روایت مستند ایلان ماسک: نابغه و مخترع بزرگ

ایلان ماسک کیست؟ او مدیرعامل تسلاموتورز، مدیرعامل و موسس spacex، رییس openAI، رییس Solarciryو ... است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با زوایای زندگی شخصی و حرفه‌ای ایلان ماسک، این نابغه بزرگ آمریکایی-کانادایی بیشتر آشنا شوید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۸ | ۱۶:۳۹  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
روایت مستند ایلان ماسک: نابغه و مخترع بزرگ

ایلان ماسک Elon Musk نابغه‌ دو رگه‌ای است که در سال‌های اخیر تکنولوژی را به چالش کشیده است.  شاید بیشتر ما او را با تسلا و خودروهای برقی می‌شناسیم اما او رویاهای بزرگ‌تری دارد که حتی تصور عملی کردن آن‌ها برای دیگران غیر ممکن است. او سیاست مدار نیست ولی می‌خواهد در مریخ حکومت کند و برای پیش بینی‌ای که در ارتباط با هوش مصنوعی دارد مشغول راه‌اندازی استارت‌آپ‌های قدرتمندی است. در این مقاله از سایت جت با ما همراه شوید تا با زندگی شخصی و حرفه‌ای ایلان ریو ماسک بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به زندگی شخصی ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک نابغه بزرگی که تا چند سال دیگر انسا‌ن‌ها را به تور مریخ خواهد برد  در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پدرش مهندس برق بود و شاید همین موضوع باعث جذب ایلان به سمت تکنولوژی شد. مادر ایلان یک مدل کانادایی بود و وقتی ایلان و بردار و خواهرش کوچک بودند از ارول ماسک (پدر ایلان) طلاق گرفت و تنها به کشور خودش برگشت.
جدایی پدر و مادر هر چند برای بچه‌ها تلخ بود اما مانع رشد توانایی ایلانِ ده ساله نشد و او تمام تمرکز خودش را از همان زمان روی وسیله مورد علاقه‌اش یعنی کامپیوتر گذاشت. او با پس‌انداز پول‌ توجیبی‌هایش یک کامپیوتر شخصی خرید نه برای این‌که مثل بیشتر بچه‌های دیگر غرق در بازی‌های کامپیوتری شود بلکه به روند ساخت برنامه بازی‌ها فکر می‌کرد و همین باعث شد در سن ۱۲ سالگی یک بازی کامپیوتری طراحی کند و به ارزش ۵۰۰ دلار بفروشد. در واقع فروش این بازی کامپیوتری شلیک اولین تیر اقتصادی ایلان به سمت کسب و کار موفق بود تا در آینده‌ای نزدیک نامش در میان صد ثروتمند اول ایالات متحده آمریکا بدرخشد.
ایلان  برای‌ این‌که از آزار سیاه پوستان و رفتن به خدمت سربازی در آفریقای جنوبی فرار کند با کمک مادرش در سن 17 سالگی به دانشگاه کویینز در اونتاریو کانادا رفت. اما دو سال بعد برای تحصیل در رشته‌های کسب و کار و فیزیک این دانشگاه را رها کرد و به دانشگاه پنسیلوانیا پا گذاشت و در طول تحصیل در این دانشگاه اولین گامش را به سمت کارافرینی برداشت. او با همکاری یکی از هم‌کلاسی‌هایش "ادیو ریسی" که او هم حالا از کارآفرینان معروف آمریکا است، خانه‌ای ده خوابه را اجاره کرد و یک کلوپ شبانه غیررسمی راه انداخت.
ایلان که به شدت از درس خواندن لذت می‌برد و مدام به دنبال یادگیری بود از پنسیلوانیا بورسیه اقتصاد گرفت و برای گرفتن لیسانس وارد دانشگاه وارتون شد. او در سن ۲۴ سالگی به کالیفرنیا مهاجرت کرد و برای گرفتن دکتری فیزیک کاربردی و علم مواد، راهی دانشگاه استنفورد یا قلب تکنولوژی جهان شد تا غرق در علاقه ذاتی‌اش یعنی تکنولوژی شود. البته در همان دوران تحصیل با هم‌‌دانشگاهی‌اش ازدواج کرد اما بعد از هشت سال در حالی که صاحب پنج فرزند بودند از هم جدا شدند.

مستند زندگی ایلان ماسک

 

زندگی حرفه‌ای ایلان ماسک

در سال ۱۹۹۵ و با انقلاب اینترنت، ایلان و برادرش دست به کار شدند و شرکتی را به نام Zip2 در ارتباط با راهنمای اینترنتی شهر با زمینه تبلیغات در کسب و کار راه‌اندازی کردند که با فعالیت در آن به ثروت زیادی رسیدند در حالی که برای سرمایه‌‌گذاری و شروع کار این شرکت "‌ استارت‌‌آپ Zip2 " از پدرشان ۲۸ هزار دلار قرض گرفته بودند. در سال ۱۹۹۹ ایلان Zip2 را به شرکت کامپک فروخت و از هفت درصد سهمش ۲۲ میلیون دلار به دست آورد.
ایلان که حالا به علاوه توانایی و هوش بالا سرمایه لازم را هم داشت کنار ننشست. او در این فکر بود که سرعت تبادلات مالی بانک‌ها را با اینترنت و از طریق ایمیل از وضعیت حلزونی شکلش در بیاورد. پس با ده میلیون دلار از پولش، شرکت X.com را در زمینه بانک‌داری پایه‌ریزی کرد. این شرکت بعد از یک سال با یک شرکت دیگر به نام confinity ادغام شد تا با سرویس درگاه الکترونیکی جدیدی به نام Paypal شروع به فعالیت کند.
ایلان برای امنیت و پیشر‌فت بیشتر، پی‌پل را از سیستم عامل یونیکس به ویندوز مایکروسافت هدایت کرد و هم‌چنان سکان این شرکت را به عهده داشت تا این‌که در سال ۲۰۰۲ سهام پی‌پل را eBay به قیمت ۱.۵میلیارد دلار خرید و ایلان با ۱۱ درصد سهمی که داشت ۱۶۵ میلیون دلار به دست آورد.

 

تحقق رویای ایلان ماسک با تاسیس شرکت اسپیس ایکس  SpaceX

ایلان ماسک همیشه و از کودکی رویای سفر به فضا و اکتشافات فضایی را داشت. بنابراین با شناخت توانایی‌هایش برای رسیدن به این رویا به روسیه رفت.  بار اول روس‌ها این نابغه را جدی نگرفتند اما او دلسرد نشد و در سال ۲۰۰۲  توانایی‌اش را ثابت کرد و به همراه مایک گریفین که تجربه کار در ناسا را داشت شرکت اسپیس ایکس را برای تولید موشک‌های ارزان قیمت راه‌اندازی کرد و با ناسا وارد همکاری شد. او تا جایی قدرت خود را نشان داد که در سال ۲۰۱۲ پروژه‌اش را با فرستادن اولین فضاپیمای تجاری به ایستگاه بین‌المللی فضایی عملی کرد و حالا در حال ساخت موشک‌های قوی فالکون و پرتاب آن‌ها به فضا است. اما او در اصل می‌خواهد مرزهای زمان و مکان را بشکند و اولین تورهای فضایی را به راه بیاندازد تا در سال ۲۰۲۴ انسان‌ها را به مریخ که در فاصله‌ای دورتر از کره ماه به زمین قرار دارد، بفرستد. ایلان اولین انسانی خواهد بود که برای تاسیس حکومت در مریخ برنامه‌هایی طراحی کرده است.در واقع او به دنبال یک دموکراسی کامل و زندگی ایده آل در مریخ است چرا که اعتقاد دارد مریخ سیاره‌ای است که احتمالا زیستگاه بعدی انسان‌ها خواهد بود.

 

تسلا موتور و تجارت پایدار خودروهای برقی

ایلان رویای بزرگ دیگری هم در سر داشت و تحقق همین رویا او را به شهرت بیشتری رساند. خودروهای برقی تسلا در واقع محصول مارتین ابرهارد و مارک ترپنینگ در سال 2003 بود. وقتی ماسک به عنوان طراح وارد این شرکت شد بیشتر از هر چیزی در فکر عملی کردن پروژه‌ جدیدش بود. این‌که به شکل تجارتی پایدار خودروهای تماما الکتریکی ‌تولید کند که با باتری حرکت کنند به طوری که برق ایستگاه‌های شارژ را از انرژی خورشید دریافت کند تا به طبیعت هم آسیبی نرسد.
ماسک می‌دانست که این کار هزینه‌های زیادی خواهد داشت، بنابراین برای این ریسک بزرگ از قبل برنامه‌ریزی کرده بود و شاید به همین دلیل در سال2008 و زمانی که دیگر مدیر عامل تسلا بود توانست به هدفش برسد و بیشتر از ۲۵۰۰ دستگاه از مدل رودستر این خودرو را در ۳۱ کشور به فروش برساند. این کار ایلان شرکت‌های خودروسازی دیگر را هم به چالش کشید و زنگ خطر را برای آن‌ها روشن کرد به طوری که آن‌ها شروع به ساخت خودروهایی با سوخت ترکیبی کردند. ایلان که هم‌چنان مدیر عامل تسلا است همین‌طور جاه‌طلبانه به سمت تاسیس شرکت‌های موفق دیگری مانند Hyperloop، Solar city، Open Al  تاخت.

 

هوش مصنوعی آغازگر جنگ جهانی سوم

ایلان ماسک پیش بینی شگفت انگیزی دارد که باعث جلب توجه بسیاری افراد شده است. او معتقد است انسان‌ها در یک بازی کامپیوتری زندگی می‌کنند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی‌‌ جنگ جهانی سوم را به پا خواهد کرد و احتمالا همه ما را خواهد کشت. به گفته ایلان ماسک، هر چه قدر برای ایمن سازی هوش‌مصنوعی تلاش کنیم  فقط ۵ تا ۱۰ درصد شانس موفقیت داریم و از همین حالا بازنده‌ایم. بنابراین تنها راه نجات بشر  پیوستن به این هوش مصنوعی است.
بعضی‌ها ترس ایلان را از پیشرفت تکنولوژی به تماشای فیلم "یک اودیسه فضایی" در دوران کودکی‌اش ارتباط می‌دهند ولی او اعتنایی به این صحبت‌ها نمی‌کند. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای گفته بود هوش مصنوعی به مرز خطر رسیده است و حداکثر در ده سال آینده پیش بینی او اتفاق خواهد افتاد. ایلان طبق این پیش‌بینی شرکت نورالینک را راه‌اندازی کرد تا در زمینه رابط مغزی و از طریق ایمپلنت بتواند کنترل مغز را به دست بگیرد. در واقع استارت‌آپ نورالینک، الکترودی را تولید می‌کند که از مغز انسان به یک کامپیوتر متصل می‌شود و اطلاعات را به صورت دو طرفه منتقل ‌می‌کند.
ماسک به غیر از نورالینک هدایت OpenAl  را هم به عهده دارد که یک فناوری با قابلیت یادگیری است و می‌تواند درباره موضوعات مختلف بدون نیاز به عامل خارجی آموزش ببیند. فعالیت‌های ماسک به این‌جا ختم نمی‌شود. او در مصاحبه جدیدش با شبکه CNBC  آمریکا از آغاز ساخت تراشه اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید خودروهای خودران صحبت کرده است. او اعتقاد دارد این سخت افزار که با کمک جیم کلر در حال ساخت است، بهترین تراشه جهان خواهد بود.

 

جمع‌بندی: ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک با کمک فناوری و توانایی بالای خود، شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند zip2,paypal,openAlرا راه اندازی کرده است و در تحقق اهدافش حالا مدیر عامل تسلا و موسس اسپیس ایکس است. او به زودی انسان‌ها را به تور فضایی خواهد برد. ایلان ماسک، این نابغه بزرگ امریکایی-کانادایی همچنان در عرصه فناوری و تکنولوژی حرف اول را می‌زند.

نویسنده : افسانه آقایی

افسانه آقایی هستم! سی ساله‌ بودم که متوجه شدم باید از خیلی وقت پیش می‌رفتم سراغ نوشتن! حالا تمام روز کتاب می‌خوانم، داستان می‌نویسم و به تازگی برای سایت جت محتوا می‌نویسم ... من برای نوشتن هر محتوا زمان زیادی می‌گذارم، تحقیق می‌کنم و یادداشت برمی‌دارم و سعی می‌کنم با ساده‌ترین جمله‌بندی‌ها مفهوم را در قالب یک محتوای روان به مخاطب منتقل کنم. اگر محتواهای من را می‌خوانید، حتما نظراتتان را با من درمیان بگذارید. خوشحال می‌شوم.

  نظرات کاربران (5 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۹ اسفند ۱۳۹۷
چقدر خوب بود این مقاله، خوش به حال ایلان ماسک ولی ای کاش در مورد خود هوش مصنوعی بازم بنویسید
۱۱ اسفند ۱۳۹۷
ممنون بابت نظر سازنده‌ شما
پاسخ دهید
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
خیلی خوب و مفید بود
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
ممنون، امیدواریم برای همه مفید بوده باشه
پاسخ دهید
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
قسمت پایانی مقاله خیلییی جالب بود.
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
ممنون از همراهی شما، پیشنهاد می‌کنیم، بقیه مقالات را هم مطالعه کنید.
پاسخ دهید
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اطلاعات مفیدی گرفتم مرسی
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
خوشحالیم بابت همراهی شما دوستان عزیز
پاسخ دهید
۲۳ بهمن ۱۳۹۷
لذت بردم