکی و این مسائل به چه شیوهایه؟یا ای نماد الکترونیکی.پیشنهاد شما چیه؟
۳ آبان ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم از اینکه این مطلب برای شما مفید بوده است. اگر قصد فروش یک محصول دارید و یا تعداد محصولاتتان کم است و قصد توسعه و افزایش آن را ندارید، بهترین کار استفاده از سایت‌های فروش آنلاین فایل و همکاری با این سایت‌هاست. اما اگر تعداد محصولات زیادی دارید و قصد توسعه کسب و کار خود را دارید بهتر است سایت خودتان را داشته باشید و بر روی سئوی آن کار کنید. برای دریافت درگاه بانکی معتبر نیاز دارید که از سایت ای‌نماد به نشانی https://enamad.ir/ نماد اعتبار الکترونیکی دریافت و سپس اقدام به گرفتن درگاه از هر بانک دلخواه کنید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۴ بهمن ۱۳۹۸
عالی بود دقیق و حرفه ی
پاسخ دهید
۲۵ آذر ۱۳۹۸
سلام درموردفروش عسل چه کلمات وادبیاتی به کارببرم بهتره.؟ سپاسگزارم راهنمایی بفرمایید
۲۶ آذر ۱۳۹۸
با سلام ممنون از این که نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. شما می توانید از کلمات کلیدی خرید عسل، خرید عسل طبیعی، فروش عسل و عبارات محلی مانند فروش عسل طبیعی در تهران استفاده نمایید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۴ مهر ۱۳۹۸
سلام واقعا مطالب ارزنده‌ای بودند .ما تولید کننده انواع رقمهای نوین گردو هستیم و کارمان صددرصد درست است.میتونید برای فروش مساعدت فرمایید؟
۱۴ مهر ۱۳۹۸
خوشحالیم که مطلب ما در مورد فروش کالا در اینترنت برای شما مفید واقع شده است. سایت جت در زمینه آموزش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند. امیدواریم که با به کارگیری مطالب آموزشی سایت بتوانید محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش برسانید.
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام،متن شما واقعا عالی بود و خیلی از نکات رو یادداشت برداری کردم،مطمئنم که خیلی به فروشم کمک میکنه؛جالبه که کار ما هم چون یه کار جدیده مرتبط با روانشناسی تیپ های مختلف افراد،مردم شناسی ،برقراری ارتباط هستش،تقریبا شبیه به رشته ی تحصیلی شما.خیلی ممنون