افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سات در گوگل به چه معناست و چگونه امکان پذیر است؟ در این مطلب از سایت جت، 11 ترفند کاربردی را برای شما فراهم کردیم تا با کمک آن بتوانید جایگاه سایت خود را بالا ببرید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ | ۱۰:۰۸  زمان مطالعه 7 دقیقه
افزایش رتبه سایت در گوگل

منظور از افزایش رتبه سایت چیست؟ موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌ها بررسی می‌کنند که کدام یک از سایت‌ها به هدف مورد نظر شما نزدیکترند؟ بعد آن‌ها را انتخاب و در صفحه اول جستجو و در رتبه‌های بالاتر نسبت به دیگر وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند. در واقع این کار همان فوت کوزه‌گری طراحان و سئوکارهای حرفه‌ای است که سایت شما را از میان صدها سایت دیگر متمایز و در صفحه اول گوگل قرار می‌دهد.

ارتقا رتبه سایت چگونه ممکن است؟

بسیاری از افراد، مخصوصا افراد تازه‌ کار تصور می‌کنند که برای رسیدن به جایگاه نخست در موتورهای جستجو باید یک دکمه جادویی را فشار دهند. اما در واقعیت این‌ طور نیست. این کار نیازمند زمان کافی و استفاده از استراتژی‌های درست و به جا است. قرار گرفتن در نتایج جستجوی برتر و نخست فقط یک رویا نیست و کاملا دست یافتنی است.

البته که توصیه می‌کنیم راهکارهایی که وعده رسیدن سریع به این جایگاه را می‌دهند را باور نکنید، زیرا فقط وقت و هزینه خود را هدر داده‌اید. پس ارتقا رتبه سایت چگونه ممکن است؟ ارتقا رتبه سایت در نتیجه رعایت کردن قوانین سئو و چهارچوب‌های وضع شده از سمت گوگل بدست می‌آید. 

به طور کلی، گوگل به تمامی سایت‌ها اعدادی بین 0 تا 10 را اختصاص می‌دهد، هرچقدر این عدد به 10 نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده این است که سایت بازدید بیشتری را به سمت خود جذب کرده است. داشتن رتبه بالا در موتورهای جستجو، به‌ خصوص گوگل برای یک کسب و کار آنلاین یک موفقیت تمام عیار به حساب می‌آید.

تحقیقات ثابت کردند وبسایت‌هایی که در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند بیش از 95 درصد ترافیک را به خود اختصاص می‌دهند. اما رسیدن به چنین جایگاهی یک شب به‌ دست نمی‌آید و نیازمند صبوری و البته دانش است.

عوامل موثر در افزایش رتبه سایت

 عوامل موثر در افزایش رتبه سایت تاثیرگذار هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای ارزشمند کنید و گوگل را فریب ندهید. 
  • حتما در تلاش برای جلب رضایت کاربران باشید. 
  • برای افزایش این رتبه از خود گوگل کمک بگیرید. 
  • امنیت وبسایت را افزایش دهید.
  • یک وبسایت واکنش‌گرا (Responsive) طراحی کنید. 
  • کلمات کلیدی را دست کم نگیرید.
  • سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهید. 
  • به کاربران کمک کنید و راهنمای آن‌ها باشید. 
  • در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. 
  • قدرت تصاویر را دست کم نگیرید و از زیرتیترها غافل نشوید. 
  • به روز باشید و مطالب ترند را پوشش دهید.

نقشه سایت و فایل robot.txt

همان طور که می‌دانید سایت مپ و فایل Robot.txt دو فایل مهم و حیاتی برای یک وبسایت هستند. در این دو فایل لینک‌ها و محتوایی قرار گرفته که برای موتورهای جستجو حکم یک راهنما را دارند. این دو به جستجوگرها کمک می‌کنند به راحتی صفحات را ایندکس کنند و از محتوای درون وبسایت باخبر شوند. هرچقدر که نقشه سایت و Robot.txt لینک‌های مرتبط‌تری داشته باشند علاوه بر خزنده‌ها کاربران هم می‌توانند راحت‌تر محتوای وبسایت را جستجو کنند. 

robot.txt چیست

لینک‌سازی مرتبط

لینک‌سازی یکی از روش‌های بازاریابی در دنیای اینترنت است. چه لینک‌های داخلی و چه لینک‌های خارجی یک وبسایت بر روی رتبه سایت تاثیرگذار هستند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که حتما در لینک‌سازی قوانین را رعایت کنید، افراط نکنید و به محتوای ارزشمند لینک‌ دهید. همیشه سعی کنید که لینک‌های مرتبط با محتوای مورد نظر را پیدا کنید. 

حذف لینک‌های نامعتبر

یکی دیگر از روش‌هایی که در افزایش رنکینک یک وبسایت موثر است حذف لینک‌های نامعتبر است. فراموش نکنید که گوگل به دنبال جلب رضایت کاربران است و در این راه دست به هر کاری می‌زند. حذف لینک‌های نامعتبر به این معنی است که به وبسایت‌هایی که آتوریتی پایین دارند یا اسپم هستند لینک ندهید، از وبسایت‌هایی که گوگل پنالتی گرفته‌اند دوری کنید. 

استفاده از انکرتکست‌ها

انکرتکست روشی است برای لینک سازی. در این روش با استفاده از کلمات هایپرلینک یک صفحه به صفحه‌ای دیگر لینک داده می‌شود. لینک‌های داخلی به همراه انکرتکست‌های مرتبط به افزایش رتبه در موتورهای جستجو کمک می‌کنند. همچنین به نگه داشتن کاربران در سایت و افزایش حضور آن‌ها در سایت کمک می‌کند در نتیجه نرخ تبدیل سایت بالا می رود. سعی کنید از انکرتکست‌های متفاوت استفاده کنید تا لینک‌سازی طبیعی باشد.

رفع خطاهای سروری

زمانی که ترافیک زیادی به وبسایت شما سرازیر می‌شود باید توان پاسخگویی به درخواست تمامی کاربران را داشته باشد. این یعنی باید تمامی خطاهای سروری را رفع کنید. در واقع زمانی که تعداد درخواست‌ها زیاد است نباید سرعت بارگذاری کم شود، زیرا این امر فقط کاربران را ناامید می‌کند. 

بهینه‌سازی URLها

اولین چیزی که توسط موتورهای جستجوگر بررسی می‌شود لینک‌ها و URLهای یک سایت است. URLها به خزنده‌ها کمک می‌کنند راحت‌تر محتوای مورد نظر را خزش کنند. شما با کوتاه کردن لینک‌ها این کار را برایشان ساده‌تر می‌کنید. این امر حتی بر روی تجربه کاربری مخاطبین هم تاثیرگذار است. همچنین سعی کنید که لینک‌ها مرتبط با عناوین و کلیدواژه‌های یک متن باشند. 

دسته‌بندی محتوا یا سیلو بندی محتوای سایت

قطعا دسته‌بندی محتوا و یا سیلو بندی محتوا در رتبه‌بندی یک سایت بی‌تاثیر نیستند. همان طور که عدم رعایت این امر تاثیر منفی دارد. رعایت این قانون تاثیر بسزایی بر روی سئو سایت دارد، بخصوص برای وبسایت‌های تجارت الکترونیک. چرا دسته‌بندی‌ها برای گوگل مهم هستند؟

سازماندهی سایت یکی از موارد افزایش رتبه در گوگل است زیرا باعث می‌شود ربات‌های گوگل و حتی کاربران سایت راحت‌تر به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند؛ سیلو بندی به محتوای سایت نظم می‌بخشد. حال لیستی از تمام محتوای بلاگ سایت تهیه و  آن‌ها را در دسته های مختلف قرار دهید.

کاهش بانس ریت سایت

بانس ریت یا همان نرخ پرش در واقع لحظاتی هستند که بازدیدکنندگان بعد از دیدن یک صفحه از سایت آن را ترک می‌کنند. این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم، دقیقا برعکس است. ما می‌خواهیم کاربران مدت بیشتری در وبسایت ما حضور داشته باشند. درست است؟ زمانی که کاربران بدون انجام هیچ اقدامی صفحه را ترک کنند گوگل برای وبسایت شما امتیاز منفی در نظر می‌گیرد.

پس باید سعی کنید که آن‌ها را برای انجام Call to Action مجاب کنید. سعی کنید با تولید محتوای سئو شده و ارزشمند باعث کاهش بانس ریت سایت شده و میزان حضور کاربران در سایت را افزایش دهید.

افزایش نرخ کلیک سایت

نرخ کلیک یا همان CTR تعداد کلیک‌هایی است که وبسایت شما در نتایج جستجو به خودش اختصاص می‌دهد. هر چقدر که CTR مقدار بیشتری داشته باشد بر روی سئو تاثیر مثبت بیشتری دارد. زیرا در این حالت گوگل متوجه این موضوع می‌شود که محتوای وبسایت ما برای کاربران با ارزش بوده و آن‌ها تجربه کاربری خوبی را خواهند داشت. 

استفاده از ریدایرکت 301 در شرایط خاص

ریدایرکت 301 به این معنی است که در صورت وجود یک شرایط خاص کاربران را به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌کنید. برای مثال، فرض کنید دامین خود را بروز کرده‌اید یا لینک یک محتوا را تغییر داده‌اید. در این حالت از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنید. این حالت یک روش مناسب برای هدایت کردن کاربران به صفحات درست است. برخلاف خطای 404 ریدایرکت 301 هیچ ضرری برای سایت ندارد. 

ریدایرکت 301

رفع خطاهای 404 سایت

تا جای ممکن سعی کنید که از صفحات 404 دوری کنید. اگر که وجود یک خطای 404 را در وبسایت خود تشخیص دادید سریعا برای رفع آن اقدام کنید. زیرا این صفحات فقط کاربران را ناامید می‌کنند و از طرفی وقت آن‌ها را می‌گیرند. صفحات 404 یعنی لینک مورد نظر دیگر موجود نیست و گوگل آن را از لیست خزش خود پاک می‌کند. 

هدف تولید محتوا باشد نه فریب گوگل!

هیچ گاه سعی نکنید که با فریب دادن گوگل رتبه خود را افزایش دهید و در صفحه اول قرار بگیرید چرا که اگر این ترفندها موثر هم باشند تاثیر آن‌ها برای مدت زمان کوتاهی بوده و عواقب این کارها به مراتب بسیار زیان‌آورتر خواهد بود. همیشه در تولید محتوا صادق و مبتکر باشید، تحت هیچ شرایطی کپی‌برداری نکنید و یا اگر هم مطلبی را دقیقا از جای دیگری در سایت خود قرار می‌دهید منبع را حتما ذکر کنید.

ترجمه مقالات، اطلاع رسانی جدیدترین اخبار، استفاده درست و به اندازه از کلمات کلیدی متناسب با متن، می‌تواند از بهترین راهکارها برای تولید محتوای یک سایت موفق باشد.

جلب رضایت بازدیدکنندگان، فراموش نشود!

 تعداد اعضا و بازدیدکنندگان روزانه یک وب‌سایت از سرمایه‌های اصلی یک سایت به شمار می‌آیند، سعی کنید همواره نسبت به رقبای خود خدماتی را برای ارائه به مخاطبان خود داشته باشید تا در جنگ صدر نشینی صفحه اول گوگل، رتبه بالاتر صفحه را به خود اختصاص دهید. تلاش برای رسیدن به صفحه اول گوگل تنها نیمی از راه است، باقی ماندن در رتبه و صعود به رتبه بالاتر بقیه راه می‌باشد که رضایت بازدیدکنندگانتان این شانس را برای شما فراهم می‌آورد که رتبه خود را در گوگل افزایش دهید. مطالب با کیفیت، اصیل و متناسب با نیاز کاربران تولید کنید و این کار را به شکل پیوسته انجام بدهید.

در واقع به طور مرتب مطالب را در سایت منتشر کنید و نظرات کاربران را بخوانید. خواندن نظرات کاربران به شما کمک می‌کند با نیازهای مخاطبانتان آشنا شوید و متناسب با این نیاز، محتوا تولید کنید و با عنوان‌های جذاب و خلاقانه، هرچند وقت یک بار مخاطب‌ها را به طرف سایتتان هدایت کنید. همان‌طور که می‌دانید سایت‌هایی رتبه بالاتری دریافت می‌کنند که بتوانند رضایت کاربران بیشتری را جلب کنند، کاربرانی که علاوه بر سر زدن مرتب به سایت، دقایقی طولانی‌ را در صفحات مختلف سایت سپری کنند.

برای افزایش رتبه از گوگل کمک بگیرید!

یکی از راهکارهایی که توسط آن می‌توانید رتبه خود را در گوگل افزایش دهید استفاده از ارسال ایمیل گروهی توسط خود گوگل است. گوگل که خود یکی از برترین موتورهای جستجو می‌باشد با ارسال ایمیل گروهی نظر ربات‌های جستجوگر را به خود معطوف کرده که همین کار موجب ایندکس سریع مطالب شما می‌سود.

راهکار دوم استفاده از شبکه اجتماعی گوگل پلاس می‌باشد، بدون شک تا به امروز اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای متخصصین حوزه سئو و بهینه‌سازی سایت کاملا مشخص شده است اما برای گوگل ارزش مطلب گذاری در گوگل پلاس اهمیت بیشتری نسبت به سایر شبکه‎‌های اجتماعی دارد.

افزایش امنیت سایت = افزایش رتبه سایت

امنیت یک سایت از جمله مشخصات مورد توجه گوگل برای رتبه‌بندی سایت می‌باشد، به همین دلیل گوگل تصمیم گرفته است به منظور تشویق طراحان وب برای داشتن یک سایت امن برای بازدیدکنندگان، استفاده از پروتکل https به جای http را به عنوان یک عامل امتیازدهی برای افزایش رتبه سایت در نظر بگیرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این پروتکل موجب اعتماد بیشتر کاربران به وب‌سایت شما می‌شود.

قابلیت نمایش سایت بر روی تمامی نمایشگرها

 افزایش روز افزون تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر نمایشگرها در اندازه‌های گوناگون می‌تواند توفیق اجباری برای شما باشد تا همراه با جدیدترین تکنولوژی‌ها و سبک‌های برنامه نویسی تحت وب، سایت‌های خود را به گونه‌ای برنامه‌نویسی کنید که قابلیت نمایش در هر نمایشگری را داشته باشد.(به اصلاح برنامه نویسان ریسپانسیو باشد) پیشنهاد می‌کنم مقاله طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو را حتما مطالعه کنید.

کلید افزایش رتبه در دست کلمات کلیدی

در انتخاب کلمات کلیدی دقت کنید. کلمات کلیدی باید در راستای محتوا باشند، هم‌چنین بهتر است از عبارت‌های خیلی تخصصی استفاده نکنید و این نکته را در نظر بگیرید که آیا این کلمات باعث جلب توجه مخاطب‌ها یا مشتری‌های بالقوه می‌شود یا نه؟ از طرفی نسبت کلمه‌های کلیدی به تعداد کل کلمه‌های متن باید 2 تا 5 درصد باشد.

اگر بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید، گوگل این‌ کار را به حساب فریب دادن خودش می‌گذارد و رتبه سایت را کم می‌کند. همچنین تعداد کلمه‌های کل یک متن هم برای ربات‌های گوگل مهم است. متن‌های بین 500 تا 1500 کلمه رتبه بهتری در گوگل کسب می‌کنند. 

افزایش رتبه سایت در گرو افزایش سرعت سایت

فکر کنید تمام نکته‌ها برای افزایش رتبه را رعایت می‌کنید ولی سایت‌تان سرعت لازم و کافی را ندارد و حسابی کاربران را منتظر می‌گذارد. متاسفانه در این‌ صورت همه نقشه‌هایتان نقش بر آب می‌شود. چون تجربه نشان داده کاربران بیشتر از دو ثانیه تحمل نمی‌کنند و سایت شما را ترک می‌کنند و این یعنی سقوط. پس روی سرعت سایت کار کنید و آن‌ را ارتقا دهید.

راهنمای کاربران باشید

گوگل به هدایت کاربران اهمیت می‌دهد. بنابراین مهم است که شما در هر مطلب، کاربران را به لینک‌های داخلی و خارجی مرتبط راهنمایی کنید. البته این‌کار هم باید به‌ جا و به‌ اندازه باشد و لینک دادن‌های راه‌ و‌بی‌ راه به‌ تدریج رتبه سایت شما را پایین می‌آورد. لینک دادن داخلی یعنی شما کاربران را به سمت مطالب مرتبط در سایت خودتان راهنمایی کنید.

لینک‌های خارجی نیز کابران را به سایت‌ها و مراجع پر اهمیت و مهمی که گوگل آن‌ها را می‌شناسد، راهنمایی می‌کند. از آن‌ جایی که چنین سایت‌هایی برای گوگل آشناست، بنابراین سریع‌تر متوجه می‌شود که شما از چه حرف می‌زنید و همین مساله باعث افزایش رتبه شما می‌شود. برخلاف تصور خیلی از افراد، لینک دادن به سایت‌های قوی و معتبر رتبه و بازدید سایت شما را افزایش خواهد داد. لینک‌سازی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو است که می‌توانید در مقاله اهمیت لینک بیلدینگ (Link Biulding) در سئو بیشتر مطالعه کنید.

جایگاهتان را در شبکه‌های اجتماعی تثبیت کنید

اگر مطالب پیوسته و با کیفیت تولید کنید، احتمال این که کاربران شبکه‌های اجتماعی، مطالبتان را در صفحه‌های شخصی‌شان به اشتراک بگذارند، بسیار زیاد است. بهتر است با قراردادن دکمه اشتراک‌گذاری در پایان هر مطلب، کاربران را برای اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی مختلف تشویق و ترغیب کنید و احتمال خوانده شدن مطالب سایت را افزایش بدهید. و یا می توانید با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی متناسب با روحیات و نیازهای کاربران آن‌ها را به سمت وبسایت خود سوق دهید و آن‌ها را ترغیب کنید تا از سایت شما به بهانه‌های مختلف دیدن کنند.

به معجزه عکس‌ها و زیرعنوان‌ها ایمان بیاورید

وقتی کاربر وارد یک صفحه از سایت شما می‌شود به احتمال زیاد ابتدا از بالا تا پایین صفحه را مروری کلی می‌کند و بعد تصمیم می‌گیرد در سایت بماند و مطلب را بخواند یا نه؟ بنابراین محتوا را درست قالب‌بندی کنید. به معجزه زیر عنوان‌ها ایمان بیاورید و سعی کنید از عبارت‌های جذاب و پرسرچ برای نوشتن زیرعنوان استفاده کنید.
 عکس‌های باکیفیت، کوچک و بافرمت مناسب انتخاب کنید و نام برچسب‌های تصاویر را متناسب با متن و با استفاده از کلمات کلیدی بنویسید. از آن‌ جا که گوگل با توجه به نامی که شما برای عکس‌ها انتخاب کرده‌اید، متوجه می‌شود که این عکس مرتبط با چه مطلبی است، پس بهتر است از نام انگلیسی برای عکس‌ها استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از ویدیوهای مرتبط با محتوای متنی استفاده کنید. ویدیو تاثیر و جذابیت بیشتری دارد و معمولا برای مدت زمان بیشتری کاربران را روی سایت نگه می‌دارد. 

به‌روز باشید و مطالب پرطرفدار را به‌روز کنید

اطلاعات به روز و دست اول به مخاطبان‌تان بدهید. مطالبی از سایت‌ را که می‌دانید پرطرفدار هستند ولی رتبه‌شان پایین آمده، بعد از گذشت مدتی دوباره به روز کنید. بهتر است اطلاعات مطالب قبلی را مرتب چک کنید که قدیمی نشده باشند و اطلاعات تاریخ گذشته در اختیار کاربران قرار ندهند. 

بیشتر بخوانید: آموزش استراتژی‌های تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در سئو

چرا افزایش رتبه سایت در گوگل مهم است؟

همه چیز در گرو تعداد بازدیدها از یک سایت است. هر چقدر تعداد بازدیدهای بیشتری داشته باشید، یعنی مخاطبین بیشتری شما را دنبال می‌کنند و این منجر به تاثیرگذاری بیشتری می‌شود. چه کسی بدش می‌آید وبسایتش جز اولین نتایج جستجو در موتورهای جستجو باشد؟ قطعا هیچکس!

یکی از مهم‌ترین دلایل این است که شما می‌خواهید بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید که با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. راه‌حل این موضوع داشتن رتبه بالاتر در رتبه گوگل است. همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم نتایج جستجوی نخست در گوگل 95 درصد ترافیک را به خودشان اختصاص می‌دهند. 

جمع‌بندی

با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد می‌توانید رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرید و با کنترل دائمی این نکات، رتبه بالای خود را در صفحه نتایج گوگل، حفظ کنید. فراموش نکنید این هدف، یک شبه به دست نمی‌آید و نیاز به کار مستمر و پیوسته دارد. مخاطبان دنیای امروز باهوش و کم تحمل هستند، پس مطلب مطابق با نیازشان را به‌ روز و فوری در اختیارشان بگذارید و آن‌ها را راضی نگه‌ دارید.

نویسنده : الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم، من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم. به صورت موازی تولید محتوای بصری و ویدیویی انجام میدم و شیفته دنیای تدوین هستم. یادگیری مهارت‌های جدید برای من یک سرگرمیه و بی وقفه سعی میکنم مهارت‌های جدیدی رو امتحان کنم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید