کسب و کار اینترنتی چیست

راه اندازی کسب و کار اینترنتی و نحوه رشد و گسترش آن در این مقاله بررسی شده و به چگونگی راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق می پردازیم.
 ۱۳۹۸/۵/۲۸ | ۱۵:۲۷  زمان مطالعه 7 دقیقه
کسب و کار اینترنتی چیست

در تلاش برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید؟! راه های ساده ی درآمد زایی از طریق اینترنت را نمی دانید؟! می خواهید در خانه کسب و کار خود را شروع کنید ولی نمی دانید چگونه؟! پس اگر کسی هستید که سوال های بالا را در ذهنتان دارید، خواندن این مطلب حتماً برایتان مفید خواهد بود، پس با ما همراه باشید.

کسب و کار اینترنتی در مقایسه با کسب و کار سنتی

کسب و کارهای آنلاین با سرعت بیشتری رشد می کنند، در مقایسه با کسب و کار سنتی با سرمایه کمتری می توان آنها را راه اندازی کرد و برای توسعه و گسترش کار نیاز به دانش بالاتری دارند. راه اندازی یک کسب و کار آنلاین موفق، نیاز به تلاش و دانش مناسبی دارد و بر خلاف تصور بسیاری از افراد، یک کار ساده و سریع نیست، گرچه می توان با سرمایه کمتری آن را راه اندازی کرد. در این مقاله از جنبه های مختلف به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق می پردازیم و در این بخش می خواهیم یک سیستم آنلاین را با سیستم سنتی مقایسه کنیم.

کسب و کار اینترنتی و کسب و کار سنتی به زبان ساده 

وقتی به کسب و کار فکر می کنیم، دو گزینه ی کسب و کار اینترنتی و کسب و کار سنتی پیش رویمان هستند. اما انتخاب از بین این دو گزینه نیاز به شناخت مان از هر دو دارد و دانستن تفاوت های بین این دو کمک شایانی به انتخاب نهایی مان می کند.

اول از همه یک مثال ساده از کسب و کار اینترنتی و کسب در آمد سنتی می زنم. تصور کنید که من تولید کننده محصولی هستم و پس از تولید این محصول، مسلماً باید آن را به فروش برسانم.اولین سوالی که برایم پیش می آید این است که از چه طریقی محصول خود را عرضه کنم؟ یا باید با هزینه هنگفتی مغازه ای اجاره یا خریداری کنم که به نظر راه حل جالبی نمی آید. و یا میتوانم آگهی ای در صفحه روزنامه به چاپ برسانم. و یا به تک تک مغازه هایی که محصولات مرتبط با محصول تولیدی من را دارند سر بزنم و ببینم که آیا تمایل به فروش محصول تولیدی مرا دارند یا خیر.

این راه های سنتی به نظر زمان گیر و هزینه بر می آیند و یا هزاران مشکل دیگر که ممکن است در طول مسیر عرضه ی آن محصول با آن رو به شوم. پس به روش های اینترنتی برای راه اندازی کسب و کار خود فکر می کنم و راه های زیاد و کم هزینه ای را پیش روی خود می بینم. برای فروش محصول تولیدی خود می توانم از شبکه های اجتماعی شروع کنم و با تبلیغ آن، مخاطبانم را جذب کنم. و یا سایتی را راه اندازی کنم که از طریق آن بتوانم محصولاتم رابه فروش برسانم. این مثال ساده ای از کسب و کار اینترنتی است.

بیشتر بخوانید: مجوزهای کسب و کار اینترنتی کدامند

کسب-درآمد-اینترنتی-یا-کسب-درآمد-سنتی

چرا کسب و کار اینترنتی؟!

  • 4میلیارد نفر مشتری احتمالی: با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروزی و پیشرفته تر شدن جوامع، میزان دسترسی مردم به اینترنت روز به روز افزایش می یابد و در حال حاضر بیش از 4 میلیارد نفر ( یعنی بیش از نصف جمعیت جهان!) به اینترنت دسترسی دارند. شما با راه اندازی کسب و کار اینترنتی می توانید مخاطبان بیش تری داشته باشید. یعنی هرکس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند مشتری احتمالی شما باشد. آمازون در سال 2018 با داشتن همین جمعیت از مخاطبان احتمالی، توانست 10.1 میلیارد دلار فروش اینترنتی داشته باشد!  

ارتباط-با-جهان-از-طریق-اینترنت-و-راه-اندازی-تجارت-اینترنتی

  • مخاطب خاص کجایی؟! فرض کنید یک فروشگاهی که لوازم غواصی می فروشد، راه اندازی شده. شخص A فروشگاه اینترنتی فروش لوازم غواصی راه انداخته و شخص B یک مغازه خریده است. به نظر شما کدام یک از این دو مخاطبان و مشتری های بیش تری را به خود جذب می کنند؟! من به عنوان غواص اگر وسیله خاصی را لازم داشته باشم ممکن است ندانم که اصلا مغازه ی شخص B کجاست، اما با یک جست و جوی ساده، می توانم به راحتی در خانه خودم به فروشگاه اینترنتی شخص A پی ببرم و از او خرید کنم. یعنی جذب مخاطب برای یک کسب و کار اینترنتی، راحت تر است. با راه اندازی کسب و کار اینترنتی هم تعداد بیش تری به شما دسترسی دارند و هم راحت تر از وجود فروشگاه اینترنتی شما با خبر می شوند.

پیدا-کردن-مخاطب-هدف-از-طریق-اینترنت

  • ارتباط آسانتر با مخاطبان:  یکی از راه های ارتقا و پیشرفت در زمینه کاری مان داشتن گوش شنوا برای انتقادات است. از شما می خواهم تعداد دفعاتی که پس از خرید یک محصول از فروشگاه اینترنتی، پیشنهاد یا نظرتان یا شکایتتان را با بخش پشتیبانی در میان گذاشته اید را با تعداد دفعاتی را که نظرتان را در مورد یک محصول به گوش فروشنده ی یک فروشگاه غیر اینترنتی رسانده اید، مقایسه کنید. به نظر می رسد که مخاطبان با فروشگاه های اینترنتی، راحت تر ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط دوطرفه است، یعنی همانطور که مخاطبان با صاحبان کسب و کار اینترنتی راحت تر ارتباط برقرار می کنند، صاحبان کسب و کار هم راحت تر با مشتریان اینترنتی خود ارتباط بر قرار می کنند. مثلا با تبلیغات سایت فروش اینترنتی، مخاطبان از محصولات جدید، تخفیف ها و... با خبر می شوند.

برقراری-ارتباط-با-مشتریان-در-بستر-اینترنت-برای-افزایش-کسب-و-کار-اینترنتی

  • "داده" قدرت است!: یکی دیگر از مزایای کسب و کار اینترنتی، این است که داده های مشتری ها به آسانی ثبت می شود و نتایجی که می توان از تحلیل این داده ها استخراج کرد، می تواند کمک بزرگی به صاحبان کسب و کار اینترنتی بکند. با خبر شدن از سلیقه و علایق مخاطبان و سبک موردعلاقه هر کدام از آن ها، از جمله اطلاعات ارزشمندی است که هر عرضه کننده ای می تواند داشته باشد.

داده-قدرت-است-با-استفاده-از-اطلاعات-درآمد-خود-را-افزایش-دهید

  • کسب و کار بدون سرمایه: برای راه اندازی کسب و کار سنتی، اولین چیزی که به نظر لازم است، سرمایه ای است که با استفاده از آن بتوان محصولات خود را به مردم معرفی کرد و آنان را برای خریدن آن محصول ترغیب کرد. اما راه اندازی کسب و کار اینترنتی، به سرمایه ی چندانی نیاز ندارد. از این رو کسب و کار اینترنتی، به کسب و کار بدون سرمایه معروف است. 

کسب-درآمد-بدون-سرمایه

  • صرفه جویی در هزینه ی تبلیغات: تبلیغات اولین چیزی را که به ذهن صاحبان کسب و کار غیر اینترنتی می آورد، هزینه های هنگفتی است که باید بابتش بپردازند. بیلبورد های خیابان، تبلیغات تلویزیون یا رادیو، طراحی و چاپ بروشور هایی که عاقبت نیمی از آن ها سر از سطل آشغال در می آورند، همه و همه هزینه های زیادی دارند. اما تبلیغات اینترنتی که سر تا سر فضای مجازی را پر کرده اند، به نسبت هزینه های تبلیغات به روش سنتی، کم هزینه تر هستند. 

صرفه-جویی-در-هزینه-تبلیغات

آیا می توان با کسب و کار اینترنتی در یک شب پولدار شد؟!

چگونه می شود در یک شب به یک میلیونر تبدیل شد؟! آیا اصلا امکان پذیر است؟! پاسخ این پرسش بسته به نوع دیدگاهتان می تواند هم پاسخ مثبت داشته باشد و هم منفی! چطور؟ اگر برداشتتان از یک شبه میلیونر شدن این باشد که شب بخوابید و صبح بیدار شوید و ببینید که به حساب بانکی تان میلیون ها تومان واریز شده و تشک و یا بالشی که روی آن خوابیده بودید به طلا تبدیل شده، پس جوابتان منفی است و باید بگویم که نمی توان یک شبه میلیونر شد.

پس منظورمان از یک شبه میلیونر شدن چیست؟! این است که ما با تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه ای که می گیریم و تلاش و پشتکاری که در راه رسیدن به هدفمان به خرج می دهیم، به موفقیت می رسیم. پس شاید منظورمان از یک شبه پولدار شدن یک تصمیم درستی باشد که در یک شب می گیریم. شاید ساعت هایی باشدکه زودتر از همه بیدار می شویم و دیرتر از همه می خوابیم و مشغول عملی کردن ایده های خود هستیم. شاید هم زمان هایی باشد که روزهای تعطیل و روز های کاری برایمان به یک معنا باشد: کـــار، کـــار، کـــار! تـــلاش، تـــلاش، تـــلاش! پس این موقع است که با اطمینان به شما میگویم بله! می توان یک شبه پولدار شد. فقط باید راهی برای آن پیدا کنید. اما چه راهی؟! برای اینکه استراتژی کسب و کار اینترنتی را فرا گیرید دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید .در ادامه به راه های کسب و کار می پردازیم.

 

یک-شبه-پولدار-شدن-با-اینترنتر

 

راه های راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ایران

اولین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه از طریق اینترنت درآمد داشته باشم؟! برای این سوال نه تنها یک جواب، بلکه بسته به نوع فعالیتی که می خواهید داشته باشید، هزاران جواب گوناگون می توان داد. اگر شما قادر به تولید ویدیو های جذاب هستید، می توانید با آپلود آن ها در یوتیوب یا شبکه های دیگر، به شرط پر بازدید بودن، از طریق تبلیغات یا... درآمد خوبی کسب کنید. اگر می توانید محتوای جالب تولید کنید، در وبسایت ها و یا شبکه های دیگر آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید و صفحه ی خود را پر بازدید کنید. آن گاه با موج عظیمی از کسانی مواجه می شوید که از شما می خواهند تا تبلیغات آن ها را انجام دهید. کانال های تلگرام با تعداد اعضای بالا بابت تبلیغات پول زیادی در می آورند. اگر محصولی تولید می کنید، می توانید آن ها را از طریق اینترنت به فروش برسانید و از دوستانتان بخواهید تا صفحه ی شما را با دیگر دوستانشان به اشتراک بگذارند. 

موفقیت-در-کسب-و-کار-اینترنتی


5نکته کلیدی برای راه اندازی کسب و کار

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، راه های زیادی پیش روی شماست. کسب و کار اینترنتی تنها به منظور فروش یک محصول از طریق اینترنت نیست بلکه می تواند ارائه خدمات آنلاین، راه اندازی سایت های پر بازدید، آپلود ویدیوهای محبوب و پر بازدید، تبلیغات در سایتها و صفحات شبکه های اجتماعی پر بازدید و ... باشد.

  • در چه کاری حرفه ای هستید؟! برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید ببینید در چه کاری استعداد دارید و یا می توانید در آن به صورت حرفه ای عمل کنید. مثلا اگر فردی هستید که به کتاب خوانی علاقه دارید، می توانید در صفحه ی اینستاگرام خود تکه ای اثر بخش از کتاب ها را با صدای خود بخوانید و به مخاطبان خودتان کتاب معرفی کنید و یا اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، می توانید در زمینه ی ترجمه ی محتواهای انگلیسی شروع به کار کنید.

حرفه-ای-بودن-در-کار

  • خلاق باشید!: در زمینه ای که فعالیت میکنید، نوآوری داشته باشید و خلاقیت به خرج دهید. مردم همیشه از ایده های جدید استقبال می کنند و کارهای تازه را دوست دارند.کاری کنید که علاوه بر جذب مخاطب، مخاطبان قبلی تان نیز حفظ شوند و شما را به دوستانشان معرفی کنند.

خلاقیت-در-کسب-و-کار-آنلاین

  • عجول نباشید: اگر شما می خواهید از صفر شروع کنید، پس نباید انتظار داشته باشید که یک شبه به صد برسید! باید بدانید که موفقیت پله است و آسانسور ندارد. باید پله های پیشرفت را آهسته و با گام های کوچک اما استوار طی کرد. همیشه به دنبال پیشرفت باشید و بدانید که در هر سطحی که باشید، باز هم جای پیشرفت دارید.

پله-های-موفقیت-در-راه-اندازی-کسب-و-کار-اینترنتی

  • مخاطب خود را بشناسید: سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید و با علاقه های آن ها آشنا باشید و مطابق علاقه ی آن ها عمل کنید. مثلا اگر سایتی دارید که محتوای گردشگری بر روی آن می گذارید، تبلیغات تور های چند روزه یا موضوعات مرتبط با گردشگری گزینه های مناسب تری نسبت به سایر موضوعات هستند.

مخاطب-شناسی-در-فضای-آنلاین

  • چگونه در اینستاگرام فالوور جذب کنیم؟! اگر از اینستاگرام برای کسب و کار استفاده می کنید، پس حتما به دنبال افزایش فالوور هستید. همانطور که متخصصان سئو سعی می کنند سایت خود را در گوگل بالا بیاورند، شما هم باید سعی کنید که در اکسپلور اینستاگرام دیده شوید. محتوایتان باید آنقدر جذاب باشد تا مخاطب را قانع کند تا آن را لایک کند و یا کامنت بگذارد و با دوستانش آن را به اشتراک بگذارد. برخی از صفحه ها برای جذب مخاطب، از طریق هشتگ ها به سراغ صفحه هایی می روند که مشابه زمینه ی فعالیت آن هاست و دنبال کننده های آن صفحه را موقتا فالو می کنند و پس از مدتی که فالو بک گرفت، همه را آنفالو میکنند. این روش آسان تر از روش اول است ولی باید بدانید که فالوور هایی که از طریق روش اول به دست می آورید، ماندگارتر و واقعی تر از روش دوم است. و البته باید توجه داشت که روش فالو بک گرفتن باید به نحوه ای اجرا شود که توهین آمیز تلقی نشود و حس بدی را به مخاطب ندهد.اگر به عنوان یک فعال اینستاگرام به دنبال جذب مخاطب هستید، پس حتما از هشتگ های مربوط به محتوایتان استفاده کنید. این کار باعث می شود تا افراد بیش تری شما را ببینند. اگر علاقمند به کسب درآمد از اینستاگرام هستید و می خواهیم با تکنیکهای پول سازی در اینستاگرام آشنا شوید پیشنهاد میکنیم که کتاب رازهای پولسازی در اینستاگرام را مطالعه نمایید.

افزایش-فالوور-اینستاگرام-در-اینترنت


از اتوبان همت به بزرگراه موفقیت

"مردی که فکر نو دارد، مادام که فکرش به ثمر نرسیده است آرام و قرار ندارد."مارک تواین
نمی دانم تا به حال برایتان پیش آمده که با خود بگویید "ای کاش فلان وسیله برای فلان کار اختراع می شد!" یا به یک سایت یا اپلیکیشنی نیاز داشته باشید که هنوز وجود نداشته باشد و یا حتی از اطرافیانتان احساس نیاز به چیزی را شنیده باشید. همه ی این ها درواقع ایده هایی هستند که شاید اگر وقت و زمانتان را صرف عملی کردن هر یک بگذارید، به موفقیت بزرگی برسید.

من مطمئنم که هر کسی در طول زندگی اش ایده های زیادی دارد و شاید خیلی ها از کنار این ایده های ناب به راحتی بگذرند. اما انسان های موفق چه کسانی هستند؟! کسانی اند که به نیاز های مردم توجه می کنند و دست به ایده پردازی می زنند و با "چی میشد اگر..." های زیادی ذهن شان را پر می کنند. خب تا اینجای کار که همه همین طور هستند! اما از اینجا به بعد آدم ها دو نوع رفتار متفاوت از خود نشان میدهند. یا با آوردن بهانه، تنبلی خود را برای عملی نکردن ایده شان توجیه می کنند: "من وقت این کار ها را ندارم!"، "حتما کس دیگری پیدا می شود تا این ایده را عملی کند."،"اگر شکست بخورم چه؟"و... و یا کسانی هستند که به ایده ی خود جامه ی عمل می پوشانند مانند مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک. او پس از پی بردن به احساس نیاز اطرافیانش به برقراری ارتباط از طریق اینترنت، دست به کار شد و با استفاده از ایده های جدید خود و با شنیدن نظرات و"چی میشد اگر فیسبوک...." های دوستان و کاربران، فیسبوک را ارتقا داد و جز جوانترین میلیونر های جهان شد.

پس باید همت به خرج داد! باید تلاش کرد و تلاش کرد و شکست خورد و درس گرفت. کار کرد و دانش کار آموخت و زمین خورد و و دوباره با همت و پشتکار بلند شد و ادامه داد و این نکته را هیچ وقت فراموش نکرد که ما از شکست، چیز های بیش تری یاد می گیریم تا از پیروزی. پس روی شکست ها سرمایه گذاری کنید و هر روز برای بهتر شدنتان نسبت به دیروز تلاش کنید.
 

جاده-موفقیت-در-کسب-و-کار-اینترنتی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره اینکه کسب و کار اینترنتی چیست صحبت کردیم و از تفاوت آن با کسب و کار سنتی آگاه شدیم و مزایای کسب و کار اینترنتی را نسبت به انواع دیگر کسب و کار فهمیدیم. 5 نکته کلیدی در رابطه با راه اندازی کسب و کار جدید مطرح کردیم و یادگرفتیم که برای رسیدن به موفقیت در هر نوع کسب و کاری باید همت به خرج داد و تلاش مداوم کرد، چه کسب و کار آنلاین باشد و چه کسب و کار سنتی و این موضوع تفاوتی ندارد.

نویسنده : صبا فضلعلی

سلام من صبا فضلعلی هستم. من به نوشتن خیلی علاقه دارم و به محیط زیست خیلی اهمیت میدم. موضوعات مربوط به فیزیک من رو به وجد می آره و از بچگی عاشق نجوم بودم. فکر کردم که این تابستون رو با نوشتن مقاله برای سایت جت بگذرونم و از این تصمیمم خیلی خوشحالم چون کلی تجربه کسب کردم. امیدوارم که مطالبم براتون مفید باشه :)

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید