چطور در صفحه اول گوگل قرار بگیریم

رسیدن به صفحه اول گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص نیاز به استراتژی‌ها و تلاش‌های مداوم دارد. ما در این مقاله روش های انجام این کار را به طور خلاصه ذکر کرده ایم.
 ۱۴۰۲/۵/۸ | ۱۴:۴۸  زمان مطالعه 6 دقیقه
چطور در صفحه اول گوگل قرار بگیریم

گوگل به عنوان قوی ترین و محبوبترین موتور جستجو در حال فعالیت است و بودن در گزینه های اولیه نتایج جستجوی گوگل به این معنی است که کسب و کار شما بیشتر دیده خواهد شد و شانس موفقیت در رقابت با رقبا برای شما بیشتر است. امروزه مردم برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود بلافاصله به اینترنت مراجعه کرده و شروع به جستجو می کنند و هنگامی که سایت شما را در نتایج جستجوی خود بیایند، به آن مراجعه کرده و موجب افزایش ترافیک بازدید در وب  می شود. افزایش بازدید های وب سایت به معنای بهبود وضعیت و نزدیکی به هدف و موفقیتی است که وب سایت ها برای رسیدن به آن طراحی شده و اداره می شوند.در این بخش مقالات مفید و کاربردی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل ارائه می شود و شما می توانید با مطالعه مطالب درک بهتری از روش های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل پیدا کنید.

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باعث افزایش تعداد بازدیدهای روزانه سایت می‌شود. نمایش سایت در صفحه اول گوگل نیازمند آشنایی با مفاهیم سئو و بهینه سازی سایت است.

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا رسیدن به صفحه اول گوگل است؛ چراکه کاری بسیار پر رقابت، زمان‌بر و پرخطر (از نظر خطر پنالتی شدن) است. از طرفی قرار گرفتن در صفحه اول به قدری مهم است که اگر سایتتان در صفحه دوم یا بعد از آن قرار بگیرد از نظر ترافیک و بازدید به شدت افت خواهد کرد و می‌توان گفت حتی به معنای مرگ کسب و کارتان است.

مهم‌ترین عواملی که شما را به صفحه اول گوگل می‌رساند عبارت‌اند از: اعتبار، اعتماد و ارتباط با کاربران. برای رسیدن به این هدف باید به گوگل ثابت کنید که سایتتان هر سه عامل ذکر شده را داراست و لیاقت قرار گرفتن در صفحه اول موتورهای جستجو را دارد.

آوردن سایت به صفحه اول گوگل در کوتاه‌ترین زمان

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هدف مشترک بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک، متوسط و حتی بزرگ است. از آنجا که گوگل تمرکز خود را بر روی کیفیت قرار داده و نه کمیت، بودجه بیشتر یا شرکت بزرگ‌تر تأثیری بر رتبه بهتر شرکت در فهرست نتایج جستجو نخواهد داشت.

امروزه رشد فزاینده کسب و کارهای اینترنتی فضای رقابتی بسیار شدیدی در فضای وب ایجاد کرده است. این رقابتی شدن و تعداد فزاینده کسب و کارهای اینترنتی دو نتیجه منفی در پی خواهد داشت:

  • اول تشخیص اینکه کدام سایت برای کاربر بهتر است و نیازهای بیشتری از او بر طرف می‌کند برای گوگل بسیار دشوار شده است. در این راستا دائماً در حال راه‌اندازی الگوریتم‌های جدید یا به‌روزرسانی الگوریتم‌های قبلی خود است.
  • ثانیاً تشخیص اینکه کدام وب‌سایت قابل‌اعتماد است و کاربر به راحتی می‌تواند از محصولات یا محتوای آن استفاده کند برای گوگل سخت شده است.

چند عامل در پشت الگوریتم گوگل وجود دارد و به لطف اینکه صفحه نتایج گوگل دارای مؤلفه‌های مختلفی است، انواع مختلفی از رسانه‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند به وضعیت صفحه اول دست یابند. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پست‌های وبلاگ و صفحات وب‌سایت (با نتایج ارگانیک)
  • لیست گوگل برای کسب و کار من (در بخش محلی و نقشه‌ها)
  • صفحات فرود شما (از طریق بخش تبلیغات پولی)
  • اسنیپت محتوای وب‌سایت شما (در بسیاری از ویژگی‌های صفحه نتایج جستجوی گوگل از جمله "افراد نیز می‌پرسند") و کادر پاسخ.

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل یک رقابت مهم برای کسب و کار ها در اینترنت است

نمایش سایت در صفحه گوگل با گوگل ادوردز

برای انجام این روش نیاز به سرمایه اولیه نسبتاً زیادی است. در ضمن این روش برای کسانی مناسب است که خیلی زود می‌خواهند به صفحه اول گوگل برسند. این پروسه ممکن است نهایتاً یک ساعت طول بکشد.

مدت‌هاست گوگل در ازای دریافت مبلغی تبلیغات کلیکی را برای صاحبان وب‌سایت‌ها انجام می‌دهد. تبلیغات کلیکی در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ سی پی سی (CPC) نامیده می‌شود. به این منظور کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و بعد از اعلام به گوگل ادوردز، سایت شما به طور تصادفی برای کاربرانی که آن کلیدواژه‌ها را جستجو کنند به نمایش درخواهد آمد.

شاید با لینک‌هایی در صفحه نتایج جستجوی گوگل برخورد کرده باشید که در کنار آن‌ها AD نوشته شده است. این صفحات در واقع با گوگل ادوردز در صفحه نتایج بالا آمده‌اند.

بهبود رتبه با سئو سایت

سئو همان بهینه سازی وب‌سایت نزد موتورهای جستجو است. سئو بالا آمدن نزد موتورهای جستجو بدون استفاده از هر نوع ابزار نظیر گوگل ادوردز بوده و در واقع طی یک پروسه کاملاً طبیعی انجام می‌شود. از همین رو مدت زمان طولانی‌تری هم نیاز دارد. فرایند  افزایش رتبه سایت در گوگل بسته به رقابتی بودن کلیدواژه انتخابی بین چهار الی هفت ماه زمان می‌برد.

اما برتری آن نسبت به ادوردز دائمی بودن و هزینه کمتر آن است. بعد از گذشتن مدت زمان لازم، دیگر سایت شما با یک پشتیبانی ساده می‌تواند جایگاه خود در صفحه اول گوگل را حفظ کند. این در حالی است که بعد از اتمام تبلیغات ادوردز وب‌سایت از صفحه اول گوگل حذف خواهد شد.

مزایای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

گوگل قدرتمندترین موتور جستجوی حال حاضر در دنیای وب است. این موتور صفحات وب را می‌خزد و مشخص می‌کند که کدام صفحات برای هر موضوعی از مفیدترین و مناسب‌ترین صفحات مورد استفاده کاربران هستند. ما تنها به نتایج نمایش داده شده توسط گوگل اعتماد نمی‌کنیم بلکه با توجه به تغییر سبک زندگی امروزه برای تصمیم‌گیری در ارتباط با همه جنبه‌های زندگی‌مان به آن‌ها متکی هستیم. برخی از مزایای نمایش در صفحه اول گوگل عبارتند از:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت 
  • جلب مخاطبان هدف
  • اعتبار و اعتماد مخاطبان
  • کاهش هزینه‌های تبلیغاتی
  • رقابت با رقبا
  • افزایش شناخت برند

تکنیک های قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل

پروسه هم‌تراز کردن سایت با معیارهای موتورهای جستجو را سئو می‌نامند. سئو برای یک سایت به صورت کلی انجام نمی‌شود، بلکه هر صفحه از وب‌سایت نیاز به سئوی جداگانه دارد. در ادامه شما را با چند تکنیک مهم برای سئو صفحه وب با هدف رساندن آن به صفحه اول گوگل آشنا می‌کنیم:

کلمات کلیدی خود را تعیین کنید

ابتدا مشخص کنید که هر صفحه وب‌سایتتان باید برای کدام کلمات کلیدی در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده شود. کلیدواژه‌ها می‌توانند یک کلمه یا یک عبارت (مجموعه‌ای از چند کلمه) باشند. برای مثال عبارت‌های زیر می‌توانند کلمات کلیدی مناسبی برای یک صفحه وب باشند:

  • نزدیک‌ترین پنچرگیری
  • تعمیر لوازم کهنه چوبی خانه
  • چه طور به صفحه اول گوگل برسیم

هر صفحه در وب‌سایت باید یک یا چند کلمه کلیدی منحصر به فرد را هدف قرار دهد تا صفحات با یکدیگر وارد رقابت نشوند. کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما کلماتی‌اند که مشتریان ایده آلتان برای کسب اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شما یا خرید آن‌ها در گوگل تایپ می‌کنند.

برای رسیدن به صفحه اول گوگل باید یک سری تکنیک ها رابه محتوا اضافه کنید.

به گوگل در ارتباط با کلیدواژه‌های خود بگویید

گوگل ربات‌های خود را به وب‌سایت‌ها می‌فرستد تا در مورد آن‌ها اطلاعات جمع کنند. این ربات‌ها با خزیدن وب کار می‌کند و از همین رو به آن‌ها خزنده نیز می‌گویند. هر صفحه‌ای را که می‌خزند در فهرست نتایج جستجو لیست یا اصطلاحاً ایندکس می‌کنند تا در مواقع مناسبی که کاربر کلیدواژه مربوط به آن صفحه را گوگل کرد، آن صفحه را در فهرست نتایج نمایش دهند.

بنابراین، یکی دیگر از اقدامات مهم برای نمایش در صفحه اول گوگل، آسان‌تر کردن اسکن، ایندکس کردن و بازیابی سایت شما برای گوگل است. این کار را با قرار دادن کلمات کلیدی در مکان‌های زیر انجام دهید:

  • عنوان

هر پست دارای عنوانی است. این عنوان در بالای صفحه ظاهر می‌شود. یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توانیم عنوان صفحه را ببینیم در فهرست نتایج جستجو است. همان لینک آبی که وقتی عبارتی را گوگل می‌کنید، بر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه نتیجه می‌شوید.

  • توضیحات متا

توضیحات متا توصیفی کوتاه است که در زیر عنوان در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. در این بخش خلاصه‌ای از محتوای صفحه آورده می‌شود تا کاربر را پیش از اینکه بر روی عنوان کلیک کرده و وارد صفحه شود نسبت به باز کردن صفحه ترغیب کند. در واقع توضیحات متا به کاربر می‌گوید که اگر سایت شما را باز کند چه چیزی در انتظار او خواهد بود.

  • URL

URL یا آدرس صفحه در واقع همان لینک است. یو آر اِل از نام دامنه شما تشکیل می‌شود پس از آن یک اسلش و پس از آن متنی قرار می‌گیرد که توسط خط تیره جدا می‌شود. گنجاندن کلمات کلیدی در URL به گوگل کمک می‌کند تا هر چه سریعتر موضوع صفحه شما را تشخیص دهد. همچنین، URL بین عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. یک یو آر آل اصولی که مطابق با عنوان صفحه باشد، برای کاربران جذاب‌تر و قابل اعتماد تر است و برای نمایش در صفحه اول گوگل نیز مناسب‌تر خواهد بود.

  • تگ آلت یا Alt Tag

اگر عکس‌ها جایگزین متن یا تگ آلت داشته باشند توسط گوگل دیده می‌شوند. اگر برچسب alt شما شامل کلمات کلیدی باشد، گوگل می‌تواند ارتباط بیشتر محتوای آن صفحه با کلیدواژه در نظر گرفته شده را تشخیص دهد و با قرار دادن شما در صفحه اول نتایج جستجو احساس راحتی بیشتری کند.

برای انسان‌ها بنویسید

بهتر است بدانید بدنه محتوای صفحه شما مهم‌ترین مکان برای درج کلمات کلیدی است. با این حال، توجه داشته باشید که این کلمات کلیدی به صورت سیستماتیک و بیش از حد درج نشوند بلکه به‌طور طبیعی در متن به کار روند (یعنی از چپاندن کلمات کلیدی خودداری کنید). چراکه گوگل اکنون به کمک الگوریتم‌هایش می‌تواند keyword stuffing را تشخیص دهد و اگر این کار را انجام دهید، شما را با افت رتبه جریمه خواهد کرد.

نکته اصلی برای ورود به صفحه اول گوگل ارائه مطالب مفید، قابل اعتماد، خوانایی ساده و در عین حال آموزنده است که مخاطب هدف شما را در صفحات سایتتان نگه می‌دارد و برای اطلاعات بیشتر به سایت شما باز می‌گردد. اگر می‌خواهید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید باید به کاربرانتان اطلاعات مفید -و نه فقط کلمات کلیدی- را ارائه کنید.

استفاده از پروتکل امن SSL

امروزه امنیت برای گوگل بسیار حیاتی است و اگر وب‌سایتی از پروتکل SSL استفاده نکند آن وب‌سایت را به صورت نامطمئن یا insecure نمایش می‌دهد. استفاده از پروتکل امن نقش بسزایی در سئوی وب‌سایت‌ها دارد.

روی موقعیت جغرافیایی تأکید داشته باشید

راه دیگر برای رسیدن صفحات وب‌سایت به صفحه اول گوگل، هدف قرار دادن نمایش داده‌های مبتنی بر مکان است. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما به طور واضح شهر و منطقه جغرافیایی‌تان را از طریق صفحه تماس نشان می‌دهد. به این ترتیب، هنگامی‌که کاربران در جستجوی خود از اسم شهر یا محله استفاده کنند و یا لوکیشن دستگاهشان روشن باشد در حالی که در نزدیکی شما حضور داشته باشند، احتمال اینکه گوگل شما را به ایشان پیشنهاد دهد افزایش خواهد یافت.

حتی اگر کاربر یک مکان خاص را جستجو نکند، گوگل همچنان بر اساس آدرس IP کاربران، نتایج جغرافیایی مرتبط را ارائه می‌دهد، بنابراین سئو محلی همیشه مهم است.

بهینه سازی وب سایت برای موبایل

در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو وب‌سایتی را پیدا نمی‌کنید که رسپانسیو نباشد. کاربران اینترنت امروزه از تلفن و تبلت بیشتر از رایانه و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و اکثر جستجوهای محلی در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود. در نتیجه، گوگل از وب‌سایت‌های سازگار با موبایل استقبال می‌کند. وب‌سایت‌های واکنش گرا یا رسپانسیو با اندازه صفحه نمایشگر هماهنگ خواهد شد و در نتیجه مشکلی در عملکردش ایجاد نخواهد شد.

تمرکز روی تجربه کاربری یا UX

برای اینکه کاربران تجربه خوبی را در سایت ما داشته باشند سازگاری با تلفن همراه کافی نیست بلکه یک وب‌سایت باید از نظر زیبایی جذاب و کاربرپسند و از نظر نحوه استفاده و مسیریابی ساده باشد. یک وب‌سایت با مسیریابی بصری، درخواست‌های واضح برای اقدام و پاسخ سریع به سؤالات بازدیدکنندگان، حضور بازدیدکنندگان را در وب‌سایت طولانی‌تر می‌کند و کاربر به دلیل تجربه خوبی که در سایت دارد مجدداً به سایت شما بازخواهد گشت. گوگل متوجه تمامی این موارد خواهد شد و به نوبه خود جایگاه شما را بالاتر می‌برد.

هزینه قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، نیاز به پرداخت هزینه نیست. تنها با سئوی کلاه سفید و با صبوری کامل می‌توان در صفحه اول گوگل قرار گرفت. اگر کسی به شما بگوید که با پرداخت هزینه‌های گران سایت شما را در عرض چند ساعت در صفحه اول گوگل می‌آورم به کلاه‌برداری او شک کنید. بسیار مراقب باشید الگوریتم‌های گوگل قادرند هر نوع سیاه (تکنیک‌های کلاه سیاه) و کلاه‌برداری را شناسایی کنند که در این صورت عواقب جبران‌ناپذیری برای سایتتان به همراه خواهد داشت.

جمع بندی

رسیدن به صفحه اول گوگل پروسه‌ای طولانی مدت است. با این وجود بازده مطمئن و دائمی آن به صبوری و صرف وقت و سرمایه برای آن می‌صرفد. برای اینکه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید باید اصول سئو را رعایت کنید. انتخاب کلمات کلیدی مخصوصاً کلمات کلیدی طولانی، آشنایی با الگوریتم‌های گوگل و توجه ویژه به نیازهای کاربر پلکانی است که شما را برای همیشه در صفحه اول گوگل ماندگار خواهد کرد. اگر برای بهبود رتبه سایت و رساندن آن به صفحه اول سایت خود نیاز به مشورت دارید می‌توانید از متخصصان سئو کمک بگیرید.

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید