پیگیری مرسوله پستی

اگر به دنبال پیگیری مرسوله پستی خود یا دیگران از روش‌های گوناگون هستید، با ما در این مقاله از سایت جت همراه باشید.
 ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ | ۱۱:۵۶  زمان مطالعه 2 دقیقه
پیگیری مرسوله پستی

اداره پست امکان پیگیری مرسولات پستی را به روش‌های مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار داده است که تا زمان تحویل بسته به صورت پست پیشتاز و یا پست عادی گیرنده بتواند وضعیت مرسوله خود را به آسانی پیگیری نمایند.

گیرنده بسته پستی، باید برای رصد مرسوله پستی خود کد رهگیری مرسوله را از فرستنده بسته دریافت نماید. این خدمات امروزه که خریدهای اینترنتی رواج پیدا کرده است بسیار کاربرد دارد. در این مقاله برای بررسی بیشتر این موضوع با ما همراه باشید.

نحوه پیگیری مرسولات پستی عادی

مشتریان به راحتی می توانند از جزئیات اطلاعات بسته پستی خود نظیر تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش بسته پستی از سوی اداره پست، وزن بسته پستی، هزینه ارسال بسته، اسامی فرستنده و گیرنده مرسوله و از جمله مهم ترین این خدمات که مشاهده آخرین وضعیت مکانی مرسوله تا زمانی که بسته به مقصد می رسد است را مطلع شوند. بدین منظور، کافیست از طریق لینک tracking.post.ir اقدام کرده و مرسوله پستی خود را پیگیری نمایید.

دقت داشته باشید که سامانه رصد مرصولات پستی به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی و در چند ثانیه، تک تک اقدامات صورت گرفته بر روی مرسوله پستی خود را ببینید و از مراحل رسیدن مرسوله پستی خود آگاه شوید.

زمانی که بسته یا نامه تحویل پست می‌شود، شماره بارکد 24 رقمی برای آن صادر شده که کد مرسوله پستی بوده و می‌توان از آن برای پیگیری وضعیت بسته استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن آدرس با کد پستی

پیگیری مرسوله پستی

در صفحه جدید، تمام اطلاعات مکانی و زمانی مرسوله از قبیل قبول مرسوله، ارسال مرسوله به مقصد، ورود مرسوله به منطقه پستی مقصد، تحویل به نامه‌رسان و … است.

جهت آگاهی یافتن از مشخصات مرسوله ارسال شده مانند وزن، نام فرستنده و گیرنده، وزن و ریز هزینه پستی، روی مشاهده جزئیات بیشتر که در ردیف اول و کنار قبول مرسوله درج شده، کلیک کنید. در صفحه جدید این اطلاعات نمایش داده شده که در صورت لزوم می‌توانید آن را پرینت بگیرید.

یکی از ویژگی‌های این سامانه، درج زمان تحویل مرسوله به نامه‌رسان و اسم و تصویر وی است. اینگونه می‌توانید جهت دریافت بسته پستی خود، زمان‌بندی بهتری داشته باشید. با کلیک روی مشاهده اطلاعات نامه‌رسان نیز از صحت اطلاعات مامور مراجعه کننده به منزل یا محل کار خود مطلع می‌شوید.

بیشتر بخوانید: مشاهده سوابق بیمه با استفاده از موبایل

نحوه پیگیری مرسولات پستی سازمانی

یک راه دیگر هم برای پیگیری بسته‌های پستی وجود دارد. آن هم برای مواقعی است که بسته ارسالی یا دریافتی شما، شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باشد. در این صورت باید وارد سامانه‌ای شوید که مخصوص رهگیری مرسولات سازمانی است. آدرس  najatracking.post.ir را وارد کنید تا وارد سایت مربوطه شوید. در این مرحله ابتدا باید نوع سند خودتان را مشخص کنید. با انتخاب هر کدام از اسناد، اطلاعات مربوط به همان سند را باید وارد کنید. مثلا اگر قصد رهگیری گواهینامه را دارید باید شماره کارت ملی داشته باشید و اگر می‌خواهید بدانید کارت سوختتان در چه وضعیتی است، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید. با تایید اطلاعات می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: استعلام خلافی خودرو

نحوه پیگیری مرسولات پستی سازمانی  به وسیله پیامک

اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، راه پیگیری با پیامک بهترین گزینه است. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.

پیگیری مرسوله پستی از طریق پیامک

نحوه پیگیری مرسولات پستی سازمانی  به وسیله ستاره مربع‌ها

یک راه دیگر هم برای پیگیری گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و... وجود دارد. کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع (*۱۱۰#) را وارد کنید. در مرحله بعد، گزینه پلیس+۱۰ را انتخاب کنید و وقتی وارد آن شدید، گزینه وضعیت مدارک را ثبت کنید. در نهایت هم نوع مدرک را مشخص کرده و از وضعیت آن باخبر می‌شوید.

بیشتر بخوانید: پیگیری گذرنامه با کارت ملی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پیگیری مرسوله پستی از به شکل عادی، به صورت پیامک و سازمانی پرداختیم.  امروزه، همه ما به نوعی با پست و مرسولات پستی سازمانی سر و کار داریم. با توسعه جوامع اینترنتی، دیگر پیگیری مرسولات پستی کار سختی بهش شمار نمی رود. 

با توجه به پیشرفت فناوری، روش‌های پیگیری مرسوله پستی در آینده ممکن تغییر کنند. اما در حال حاضر، برخی از روش‌های پیگیری مرسوله پستی  مانند استفاده از ربات‌های چت است که برخی شرکت‌های پستی از ربات‌های چت برای پاسخگویی به سوالات مشتریان و پیگیری وضعیت مرسوله استفاده می‌کنند.

نویسنده : مریم باغبان

مریم باغبان ملی هستم. به حوزه های هنری و برنامه نویسی علاقه مندم و در تلاش برای یادگیری زمینه های مختلف این دو حوزه هستم. در حال حاضر در جایگاه ادمین سایت مشغول به کارم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید