آشنایی با تاریخچه شرکت مایکروسافت و محصولات آن

در این مقاله از سایت جت، به معرفی شرکت مایکروسافت، تاریخچه، محصولات و نحوه استخدام شما به عنوان یک ایرانی پرداختیم. با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ | ۱۷:۵۱  زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با تاریخچه شرکت مایکروسافت و محصولات آن

به نظر نمی‌رسد در عصر حاضر کسی باشد که تا به حال نام شرکت مایکروسافت به گوشش نخورده باشد؛ حتی اگر این‌طور هم باشد با یک سرچ کوچک در گوگل با عنوان موفق‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌ها، حتماً می‌توانید نام مایکروسافت را در رده‌ی اول آن ببینید.
 بگذارید روشن‌تر برایتان بگویم در واقع شرکت مایکروسافت به انگلیسی (Microsoft) بزرگترین و پردرآمدترین شرکت کامپیوتری آمریکایی و چند ملیتی است که در آن کارمندان نخبه با بالاترین تحصیلات از سراسر دنیا در تلاشند بهترین و به‌روزترین نرم‌افزارهای رایانه‌ای را برای مردمی درهر گوشه‌ی زمین فراهم کنند. جالب است بدانید این شرکت علاوه براین اینکه بزرگترین ارائه دهنده‌ی نرم افزارهای رایانه‌ای در دنیاست؛ به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه‌ی خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد.

آشنایی با شرکت مایکروسافت

 

بیشتر بخوانید: اسکایپ چیست؟ 

تاریخچه مایکروسافت

شرکت مایکروسافت (Microsoft Corporation) یک شرکت آمریکایی چند ملیتی با ۸۹۰۰۰ کارمند در ۱۰۵ کشور گوناگون جهان است که در زمینه فناوری‌های رایانه‌ای فعالیت چشم‌گیری دارد. درآمد سالیانه این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی ۵۱٫۱۲ میلیارد دلار بوده است. ‬ مایکروسافت در زمینه طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای وسایل کامپیوتری بسیار فعال می‌باشد.‬ دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند، واشنگتن در ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

«یک رایانه روی هر میز در هر خانه، با نرم افزار های مایکروسافت »
امروزه کمتر شرکت یا موسسه‌ای پیدا می‌شود که پای حرف‌ها و وعده‌هایش مانده باشد. اما مایکروسافت مثل همیشه نشان داده که حتی در شعار دادن هم متفاوت است: «یک رایانه روی هر میز در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند» شاید به نظرتان این شعار زیادی بزرگ و دهن پرکن باشد اما باید بدانید در سراسر دنیا ازآمریکا گرفته تا آفریقا و هر جای دنیا در هر جزیره یا شهری که حتی روی نقشه هم  نامی ازآن نباشد اما رایانه داشته باشند حتما نامی از مایکروسافت هم دیده می‌شود. پس بی‌راه نیست اگر بگوییم این شرکت در سال مالی 2010 بیش از 62میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از 10 میلیارد دلار سود خالص و 89000 کارمند در کشورهای مختلف دنیا داشته است.

آشنایی با پرفروش ترین محصولات مایکروسافت

در سال 1980 این شرکت اولین سیستم عامل خود را به نام زنیکس تولید کرد. البته این نرم‌افزار هرگز به فروش عمومی نرسید و فقط توسط نرم‌افزارسازها مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مدتی سیستم عامل MS_DOS وارد بازار شد. طولی نکشید که مایکروسافت در اولین مذاکره خود با تحقیقات دیجیتال شکست خورد و در نوامبر سال1980 سیستم عامل تازه‌ای به نام CP/M وارد بازار سیستم عامل نمود. در سال 1994 مایکروسافت نخستین دانشنامه‌ای که روی کامپیوتر قابل اجرا بود را به نام انکاراتا خریداری کرد. با تولید ویندوز 95 این شرکت به یک شرکت مشتری محور تبدیل شد. در سپتامبر 1995 دولت چین این سیستم‌عامل به عنوان سیستم‌عامل رسمی کشور خود اعلام نمود. و طبق درخواست‌های چین نسخه چینی این ویندوز توسط مایکروسافت طراحی شد. در دهه نود گیتس برای ورود به اینترنت MSN را به وجود آورد. در سال 1997 مایکروسافت اینترنت اکسپلورر4 را همراه ویندوز وارد بازار کرد. در سال 1998 ویندوز 98 به همراه اکسپلورر SP4/0 SP1  و FAT32 به عنوان فایل سیستم عرضه گشت.  در سال 2001 مایکروسافت بهترین سیستم عامل دنیا ویندوز XP را وارد بازار کرد. اما مایکروسافت تنها به انتشار سیستم‌عامل و نرم‌افزار راضی نبود پس در همان سال XBOX را وارد رقابت در بازار گیمرها  کرد. در سال 2005 دومین نسخه از کنسول ایکس باکس یعنی XBOX360  ارائه شد. حالا هم آخرین مدل این دستگاه، ایکس باکس وان است؛ که به عنوان نسل هشتم کنسول‌های بازی در ماه می 2013 معرفی شد‌.  مایکروسافت تا این لحظه یعنی سال 2019 محصولات فرعی و اصلی دیگری از همین دست را وارد رقابت جهانی بازار تکنولوژی کرده است. و در آخر مایکروسافت جدید‌ترین محصولات خود را در مراسمی رو‌نمایی کرد که مهترین آن‌ها Surface pro6، لپتاب Surface2  ،Studio2  و  هدفون جدید Surface  بود.

پرفروش‌ترین و برترین محصولات مایکروسافت سیستم عامل ویندوز و نرم افزار مایکروسافت آفیس می باشند. در راستای شعار اصلی شرکت مایکروسافت یعنی (یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند) این دو محصول با سهمی حدود ۹۰٪ در سال ۲۰۰۳ برای مایکروسافت آفیس و در سال ۲۰۰۶ برای ویندوز جایگاه بسیار مهمی در بازار فروش محصولات کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای رومیزی‌بوده اند. مایکروسافت که  ابتدا کار خود را با ساخت و فروش مفسر بیسیک (Basic interpreters) برای «Altair ۸۸۰۰» آغاز نمود. در اواسط دههٔ ۸۰ میلادی با طراحی «MS-DOS» بر بازار سیستم عامل کامپیوترهای خانگی احاطه نمود. شرکت سهام خود را وارد بورس نمود و پس از آن با افزایش ارزش سهام آن چهار نفر را میلیاردر کرد و حدود ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان و کارمندان مایکروسافت را میلیونر نمود.

مایکروسافت امروز حدود ۷۵۰٬۰۰۰ متر مربع است و همچنین دارای بیش از ۳۰٬۰۰۰ کارمند می باشد مایکروسافت همیشه هدف نقدهای مختلفی از جمله انحصارطلبی بوده است که موجب تشکیل دادگاه‌های قضایی بسیاری برای مایکروسافت به علت تجاوز و تخلف از قوانین انحصار، در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و کمیسیون اروپا شده بود.

مایکروسافت علاوه بر بازار سیستم عامل و نرم‌افزار اداری در زمینه‌های دیگر هم فعالیت دارد به عنوان نمونه: شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، سایت اینترنتی (MSN) و دانشنامه چندرسانه‌ای انکارتا. مایکروسافت هم‌چنین در زمینه ساخت سخت افزار رایانه با ساخت محصولاتی مانند موشواره و نیز سرگرمی‌های خانگی از جمله ایکس‌باکس، ایکس‌باکس۳۶۰، زیون، و... فعال است.

مایکروسافت از گذشته تا امروز با استفاده از روش‌ها و شیوه های گوناگون مثل گروه خبری (Usenet) و وب، پشتیبانی از نرم افزارهای خود را همواره دنبال کرده است  و جایزهٔ (Microsoft MVP) را به داوطلبینی که در کمک به مشتریان شرکت مفید بوده‌اند اهدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک برند موفق بسازیم؟

استخدام در شرکت مایکروسافت به چه صورت است؟

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید زیادی باهوشید و همین برای شروع هر کاری کافی است. بهتراست همین حالا از خواندن ادامه ی این متن منصرف شوید. چون برای ورود به این شرکت سخت کوشی، انگیزه‌ی قوی، ذهن‌خلاق و البته خستگی ناپذیری بیش از هر چیز دیگری لازم است. معمولاً هر ساله نزدیک به 2000 نفر متقاضی ورود به این شرکت میشوند. پس باید از همین حالا خودتان را برای رقابتی بزرگ آماده کنید. 
مطمئناً می‌دانید اولین راه تماس با بخش استخدام و جذب نیروی هر شرکتی از طریق وبسایت آن است و معمولا این شرکت‌ها سمت‎های خالی و شرایط مورد نظر خود را به همراه فرم درخواست کار و اطلاعات ضروری دیگر که لازم است متقاضیان بدانند  به صورت آنلاین و دائمی روی سایت هایشان قرار میدهند و البته هر شرکت هم روند و شیوهی خاص خود را دارد. شرکت مایکروسافت برای به روزرسانی دائمی و بررسی سریع اطلاعات متقاضیان،  فقط شغل های تمام وقت را روی سایت کاریابی خود قرار میدهد. البته آژانسهای تخصصی تر کاریابی هم دراین روند بی تاثیر نیستند و اطلاعات مربوط به مشاغلی را ارائه میدهند که مهارت و تخصص ویژه‌ای را می‌طلبند .برای مثال مشاغل فنی تمام وقت توسط بخش کاریابی پنا بارکرز روی سایت نشان داده میشود و اگر مشاغل نیمه وقت یا قرار دادی را بخواهید باید قسمت منپاورآن را مشاهده و پر کنید. 
در این میان مایکروسافت برای راحتی بیشتر افراد و گزینش بهتر و سریع تر، دسته‌بندی‌های مختلفی را بر اساس علاقه و معیارهای دیگر مانند پیوند به سایت شغل‌یابی برای زنان روی سایت خود گذاشته است. (WWW.Womenenintechnology.co.uk)
 البته مایکروسافت برای استخدام نیروهای تازه کار خود اهمیت زیادی قائل است این شرکت معتقد است نیروهای جوان خلاقی که مشتاق یادگیری و کسب تجربه هستند می‌توانند بسیار کارآمد تراز کارمندان قدیمی وباتجربه کاری بالا باشند. برای همین این شرکت از نمونه ای موفق استخدام در جهان است. شاید برایتان جالب باشید که بدانید مایکروسافت حتی ساختمان جداگانه ای مخصوص استخدام کارمندان خود دارد ساختمانی با بیش از 100دفترکار که حدود  40 تا 60 کارشناس متخصص در آن فعالیت دارند. مایکروسافت تقریبا همیشه تبلیغات استخدامی خودش را از طریق سایت Linkedlin انجام می‌‍دهدو هر بار 5 هزار پوند برای این کار هزینه میکند. یکی از امکانات این سایت‌ها این است که کارفرمایان می‌توانند با وارد کردن کلمات و عبارات کلیدی در مورد فرد مورد نظر خود، خیلی راحت و سریع از بین افرادی که در خواست داده اند، آن‌هایی که ویژگی‌های مورد نظر را دارند پیدا کنند. 

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی یا AI چیست؟ 

فرآیند استخدام شرکت به طور کلی به شرح زیر است:

  • بررسی رزومه ها توسط کارشناسان در ابتدای کار و تایید یا رد آن 
  • انجام مصاحبه‌ی تلفنی

در این بخش کارشناس موظف است با متقاضیای که  رزومه‌ی او پذیرفته شده  تماس بگیرد و با مصاحبه تلفنی که معمولا یک ساعت طول می‌کشد  اطلاعات لازم مانند سوابق کاری آنها وبه طور کلی اطلاعاتی مربوط به شخصیت، رفتار و عملکرد فرد مورد نظر را کسب کند.

  • تلاش برای یافتن جای مناسب :

بعد ازاقدامات اولیه که در بالا گفته شد متخصص مربوطه با توجه به علاقه و تواناییهای متقاضی سعی در یافتن پروژه یا جای متناسب برای متقاضی می‌کند که البته نیاز مصاحبه‌های تلفنی و حضوری دیگری نیز هست  .

  • مصاحبه‌ی حضوری:

شاید به نظرتان کمی ترسناک باشد و لابد تصورتان از مصاحبه‌های حضوری زیادی سختگیرانه است. اما نگران نباشید کارشناسان استخدام کارشان را خوب بلدند. آن‌ها با مهارت خاصی سوال‌هایی می‌پرسند که میزان خلاقیت، حضور ذهن در لحظه و استعدادتان را کشف کنند. و البته این سوالات حتما نباید ربطی به تخصص شما داشته باشد و در اکثر مواقع بسیار متفاوت است. مصاحبه‌ها به طور میانگین حدود یک ساعت طول می‌کشد و گاهی فرد داوطلب باید با 6 نفراز مدیران و کارشناسان مایکروسافت مصاحبه‌های پی در پی انجام دهد. 

  • بلافاصله بعد از اتمام مصاحبه کارشناس یک ایمیل حاوی اطلاعات مصاحبه شونده برای مدیر استخدام شرکت می‌فرستد و درپایان همان روز تکلیف متقاضی روشن می‌شود. 
  • در آخر متقاضی می‌تواند هزینه‌های متحمل شده از مصاحبه‌ی حضوری را از شرکت دریافت کند‌. مثلا اگر از راه دوری آماده باشد هزینه‌های هتل و حمل و نقل به عهده‌ی شرکت خواهد بود.

بیشتر بخوانید : اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

جمع آوری: یک دنیا یک ماکروسافت

در آخر باید گفت در زمان‌های که تکونولوژی‌، رایانه واطلاعات جهانی حرف اول را می‌زند پس شرکتی مثل مایکروسافت که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی  این چنین درجهان می‌درخشد می‌تواند ادعا کند دنیا را روی یک انگشتش می‌چرخاند. 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید