نرم افزار ATS چیست

در این مقاله درباره‌ی سیستم ATS و مهم‌ترین مزایای آن می‌پردازیم. با ما در سایت جت همراه باشید تا با سیستم ATS در فرایند جذب و استخدام آشنا شوید.
 ۱۴۰۲/۲/۶ | ۰۸:۴۴  زمان مطالعه 3 دقیقه
نرم افزار ATS چیست

در این مقاله از سایت جت به بررسی سیستم ATS و کاربرد آن در سیستم جذب نیروی سازمان‌های کوچک و بزرگ می‌پردازیم. اگر کارفرما یا مدیر هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کاربرد نرم افزارATS در فرایند استخدام چیست؟ 

نرم افزار ATS یا ردیابی متقاضیان یک نرم‌افزار است که برای مدیریت فرآیند استخدام و جذب کارمندان در یک سازمان استفاده می‌شود.این سیستم به شما کمک می‌کند تا متقاضیان برای شغل مورد نظر را به راحتی پیدا کنید، رزومه‌های آن‌ها را مدیریت کنید و فرآیند مصاحبه و انتخاب را سریع‌تر انجام دهید.

با استفاده از سیستم ATS می‌توانید اطلاعات مربوط به متقاضیان شغل را در یک مکان مرکزی ذخیره کنید و به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

تاریخچه‌ی نرم افزار ATS چیست؟

سیستم جذب و استخدام ATS، یکی از ابزارهای مهم جذب کارکنان در سازمان‌ها است. این سیستم از سال‌ها قبل در صنعت استخدام و جذب کارمندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در زیر شرحی از تاریخچه‌ی سیستم ATS آورده شده است:

  • در سال ۱۹۷۰، اولین سیستم‌ ATS برای استخدام در صنعت نظامی و دولتی طراحی شد. این سیستم‌ها برای جذب و استخدام کارمندان در سازمان‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شدند.
  • در سال ۱۹۹۰، با پیشرفت فناوری اطلاعات، سیستم‌های ATS به صورت الکترونیکی طراحی و برای استخدام در سازمان‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گرفتند.
  • در سال ۲۰۰۰، با پیشرفت فناوری وب، سیستم‌های ATS به صورت آنلاین طراحی شدند و به راحتی قابل دسترسی برای سازمان‌های مختلف شدند.
  • در حال حاضر، سیستم‌ ATS با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، به صورت خودکار و بهینه‌سازی شده، فرآیند جذب و استخدام را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بوت کمپ چیست

مزایای استفاده از نرم افزار ATS نسبت به سیستم HRIS در چیست؟

(Applicant Tracking System) ATS و (Human Resource Information System) HRIS هر دو از ابزارهای مدیریت منابع انسانی هستند، اما هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

مزایای استفاده از ATS نسبت به HRIS عبارتند از:

  •  مدیریت بهتر استخدام: ATS به شما کمک می‌کند تا به صورت خودکار مراحل مختلف استخدام را انجام دهید. این مورد شامل ایجاد آگهی استخدام، جذب متقاضیان، ارزیابی رزومه‌ها، برگزاری مصاحبه و انتخاب نهایی است.
  •  افزایش کارایی و کاهش زمان: با استفاده از سیستم ATS، می‌توانید زمان و هزینه‌های مربوط به کارهای جذب کارمندان را کاهش دهید. همچنین، با استفاده از آن می‌توانید به صورت خودکار اطلاعات مربوط به متقاضیان را جمع‌آوری کنید و از این طریق زمان و هزینه‌های مربوط به ورود دستی اطلاعات را کاهش دهید.
  •  ارتباط بهتر با متقاضیان: با استفاده از ATS، می‌توانید به صورت خودکار پاسخ‌های استاندارد به متقاضیان ارسال کنید و از این طریق ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید.
  •  گزارش‌دهی بهتر: سیستم ATS به شما امکان می‌دهد تا به صورت دقیق گزارش‌های مربوط به استخدام را تهیه کنید و از این طریق کارهای لازم را اعمال کنید.

در مقابل، سیستم HRIS بیشتر برای مدیریت اطلاعات پرسنلی و مدیریت عملکرد کارکنان استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مربوط به پرسنل را در یک مکان مرکزی جمع‌آوری کنید و از این طریق فرآیند مدیریت منابع انسانی را بهبود ببخشید.

۱۰ نشانه که به شما می‌گوید سازمان  به نرم افزار ATS نیاز دارد

ATS به مدیریت جستجوی کار و متقاضیان شغلی گفته می‌شود. در زیر، ۱۰ نشانه که نیاز به ATS در سازمان شما را نشان می‌دهد که شامل:

  1. درخواست‌های استخدام بسیار زیادی دریافت می‌کنید و نمی‌توانید آن‌ها را درست مدیریت کنید.
  2. مراحل به خدمت گرفتن نیروها بسیار طولانی و پیچیده است و نیاز به بهتر شدن دارد.
  3. شما به دنبال راهی هستید تا جذب نیرو را تسریع و به صرفه‌تر کنید.
  4. می‌خواهید مراحل استخدام را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دست مدیریت کنید.
  5. به خدمت گرفتن نیروهای موثر و با کیفیت‌.
  6. مدیریت اطلاعات استخدامی از طریق یک سیستم مرکزی.
  7. انجام امور استخدام به صورت شفاف‌تر و قابل اعتماد‌تر.
  8. شما به دنبال روشی هستید تا از طریق یک سیستم مرکزی، اطلاعات استخدامی را به صورت دقیق و به روز نگهداری کنید.
  9. تمایل داریدفرایند جذب نیرو را به صورت هوشمندانه‌تر و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته انجام دهید.
  10. درصدد هستید تا استخدام نیرو را به صورت قابل تنظیم و سفارشی‌سازی شده مدیریت کنید.

سیستم ATS روشی ایده ال در فرایند استخدام

اشکالات استفاده از نرم افزار ATS چیست؟

سیستم ATS به معنای سیستم‌ مدیریت استخدام است که برای انتخاب و جذب کارمندان جدید استفاده می‌شوند. برخی از معایب ATS عبارتند از:

  • احتمال ایجاد تبعیض: ATS ممکن است به دلیل استفاده از الگوریتم‌های خودکار، تبعیض در برابر برخی از کارمندان را ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر الگوریتم ATS به دنبال کلمات خاصی در رزومه‌ باشد، ممکن است افرادی که از این کلمات استفاده نکرده‌اند، از دسترسی به فرصت‌های شغلی محروم شوند.
  • عدم توانایی در تشخیص مهارت‌های فردی: سیستم ATS معمولاً به دنبال کلمات کلیدی در رزومه‌ها است و نمی‌تواند مهارت‌های فردی را به درستی تشخیص دهد. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است مهارت‌های فردی خوبی داشته باشد، اما این مهارت‌ها در رزومه‌اش ذکر نشده باشد و سیستم ATS نتواند آن‌ها را تشخیص دهد. در این مورد می‌توانید از روش‌های اجرای شکار استعداد (Headhunting) استفاده کنید. شکار استعداد یکی از روش‌های موثر برای جذب و استخدام افراد با استعداد از طریق شناسایی و تعیین افراد مستعد برای کار مورد نظر است.
  • ایجاد مشکلات فنی: ATS ممکن است با مشکلات فنی مواجه شود که می‌تواند به از دست دادن رزومه و یا ایجاد مشکلات دیگر منجر شود.
  • کاهش ارتباط فردی: استفاده از سیستم ATS ممکن است باعث کاهش ارتباط فردی بین کارفرما و کارمندان شود. این می‌تواند به ایجاد مشکلات در فرآیند استخدام و یا ایجاد نارضایتی در کارمندان منتهی شود.

به طور کلی، ATS می‌توانند به عنوان یک ابزار مفید در فرآیند استخدام استفاده شود، اما باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا از ایجاد مشکلات بیش از حد جلوگیری شود.

سخن پایانی

با بررسی سیستم ATS، به این نتیجه رسیدیم که این نرم افزار به شرکت‌ها در فرآیند جستجو و انتخاب کارمندان را کمک می‌کند. ATSها اطلاعات متقاضیان شغلی را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های خودکار، این سیستم‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا متقاضیان شغلی مناسب را برای مصاحبه انتخاب کنند.

نویسنده : مینا نعمت گرگانی

مینا نعمت گرگانی هستم،  متولد 1368، علاقمند به هنر، شاخه‌ی موسیقی و سینما-تئاتر، علاقمند به حوزه سئو ، تولید محتوا و چالش‌های کلمه کلیدی😊

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید