آموزش کارآفرینی به نوجوانان

شما نگران آینده نوجوان خود هستید و فکر می کنید زندگی او بی هدف دنبال می شود؟ آموزش کارآفرینی به نوجوانان یکی از بهترین روش ها برای مهار بی هدفی آنهاست.
 ۱۳۹۸/۶/۸ | ۱۷:۵۵  زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش کارآفرینی به نوجوانان

اولین مسئله پیش رو برای خانواده هایی که نوجوان دارند تشخیص صحیح اختلالات زود گذر یا موارد ریشه ای در رفتار های نوجوان های بین 12 تا 18 سال است. نوجوان بی مسئولیت، نوجوان بی هدف، نوجوان افسرده ، میتواند فقط یک برچسب نادرست از تحلیل نادرست  رفتار های عادی و  معمولی باشد که  نادرست به ایشان نسبت داده شده است. آموزش کارآفرینی به نوجوانان می تواند کمک بسیار زیادی در توسعه فردی و شغلی آنها در آینده داشته باشد و آنها را هدفمند سازد. ابزار شناخت صحیح عارضه های رفتاری در خانواده و جهت دهی برای ساخت آینده موفقیت آمیز نوجوانان فقط با دانش خانواده میسر نیست.

یکی از بهترین تصمیمات والدین این است که نوجوانان خود را در موقعیت ها و چالش های واقعی قرار دهند. آموزش کارآفرینی  به نوجوانان می تواند یکی از بهترین تصمیماتی باشد که هر پدر و مادری می تواند برای آینده فرزند خود در این سن حساس سراغ آن برود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

 

نوجوان بی هدف - آموزش کارآفرینی به نوجوان بی هدف

تفاوت فرد هدفمند و بی هدف 

انسان های بی هدف مجبورند تمام عمرشان را صرف این کنند که انسان‌ های هدف‌ دار زودتر به اهداف خود برسند. افراد هدفمند برنامه روزانه دارند. سختی ها و مشکلات آنها را از پا نمی اندازد و مداوم در حال حل چالش ها و مسائل هستند. در حالی که افراد بی هدف وقتی با این چالش ها برخورد میکنند اولین راهکارشان رها کردن مقصد هست . 

افراد هدفمند بسیار استمرار در فعالیت هایی دارند که از قبل برای آن برنامه ریزی داشتند . اتفاق های روز مره آنها را از کارهای روزانه و فعالیت های از قبل تعیین شده باز نمیدارد در حالی که افراد بی هدف با اتفاق های روزمره شگفت زده میشنود و مداوم در حال تغییر مسیر خود هستند. 

مسیر های متفاوت برای رسیدن به یک مقصد را امتحان میکنند. چشم انداز خود را رها نمیکنند . پیمودن مسیر اشتباه آنها را خسته نمیکند به رخداد ها فکر میکنند سعی میکنند آموزه هایی از انتخاب های اشتباه خود داشته باشند . زیرا آنها میدانند این نیز فرایندی از رسیدن به چشم اندازی است که مشخص کرده اند. اما افراد بی هدف مسیر هایی که برای شان منفعت و دستاورد چشم گیری نداشته باشد رها میکنند و از شرایط پیش آمده بسیار ناراحت و خشمگین میشوند. 

شاید برای شما جالب باشد بدانید که هدفمندان از آینده و گذر زمان به شیرینی یاد میکنند ولی کسانی که هدف مشخصی ندارند مداوم نگران گذر وقت و اتلاف انرژیشان هستند. 

اگر شما هم در نوجوان خودتان رفتار انسان بی هدف را  میبینید جای هیچ نگرانی نیست . چون آموزش های مهارت کارآفرینی میتواند کامل این مسئله را از بین ببرد . افراد زیادی در جامعه فکر میکنند که آموزش های کارآفرینی فقط به آموزش کسب و کار و کسب درآمد منجر میشود ! اما حقیقت جریان این است که مهارت های کارآفرینی اگر با توسعه فردی همراه نباشد به هیچ عنوان برای فرد کاربردی نخواهد بود. 

کار آفرینان شایسته فردا باید ویژگی های کارآفرینی خودشان را در کنار آموزش های کسب و کار ارتقا بدهند تا این آموزه ها برای آنها افزایش درآمد به همراه داشته باشد.

برای درک بهتر موضوع در ادامه به تعریف کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینان و ارتباط مستقیم آن با ارتقا هدفمندی در افراد خواهیم پرداخت .

کارآفرینی چیست 

عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست. این تعریفی است که شومپیتر در سال 1928 آن را مطرح نمود. البته بعدا شومپیتر به دنیای سیاست وارد شد و تعریف کلی تری از کارآفرینی ارائه داد. وی معتقد بود کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمان‌ها را زنده می‌کنند. در ادامه ویژگی های کارآفرینان را بیان کرده ایم.

کارآفرینی برای نوجوانان

ویژگی کارآفرینان و آموزش های کارآفرینی، ارتباط آن با انسان  هدفمند

عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست. اگر به ویژگی های کارآفرینان اشاره کنیم  درمیابیم در کنار ویژگی های بسیاری که در زیر قید کردیم، یکی از ویژگی های بارز کارآفرینان قطعا هدفمندی در حوزه های مختلف زندگی شخصی آنهاست. کارآفرینان به دنبال یادگیری و استفاده از فرصت ها هستند و از فرصت ها به بهترین نحو ممکن برای رسیدن به هدف استفاده می کنند.

انگیزه

اگر تنها یک عبارت وجود داشته باشد که بتواند اصلی‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق را توصیف کند، آن عبارت شور و انگیزه است. انگیزه قوی باعث می شود که کارآفرین در مقابل مشکلات مقاومت نشان دهد و با تلاش به هدف مورد نظرش برسد.

ریسک پذیری

ریسک پذیری یکی از برجسته‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری‌اند که آماده‌ی یک شیرجه‌ی عمیق در دریایی مملو از چیزهای غیرقابل پیش‌بینی هستند. ولی همه‌ی افراد ریسک‌پذیر، کارآفرینانی موفق نیستند. از جنبه‌ی ریسک‌پذیری، چه تفاوتی میان کارآفرینان موفق و افراد دیگر وجود دارد؟ کارآفرینان موفق آماده‌ی ریسک کردن بر روی پول و زمان‌شان در ناشناخته‌ها هستند، ولی هم‌چنین آنها در برخورد با “‌ناشناخته‌های ناشناخته‌”‌ منابع، برنامه‌ها و ظرفیت‌ها ذهنی و انرژی‌شان را حفظ می‌کنند. یک کارآفرین موفق، هنگام ارزیابی یک ریسک، از خود می‌پرسد آیا این ریسک به اندازه‌ی حرفه، زمان، و پول من می‌ارزد؟ و اگر این سرمایه‌گذاری پرخطر بازگشتی برای‌ام نداشته باشد، آن‌وقت چه باید کرد؟

خودباوری، کار سخت، و هدفمند ومتعهد

 کارآفرینان از آن‌چه انجام می‌دهند، لذت می‌برند. آنها به خودشان باور و به کارشان اعتماد و تعهد دارند. گاهی اوقات، ممکن است در تمرکز شدید و ایمان به ایده‌ی‌شان کمی سرسختی از خود به نمایش بگذارند. ولی این روی دیگر سکه‌ی نظم و تعهدی است که از خود نشان می‌دهند.

از دیگر ویژگی های کارآفرینان که در 50 کارآفرین برتر کشور توسط طرح ملی کآشف سنجیده شده  است  به پشتکار , خلاقیت , کنجکاوی , استقلال طلبی , منبع کنترل درونی  نیز اشاره کرد. این طرح ملی علاوه بر سنجش این ویژگی های کارآفرینی این امکان را دارد نوجوانان نیز با آزمون های اینترنتی بتوانند ویژگی های کارآفرینی خود را بسنجند. 

امروزه نقش آزمون ها به عنوان ابزار مهمی برای سنجش هوش و استعداد  همچنین پیشرفت تحصیلی جهت تشخیص اختلالات روانی در مدارس و دانشگاه ها همراه با سایر روش های شناخت رفتار به کار بسته می شود.
آزمون روانی و تربیتی عمدتا برای ارزشیابی تفاوت های فردی در فرآیند تصمیم گیری به کار می روند.آزمون ها تفاوت های فردی افراد را از نظر استعداد ها و خصایص شخصیتی اندازه گیری می کنند. در کاربرد آزمون ها این فرضیه پذیرفته می شود که تفاوت 
عملکرد افراد در آزمون ها را می توان به تفاوت های واقعی آنها در استعداد ها و خصایص شخصیتی شان نسبت داد. .
بسیار لازم است . 

پس از تشخیص این مهم و ارزیابی ها نیاز به یک مربی و مشاور هست که با  همراهی و آموزش بتواند مسیر درسست استفاده از این شرایط را شفاف کند .
یک نوجوان بانشاط و با انگیزه ، نوجوان  با برنامه و هدفمد وراثتی نیست. هر نوجوانی میتواند این ویژگی ها را با استفاده از آموزش های مهارت های کارآفرینی به دست آورد و در مسیر تحصیلی و شغلی کامیابی را تجربه کند.

 

هدفمندی و برنامه ریزی دقیق در دوره نوجوانی

نتیجه گیری: کارآفرینی برای نوجوانان

در این مقاله به صورت کلی با رویکرد کارآفرینی به هدفمندی نوجوانان اشاره کردیم. راهکار کلی ارایه شده به صورت مختصر اینگونه است: کشف و ارزیابی شایستگی های فردی در کنار شرکت در کارگاه های عملی گروهی راهکار بسیار موثر در مهار بی هدفی و بی انگیزگی نوجوانان است. زیرا آموزش مهارت های کارآفرینی روحیه ارزش آفرین و چالش پذیر را در نوجوانان بی هدف ایجاد می کند. به همین دلیل آموزش کارآفرینی برای نوجوانان باعث میشود که شخصیت حرفه ای آنها شکل گرفته و اعتماد به نفس بالایی در آنها ایجاد شود.

لطفا نظرات خودتان در مورد این مقاله را با ما در میان بگذارید.
 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید