تحول کسب و کارها با اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی چیست؟ چرا کسب‌و‌کارها به اتوماسیون بازاریابی نیاز دارند؟ با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که اتوماسیون بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه نیازی مهم و حیاتی در کسب‌و‌کارها است و تا چه حد می‌تواند برای آن‌ها کاربردی باشد.
 ۱۴۰۰/۴/۲۷ | ۱۰:۲۳  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
تحول کسب و کارها با اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

 آیا به اتوماسیون بازاریابی نیاز داریم ؟ اگر میخواهید در سریع‌ترین زمان ممکن با کاهش هزینه‌ها به راندمان بالای فروش محصولات و خدمات خود برسید، اتوماسیون بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه نیازی مهم وحیاتی در کسب و کار شما است.


برخی از فعالیت‌های بازاریابی فرآیندی تکراری دارند؛ مانند آپلود مقالات در مجله سایت، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک‌های مختلف به کاربران و غیره. این‌گونه فعالیت‌ها پس از تحلیل و ارزیابی دقیق رفتار کاربران انجام می‌شوند و این روند تا مدت مشخصی ادامه پیدا می‌کند. برای انجام خودکار این‌گونه کارها در بازاریابی، از سیستم «اتوماسیون بازاریابی» کمک می‌گیریم. در ادامه شما را با کارکردهای مارکتینگ اتومیشن بیشتر آشنا خواهیم کرد. 

سیستم اتوماسیون بازاریابی

سیستم اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) 

 استفاده از نرم افزاهای مختلف برای اتوماتیک کردن فرآیندهای بازاریابی را اتوماسیون بازاریابی یا بازاریابی خودکار می‌گویند. امروزه بسیاری از تیم‌های بازاریابی در سازمان‌ها، کارهای تکراری در بازاریابی را به‌کمک این نرم‌افزارها انجام می‌دهند. 

گام‌های ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی

برای ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی، صرفا خرید نرم‌افزار آن کفایت نمی‌کند و باید با هدف و برنامه‌ای مشخص از آن استفاده کنید. در ادامه مهم‌ترین گام‌های ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی را با هم بررسی خواهیم کرد. 

1.هدف‌گذاری

همان‌طور که از نام این مرحله پیداست، باید هدف خود را از خرید نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن به‌طوردقیق مشخص کنید. آیا می‌خواهید سرنخ‌‌های متعددی برای فروش جذب کنید؟ می‌خواهید مشتریانی را که قبلا از شما خرید داشته‌اند، به سبد خرید بازگردانید؟ قصد دارید با راه‌اندازی کمپین‌های تخفیف، فروش خود را افزایش دهید؟ با در نظر گرفتن این اهداف، باید سراغ انتخاب نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن مناسب برای کسب‌و‌کارتان بروید. 

2.مشخص کردن بازار هدف

برای اثر بخشی بیشتر اتوماسیون بازاریابی، باید تمرکز خود را روی قسمت‌های خاصی از جامعه هدف خود بگذارید. برای مثال اگر کسب‌و‌کاری نوپا دارید، می‌توانید زمان و انرژی خود را صرف تولید سرنخ (Lead Generation) کنید.

3. تعیین مسیر کاربری 

در این مرحله باید تصویری از راهی که کاربران برای هدف مد نظر ما انجام می‌دهند ترسیم کنیم تا بتوانیم پس از عارضه‌یابی‌های مختلف، استفاده بهتری از نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن داشته باشیم. برای مثال اگر هدف شما فروش محصولی خاص است، باید بدانید که ریزش کاربران در کدام قسمت از قیف فروش و بازاریابی اتفاق می‌افتد تا بتوان راهکارهای بهبود این موضوع را با مارکتینگ اتومیشن ارائه داد. 

4. دسته‌بندی سرنخ‌های فروش

بهتر است بدانید تمام سرنخ‌های فروش به دست آمده، کیفیت یکسانی ندارند. به‌عبارتی همه کاربران لید ارزش سرمایه‌گذاری برای تبدیل شدن به خریدار را ندارند. شما می‌توانید با دسته‌بندی کردن کاربران لید، پیام‌های خود را متناسب با جامعه هدف مدنظرتان ارسال کنید.

گام‌های ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی

بیشتر بخوانید: شعار های تبلیغاتی جذاب ایرانی

انواع اتوماسیون بازاریابی

فعالیت‌های بازاریابی خودکار در سه دسته زیر جای می‌گیرند:

اتوماسیون جریان‌دار (workflow automation)

اتوماسیون در جریان، مدیریت فرآیندهایی مثل تعیین بودجه، تنظیم جدول زمان‌بندی بازاریابی و مدیریت کارهای دیجیتال را در شرکت‌های بسیار بزرگ بر عهده دارد.

توسعه کسب‌و‌کار (business development)

این بخش از اتوماسیون بازاریابی، مشتریان را در مسیر قیف بازاریابی رو به جلو می‌راند و در این راه از ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال مانند سئو، بازاریابی محتوایی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و غیره کمک می‌گیرد. 

هوش بازاریابی (marketing Intelligence )

کشف، تجزیه و تحلیل الگوهای رفتاری کاربران و ارسال پیام‌های مخصوص به آن‌ها در کمپین‌های مختلف توسط این قسمت از اتوماسیون بازاریابی انجام می‌شود. سیستم اتوماسیون هوش بازاریابی برای بررسی رفتارهای مشتریان از کدهای ردیابی استفاده می‌کند. 

انواع اتوماسیون بازاریابی

چرا کسب‌و‌کارها از سیستم مارکتینگ اتومیشن استفاده می‌کنند؟

  یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده کسب‌وکارها از این سیستم، امکان شخصی‌سازی تجربه کاربری برای مشتریان است. این کار در طول زمان باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران در مراحل مختلف قیف بازاریابی خواهد شد.

