فروشگاه اینترنتی

در این مقاله از سایت جت، شما را با نحوه ایجاد یک فروشگاه اینترنتی کاربردی که منجر به افزایش فروش محصولات شود آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۰/۳/۲۹ | ۱۰:۴۲  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
 فروشگاه اینترنتی

با گسترش اینترنت و افزایش روز افزون کسب و کارهای آنلاین در بیشتر نقاط دنیا، لازم است تا با چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا شوید و چه راهی بهتر از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی.

 فرض کنید خودتان قصد خرید آنلاین محصولی را دارید. از چه فروشگاهی خرید می‌کنید؟ چه فاکتورهایی در این خرید برای شما مهم است؟ در واقع ملاک‌های متعددی برای مشتریان در انتخاب یک فروشگاه به منظور خریدی آسان و مطمئن وجود دارد، اما آیا رعایت همه این موارد ضروری است؟

به عنوان صاحب یک آنلاین شاپ، از کجا بدانیم چگونه باید اعتماد کاربران را به سایت خود جلب کنیم و آنان را به خرید از سایت فروشگاهی خود ترغیب کنیم؟ نگران نباشید، در این مقاله از سایت جت به شما کمک می‌کنیم تا به پاسخ همه این سؤالات خود برسید و بتوانید با خیالی آسوده برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی اقدام کنید.

فواید استفاده از فروشگاه اینترنتی برای مشتریان و فروشندگان

فروشگاه اينترنتي درهر لحظه از شبانه روز آماده سرويس‌دهي به مشتريان است. محدوديت مکاني ندارد و مشتريان مي‌توانند از هر کجا خريد اينترنتي انجام دهند. خريدار مي‌تواند ساعت‌ها در فروشگاه مشغول بررسي اجناس از قبيل فيلم، موبايل، کتاب و موارد ديگر باشد از طرفی حق انتخاب بيشتري در اختيارش قرار مي‌گیرد، تحويل کالاي خريداري شده درب منزل، بيمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل از دیگر فواید استفاده از این فروشگاه‌ها را برای مشتریان است.
از طرفی برای شما فروشندگان کالا و خدمات این نوع فروشگاه ابزار تبليغي مناسبی در جهت فروش محصولات شماست. همچنین باعث کاهش هزينه‌هاي جانبي نظير اجاره محل، هزينه ويترين و انبار، فروشنده ، خواب سرمايه و غيره نسبت به يک فروشگاه سنتي می‌شود و هيچ محدوديتي براي تعداد مشتريان وجود ندارد.

تاریخچه خرید اینترنتی

اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرزلی تجارت آنلاین را بنیان نهاد و در سال ۱۹۹۴ که بانک‌داری آنلاین ایجاد شد. شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد، در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع کرد و خرید اینترنتی امن به وسیله این پروتکل ایجاد شد. همچنین در همان سال شرکت آلمانی اینترشاپ اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۵ شرکت آمازون و در سال ۱۹۹۶ شرکت ebay نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند که از مهم‌ترین سایت‌های خرید اینترنتی می‌باشند.

خرید اینترنتی در ایران

 با توجه به گسترش روز افزون فعالیت‌های اینترنتی، فضا برای کسب و کار پیرامون اینترنت نیز افزایش یافته است. هنوز در ایران کاربران اینترنتی آن طور که باید به این کسب و کار توجه جدی ندارند و اکثراً به عنوان شغل دوم از آن نام می‌برند، در حالی که می‌توان به عنوان شغل اول و یک درآمد ثابت و پر سود از آن یاد کرد. قطعأ آینده‌ای بسیار روشن در انتظار صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی قدرتمند در ایران است.

 فروشگاه‌های موفق اینترنتی جهان

یکی از فروشگاه‌های معروف خرید و فروش اینترنتی در جهان سایت ebay است. این فروشگاه اینترنتی با نوآوری‌های جالب در ارائه خدمات و همچنین گستردگی مناطق تحت پوشش خود توانسته است یکی از وب سایت‌های موفق در این زمینه باشد. تقریباً کمتر کالایی را می‌توان یافت که در این سایت به فروش نرسد. خرید اینترنتی در این سایت برای اکثر کشورها به راحتی امکان پذیر است. این سایت قابلیت عرضه کالا حتی به صورت دست دوم را نیز به کاربران خود می‌دهد و البته جالب است بدانید با ثبت کلیه جزئیات خرید و فروش، به خریداران و فروشندگان رتبه ای را اعطا می کند که به کمک آن جلوی سوءاستفاده‌ی کاربران خاطی را می گیرد.
یکی دیگر از فروشگاه‌های موفق اینترنتی در جهان، سایت آمازون است. این سایت در ابتدا کارش را با فروش کتاب شروع کرد، آن هم در یک اتاق کوچک ولی اکنون به بزرگ‌ترین وب سایت فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شده است.

فروشگاه اینترنتی و آینده‌ی آن در دنیا

خرید اینترنتی در جهان روز به‌ روز به صرفه‌تر و مناسب‌تر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت (کیفیت) و خدمات کالا را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه‌ها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند چون به صرفه تر خواهد بود.

در برخی از نقاط جهان فروش‌های اینترنتی از فروش‌های حضوری پیشی گرفته است و این امر عرضه کنندگان را بر آن داشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود ، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزومات خود بدانند. عجیب نیست اگر بگوییم در آینده مردم تمام خریدهای خود را با اینترنت انجام خواهند داد.

اصول طلایی برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش

1 –  نوتیفیکیشن آسان فروشگاه

یک فروشگاه الکترونیکی خوب فروشگاهی است که کالاهایش متنوع باشد،  یعنی فقط در یک طیف محصولی نباشد بلکه در چندین طیف ارائه گردد و اگر فروشگاه محصولات گوناگونی دارد حتماً آن‌ها را طبقه‌بندی کرده، تا خریدی آسان برای مشتریان فراهم کند. آسان کردن فروشگاه آنلاین بدان معناست که با یک دسته‌بندی مؤثر، سیستم فیلتر و جستجو  کاربر بتواند به راحتی در صفحات سایت حرکت کرد.

از آنجا که مردم برای راحتی، خرید آنلاین  می‌کنند، این مورد تجربه خرید را برای همه سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. مثلاً طیف محصولات آرایشی و بهداشتی را از مواد غذایی و آن را از لوازم منزل جدا کنید و در طبقات مختلف جای دهید. فروشگاه‌ها باید در مورد محصولات خود اطلاعات درستی را به مشتری ارائه دهند. علت اینکه مردم برای خرید به فروشگاه الکترونیکی مراجعه می‌کنند، فراهم بودن اطلاعات در مورد کالا، قیمت آن و صرفه‌جویی در زمان است. پس این موارد را در اولویت کاری خود قرار دهید و دور نمای شغلی مناسبی را برای خود فراهم سازید.

 2 – ارائه خدمات مناسب به مشتری و پشتیبانی 

بیایید صادقانه بگوییم، ممکن است محصولات شما خراب شوند، ممکن است سایت شما دچار مشکلات سرور شود یا در فرآیند تحویل مشکلی وجود دارد. صرف نظر ازاین مسائل، شما باید برای مقابله با مشتریان ناراضی آماده باشید. این موارد می‌تواند برای حفظ و جذب مشتریان جدید مهم باشد، زیرا امروزه تغییر مارک‌ها بسیار آسان است و با استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی، اخبار مربوط به تجربیات بد مشتریان دیگر می‌تواند به سرعت پخش شود . 
مسلماً از مواردی که برای هر خریدار بسیار مهم می‌باشد، خدماتی است که یک فروشگاه در ازای خرید محصول ارائه می‌دهد. انسجام یک فروشگاه در این مسأله باعث اشتیاق خریداران به خرید بیشتر می‌شود. این خدمات می‌تواند در موارد مختلفی باشند مثلاً یک فروشگاه خوب یک گروه پشتیبانی برای مشتری های خود در نظر می‌گیرد تا به سوالات آن‌ها در مورد محصولات پاسخ دهند و به مشتریان در انتخاب کالا کمک کنند.

برخی از فروشگاه‌ها یک سری خدمات رایگان برای مشتریان خود در نظر می گیرند. این خدمات می‌تواند شامل هزینه‌ی  رایگان حمل و نقل برای کالای خریداری شده و یا تخفیفات ویژه برای مشتریانی که بیش از یک بار از آن‌ها خرید می‌کنند، باشند.

3 – متقاعد کردن و راهنمایی مشتری همراه کیفیت در طراحی سایت

این مورد برای برقراری ارتباط با مشتری می‌باشد. مسأله متقاعد کردن مشتری برای خرید از فروشگاه مبحث گسترده‌ای است. اگر یک فروشگاه‌های اینترنتی بخواهد موفق باشد ابتدا باید اعتماد مشتریان را جلب نماید، زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگر فروشگاه‌ها مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند، دست به خرید نمی‌زنند.
از طرفی یک فروشگاه خوب باید یک ظاهر مناسب و جذاب داشته باشد این فقط مربوط به تجارت در دنیای مجازی نمی‌شود؛ بلکه در تجارت سنتی هم مسلماً یک فروشگاه با ظاهر مناسب مشتری‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند. یک فروشگاه با ایجاد یک ظاهر مناسب می‌تواند به مشتری این گونه القا کند که در این مکان حتماً کالای مورد نیازش را پیدا خواهد کرد.

ازطرفی کیفیت طراحی به اعتبار سایت فروشگاه می‌افزاید و راهی برای نشان دادن شخصیت برند شما است. سایت یک فروشگاه باید به گونه‌ای باشد که زمان مورد نیاز برای خرید مشتری را به حداقل برساند. سایت‌ها باید دارای سرعت بالا باشند ازطرفی «غیر انبوه» و شلوغ نباشند و دسترسی به آن‌ها به راحتی امکان پذیر باشد؛ به گونه‌ای که افراد به سادگی بتوانند کالای مورد نیاز خود را پیدا کنند. سایت‌های قابل دسترس و کم تراکم، زمان فروش را کوتاه و میزان تلاشی که کاربران باید صرف درک و فهم و چگونگی فروش اینترنتی کنند را اقتصادی و بهینه می‌سازد.

4 – ایمنی                                           

ایمنی سایت فروشگاه های اینترنتی یک مسأله خیلی جدی و مهم است. کاربران نسبت به افشای اطلاعات مالی و خصوصی خود نگرانی دارند. فروشگاه ها باید امنیت اطلاعات شخصی و خصوصی مشتریان خود را تضمین کنند و به آنها در مورد چگونگی عملکردشان در این مورد توضیح دهند.

ایمنی در آنلاین شاپ

5 – قیمت‌گذاری 

قیمت‌گذاری در بازار سنتی بر مبنای هزینه صورت می‌گیرد؛ زیرا در یک زنجیره ارزش عمودی، فعالیت‌ها باید به صورت سلسله مراتبی تعریف شوند و در این سلسله مراتب عمودی تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نمی‌توان مراحل بعدی را آغاز کرد. اما در فروشگاه الکترونیکی قیمت‌گذاری به صورت عمودی نیست، زیرا قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه، دیگر پاسخگوی نیاز امروز بازار نیست.

از طرفی به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت، قیمت و حاشیه سود نیز در این نوع فروشگاه‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه حذف خرده فروشان در بازارهای الکترونیکی، هزینه‌ها و در نتیجه قیمت تمام شده را پایین می‌آورد. در فروشگاه‌های اینترنتی خوب با ایجاد تنوع بیشتر در کالاها و خدمات، قیمت‌ها در رنج‌های مختلفی ارائه می‌شود تا مشتریان بتوانند بنابر توانایی مالی و میزان رفاه خود، کالا و خدمات متناسب مورد نیازشان را دریافت نمایند.

6 – ایجاد یک سیستم پرداخت آسان  

صفحه پرداخت در سایت فروشگاهی شما، در واقع آخرین محل توقف در سفر خرید مشتری می‌باشد و یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش نرخ تبدیل این است که فرآیند پرداخت به راحتی برای خریداران انجام شود. این جایی است که بازدید‌کننده در نهایت مشتری شما می‌شود. برای کمک به ساده‌تر شدن روند پرداخت خود، این نکات را رعایت کنید:

  • چندین روش پرداخت را در دسترس داشته باشید.
  • کاربران را وادار به ثبت‌نام نکنید.
  • مطمئن شوید که صفحه پرداخت شما با بقیه فروشگاه شما مطابقت دارد.
  • افراد را هدایت نکنید.
  • رفع خطا آسان باشد.
  • اطلاعات غیر ضروری را نپرسید.
  • با گواهینامه‌های امنیتی به کاربر اطمینان دهید.
  • حواس پرتی‌ها را تا حد زیادی دور نگه دارید.
  • شماره تماس‌های واضحی داشته باشید.

در یک فروشگاه اینترنتی ایده‌آل علاوه بر اینکه باید امنیت سایت خود را تضمین کنید، باید برای مشتری‌ها یک سیستم پرداخت آسان و راحت را فراهم کنید تا تمامی افراد با هر میزان تحصیلات بتوانند از خدمات فروشگاه بهره‌مند شوند. معمولاً پرداخت هزینه در این فروشگاه‌ها به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک صورت می‌گیرد که کارت‌های پرداخت الکترونیک (عابر بانک) نقش بسزایی در این فرآیند دارند؛ البته فروشگاه‌های اینترنتی محلی، معمولاً قابلیت تحویل وجه در هنگام دریافت کالا را نیز دارند ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

7_ بررسی و توضیحات محصولات

بهترین طرفدار فروشگاه و کالای آنلاین ، مشتریان شما هستند. توضیحات محصول شما به مشتریان این امکان را فراهم می‌آورد تا محصولاتی را که خریداری کرده‌اند بررسی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا احساسات خود را درباره تجربه کلی محصول ابراز کنند. به علاوه این روشی عالی برای تأیید اعتبار محصولات شما توسط شخص ثالث است. در این خصوص آماری وجود دارد :

  • این فرآیند بررسی و ابراز نظر باعث افزایش ۱۸ درصدی فروش می‌شود.
  • ۵۸ درصد مصرف‌کنندگان و خریداران از سایت‌هایی که دارای قسمت نظرات درباره محصول هستند، استقبال بیشتری دارند.
  • میزان خرید افرادی که قسمت نظرات و خصوصیات را می‌خوانند، بیشتر از افرادی است که به نظرات توجهی ندارند.
  • ارائه نظر توسط مصرف‌کننده بسیار بیشتر از توصیفات تولید کننده تاثیر گذار خواهد بود و باعث جلب اعتماد می‌شود.

8- تصاویر با کیفیت

چه کسی بدون تماشای تصویری از کالایی، حاضر به خرید آنلاین آن کالا می‌شود؟ خوشبختانه با تلفن‌های هوشمند امروزی که برخی از آن‌ها دارای دوربین‌های بسیار توانمندی هستند ، تقریباً هر کسی می‌تواند عکس‌های با کیفیت از محصول را ثبت کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن عکس‌های با کیفیت، موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم :

  • لنز خود را تمیز کنید.
  • عکسبرداری با نور مناسب و کافی انجام شود.
  • زاویه‌های مختلف را امتحان کنید.
  • وضوح خود را افزایش دهید.
  • حالت‌های عکسبرداری تخصصی را بدانید.
  • از برنامه‌های مخصوص ادیت عکس کمک بگیرید.

9- زمان بارگذاری سریع

در واقع ما این روزها درباره بارگیری صفحات فکر نمی‌کنیم ، شاید به این دلیل است که یک اتصال اینترنتی پر سرعت و با اطمینان در دسترس همگان است و طبیعتأ مردم نمی‌خواهند به مدت طولانی منتظر بارگذاری یک صفحه باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۴ نفر ، ۱ نفر وب سایتی را که در ۴ ثانیه بارگیری نمی‌شود، رها می‌کند و در بخش دیگری از تحقیقات نشان می‌دهد که یک ثانیه تأخیر در پاسخ صفحه، می‌تواند منجر به کاهش ۷ درصدی تبدیل‌ها شود.

 10 - محصولات مرتبط

با این تکنیک در صفحات محصول شما ، سایر مواردی را که خریداران با هم خریداری کرده‌اند و یا مواردی که برای یکدیگر تعریف می‌شوند، را می‌توان نشان داد. این فرصتی برای افزایش درآمد شما می‌باشد؛ زیرا مواردی را که بازدیدکننده‌ها به دنبال آن نبوده‌اند را می‌توان از این طریق به آن‌ها معرفی کرد.

11 - متن عالی برای توضیحات محصول

شما نمی‌توانید به یکباره در بیش از یک مکان حضور داشته باشید و به همین دلیل توضیحات محصول شما به عنوان نیروی فروش شما عمل می‌کند. این کلمات و هنر نوشتن متن است که مردم را به مشتری تبدیل می‌کند. خوشبختانه محتوا نویسی چیزی نیست که به مدرک بازاریابی نیاز داشته باشد. در اینجا لیست کوتاهی از نکاتی که برای کمک به توضیحات محصول شما در جهت افزایش تبدیل‌ها می‌باشد، گردآوری شده است:

  1. روی مزایا تمرکز کنید، یعنی اینکه محصول برای مشتریان چه کاری انجام می‌دهد.
  2. از کلمات ساده استفاده کنید.
  3. برای بهبود خوانایی، جملات کوتاه بنویسید.
  4. انگیزه افراد را برای خرید محصول خود مشخص کنید.
  5. یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد برای تمایز محصولات از رقبا داشته باشید.

جمع بندی

هدف از نگارش این مطلب، کمک به مخاطبان برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی از صفر تا صد با زبانی ساده بود. در ابتدا درباره دلایل لزوم حضور در بستر وب به عنوان صاحب کسب و کار صحبت کردیم سپس تاریخچه ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی را مرور کردیم و بصورت مختصر درباره موفقیت دو سایت فروشگاهی ebey  و Amazon پرداختیم . در پایان با هم اصولی را که باعث محبوبیت و فروش بالای یک آنلاین شاپ می‌شود را به صورت موردی بررسی کردیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ تیر ۱۴۰۰
بسیار مفید و کاربردی
۵ تیر ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از ایکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.