هوش مالی چیست؟ چه طور با افزایش هوش مالی ثروتمند شویم؟

هوش مالی چیست ؟ آیا تمام انسان‌ها از هوش مالی یکسانی برخوردارند؟ راهکارهای افزایش هوش مالی چیست؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم علاوه بر پاسخ به این سؤالات، دو کتاب پرفروش پدر پولدار/پدر فقیر و هم‌چنین کتاب هوش مالی از کارن برمن را بررسی و معرفی کنیم و مهم‌ترین نکات این دو کتاب را درزمینهٔ هوش مالی بیان کنیم. در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۴ | ۱۷:۱۶  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
هوش مالی چیست؟ چه طور با افزایش هوش مالی ثروتمند شویم؟

احتمالاً دیده یا شنیده‌اید که کسی با داشتن درآمد کافی و بودجه ی لازم برای کسب‌وکارش بازهم با مشکل مالی رو به رو شده است و به قول معروف "هشتش گروی نُهش است." مطمئن باشید که این شخص یا هوش مالی ضعیفی دارد یا اصلاً با تعریف هوش مالی آشنا نیست. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که اگر کسی به دنبال کارآفرینی و کسب درآمد بیشتر است باید اطلاعات جامعی در ارتباط با تعریف هوش مالی داشته باشد تا بتواند طرح‌های کوچک و بزرگ شغلی مدنظرش را اجرا کند.

 

هوش مالی چیست؟

به بخشی از هوش که در حل مشکلات مالی در زندگی کمک می‌کند، هوش مالی گفته می‌شود و همه‌ی انسان‌ها از این نعمت برخوردارند، اما اگر توانایی شناخت و استفاده از هوش مالی را به دست بیاورید می‌توانید به‌راحتی در مقابله با مشکلات مالی برنامه‌ریزی کنید و اقدامات درستی را انجام بدهید. بهره هوشی یا آی‌کیو سطح کلی هوش را مشخص می‌کند و آیکیو مالی با هوش مالی سنجیده می‌شود.این موضوع نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توانیم مسائل و مشکلات مالی‌مان را که همان فاصله‌ی بین میزان درآمد با هزینه‌های زندگی است، با روش درستی برطرف کنیم. 

 

هوش مالی چیست؟

 

با توجه به تعریف دیگری از هوش مالی که" توانایی مدیریت پول برای مقابله با مشکلات مرتبط با آن است " می‌توان گفت افرادی که در زندگی به هوش مالی توجه دارند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن میزان درامد و فاصله‌ها مسائلی مانند اجاره‌نشینی، پرداخت اقساط لوازم زندگی، هزینه‌های درمانی و آموزشی و هزینه‌هایی از این قسم را که خیلی‌ها با آن سروکار دارند، به شکل صحیح مدیریت و در نهایت حل کنند. 

 

هوش مالی در مقایسه با ضریب هوشی

خیلیها فکر می‌کنند که کسی که ضریب هوشی بالایی دارد( مثلاً از ضریب هوشی ۱۱۰ برخوردار است) با کسی که ضریب هوشی پایین‌تری دارد، (مثلاً ضریب هوشی ۹۰) از لحاظ درجه‌بندی هوش مالی هم متفاوت است. در صورتی که این تصور اصلاً درست نیست. هوش مالی، فقط قسمتی از همه‌ی هوش ما شمرده میشود که به حل مشکلات مالی می‌پردازد اما ضریب هوشی در واقع هوش مالی را می‌سنجد یا تعیین کننده‌ی مقیاس آن است. پس امکان دارد کسی که در یک حوزه، ضریب هوشی بالایی دارد و نابغه است، در مقابل هوش مالی خیلی ضعیفی داشته باشد، هرچند که هوش مالی با راه‌کارهایی قابل افزایش است. 

