پیدا کردن آدرس با کد پستی

راهنمای پیدا کردن آدرس با کد پستی، یک راهنمای جامع است که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از کد پستی، آدرس دقیق یک مکان را از طریق خواندن و تفسیر کد پستی پیدا کنید. در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۲/۴/۲۸ | ۱۱:۵۰  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
پیدا کردن آدرس با کد پستی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای پیدا کردن آدرس مورد نظر خود سر در گم شده باشید. در این مقاله از سایت جت ما به شما یاد خواهیم داد که چگونه با داشتن کد پستی مکان مورد نظر، آدرس دقیق آن را پیدا کنید.
پیدا کردن آدرس با کد پستی اهمیت بسیاری دارد و علاوه بر بالا رفتن دقت و صحت پیدا کردن، سرعت و کارایی بالایی دارد و باعث افزایش کارکرد خدمات آنلاین می شود. در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا روش های مختلف آن را برای شما توضیح دهیم.

کد پستی چیست؟

کد پستی ، یک سیستم شناسایی است که برای ارسال و دریافت نامه‌ها و مرسولات پستی به صورت سریع‌تر استفاده می‌شود. در ایران، کد پستی شامل 10 رقم است و به صورت "کد پستی منطقه - کد پستی شهر - کد پستی محله" نمایش داده می‌شود. این کد برای تعیین محل جغرافیایی محله و محاسبه هزینه ارسال پستی استفاده می‌شود.
تاریخچه کد پستی در ایران به سال ۱۳۳۲ (1953 میلادی) برمی‌گردد. در آن زمان، سازمان پست و تلگراف ایران تأسیس شد و برای تسهیل در ارسال و توزیع نامه‌ها و مرسولات پستی، سیستم کد پستی معرفی شد. ابتدا کد پستی شامل چهار رقم بود و در سال‌های بعد به ۵ و سپس به ۶ رقم افزایش یافت. در سال ۱۳۸۳ (2004 میلادی)، سیستم کد پستی ایران به شکل فعلی خود با ۱۰ رقم تغییر کرد. 

بیشتر بخوانید: پیگیری مرسوله پستی

چگونه کد پستی را پیدا کنیم؟

  • پلاک

برای پیدا کردن کد پستی از طریق پلاک شهرداری، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
سایت شهرداری: به سایت شهرداری شهر مورد نظرتان مراجعه کنید. بسیاری از شهرداری‌ها امکان جستجوی کد پستی بر اساس پلاک را در سایت خود فراهم می‌کنند. در بخش جستجوی کد پستی، شماره پلاک مورد نظر را وارد کنید و نتیجه جستجو شامل کد پستی مربوط به آن پلاک را مشاهده خواهید کرد.

تماس با شهرداری: با تماس با شهرداری شهر مورد نظرتان، می‌توانید از کارشناسان مربوطه کد پستی مربوط به پلاک خود را دریافت کنید. شماره تماس شهرداری را از سایت رسمی شهرداری یا دفتر شهرداری دریافت کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.
استفاده از نرم‌افزارهای موبایل: برخی از نرم‌افزارهای موبایل مانند "کد پستی ایران" امکان جستجوی کد پستی بر اساس پلاک شهرداری را فراهم می‌کنند. با نصب و استفاده از این نرم‌افزارها، می‌توانید کد پستی را به راحتی از طریق پلاک شهرداری پیدا کنید.

  • قبض

برای پیدا کردن کد پستی از طریق قبض، با نگاه کردن به قسمت اطلاعات پستی یکی از قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن، آدرس محل سکونت خود را از طریق کد پستی درج شده پیدا کنید.
همچنین، با تماس با شرکت صادرکننده قبض، می‌توانید از کارشناسان مربوطه کد پستی مربوط به آدرس شما را دریافت کنید. شماره تماس شرکت را از قبض یا سایت رسمی شرکت دریافت کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.

پیدا کردن ادرس با کد پستی

  • پیامک

برای پیدا کردن کد پستی از طریق پیامک، می‌توانید با استفاده از سامانه پیامکی پست با ارسال شماره آدرس مورد نظر به شماره 7087، کد پستی مربوط به آن آدرس را دریافت کنید. برای ارسال پیامک، شماره آدرس را به صورت "آدرس" یا "آدرس، شهر" به شماره 7087 ارسال کنید. سامانه پست سپس کد پستی مربوط به آدرس را به شما پاسخ خواهد داد.
مهم است که آدرس را به صورت دقیق و کامل وارد کنید تا نتیجه دقیقی دریافت کنید. همچنین، برای استفاده از این سرویس، ممکن است هزینه‌ای برای شما اعمال شود که باید با توجه به قوانین و شرایط سامانه پیامکی پست، آن را پرداخت کنید.

  • آدرس

برای پیدا کردن کد پستی از طریق آدرس، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از سایت‌های جستجوی کد پستی: بسیاری از سایت‌ها و ابزارهای آنلاین وجود دارند که به شما کمک می‌کنند کد پستی را براساس آدرس وارد شده پیدا کنید. شما می‌توانید آدرس را در این سایت‌ها وارد کنید و آن‌ها به شما کد پستی مربوطه را نشان می‌دهند.
استفاده از سایت پست: سایت پست کشور شما ممکن است ابزاری برای جستجوی کد پستی براساس آدرس فراهم کند. شما می‌توانید به سایت پست مربوطه مراجعه کنید و از ابزارهای جستجوی آن‌ها استفاده کنید.
تماس با اداره پست محلی: اگر نمی‌توانید کد پستی را آنلاین پیدا کنید، می‌توانید با اداره پست محلی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید کد پستی مربوط به آدرس خاصی را برایتان ارائه کنند. آن‌ها معمولاً اطلاعات کد پستی را در اختیار دارند و می‌توانند به شما کمک کنند.

  • نقشه

برای پیدا کردن کد پستی از طریق نقشه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
استفاده از سرویس‌های نقشه آنلاین: بسیاری از سرویس‌های نقشه آنلاین مانند گوگل مپ، بینگ مپ و اپل مپ امکان جستجوی کد پستی را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید آدرس مورد نظر را در این سرویس‌ها جستجو کنید و آن‌ها به شما کد پستی مربوطه را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پیگیری گذرنامه با کارت ملی

روش های پیدا کردن آدرس از روی کد پستی

  • سایت شرکت ملی پست

برای پیدا کردن آدرس با کد پستی، سایت شرکت ملی پست، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
ورود به سایت شرکت ملی پست: ابتدا وارد سایت شرکت ملی پست کشور خود شوید. برای این کار، می‌توانید نام شرکت ملی پست کشور خود را در موتور جستجوی اینترنت جستجو کنید و به سایت رسمی آن وارد شوید.
جستجوی آدرس براساس کد پستی: پس از ورود به سایت شرکت ملی پست، معمولاً یک بخش جستجوی آدرس وجود دارد. شما می‌توانید کد پستی مورد نظر را در این بخش وارد کنید و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

نمایش آدرس: پس از انجام جستجو، سایت شرکت ملی پست معمولاً آدرس مربوط به کد پستی را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید این آدرس را مشاهده کنید و از آن استفاده کنید.

  • سایت‌‌های کاربردی

در ایران، سایت شرکت ملی پست  www.post.ir ابزاری برای پیدا کردن آدرس با کد پستی فراهم می‌کند. شما می‌توانید به سایت شرکت ملی پست مراجعه کنید و در بخش جستجوی آدرس، کد پستی مورد نظر را وارد کنید. سپس سایت به شما آدرس مربوطه را نشان خواهد داد.
همچنین، برخی از سایت‌های اطلاعاتی محلی  نیز امکان جستجوی آدرس براساس کد پستی را دارند. شما می‌توانید به این سایت‌ها مراجعه کنید و در بخش جستجوی آدرس، کد پستی مورد نظر را وارد کنید. 

بیشتر بخوانید: پیدا کردن شماره حساب بانکی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کد پستی و روش‌های دریافت آن، همچنین راه‌های پیدا کردن آدرس با کد پستی پرداختیم. در آینده، با پیشرفت فناوری و خدمات آنلاین، روش‌های دریافت آدرس از کد پستی نیز بهبود خواهند یافت.

برخی از روش‌های ممکن در آینده عبارتند از: استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، استفاده از سامانه‌های مکان‌یابی، استفاده از بانک‌های داده مرکزی و استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند هستند.

نویسنده : مینا نعمت گرگانی

مینا نعمت گرگانی هستم،  متولد 1368، علاقمند به هنر، شاخه‌ی موسیقی و سینما-تئاتر، علاقمند به حوزه سئو ، تولید محتوا و چالش‌های کلمه کلیدی😊

  نظرات کاربران (4 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
کارت صادار
پاسخ دهید
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام با احترام؛ موقتاً در منزلی ساکن شدیم که کد پستی دارد ولی پلاک خیر.. راه یافتن پلاک چیست؟ متشکرم.
پاسخ دهید
۲۱ مهر ۱۴۰۲
متشکرم از شما .فقط راه کاربردی پیدا کردن آدرس از طریق کد پستی رو ندیدم
پاسخ دهید
۴ مهر ۱۴۰۲
یک مشت چرت پرت که کلاس پنجمی هم میدانید لطفا در سایت خود برای اعتباربخشی به خود از افراد متخصص کمک بگیرد نه بیسواد ......