جت

آموزش تکنیک ها و مفاهیم سئو (SEO)

آموزش تکنیک ها و مفاهیم سئو (SEO)
 ۱۳۹۷/۱۲/۱ | ۰۲:۵۴
خلاصه این مطلب: سئو چیست؟ انواع SEO کدامند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت گام به گام با مفاهیم سئو و تکنیک های مرتبط با آن آشنا شوید.

سئو (seo) مخفف شده‌ی Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای دریافت نتایج بهتر و ارتقاء رتبه سایت در موتور های جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و ... است. در واقع سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و قوانین است که به ما کمک می‌کند تا رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا ببریم و در بهترین حالت جزء سه نتیجه اول جستجو باشیم. به این تریتب و به تدریج، بازدیدکنندگان سایت هم افزایش می‌یایند و در نتیجه می‌توانیم بازاریابی موفق‌تری داشته‌باشیم. در این مقاله ما صرفا موتور جستجوی گوگل را مورد بررسی قرار خواهیم داد زیرا طبق بررسی‌های صورت گرفته درصد بسیار بالایی از افراد تنها از این موتور جستجو برای یافتن اهداف مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

 

موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟

دانستن عملکرد موتورهای جستجو، کمک شایانی به ما خواهد کرد که بتوانیم سایت خود را هر چه بیشتر با قوانین موتور جستجو هماهنگ و نتیجه بهتری از آن دریافت کنیم. موتور جستجو دارای 3 بخش است:
-Crawlers
-Indexer
-Ranker

Crawlers: موتورهای جستجو بدون توقف، در حال شناسایی و خواندن سایت های مختلف در محیط وب هستند، مطالب داخل آن‌ها را تحلیل و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. چنان‌چه لینکی داخل سایت باشد به آن سایت مراجعه و به کار خود ادامه می‌دهند. این فرایند گسترده توسط نرم افزاری به نام Crawler به صورت وسیع و هر روزه انجام می‌گیرد.

Indexer: اطلاعات جمع آوری شده توسط Crawlers را مرتب کرده و در پایگاه اطلاعات قرار می‌دهد.

Ranker:  این بخش از موتور جستجو برای ما بسیار اهمیت دارد، قوانین حاکم بر این بخش مشخص می‌کند کدام سایت در هنگام جستجو بالاتر نمایش داده شود و کدام سایت از رتبه بالاتری نسبت به کلمه جستجو شده برخوردار است. البته موتورهای جستجو تمام قوانین حاکم بر Ranker را بروز نمی‌دهند اما رعایت فاکتورهای شناسایی شده برای رسیدن به نتیجه مطلوب کفایت می‌کنند.

 

داشتن رتبه بالا در موتور جستجو

برای داشتن رتبه بالا در موتور جستجو 2 روش وجود دارد :

  • در روش اول موتور جستجو بر اساس قوانین و فاکتورهای مختلف، سایت‌ها را مرتب می‌کند. این مرتب سازی بر اساس "مرتبط‌ترین" صورت می‌گیرد. به این معنی که مرتبط‌ترین سایت به کلمه جستجو شده در رتبه اول قرار می‌گیرد و الی آخر. حال می‌دانیم برای قرار گرفتن در رتبه اول جستجو باید به گوگل نشان دهیم که سایت ما مرتبط‌ترین سایت به آن کلمه خاص است. رسیدن به این هدف با رعایت قوانین و اعمال فاکتورهای موتورهای جستجو در سایت میسر خواهد شد. در واقع مفهوم سئو در همین قوانینی نهفته است که بیان می‌کند باید چه کارهایی انجام بدهیم تا سایت ما مرتبط‌تر به نظر برسد.
  • در روش دوم، موتور جستجو در قبال دریافت هزینه‌ی مشخص، سایت شما را در کلمه مورد نظر در رتبه‌های بالا نمایش می‌دهد. طبق تحقیقات به عمل آمده تنها 15% از افراد روی نتایج پولی کلیک می‌کنند و ارزش قرار گرفتن در نتایج واقعی 2 تا 6 برابر نتایج پولی است. 

در نمودار زیر خواهید دید که در میان روش های مختلف تبلیغاتی کدام تاثیر و نتیجه بهتری در بر خواهند داشت: 

https://www.jet.ir/article/20/%D8%B3%D8%A6%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.aspx

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تبلیغات موتورهای جستجو 90% بازدهی خواهند داشت و در رتبه اول این مقایسه قرار دارد. دلیل این بازدهی بالا بسیار ساده است، شما در صورتی فروش بالایی برای کالا، خدمات ، محصولات و ... دارید که مشتریان واقعی را به محل کسب خود جذب کنید. مشتریان واقعی اکثرا برای یافتن هدف خود از موتور های جستجو استفاده می‌کنند و اگر شما مرتبط‌ترین سایت به هدف مشتری باشید و در رتبه اول نتایج جستجو قرار بگیرید، موفق خواهید شد او را به سایت خود راهنمایی و خدماتتان را معرفی و ارائه کنید. همچنین با بالارفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو، سایت شما در سایر شبکه‌های اجتماعی هم پربازدیدتر می‌شود. کافی است بعد از پیاده کردن اصول سئو روی سایت، نگاهی به دنبال کنندگان کانال تلگرام‌ یا صفحه اینستاگرام بیندازید. قطعا خواهید دید که به تعداد آن‌ها اضافه شده است. دلیل این موضوع، بسیار ساده است. چرا که همه ما دوست داریم اطلاعات به دست آمده از طریق موتورهای جستجو را در سایر رسانه‌ها، راستی‌آزمایی کنیم.

 

انواع سئو (SEO) کدامند؟

سئوی داخلی یا On-page SEO چیست؟

سئوی درون صفحه مجموعه اقداماتی است که ما برای بالاتر رفتن رتبه، درون صفحه سایت انجام می‌دهیم. در واقع بخشی از سئو است که ما مستقیم در آن نقش داریم و می‌توانیم کنترلش کنیم. اگر سئوی داخلی را به خوبی انجام بدهیم می‌توانیم تاثیرات سئوی خارجی را که از کنترل ما خارج است، کاهش بدهیم. از فاکتورهای مهم سئوی داخلی می‌توان به رعایت نکات فنی، لینک‌های داخلی و خارجی، صفحه کاربر پسند، سرعت بالای سایت، امکان دیدن سایت به طور کامل در تلفن‌های هوشمند، بهینه کردن آدرس تمام صفحات سایت و... اشاره کرد.

یکی از کلیدی‌ترین نکات در رابطه با سئوی داخلی  محتواست. یک محتوای خوب، غنی و جذاب به شرط رعایت بعضی نکات، می‌تواند به میزان زیادی در افزایش رنک سایت تاثیر داشته باشد. محتوای ما باید طولانی باشد چرا که گوگل به محتواهای طولانی‌تر، بیشتر توجه می‌کند، هم‌چنین باید قابلیت لینک‌دهی داشته باشد تا بتوانید از طریق آن به سایر سایت‌ها لینک بدهید. یک محتوای خوب باید برای مخاطب جذاب باشد، مخاطب را تشویق کند تا سایر مطالب سایت را بخواند، غیر تکراری باشد چرا که گوگل از طریق الگوریتم‌های مختلفی مثل پاندا و پنگوئن و ...خیلی زود محتواهای اسپم و تکراری را شناسایی و سایت شما را جریمه می‌کند. در محتوا از کلمات کلیدی اصلی و فرعی به اندازه استفاده شده باشد، دارای تصاویر مرتبط باشد، به سوال‌های مخاطب، پاسخ بدهد و یا دغدغه او را رفع کند، به طوری‌که کاربر نیاز نداشته باشد به سایت‌های دیگر مراجعه کند؛ به این ترتیب گوگل به تدریج متوجه می‌شود که کاربران پس از سایت شما به سراغ سایت‌های دیگر نمی‌روند و همین مساله باعث افزایش رتبه شما خواهد شد.

سئوی خارجی یا Off-page SEO چیست؟

سئوی خارجی یا بیرون صفحه درست نقطه مقابل سئوی داخلی است و مجموعه اقداماتی است که ما در خارج از وب‌سایت انجام می‌دهیم تا رتبه سایت را افزایش بدهیم. از جمله این اقدامات تبلیغات مناسب برای پیج و دریافت لینک از صفحات دیگر است. در واقع همان‌طور که قبلا گفتیم اگر به طور مثال محتوای با کیفیتی را در سایت قرار بدهیم (سئو داخلی) تعداد لینک‌هایی که از صفحات دیگر به صفحه ما ارجاع داده می‌شوند افزایش پیدا می‌کند(سئو خارجی) و در نهایت بازدید کلی و رتبه سایت بالا می‌رود.
 

معرفی تکنیک‌های سئو

سئو کلاه سفید یا white hat SEO

سئوی کلاه سفید مجموعه اقداماتی است که ما برای بالا بردن رتبه سایت و با توجه به الگوریتم گوگل انجام می‌دهیم. درواقع ما با پیاده کردن سئوی درون صفحه درست، داریم از تکنیک سئوی کلاه سفید استفاده می‌کنیم. سئوی کلاه سفید دیر بازده است اما ریسک چندانی ندارد و می‌توانید با درست پیاده کردن آن، به افزایش رتبه سایت در گوگل امیدوار باشید.

سئو کلاه سیاه یا black hat SEO

سئوکاران کلاه سیاه، ابتدا نقطه ضعف‌های موجود در موتورهای جستجو را پیدا و سپس از آن‌ها برای بالا آوردن رتبه سایت استفاده می‌کنند. سئوی کلاه سیاه در صورت شناسایی توسط گوگل جریمه می‌شود و بسیار ریسک‌پذیر است اما از طرفی زود بازده است و می‌تواند به سرعت رتبه سایت را افزایش دهد. بنابراین اگر به دنبال حضوری کوتاه مدت هستید می‌توانید از سئوی کلاه سیاه استفاده کنید. از جمله اقداماتی که سئوکاران کلاه سیاه انجام می‌دهند می‌توان به استفاده از نرم افزارهای بک لینک سازی، محتواهای پنهان، استفاده زیاد از کلمات کلیدی، خرید بک لینک و ... اشاره کرد.

سئوکلاه خاکستری یا gray hat SEO

در سئو کلاه خاکستری شما فعالیتی مشابه سئوی کلاه سیاه انجام می‌دهید اما آن را در قالب سئو کلاه سفید به گوگل ارائه می‌دهید. به عنوان مثال شما یا دوستانتان، صفحاتی تقلبی در شبکه‌های مجازی می‌سازید و سپس از صفحه‌تان به سایت لینک می‌دهید و در نتیجه باعث افزایش لینک و بازدید سایت می‌شوید.
 

هدف سئو چیست؟

اگر تمام نکات فوق را رعایت کنیم، در نهایت می‌توانیم امیدوار باشیم که سئو، سایت ما را در موارد زیر به موفقیت برساند:

  1. تبدیل به برند شدن سایت
  2. افزایش ترافیک سایت 
  3. افزایش بازدید سایت 
  4. افزایش فروش محصولات سایت

آموزش مباحث سئو، دایره بسیار گسترده ای دارد که بیان تمامی نکات و توضیحات پیرامون آنها مستلزم صرف زمان و نوشتن مقالات بسیاری است. بنابراین کلیه‌ی مباحث سئو و قوانین موتورهای جستجو به صورت حرفه‌ای در فیلم آموزش سئو به زبان ساده برای علاقمندان به این حوزه، تدارک دیده شده است. شما می‌توانید برای مشاهده محصول روی لینک زیر کلیک کنید:

فیلم آموزش سئو
 

 

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
محصولات مرتبط