عادات یک کارآفرین موفق چیست

آیا همه کارآفرین‌ها در کسب و کار خود موفق هستند؟ در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین موفق و 11 مورد از عادات آن‌ها آشنا کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ | ۱۱:۵۱  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
عادات یک کارآفرین موفق چیست

حتما در تلویزیون، روزنامه یا سایت‌های اینترنتی در مورد کارآفرینان و داستان موفقیت‌شان  بسیار دیده و خوانده‌اید. چیزهایی در مورد کارآفرینان جوان شنیده‌اید یا ممکن است در یک برنامه تلویزیونی با مرد یا زن میانسالی به عنوان کارآفرین نمونه مواجه شده‌باشید و این سوال به ذهن‌تان رسیده باشد که این آدم‌ها با این همه تفاوت ظاهری و سنی چطور به یک نقطه مشترک و موفقیت در کارشان رسیده‌اند؟ شاید حتی به این فکر کرده باشید که همه چیز کاملا اتفاقی برایشان رخ داده است و کمی از بقیه خوش شانس‌تر بوده‌اند ولی حقیقت چیز دیگری است. همه این افراد با ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و شرایط مختلف و متفاوتی که دارند در یک‌سری اصول، باورها، سبک کار و زندگی مشترک هستند. در ادامه با عادات یک کارآفرین موفق و ویژگی‌هایی که یک کارآفرین نمونه دارد آشنا می‌شویم.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کیست؟

یک کارآفرین، با توجه به هدفی که دارد کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کند و این کار را در شرایطی پر ریسک انجام می‌دهد و از نتیجه آن و این‌که آیا به هدفی که دارد می‌رسد یا نه، مطمئن نیست ولی تمامی فرصت‌هایی که در اطرافش وجود دارد را شناسایی می‌کند و از آن‌ها نهایت استفاده را می‌برد. او با درایت و کاملا به‌موقع، فرصت‌های مادی و غیرمادی اطرافش را برای رسیدن به هدفی که دارد به خدمت می‌گیرد. البته باید توجه کنیم که یک کارآفرین موفق، یک‌شبه به جایگاهی که دارد نرسیده است و بیشتر خصوصیاتی که دارد، اکتسابی است و در طول زمان به دست آورده است.

هنگامی‌كه شما صلاحيت لازم در هر يك از سطوح کارآفرینی را پيدا كنيد بسیار راحت‌تر  از ساير کارآفرینان می توانيد به نتايج مطلوب خود برسيد. برای اینکه کارآفرین موفقی باشید باید عادات مهمی در رفتار و تصمیمات شما وجود داشته باشد که در ذیل به برخی از مهم‌ترین این عادات اشاره می‌کنیم: 

یک کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد

  •  برنامه دقیق و كامل دارند

مهمترین نياز برای ایجاد یک كسب و كار موفق برنامه ريزي دقیق است. هر چه برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی شما كامل‌تر و با جزئيات بيشتر باشد در پیاده‌سازی برنامه‌ها و رسیدن به اهداف خود موفق‌تر خواهید بود زیرا که خط مشی شما مشخص است و همین موضوع باعث نظم در کارها و سرعت بخشی به انجام آن‌ها خواهد شد. 

  • قبل از شروع سازماندهی می‌کنند 

برای سازماندهی، شما باید تمام منابع و نیازهایی را كه در فرآيند برنامه ريزی به آن نیاز دارید ذکر کنید. این موضوع خیلی مهم است كه لیستی از تمام مواردی که به آن برای شروع کسب و کار خود نیاز دارید، تهیه کنید. این موارد می‌تواند شامل مواد اولیه، نیروی کار، محل کار، بودجه مورد نیاز و ... باشد. حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که مراحل اولیه کارآفرینی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کوچک‌ترین اشتباه در محاسبات اولیه باعث شکست و یا صدمات زیادی به کل پروژه خواهد شد.

  • یافتن و قرار دادن افراد مناسب در پروژه

با صراحت  می‌توان گفت 95% از موفقيت شما در کارآفرینی به وسيله توانایی و كيفيت افرادی كه شما برای پروژه خود انتخاب می‌کنید و آن‌ها را در قسمت‌های مختلف مشغول به کار می‌کنید به تحقق خواهد پیوست. چنان‌چه به شرکت‌های موفق توجه کنید خواهید دید برآیند توانایی ها و تخصص افراد آن شرکت درجه بسیار خوبی کسب خواهد کرد و این واقعیتی اجتناب ناپذیر است پس در انتخاب و گزینش افراد متخصص خود دقت کنید. 

  • نظارت کامل بر پروژه

پروژه شما نیاز به يك سيستم نظارت دقیق و درست دارد که بر روند اجرا و پیشبرد اهداف پروژه اشراف کامل داشته باشد. این بسیار مهم است كه شما نحوه اجرای کار و پروژه را كنترل كنيد و مطمئن باشید که براساس  زمان‌بندی صورت گرفته و مطابق با كيفيت مورد نياز انجام می‌شود. طی این نظارت همواره گزارشی از مراحل انجام کار در دو نوع کلی و جزئی تهیه کنید. 

  • باخبر کردن مردم از روند كسب و كار

با مطالعه‌ای که برروی چندين هزار كارمند صورت گرفته مشخص شده است كه دانستن کار مهم‌ترين عاملي است كه باعث ایجاد حس رضایت از كار می‌شود. افراد در هر سازمانی‌ عمیقا نياز دارند كه بدانند چه چيزي در رابطه با كار آن‌ها اتفاق مي افتد و پیرامونشان چه می‌گذرد. طی دوره‌ای منظم، بطور كامل و با دقت افراد را از نحوه عملكرد پروژه و کار خود آگاه کنید اين موضوع تاثیر بسیار خوبی در روحیه کار تیمی افراد داخل شرکت گذاشته و باعث بهبود زیادی در كسب و كار شما می‌شود.

  • نیمه پر لیوان

در هر کاری امکان شکست وجود دارد و همین‌طور ممکن است اتفاقات پیش‌بینی ناپذیری بیفتد و مسیر موفقیت هم یک مسیر مستقیم روبه بالا نیست و گاهی ممکن است توقف یا حتی پسرفت در این راه وجود داشته‌باشد. یک کارآفرین برتر همیشه خوش‌بین است و به مشکلاتی که پیش‌رویش وجود دارند به چشم فرصت نگاه می‌کند. صدها اتفاق پیش‌بینی نشده ممکن است در این مسیر بیفتد ولی او هر بار به‌جای این‌که دلسرد شود، فرصت جدیدی می‌سازد و ادامه می‌دهد.

  • دل به دریای خطر زدن

شروع هر کاری با احتمال خطر و ریسک همراه است و ترسی همیشگی از آینده وجود دارد ولی از طرفی نمی‌توان بی‌محابا خطر کرد. کارآفرینان موفق آدم‌های ریسک پذیری هستند ولی قبل از آن از توانایی‌هایشان و دانشی که دارند مطمئن می‌شوند، همه احتمالات را در نظر می‌گیرند و از تجربیات دیگران و خودشان نیز در این زمینه استفاده می‌کنند ونهایتا ریسک انجام آن کار را قبول می‌کنند. آن‌ها خطر می‌کنند ولی نه بدون فکر و برنامه‌ریزی. آن‌ها لبه تیغ خطر راه می‌روند و حواسشان به هر دو طرف هست.

  • چشمه جوشان انگیزه

خیلی‌ها فکر می‌کنند کارآفرینان برتر به قصد پولدار شدن قدم در این مسیر گذاشته‌اند و هدف اصلی آن‌ها در هرحال پول بوده‌است ولی این تصور کاملا اشتباه است. شاید ده درصد انگیزه کارآفرینان موفق، انگیزه مالی باشد. آن‌ها بیشتر از پول به علایق و خواسته‌های درونی‌شان توجه می‌کنند و به دنبال این هستند که رضایت درونی به‌دست بیاورند. یک کارآفرین نمونه در درجه اول دوست دارد احساس خوبی نسبت به خودش و عملکردش داشته باشد و همین‌طور به تصور دیگران از خودش نیز اهمیت می‌دهد و می‌خواهد به همه ثابت کند که می‌تواند؛ بنابراین انگیزه درونی خیلی قوی‌ای دارد و کارهای به ظاهر نشدنی را با این انگیزه بالا به واقعیت تبدیل می‌کند. در درجات بعدی به پول و درآمد فکر می‌کند.

  • مثل موم نرم و شکل پذیر

در بالا گفتیم یک کارآفرین قدر برنامه‌ریزی را می‌داند و برای کارهایش برنامه مشخصی دارد ولی گاهی پیش می‌آید که اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای می‌افتد و در مسیر برنامه‌ها خللی وارد می‌شود یا چیزی باعث توقف در برنامه‌ها می‌شود. در این مواقع کارآفرینان موفق کاملا انعطاف‌پذیر عمل می‌کنند. برنامه‌ها را مطابق با جریان‌های جدید تغییر می‌دهند، ساعت‌های کاری‌شان را زیاد می‌کنند و با توجه به شرایط جدید، مسیر را مدیریت می‌کنند.

  • آینده‌نگری

برای یک کارآفرین موفق، آینده مبهم نیست. او با تدبیر مسیر آینده را تا حدی که بشود پیش‌بینی می‌کند. هم محدودیت‌ها و اتفاقات پیش‌بینی ناپذیر را در نظر می‌گیرد و هم پتانسیل‌ها و فرصت‌ها را جلوتر از همه کشف می‌کند و سعی می‌کند از آن‌ها نهایت استفاده را ببرد.

  • تعهد بالا

یک کارآفرین در ابتدا یک تیم جمع‌آوری می‌کند و می‌داند قرار است مسیر سختی را در کنار هم طی کنند بنابراین تا جایی که می‌تواند به اعضای گروه خود نشان می‌دهد که فردی متعهد و پایبند به اصول و ادامه کار است و این احساس را در آن‌ها به وجود می‌آورد که با فردی کاردان طرف هستند که در هر حال می‌توان رویش حساب کرد و در شرایط سخت به او تکیه کرد. در این‌صورت اعضای تیم با اطمینان و قدرت کار می‌کنند و موفقیت گروه تضمین می‌شود.

 

ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین موفق

  • اعتماد به‌نفس بالا

کارآفرینان موفق به خودشان باور دارند و می‌دانند هر کاری را که بخواهند انجام می‌دهند. آن‌ها به توانایی‌هایشان ایمان دارند و می‌دانند حتی اگر گاهی شکست بخورند دوباره می‌توانند ادامه دهند و به هدف اصلی‌ای که دارند برسند.

  • عزت نفس بالا

یک کارآفرین نمونه عزت نفس بالایی دارد. به عبارتی می‌توان گفت خودش را به قدر کافی دوست دارد و برای وجود خودش ارزش قائل است. افرادی که عزت نفس بالایی دارند به خواسته‌هایشان اهمیت می‌دهند و خودشان را شایسته مدارج بالای موفقیت و رسیدن به هدف می‌دانند و بنابراین برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

  • شخصیت مستقل

کارآفرینان شخصیت‌های مستقل دارد و مایل هستند دیگران را رهبری کنند. آن‌ها از این‌که تحت تسلط کسی باشند یا به دیگران تکیه کنند احساس خرسندی نمی‌کنند و میل دارند خودشان گروهی را هدایت کنند و با استفاده از پتانسیل گروه به هدف‌هایی که دارند برسند. 

  • صبر و تحمل زیاد

رسیدن به هدف‌های خاص، صبر و تحمل زیادی می‌خواهد که در کارآفرینان موفق این میزان از بردباری دیده می‌شود. آن‌ها آدم‌های پرحوصله‌ای هستند که برای رسیدن به موفقیت عجله نمی‌کنند و می‌دانند این مسیر پرپیچ‌وخم و ناهموار است و موفقیت‌های بزرگ یک‌شبه به‌دست نیامده‌اند.

  • شجاعت

دست به یک کار جدید زدن و پذیرفتن خطرات آن خیلی شجاعت می‌خواهد که کارآفرینان موفق این میزان از جسارت و شجاعت را دارند. درست است که همه جوانب را در نظر می‌گیرند و ریسک‌ها را می‌سنجند ولی در هر حال شروع طوفانی و از صفر شروع کردن کار هر کسی نمی‌تواند باشد.

  • روابط اجتماعی بالا

دست زدن به یک کار جدید مستلزم برقراری ارتباط با افراد زیادی است از دوست و آشنا و فامیل گرفته تا همکاران و خلاصه هر کسی که بتواند مشورت بدهد و یا حتی کمک کوچکی به فرد تازه‌کار بکنند. همین‌طور یک کارآفرین باید توجه سرمایه‌گذاران را جلب پروژه خود بکند و تاجایی که می‌تواند برای ادامه مسیر، جذب سرمایه کند و همه این‌ها احتیاج به یک روابط عمومی بالا دارد که یک کارآفرین نمونه این خصوصیت را به میزان کافی در خود دارد.

دست نگه‌دارید؛ پول حرف اول و آخر را نمی‌زند

خیلی‌ها تا نامی از کارآفرینی، استارتاپ و مشاغل متکی به خود آورده می‌شود، به‎سرعت به پول و سرمایه فکر می‌کنند و عقیده دارند اگر کسی در این مسیر موفق شده‌است حتما سرمایه اولیه چشم‌گیری داشته است ولی لازم است بدانید اصلا اینطور نیست. خیلی از کسانی که دست به کارآفرینی می‌زنند در ابتدا سرمایه چندانی ندارند اما افراد بسیار اجتماعی و با روابط عمومی بالایی هستند که مهارت خاصی در تعامل با افراد دارند و می‌توانند با مجاب کردن سرمایه‌گذاران، برای پروژه‌هایشان منابع مادی جذب کنند. از طرفی این افراد این قابلیت را دارند که هزینه‌ها را برآورد کنند و به فکر منابع مالی‌ای مثل وام‌های بانکی باشند البته بدون اینکه بی‌گدار به آب بزنند.

عناصر موفقیت کارآفرین

در آخر باید به نکته مهمی اشاره کرد و آن این‌که یک کارآفرین موفق باید اطلاع کاملی از وضعیت بازار و پتانسیل‌های آن داشته‌باشد و بداند چه نیازهایی در بازار وجود دارد تا نوع خدمات خود را بسته به نیاز بازار تعیین کند یا تغییر دهد. از طرفی یک کارآفرین باید ایجاد تمایز کند یعنی از رقبای خود ایده بگیرد ولی به‌هیچ‌وجه کار آن‌ها را کپی نکند. کپی کردن به معنی سقوط است. نکته آخر این‌که نیاز است یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت، افراد وارد و کاربلدی را با خود همراه کند و یک تیم قوی بسازد.

برای مطالعه بیشتر در مورد کارآفرینی می‌توانید کتاب فوق‌العاده رندی گیج به اسم مانیفست کارآفرین‌ها را بخوانید. نام اصلی این کتاب نبوغ دیوانه است که رندی با ظرافت خاصی ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را بیان می‌کند.
دانشگاه رفتن یا نرفتن؛ مساله این است

یک کارآفرین برتر حتما یک تحصیل‌کرده دانشگاهی نیست. خیلی از افراد موفق در زمینه کاری‌شان تحصیلات تخصصی یا حتی مرتبط ندارند ولی حتما اهل مطالعه هستند و اطلاعات عمومی بالایی دارند. بنابراین نیاز نیست مدارج بالای تحصیلی داشته باشید تا بتوانید یک کارآفرین نمونه شوید. اشتیاق یه یادگیری و کسب مهارت‌های لازم برای کار چیزهایی هستند که در هیچ مدرسه و دانشگاهی تدریس نمی‌شوند و باید قدم به قدم با پشتکار و تلاش به سمت آن‌ها رفت.
محدودیت‌ها چراغ راه کارآفرینان

برای همه ما پیش می‌آید که می‌خواهیم کاری را انجا دهیم و با محدودیتی روبه‌رو می‌شویم یا گاهی نیازهایی داریم که هنوز چیزی برای رفع آن‌ها وجود ندارد یا حتی آرزوهایی داریم که به نظر خودمان محال و دست نیافتنی هستند. باید گفت کارآفرینان موفق از محدویت‌ها، نیازها و آرزوها ایده می‌گیرند و کسب‌وکارشان را راه می‌اندازند. آن‌ها با ذهن پویا و خلاقی که دارند هر محدودیتی را به یک فرصت تبدیل می‌کنند. از معمولی‌ و پیش‌پا افتاده‌ترین نیازها ایده می‌گیرند و بابرنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنند. 

جمع بندی

ما همیشه در مورد کارآفرینان موفق شنیده‌ایم. کسانی که به ثروت و موقعیت بالایی رسیده‌اند. حضور این افراد در مسیر موفقیت اتفاقی نبوده است و همه آن‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات یکسانی داشته‌اند و از مسیر سخت و ناهمواری گذشته‌اند تا به آن چیزی که امروز هستند تبدیل شده‌اند. کارآفرین موفق در واقع رهبری پرتلاش است که هم متفاوت عمل می‌کند و هم به کار گروهی ایمان دارد. خیلی از آدم‌ها دست به کسب‌وکار جدیدی می‌زنند و البته موفق هم نمی‌شوند چون باید جمعی از ویژگی‌ها را یا داشته‌باشند یا در خودشان و محیط اطرافشان بسازند تا بتوانند به آن‌چه می‌خواهند برسند. در اصل موفقیت یک‌شبه و آنی به دست نمی‌آید. 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۲ اسفند ۱۳۹۷
ممنون از مطلب خوبتون. کلی بهم انگیزه داد :)
۱۳ اسفند ۱۳۹۷
آرزوی موفقیت براتون داریم