حوزه‌های هوش مالی 

هوش مالی دارای جنبه‌های مختلفی است که پنج مورد مهم آن کسب درامد بیشتر، حفظ پول، بودجه‌بندی صحیح پول، استفاده از پول و اطلاعات مالی است که در ادامه این مقاله از سایت جت به توضیح هرکدام می‌پردازیم.  
۱. کسب درآمد بیشتر 
این بخش برای هر کس با توجه به اهداف مالی‌ که دارد متفاوت خواهد بود. هر فرد با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت‌های اطراف خودش و مسائلی که به آن ها فکر می‌کند، یک برنامه‌ی کاری برای خود تنظیم می‌کند، و سعی در بهبود درامد خود دارد. در این بخش تقویت هوش مالی، تمرکز و اعتماد به نفس در انتخاب ها بسیار مهم است. 
۲. حفظ پول 
محافظت از پول به معنی حفظ سرمایه‌ای است که شما در اختیار دارید و نباید بگذارید راحت از دست برود. برای مثال مالیات کمتری به ماموران دولت بپردازید و یا تحت تاثیر تشویق‌ها و ترغیب‌های بانکداران در هر جایی سرمایه‌گذاری نکنید و یا این که دقت کنید پولتان را بابت شراکت‌های نا به جا از دست ندهید.
۳. بودجه بندی صحیح پول 
در این حوزه باید طوری برنامهریزی کنید که اگر با مشکل کسری بودجه هم مواجه شدید، بتوانید آن را مدیریت کنید. در اصل باید هوشمندانه رفتار کنید و پیش‌‌بینی های لازم را انجام دهید . پیشنهاد می‌شود برای هزینه های ثابت مبلغی را کنار بگذارید و حتما هزینه های اضافه و غیر ضروری را به حداقل برسانید. توجه کنید  پسانداز در این بخش بسیار مهم است. 
۴. استفاده از پول 
بعد از بودجه بندی صحیح، نوبت به استفاده  صحیح از پول میرسد . شما باید بتوانید مازاد پولتان را سرمایه گذاری کنید. هر چند پس‌انداز و خرید سهام های مختلف می تواند راهی برای ایجاد پول باشد اما راه‌کارهای سودآورتر دیگری نیز وجود دارند. مثلاً برای جذب مخاطب و درامد بیشتر راه‌اندازی یک بخش آموزشی پول‌سازتر است.
۵. سطح اطلاعات مالی 
کسی که اطلاعات مالی خود را درزمینهی سرمایه‌گذاری و کسب و کاری که می‌خواهد انجام دهد، گسترش بدهد و در تمام ابعاد تحقیقات مور نیاز را انجام دهد مسلما تصمیماتش محکم‌تر است و خطر ریسک کمتری را وارد کارش میکند. مثلاً اگر در مورد سهامی که قرار است بخرد اطمینان کافی داشته باشد، روند پیشروی کار و درآمدش بهبود پیدا می‌کند. 
 

راه هایی برای تقویت هوش مالی 

بین موفقیت مالی بیشتر و هوش مالی بالا ارتباط مستقیمی وجود دارد. در واقع شما بر اساس تصمیماتی که می‌گیرید و عملی می‌کنید، تاثیر زیادی در شرایط مالی خود می‌گذارید. افرادی که از هوش مالی خوبی برخوردارند در برابر پول و سرمایه شان حس مسولیت بیشتری دارند و میدانند چه کارهایی را بهتر است انجام بدهند و از چه کارهایی دور باشند. در اینجا راه‌هایی برای تقویت هوش مالی ارائه شده است که به ترتیب زیر است:
۱. به هر کاری با دید کسب پول بیشتر نگاه کنید 
بدون اینکه تحصیلات بالایی داشته باشید فقط کافیست که بخواهید وضعیت مالی خودتان را تغییر دهید. برای این کار اولین قدم زاویه  دید شما است که باید هر نوع فعالیت مالی را یک راه برای بهبود و کسب بیشتر درامد ببینید. تمرکز شما نباید روی مبلغی باشد که می‌خواهید خرج کنید بلکه باید با دید وسیع‌تر به این فکر کنید که چه طور باید درآمد بیشتری کسب کنید.
۲. آموزش هوش مالی را جدی بگیرید
آموزش مبحثی است که به دوران کودکی و مدرسه برمی‌گردد اما در این مورد نمی‌توان به عقب برگشت و شروع به آموزش‌های پایه کرد تا چیزهای ضروری اولیه نهادینه شود، از طرفی احتمالاً شما وقت کافی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی سهام و اوراق را نداشته باشید، پس بهتر است از یک مشاور مالی مجرب کمک بگیرید و در تمام امور سرمایه‌گذاری خود از مرحله  انتخاب و تصمیمات تا مرحله اجرای آن‌ها مشورت کنید. رفتار شما با پول و سرمایه‌ای که دارید آینده مالی شما را تعیین می‌کند پس سعی کنید با کمک گرفتن از تجربه و مهارت دیگران و با فکر کردن به اینکه چطور وضع مالیتان را به نفع خود تغییر و بهبود بدهید، هوش مالی خود را تقویت کنید.
۳. اهداف مالی خود را ارزیابی کنید 
برای تقویت هوش مالی در درجه‌ اول اهداف مالی خود را از کوچک تا بزرگ به ترتیب اولویت مشخص کنید. به اهدافی فکر کنید که می‌دانید شما را سریع‌تر و بهتر به کسب درآمد بیشتر می‌رساند. داشتن هدف در فرایند سرمایه‌گذاری، افکار شما را منسجم‌تر و برنامه‌ریزی‌تان را آسان‌تر میکند. ابتدا لیستی از اهداف‌تان تهیه کنید و بگذارید پیش رویتان باشد. نکته مهم این است که در تعیین هدف‌های مالی خود جزییات را نیز بررسی کنید و حتی زمان و  هزینه کوچکترین کار خود را مشخص کنید و بررسی کلیات هدف را به مرحله آخر موکول کنید.
۴. زمانی را برای بررسی امور در نظر بگیرید  
زمان‌بندی درست، یکی از عواملی است که افزایش هوش مالی شما به آن بستگی دارد. شما باید هر چند وقت یک‌بار زمانی را برای تنظیم امور مالیتان در نظر بگیرید و به کارهایی که تا آن لحظه، انجام دادهاید فکر کنید و بررسی کنید که همه‌چیز خوب پیش رفته باشد، برای مثال خرج روزانه و یا پرداخت به موقع بدهی‌های هرچند کوچک و جزیی را کنترل کنید.


هوش مالی و نکته ها و تحلیل هایی  از کتاب پدر پولدار/پدر فقیر

رابرت کیوساکی دو رگه‌ی ژاپنی_آمریکایی که نویسنده‌ی کتاب پدر ثروتمند، پدرفقیر است در کتاب خود به نکات کلیدی و طلایی در رابطه با نظام سرمایه‌داری و راه‌های کسب پول بیشتر پرداخته است. رابرت کیوساکی که پس از بازنشستگی به سمت کار مورد علاقه‌اش یعنی سرمایه‌گذاری رفت، با نگرشی که نسبت به فاصله ایجاد شده بین داراها و ندارها داشت، با گروهی از همکارانش موسسه‌ای را با هدف آموزش پول و راهی به نام " پول در گردش " تاسیس کرد. پیام رابرت در کلاس‌های موسسه‌اش که به آموزش در هفت کشور دنیا میپردازد این است که: نبوغ مالی را که در وجودتان خوابیده است، بیدار کنید. این نبوغ و استعداد آمادهی سربرآوردن است.»
 کتاب مرد ثروتمند، مرد فقیر که یکی از پر فروشترین کتاب‌های اواخرسال ۱۹۹۰ است، مجموعهای از درس‌ها و نصیحت‌های پدر کیوساکی در رابطه با ثروتمند شدن است، خیلی از ایده‌ها و فعالیت‌های نوشته شده در آن به این دلیل که به باورهای شخصی در مورد پول ارتباط دارد و باعث افزایش هوش مالی می‌شود، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. نکاتی که در این کتاب آمده است میتواند درمورد هوش مالی در ایران هم راهگشا باشد. طبق مطالب این کتاب هر پدر و مادری در جهت ثروتمند شدن باید آموزش‌ها و نکاتی را به فرزند خود یاد بدهد  که در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم .
۱. برای پول کار نکنید، فرد پولدار برای پول کار نمی‌کند این پول است که باید برای شما کار کند. 
۲. امور مالی را یاد بگیرید، برای یادگیری کار کنید و فرق بین بدهی و دارایی را بدانید. 
۳. به فکر کسب و کار خودتان باشید و کسب و کار خودتان را راه بیاندازید. از فکر اینکه جایی استخدام بشوید و کارفرما را ثروتمند کنید خارج شوید. 
۴. قوانین و تاریخ مالیاتی را یاد بگیرید. 
۵. مقایسه کنید، چرا که بهترین ابزار برای انتخاب بهترین تصمیمات، رو آوردن به مقایسه است. 
۶. فرصت‌ها را شناسایی کنید. ثروتمندان پول میسازند و ذهنشان فرصت‌های بزرگ را تشخیص می‌دهد.

 نکته‌هایی درباره کتاب هوش مالی اثر کارن برمن

کتاب هوش مالی اثر کارمن برمن کتابی موفق در ارتباط با موضوع مدیریت کسب و کار است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. کارمن برمن در این کتاب افرادی را که توانایی انتخاب و تصمیم دارند اما مهارت لازم را در زمینه‌ی مسائل مالی ندارند راهنمایی میکند . 
نکته‌ی بسیار مهمی که در این کتاب وجود دارد این است که برمن، مخاطب را به شناخت معنای واقعی اعداد نزدیک میکند و با زاویه‌ای متفاوت به تعریف هوش مالی می‌پردازد. کارمن برمن معتقد است که درزمینه‌ی کسب و کار و محاسبات مالی معنی واقعی عددها به چیزی بالاتر از سواد ریاضی احتیاج دارد و هم‌چنین سواد مالی را برابر با هوش مالی می‌داند.
 در ادامه نکاتی از کتاب هوش مالی کارمن برمن را به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:
 ۱. در ابتدا در مورد مبانی امور مالی آموزش‌هایی داده شده است.
 ۲. مدیران به فعالیت عملی ترغیب می‌شوند مثلاً مدیریت ترازنامه که در عملکرد شرکت تاثیر مثبتی دارد.

 ۳. مدیران می‌آموزند چطور امکان دارد که منافع احتمالی روی حساب‌های مالی تأثیر بگذارد.

برخی از عناوین مطالب کتاب عبارتند از:

  •  شما همیشه نمی‌توانید به اعداد اعتماد کنید 
  • فرضیه‌های پنهان، تخمین‌ها و تعصب‌ها 
  • ویژگی‌ها  و مزایای گزارش درآمد
  • فهم اصول اولیه ترازنامه

جمع بندی:  هوش مالی چیست؟

برای رسیدن به اهداف مالی خود و کسب درآمد بیشتر به مقدار درآمد و فاصله‌ها توجه نکنید و فقط هوش مالی خود را که بخشی از کل هوش‌تان است، خوب بشناسید و مطمئن باشید با انجام راهکارها و آموزش درست، می‌توانید هوش مالی‌تان را تقویت کنید و مشکلات مالی زندگی شخصی و شغلی خود را به شکل هوشمندانه‌ای برطرف کنید. 

نویسنده : افسانه آقایی

افسانه آقایی هستم! سی ساله‌ بودم که متوجه شدم باید از خیلی وقت پیش می‌رفتم سراغ نوشتن! حالا تمام روز کتاب می‌خوانم، داستان می‌نویسم و به تازگی برای سایت جت محتوا می‌نویسم ... من برای نوشتن هر محتوا زمان زیادی می‌گذارم، تحقیق می‌کنم و یادداشت برمی‌دارم و سعی می‌کنم با ساده‌ترین جمله‌بندی‌ها مفهوم را در قالب یک محتوای روان به مخاطب منتقل کنم. اگر محتواهای من را می‌خوانید، حتما نظراتتان را با من درمیان بگذارید. خوشحال می‌شوم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۳ تیر ۱۳۹۹
واقعا متن جالب بود ممنون میشه منودر مورد یه کسب وکار راهنمایی کنید ممنون میشم
۱۴ تیر ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. شما می‌توانید مقالات مدیریت و کسب و کار سایت ما را بخوانید و سوالات خود را از ما بپرسید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۱ خرداد ۱۳۹۸
خانم آقایی محتوا بسیار عالی بود.بابت زحمات بی دریغتان سپاسگزارم.
۱۲ خرداد ۱۳۹۸
مرسی از شما بابت به اشتراک گذاری نظرتون. ممنون.