چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم

برای آشنایی با مراحل نوشتن رپورتاژ آگهی و اثرات رپورتاژ آگهی بر سئوی سایت و رونق کسب و کارها، در این مقاله از سایت جت، با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۷  زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم

اگر تجربه نوشتن رپورتاژ آگهی را دارید حتما می‌دانید که رپورتاژها چه تاثیری در بالا بردن رتبه شما دارند و چه طور می‌توانند به موفقیت کسب‌و‌کار شما کمک کنند، اما اگر بار اول است که می‌خواهید یک رپورتاژ آگهی بنویسید در این متن همراه ما باشید تا برایتان از تاثیرات شگفت‌انگیز رپورتاژ آگهی روی کسب‌وکارتان بگوییم.
مهم‌ترین نکته در نوشتن رپورتاژ آگهی این است که بدون اشاره مستقیم به تبلیغ، بتواند اطلاعاتی درباره محصول یا خدمات برندتان به مخاطب انتقال بدهد و حتی او را به سمت برند شما بکشاند. به این دلیل که اگر مخاطب متوجه تبلیغات شود، ممکن است در برابر خواندن متن مقاومت کند. ماهیت اصلی رپورتاژ آگهی آموزش و دادن اطلاعات مفید به مخاطب است و تبلیغات در لایه‌های زیرین و پنهان متن قرار می‌گیرد.

رپورتاژ آگهی

 

رپورتاژ آگهی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

طبق دسته‌بندی ویسرت ویلیام، رپورتاژ آگهی به سه دسته رپورتاژ آگهی تصویری، دفاعیه و رپورتاژ ژورنالیستی تقسیم بندی می‌شود.

رپورتاژ آگهی تصویری
شرکت‌هایی که قصد تبلیغات دارند، از یک تصویر برای برجسته کردن نکاتی که مد نظر دارند، استفاده می‌کنند. این نوع از رپورتاژ آگهی با اثرگذاری بر حافظه تصویری مخاطب می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 
رپورتاژ آگهی دفاعیه
برخی برندها در مواقع حساسی دچار بحران‌ و چالش‌های رسانه‌ای می‌شوند و برای این که از خودشان در برابر فضای منفی ایجاد شده دفاع کنند، نیاز دارند تا از رپورتاژ آگهی دفاعیه استفاده کنند و نظر مخاطبان را خیلی زود به نفع خودشان تغییر بدهند.
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی
دسته سوم رپورتاژها مربوط به رپورتاژهای ژورنالیستی است که رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد. این نوع از رپورتاژ به نوشتن متنی درباره شرکت و فعالیت‌هایش می‌پردازد که ارزش خبری بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه کارشناس تولید محتوا شویم

انتخاب تیتر مناسب برای رپورتاژ آگهی 

اگر متن رپورتاژ آگهی یک اتاق باشد، تیتر متن، درِ این اتاق است و طبیعی است که هر چه این در زیباتر و جذاب‌تر باشد شما را بیشتر برای ورود به اتاق ترغیب می‌کند. بنابراین در انتخاب و طراحی تیتر مطلب دقت کنید. تیترهای جذاب باعث می‌شوند که مخاطب‌های بیشتر روی لینک شما کلیک کنید و متن رپورتاژ آگهی شما را تا انتها بخوانند و اگر این اتفاق بیفتد، یعنی تیر شما به هدف خورده است. 

نحوه نگارش رپورتاژ آگهی

 

چگونه تیتر مناسب رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

مخاطبان شما چه کسانی هستند ؟ تعیین پرسونای مخاطب
قبل از هرچیز باید بدانید که قرار است برای کدام دسته از مخاطب‌ها بنویسید؟ سن و سال، تحصیلات، ویژگی‌های رفتاری و محیط زندگی و ... همه و همه در انتخاب لحن شما برای نوشتن تیترهای جذاب اهمیت دارد. اگر بدانید قرار است با چه کسی صحبت کنید، آن وقت می‌توانید به راحتی تشخیص بدهید که باید از چه زبان و لحنی استفاده کنید. قطعا تیتری که برای بچه‌های دبستانی می‌نویسید همان تیتری نیست که برای زنان شاغل بالای سی سال می‌نویسید. تهیه پرسونای مخاطب در برخی از موارد دشوار می شود و در برخی موارد نیز شما باید چند پرسونا برای مخاطبین مختلف سایت خود تهیه کنید. پیشنهاد می کنم مقاله آموزش تهیه پرسونای مخاطب را که قبلا در سایت جت منتشر کردیم مطالعه کنید.
از کلمات اغراق‌آمیز در نوشتن تیتر رپورتاژ آگهی استفاده نکنید
استفاده از صفت‌های تفضیلی مثل بهترین، قوی‌ترین، بزرگ‌ترین و ... اگرچه جذاب است اما باعث ایجاد مقاومت در مخاطب خواهد شد. معمولا مخاطبان حس خوبی به چنین کلماتی ندارند و ممکن است احساس کنند که شما می‌خواهید با استفاده از این کلمات اغراق‌آمیز، آن‌ها را فریب دهید. بنابراین ساده و جذاب و به دور از مبالغه و اغراق، بنویسید.

 

بدنه اصلی رپورتاژ آگهی: متن اصلی

بعد از تیتر به متن اصلی می‌رسیم. بسته به نوع رپرتاژی که می‌خواهید بنویسید، متن اصلی متفاوت خواهد بود. برای مثال در یک رپورتاژ آگهی از نوع دفاعیه، بهتر است که در قسمت ابتدایی متن، ادعایی که درباره شما وجود دارد و اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار داده مطرح کنید و در ادامه به دلایلتان برای رد این ادعا بپردازید و یا اگر رویکردتان در نوشتن رپورتاژ آگهی استفاده از داستان‌سرایی است بهتر است در مقدمه ذهن مخاطب‌ها را آماده کنید و سپس تمام داستان را با زیرکی در متن بگنجانید. هم‌چنین استقاده از نقل‌قول‌ها در این قسمت بسیار تاثیرگذار است.
باید بدانید که مردم علاقه‌ای به خواندن سال تولد و یا گذشته‌ی کسل‌کننده موسس شرکت یا برند شما ندارند، آن‌ها به دنبال قصه‌ها هستند. نوشتن ماجرای جالب راه‌اندازی کسب‌و‌کار، مسیر پر فراز و نشیبی که طی کرده‌اید، لحظاتی که از نتیجه گرفتن ناامید شده‌اید و دوباره به مسیر اصلی برگشته‌اید، می‌تواند برای مخاطب‌هایتان جالب و هیجان‌انگیز باشد. وقتی از روزهای امید و ناامیدی برای مخاطب‌هایتان می‌گویید، باعث می‌شوید که آن‌ها با کسب‌و‌کار شما احساس نزدیکی کنند.
یک مساله مهم دیگر که در نوشتن تیتر به آن اشاره شد و برای نوشتن متن اصلی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب زبان و لحن مناسب است. بهتر است که با زبان عامیانه و راحت با مخاطب‌هایتان صحبت کنید. جمله‌های طولانی و یا استفاده از اصطلاحات تخصصی، ممکن است مخاطب‌ها را خسته کند و باعث شود متن شما را نیمه‌تمام رها کنند و شما را در رسیدن به هدفتان ناکام بگذارند.

از محتوای تکمیل‌کننده استفاده کنید 

در کنار محتوای رپورتاژ آگهی به محتواهای مرتبط به صفحات دیگر لینک بدهید. منظور ما این نیست که در پایان مطلب از عنوان بیشتر بخوانید و یا چیزی شبیه به این استفاده کنید. مقالاتی که در این قسمت قرار می‌دهید، باید ادامه دهنده یا کامل‌کننده محتوای رپورتاژ آگهی شما باشند. این محتوای کامل کننده می‌تواند صفحه‌ای از سایت خودتان یا سایت‌های دیگر باشد. هم‌چنین ممکن است صفحه‌ای مرتبط با ویژگی‌های یک محصول خاص را به این صفحه لینک کنید. بنابراین محتوا و مقالات مکمل را آگاهانه و هوشمندانه انتخاب کنید. یک نمونه خوب استفاده از محتوای مکمل را می‌توانید در سایت یوتیوب یا آپارات ببینید که به ازای مشاهده هر ویدیو، ویدیوهای مرتبط با آن موضوع را به شما نمایش می‌دهد. 

نوشتن رپورتاژ آگهی

 

نکات مهم در سئوی رپورتاژ آگهی

در لینک دادن به سایتتان در متن اصلی رپورتاژ آگهی افراط نکنید. بهتر است سه کلمه کلیدی مرتبط و مهم را به سایت خودتان لینک کنید. رویکرد بهینه این است که یکی از لینک‌ها به صفحه اصلی سایت و دو لینک دیگر به صفحات داخلی سایت اشاره داشته باشد، هم‌چنین بهتر است از کلمات کلیدی‌ای که در سایت شما مهم و برجسته است در متن رپورتاژ آگهی و عنوان لینک‌ها استفاده کنید.
هم‌چنین ارتباط بین تیتر انتخابی و محتوایی که می‌نویسید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین به جای تمرکز روی استفاده از کلمات کلیدی در جای جای متن و یا استفاده از لینک‌های زیاد، متنی بنویسید که درست در راستای تیتر انتخابی‌تان باشد. هم‌چنین نوشتن یک متن منحصر به فرد و جذاب در افزایش رتبه شما به شدت موثر است. پیشنهاد ما این است که رپورتاژهایتان را ابتدا در سایت‌هایی با اتوریتی بالا منتشر کنید و بعد به سراغ سایت‌های کوچک‌تر بروید چرا که گوگل در جست‌و‌جوی متن‌های مفید، جذاب و غیرکپی است تا بهترین‌ها را به مخاطبانش پیشنهاد بدهد.

 

تاثیر رپورتاژ آگهی در کسب و کار شما

نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب و باکیفیت، علاوه بر این که باعث بالا رفتن رتبه سایت شما در صفحه نتایج جست‌و‌جوی گوگل می‌شود، رتبه سایتتان در الکسا را هم بهبود می‌دهد. هم‌چنین اگر متن رپورتاژ آگهی به اندازه کافی جذاب باشد، مخاطبان را به اشتراک‌گذاری متن رپورتاژ آگهی شما، ترغیب می‌کند و این یعنی متن شما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر خوانده می‌شود و این به شدت به نفع کسب‌و‌کار شما خواهد بود.

 

جمع‌بندی : رپورتاژ آگهی 

رپورتاژ آگهی، با استفاده از روش‌های زیرکانه در قالب متن یا تصویر، اطلاعاتی درباره محصول یا خدمات شما به مخاطب منتقل می‌کند. در نوشتن رپورتاژ آگهی انتخاب تیتر جذاب و استفاده از لحن مناسب در متن اصلی اهمیت زیادی دارد. نوشتن یک رپورتاژ آگهی اصولی و مفید علاوه بر تاثیری که در افزایش رتبه سایت شما دارد، می‌تواند به کسب و کار شما رونق بدهد. بنابراین ارزش رپورتاژ آگهی را دست‌کم نگیرید و اگر تجربه‌ای در زمینه نوشتن رپورتاژ آگهی دارید و یا نکته‌ مهمی در نوشتن رپورتاژ آگهی به ذهنتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما و مخاطبان سایت جت به اشتراک بگذارید.

نویسنده : صدیقه حسینی

کم اهمیت‌ترین چیزها درباره من این است که در دانشگاه ریاضی کاربردی و بعد مهندسی صنایع خواندم! اما برجسته‌ترین قسمت زندگی من ورود به دنیای ادبیات و همکاری با نشریات تخصصی این حوزه است. بعد از سال‌ها نویسندگی رسیدم به شاخه دوست‌داشتنی تولیدمحتوا که به من این امکان را می‌دهد هر روز چیزهای تازه‌تری یاد بگیرم و بتوانم نتیجه‌ی ساعت‌ها تحقیق و پژوهشم را با ساختاری که دوست دارم به دیگران منتقل کنم. نویسندگی و تولیدمحتوا دو شاخه‌ی متمایز اما به شدت مرتبط است که من هر دو را با انرژی تمام دنبال می‌کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید