چطور از وبلاگ خود پول در بیاوریم

قصد ساختن یک وبلاگ را دارید که از آن کسب درآمد کنید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع روش های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی آشنا شوید و یکبار برای همیشه پاسخ به سوال "چگونه پول دربیاوریم" را پیدا کنید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ | ۱۱:۵۸  زمان مطالعه 7 دقیقه امتیاز:
چطور از وبلاگ خود پول در بیاوریم

با همه‌گیر شدن اینترنت و شروع کسب‌وکارهای اینترنتی، انواع و اقسام وبلاگ‌ها با موضوعات مختلف روی کار آمد که حتما نمونه‌هایی از این وبلاگ‌ها را در دنیای اینترنت دیده‌اید. از آن‌جایی که بسیاری از افراد نمی‌توانند هزینه‌های راه‌اندازی یک وب‌سایت را پرداخت کنند،  وبلاگ‌ به عنوان یک منبع رایگان و راحت، گزینه خوبی برای منتشر کردن مقاله با موضوعات مختلف مثل شعر، داستان، عکس و ... است. 
داستان از آن‌‌جا آغاز شد که کم کم بلاگرها به فکر کسب درآمد افتادند و با آغاز درآمدزایی از وبلاگ نویسی، وبلاگ به مهم‌ترین ابزار کسب و کارها تبدیل شد، حالا کاربرها می‌توانند با استفاده از روش‌هایی ساده و آسان، از وبلاگ‌ها، ماشین‌های پول‌سازی و کسب درآمد بسازند.

 

 

 

چگونه از طریق اینترنت پول درآوریم؟

اگر شما هم به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا افتاده‌اید و یا دائما سوال "چگونه پول دربیاوریم" در ذهنتان می گردد بدانید که با ساختن یک وبلاگ می توانید برای خود درآمدزایی داشته باشید. بنابراین اگر قصد ساختن یک وبلاگ را دارید مطالعه این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. پیش از این که به سوال "چگونه از طریق وبلاگ درآمد کسب کنیم؟" پاسخ بدهم خوب است مراحل ساخت یک وبلاگ را با هم مرور کنیم و بعد به این موضوع بپردازیم که چه چیزی باعث تمایز وبلاگ‌ شما و جذب کاربران اینترنتی به سمت وبلاگتان می‌شود؟

 

چگونه یک وبلاگ بسازیم؟

تا زمانی که یک وبلاگ نساخته باشید خبری از کسب درآمد نخواهد بود. ساخت وبلاگ می‌تواند هدف‌های مختلفی داشته باشد اما اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید و مخاطب‌های بیشتری را جذب کنید، باید در نظر داشته باشید که هدف از ساخت وبلاگ، خدمت به مردم یا اضافه کردن اطلاعاتی به اطلاعات قبلی آن‌ها است. به این شکل شما با یک تیر دو نشان می‌زنید و علاوه بر خدمت به دیگران، می‌توانید از طریق وبلاگ، درآمد کسب کنید. 
برای ساخت وبلاگ فقط کافی است سری به سایت‌های وبلاگ‌ساز مثل پرشین وبلاگ، میهن وبلاگ، بلاگفا و... بزنید و با وارد کردن اسم و مشخصات برای ساخت وبلاگ ثبت‌نام کنید. اگر می‌خواهید وبلاگ حرفه‌ای‌تر داشته باشید، پیشنهاد ما وردپرس است. اگر دانش وردپرس را دارید و با اندکی هزینه کردن در ابتدای کار مشکلی ندارید، سراغ این گزینه بروید، چرا که در ادامه کارتان راحت‌تر خواهد بود.

 

مواردی که باید برای کسب درآمد از وبلاگ رعایت کنید

1-محتوای شما، حکم برگ سبز شما را دارد

در میان بارش سایت‌هایی که هرروز بیشتر می‌شوند، شما باید حرف متفاوتی برای مخاطب داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید از زمان پیدایش وبلاگ‌ها تاکنون، میلیون‌ها وبلاگ روی کار آمده‌اند؛ اما چرا مخاطب‌ها فقط جذب تعداد کمی از آن‌ها می‌شوند؟ دلیلش رویکرد متفاوت این نوع وبلاگ‌ها است. حتما شما هم، به وبلاگ‌هایی برخورده‌اید که محتوا را از الف آغاز تا نون پایان، کپی پیست کرده‌اند و نویسنده هیچ گونه خلاقیتی در ترکیب بندی‌ جملات انجام نداده است. قطعا شما بعد از دوثانیه خیره شدن به آن محتوای تکراری، وبلاگ را می‌بندید. با این مثال حتما متوجه شده‌اید که محتوا، حکم هویت وبلاگ شما را دارد.

 

درآمدزایی از وبلاگ

 

2-زمینه‌ی فعالیت وبلاگ‌تان را مشخص کنید

در حال حاضر که وبلاگ و وب‌سایت‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت روی کار آمده است. می‌توانید با انتخاب یک حوزه موردعلاقه به تولیدمحتوا در وبلاگتان بپردازید یا به سراغ موضوعات پرطرفدار بروید و از همان ابتدا مخاطب‌های خودتان را داشته باشید. جست‌و‌جو کنید و ببینید مردم بیشتر دنبال چه موضوعاتی هستند؟ چه سوال‌هایی دارند و از چه چیزهایی بیشتر خوششان می‌آید؟... لازم نیست در همه‌ی زمینه‌ها اطلاعات داشته باشید. فقط کافی است یک زمینه را انتخاب کنید، در آن قوی شوید و جلو بروید. ، هم‌چنین بهتر است زمینه‌ای را برای فعالیت انتخاب کنید که در آن تخصص دارید و می‌توانید اطلاعات درست و مناسبی را در اختیار مخاطبانتان قرار بدهید.


3-متن جذاب بنویسید

اگر دقت کرده باشید، نوشته‌هایی که لابه‌لای آن‌ها از عکس‌های جذاب یا تصویرنوشته‌ها استفاده شده است، جذاب‌تر از متن‌هایی است که فقط متن است و به شکل عادی و پشت‌سر هم نوشته شده است.
نوشته‌های یکسان و یک‌رنگ  مانند سخنرانی‌ است که ساعت‌ها با صدایی بدون اوج و فرود، برایتان صحبت می‌کند و شما را به خمیازه وا می‌دارد... حالا فرض کنید لحن این سخنران، گزارشی و روزنامه‌وار هم باشد... بنابراین در یک کلام باید بگوییم که:
مخاطب را با لحن و محتوایتان، وارد خواب خرگوشی نکنید!


4-محتوای‌تان را بهینه کنید

باید محتوا را طوری بنویسید که مخاطبان زیادی به وبلاگتان سر بزنند. از جملات و کلمه‌های پرسرچ در زمینه کاری‌تان در دل محتوا، استفاده کنید. اگر با عملکرد موتورهای جستجویی مثل گوگل آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که این موتورها روبات‌های ویژه و خاصی دارند که هر لحظه از طریق لینک‌های موجود در اینترنت، به دنبال وب سایت‌ها و وبلاگ‌های جدید می‌گردند. این روبات‌ها، اطلاعات مختلف را پس از استخراج و تقسیم‌بندی به بانك اطلاعاتی موتور جستجوی گوگل اضافه می كنند. به این صورت كاربر می تواند نسبت به موارد مورد نظر خود ، وب سایت و یا وبلاگ‌های گوناگون را پیدا كند.
افزایش بازدیدکننده و دریافت امتیاز بالا از طرف گوگل یا سایر موتورهای جست‌و‌جو بسیار مشکل است اما خبر خوب این است که انجام این کار برای وبلاگ‌ها بسیار آسان است. اضافه کردن وب‌سایت‌های تازه به بانک اطلاعاتی موتور جست‌و‌جو با مشکلاتی خاصی رو به رو است اما از آن‌جا که وبلاگ‌ها خودشان بخشی از یک سایت معروف هستند که از قبل در دیتابیس موتورهای جست‌وجو مثل گوگل به ثبت رسیده‌اند، اضافه کردن اطلاعاتشان به موتورهای جست‌وجو آسان‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. آگاهی از این موضوع به شما کمک می‌کند تا ترافیک رایگان بالایی را از سمت موتورهای جست‌و‌جو به سمت وبلاگتان سرازیر کنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید با عضویت در برنامه‌ های فروش همگانی کسب درآمد کنید. روش کار به این صورت است که به شما یک لینک داده می‌شود تا در وبلاگ خودتان قرار بدهید و بعد با انتقال هر مشتری به وب ‌سایت مبداء، مبلغ مشخصی را دریافت خواهید کرد. یكی دیگر از راه‌های معمولی اما عالی كه می‌تواند میلیون‌ها تومان برای شما درامدزایی کند، بهره بردن از Google Adsense  است. این ابزار این امکان را به شما می‌دهد كه به طور مستقیم تبلیغات اینترنتی را روی صفحه‌ وبلاگتان قرار دهید و به ازای هر كلیک نیز مبلغ  خاصی را دریافت نمایید .
این قابلیت گوگل برتر از سایر نرم افزارهایی است كه تا به حال در اینترنت ارائه شده‌‌اند زیرا به ازای هر كلیک، مبلغی به عنوان كمیسیون به شما  تعلق می‌‌گیرد. به این وسیله، گوگل با توجه به كلمات كلیدی و گرافیک وبلاگ شما، تبلیغاتی مرتبط با آن را بر روی وبلاگتان قرار می‌دهد.
به منظور افزایش بازدید و افزایش خرید از وبلاگ،  باید آن را به موتورهای جستجوی وبلاگ و موتورهای جستجوی RSS که مخفف Really Simple Syndication (هم نشری واقعا ساده) است، اضافه کنید.  در حال حاضر، در سایت‌های ارائه دهنده‌ وبلاگ ایرانی هیچ كدام نسخه‌ RSS شما را در وبلاگ قرار نمی‌دهند و تنها سایتی كه چنیین كاری را برای وبلاگ‌‌ها انجام می ‌دهد سایت Sirlook.com است. ابزار RSS راهی دیگر برای خواندن مطالب وبلاگتان توسط كاربران است و هر بار که شما مطلب جدیدی را بنویسید؛ به اطلاع كاربرهایی که از RSS شما استفاده می‎كنند، خواهد رسید و از آن باخبر خواهند شد.
همچنین برای ثبت RSS در اینترنت، سایت‌های بسیاری مثل : Findory.com ، weblogalot.com ،  2rss.com و... . وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

 

5-به فکر افزایش مخاطب باشید

در ابتدا مخاطبان‌تان را شناسایی کنید و بعد از آن سعی کنید تعداد آن‌ها را افزایش دهید. تنها تولید یک محتوای خوب باعث جذب مخاطب به وبلاگ‌تان نمی‌شود. شما باید شخصیت مخاطب‌تان را شناسایی کنید و مدل رفتاری آن‌ها را بشناسید و دریابید که این افراد چه ویژگی دارند و جذب کدام محتوای وبلاگ شده‌اند که در جای دیگری نمی‌توانند آن را پیدا کنند.
برای مثال شخصیت فردی که اخبار تکنولوژی دنیا را دنبال می‌کند با فردی که به دنبال روش‌های ست کردن لباس در زمستان، است کاملا متفاوت است. بنابراین شما می‌توانید بعد از شناخت مخاطب، در فضایی متناسب با مخاطب هدف، فعالیت داشته باشید. یکی از این فضاها، شبکه‌های اجتماعی است. در حال حاضر بهترین فرصت برای شناساندن وبلاگ‌تان به مخاطب‌، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام است. بازخورد و نظرات مخاطبان، شما را در این زمنیه یاری می‌کند. زمانی که شما با مخاطب تعامل دارید و به نظرات او به صورت گرم و حرفه‌ای پاسخ می‌دهید به او این حس را القا می‌کنید که نظرش برایتان مهم است و این در جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد. اگر با تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی آشنایی ندارید، مطالعه این مقاله بسیار به شما کمک می‌کند:

نحوه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

هم‌چنین برای آشنایی بیشتر با روش‌های شناخت مخاطب و تعیین پرسونا، پیشنهاد می‌کنم این مقاله از سایت جت را مطالعه کنید:

پرسونا چیست؟ چگونه برای انواع مشتری ‌ها پرسونا طراحی کنیم؟

 

کسب درآمد از وبلاگ نویسی

 

6-تبلیغات بنری برای سایت ‌های دیگران

زمانی می‌رسد که وبلاگ شما آنقدر مخاطب دارد که سایت‌های دیگر برای جذب بخشی از مخاطبان شما و تبلیغ سایت خود، بنرهای ثابت یا متحرکی را درصفحه‌تان قرار می‌دهند و از این طریق شما به ازای هر کلیکی که از وبلاگ شما روی آن بنر زده می‌شود، و مخاطب به آن سایت راه پیدا می‌کند مبلغی را دریافت می‌کنید. این سیستم تبلیغات، تبلیغات کلیکی نام دارد.
روش دیگری که می‌توان از طریق تبلیغات کسب درآمد کرد، تبلیغات نمایشی است. به این ترتیب که مثلا شما به ازای هر 2000 بار نمایش یک بنر تبلیغاتی، در یک ماه، مبلغی کسب و به این شیوه درآمدزایی می‌کنید.
احتمالا دیده باشید در سایت‌های پر مخاطب و غنی که وارد می‌شوید در گوشه‌های سایت، بنرهای تبلیغاتی از دیگر سایت‌ها به چشم می‌خورد. رسیدن به این مرحله مستلزم رعایت نکات قبلی است که برایتان گفتم. البته یک نکته!  با تبلیغات بنری در سرتاسر صفحه‌ی وبلاگ، مخاطب‌تان را فراری ندهید! شما در بسیاری از موارد می‌توانید از تبلیغات همسان استفاده کنید. اگر با این نوع از تبلیغات آشنایی ندارید، خوب است این مقاله از سایت جت را مطالعه کنید:

تبلیغات همسان چیست و چه مزایایی دارد؟

7-حق اشتراک مخاطبان

احتمالا شما هم به سایت‌هایی برخورده باشید که برای استفاده از مقالات تخصصی یا محتواهای باارزش سایت، لازم است حق اشتراک هفتگی، ماهانه یا سالانه بپردازید. البته در این مورد باید آنقدر محتوای شما مستند و قوی باشد که مخاطب تمایل داشته باشد مشترک وبلاگ شما شود. در این نوع سایت‌ها معمولا برای تشویق کاربران، قسمتی از محتوا یا محتوایی مربوط به مقاله اصلی را به طور رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برای این کار باید وبلاگ شما  به حدی محبوب و معتبر باشد که مخاطب برای استفاده از مقالات ویژه شما، به طور دوره‌ای پول بپردازد.

8-فروشگاه اینترنتی شوید و کالاهای خاص بفروشید

اگر از ابتدا قصدتان از راه‌اندازی وبلاگ، تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی بوده است که حتما با این مسیر آشنایی دارید، اما اگر از ابتدا یک وبلاگ بودید که در زمینه‌ی خاصی تولید محتوا می‌کردید و مقاله می‌نوشتید، در صورت امکان می‌توانید محصولات مرتبط به مقاله‌های تخصصی‌تان را بفروشید. مثلا اگر در حوزه‌ی اطلاعات تخصصی ورزشی محتوا می‌نویسید، می‌توانید یک فروشگاه آنلاین ورزشی شوید که محصولات ورزشی می‌فروشد. برای این کار می‌توانید با کسی که اجناس ورزشی دارد صحبت کنید و با فروش محصولات ورزشی، درصدی هم به فروشنده اصلی پرداخت کنید.
البته در میان غول فروشگاه‌های اینرنتی که می‌شناسید، شاید نتوان با آن‌ها رقابت کرد. اما در زمانی که همه‌ی فروشگاه‌های سنتی در حال تبدیل به فروشگاه‌های اینترنتی هستند، شما باید خدمتی را به مشتری ارائه دهید که با دیگران متفاوت است. 
 

9-فروش فایل‌های صوتی، تصویری یا دیجیتالی

اگر در زمینه‌ای، متخصص هستید هم می توانید از طریق آن پول درآورید. می‌توانید با درست کردن محتوای صوتی مثل پادکست‌ها، فیلم‌های آموزشی یا فروش کتاب‌‌های الکترونیکی، کسب درآمد کنید. هم‌چنین می‌توانید با ترجمه‌ی کتاب‌های انگلیسی، ژورنال و مقاله‌های تخصصی، آن‌ها را به صورت فایل در وبلاگ‌تان به فروش برسانید. اگر تمایل دارید تا با روش های فروش اینترنتی آشنا شوید می توانید مقاله ترفندهای موفقیت در فروش اینترنتی که قبلا در سایت جت منتشر کرده اند را مطالعه کنید.

 

10-محتوای سفارشی بنویسید

در همین راستا می‌توانید آنقدر در نوشتن محتواهای تخصصی، پیشرفت کنید که فایل آن را برای فروش در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید. می‌توانید آنقدر در این زمینه حرفه‌ای و خبره شوید، که شرکت‌ها یا برندهای دیگر، از شما بخواهند به بررسی تخصصی محصولات‌شان بپردازید، در وبلاگ‌تان قرار بدهید و در ازای آن مبلغی دریافت کنید. در نظر داشته باشید که کاملا بی‌طرفانه در این مورد بنویسید و صداقت با مخاطبان‌تان را اصل قرار دهید.
بازاریابی رابطه‌ای انجام دهید
درصد زیادی از درآمد صاحبان وبلاگ از این طریق به‌دست می‌آید. در این روش شما می‌توانید مخاطبان‌تان را به عنوان مشتری یک کالا به سایت دیگری هدایت کنید و در صورتی که هدایت شما منجر به خرید کالا توسط آن مشتری شود، درصدی از سود کالا به شما تعلق می‌گیرد. مثلا اگر یک محتوا راجع به بررسی نکات مثبت و منفی دوربین عکاسی انجام داده‌اید، در انتها مخاطب مقاله‌تان را به سایتی که دوربین عکاسی دارد، هدایت می‌کنید و اگر مخاطب شما، مشتری آن سایت شد و خرید کرد، شما پورسانت خودتان را دریافت می‌کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله همکاری در فروش از سایت جت را مطالعه کنید.

11-رپورتاژ آگهی: تبلیغات نام‌آشنای رسانه‌ها

در  شیوه شما در حوزه‌ی فعالیت وبلاگتان، یک محتوا یا گزارش کاملا بی‌طرفانه را بدون اینکه مشتری حس کند این یک تبلیغ است، در ازای دریافت مبلغی مشخص از سایت یا شرکت دیگر، در وبلاگ پربازدید خود منتشر می‌کنید. به این شیوه از تبلیغات رپورتاژ آگهی می گویند. موفقیت در کسب درآمد از طریق این شیوه بستگی به اعتبار و میزان بازدید از سایت شما دارد. همچنین سعی کنید محتوایی را منتشر کنید که خودتان به کیفیت محصولات یا سرویس‌های سایت موردنظر اعتقاد دارید. در این رابطه شما امانت‌دار مخاطبان خود هستید. پس رپورتاژ تبلیغی را بپذیرید که از اعتبار کار و خدمات آن وبسایت، اطمینان دارید.

جمع بندی: درآمدزایی از وبلاگ

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، آنچه اهمیت دارد اعتبار و بازدید وبلاگ شما است تا بتوانید آن را به یک ابزار درآمدی تبدیل کنید و از طریق اینترنت درآمد داشته باشید. اما در قدم اول هدف‌تان خدمت به مخاطبان‌تان باشد. با آن‌ها صادق باشید. هر چه محتوای غنی‌تر با لحن روان و خودمانی‌تری در وبلاگ‌تان قرار دهید، پس از آن با رعایت اصول سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تبلیغات و افزایش مخاطبان‌تان، می‌توانید اعتبار و بازدید وبلاگ را  بالا ببرید تا در راستای مواردی که گفته شد، کسب درآمد کنید.
هرچه جلوتر می‌رویم، فضای کسب وکارهای اینترنتی در حال گسترده شدن است. با این حال در میان سیل انبوه وبلاگ‌ها، زمانی که چیزی برای ارائه داشته باشید که به مخاطبتان ارزش دهد، برنده‌اید. پس بازخورد آن‌ها بهترین روش آزمون و خطای مسیر پیشرفت و درآمدزایی وبلاگ‌تان است.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ آذر ۱۳۹۹
س. میشه از ایران سایتی رو برای کشور های خارجی طراحی کرد و از طریق ترافیکش با سایت هایی مثل امازون همکاری فروش داشت؟البته من شخصی رو در خارج از کشور دارم که میتونم از حساب شخصی اون استفاده کنم.
۴ آذر ۱۳۹۹
با سلام بله می توان از این طریق در سیستم Affiliate Marketing یا همکاری در فروش سایت های فروشگاهی مانند آمازون کسب درآمد کرد. موفق باشید.
پاسخ دهید
۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام.من الان سه چهار تا وبلاگ دارم.میخوام بدونم خود بازدید ها هم درآمد دارن یا فقط با فروش محصولات و تبلیغ میشه در آمد داشت؟فکر میکردم اگه بازدید بزنن درآمد برام داره.اینطوره یا نه.ممنون
۵ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. خود بازدید از وبلاگ به طور مستقیم درآمدی ایجاد نمی کنند. بلکه شما ی توانید از ترافیک حاصل از این امر کسب درآمد کنید. بهترین راه های درآمدزایی از وبلاگ استفاده از گوگل ادسنس، قرار دادن تبلیغات بنری و رپورتاژ برای وب سایت های دیگر و همکاری در فروش برخی سایت ها مانند دیجی کالا است که لینک محصولات آنها را در سایتتان قرار می دهید و به ازای خرید و یا کلیک کاربران از سایت شما به شما مبلغی را می دهند. موفق باشید.