سایر دلایل استفاده کسب‌و‌کارها از سیستم اتوماسیون بازاریابی عبارتند از:

  • بهبود روابط با مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید مجدد
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • بهبود فرآیندهای بازاریابی و افزایش فروش
  • کاهش هزینه‌های جذب مشتریان جدید
  • به دست آوردن اطلاعات جامع درباره مخاطبان هدف به‌وسیله ترکیب آن‌ها با نرم‌افزار CRM

تفاوت اتوماسیون بازاریابی با دیجیتال مارکتینگ

به‌دلیل شباهت زیاد ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر، خیلی از افراد کارکردهای آن‌ها را با هم یکسان می‌دانند. این در‌حالی‌است که اتوماسیون بازاریابی با هدف اتوماسیون سازی فرآیندهای بازاریابی در داخل کسب‌و‌کار انجام می‌شود اما در دیجیتال مارکتینگ اغلب فعالیت‌ها در راستای به‌وجود آوردن مشتریان راغب برای کسب‌و‌کارها انجام می‌شوند. 

بهترین نرم‌افزارهای مارکتینگ اتومیشن

امروزه نرم‌افزارهای متعددی برای پیاده‌سازی اتوماسیون بازاریابی وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را داشته و کارکردهای متفاوتی برای هر کسب‌و‌کاری دارند. در ادامه، معروف‌ترین نرم‌افزارهای بازاریابی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. 

بهترین نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی

نرم‌افزار هاب اسپات

نرم‌افزار HubSpot marketing automation در حال حاضر یکی از قدرتمندترین سیستم‌های بازاریابی خودکار است که به‌خاطر داشتن امکانات کاربردی، یک ‌سر‌ و گردن بالاتر از رقبای خود قرار گرفته است. این سیستم اتوماسیون، نرم‌افزارهای بازاریابی، سیستم‌های فروش، پشتیبانی و CRM را نیز در خود جای داده است که کلیه اطلاعات این بخش‌ها را یک‌جا در اختیارتان قرار می‌دهد. رابط کاربری آسان، از دیگر ویژگی‌های جذاب این نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی است. 

Ontraport

اگر شرکت کوچکی دارید که می‌خواهید با هزینه‌ای بسیار پایین فرآیندهای بازاریابی را در آن پیاده سازی کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از این نرم افزار است.
ontraport فرآیندهای بازاریابی اتوماتیک را در زمینه‌های زیر برای شما انجام می‌دهد:

  • گزارش‌دهی شفاف
  • لندینگ پیج‌ها
  • ایمیل مارکتینگ
  • تجارت الکترونیک

sendinblue

این نرم‌افزار ابتدا ابزاری برای انجام ایمیل مارکتینگ به بازار معرفی شد ولی پس از مدتی ماهیت آن به نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی تغییر کرد.
مهم‌ترین ویژگی‌های به کار رفته در این نرم‌افزار عبارتند از:

  • پیاده‌سازی کمپین‌های پیامکی مختلف
  • ارسال روزانه 300 ایمیل به کاربران
  • سیستم گزارش‌دهی شفاف با داده‌های کاربردی
  • امکان استفاده از سیستم پشتیبانی تلفنی در آن

تصورات غلط درباره اتوماسیون بازاریابی

به دلیل جدید بودن این موضوع، بسیاری از کسب‌و‌کارها در مقابل پیاده سازی اتوماسیون بازاریابی مقاومت می‌کنند و تصورات اشتباهی درباره آن دارند. در ادامه دو مورد از رایج‌ترین تصورات اشتباه در این زمینه را با هم بررسی می‌کنیم. 

بازاریابی خودکار فقط برای ایمیل مارکتینگ به کار می‌رود!

ایمیل مارکتینگ تنها یکی از کانال‌های بازاریابی است که با نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی فرآیند آن به‌صورت خودکار انجام می‌شود. این در‌حالی‌است که بسیاری از فرآیندها از جمله اس ام اس مارکتینگ، مدیریت صفحات فرود و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌صورت خودکار اجرا کرد.

تفاوت اتوماسیون بازاریابی با دیجیتال مارکتینگ 

اتوماسیون بازاریابی نوعی اسپم مارکتینگ است!

به پیام‌هایی که بدون کسب اجازه از کاربران از سوی کسب‌وکارها برای آن‌ها ارسال می‌شود اسپم مارکتینگ می‌گویند که در بسیاری از موارد این پیام‌ها با خواسته‌های کاربران نامرتبط هستند. پس اگر پیام ارسالی برای کاربر توسط نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی شخصی‌سازی نشده باشد، ارزش خاصی نخواهد داشت و شما صرفا فعالیتی اسپم انجام داده‌اید. 

جمع‌بندی

اهمیت بازاریابی اتوماتیک بر کسی پوشیده نیست و کسب‌وکارها نیز به‌خاطر خودکارسازی و افزایش بازدهی فرآیندهای بازاریابی‌ خود به فکر تهیه یک نرم افزار بازاریابی برای خود هستند.

احتمالا در سال‌های آینده شاهد فراگیر شدن استفاده از این نرم‌افزارها خواهیم بود و متخصصین اتوماسیون بازاریابی، جایگاهی خوبی در کسب‌و‌کارها پیدا خواهند کرد. برای خرید سیستم اتوماسیون بازاریابی می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید تا آن‌ها بهترین گزینه‌ خرید را پیش روی شما بگذارند.

 

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ مرداد ۱۴۰۰
ممنون مقاله پر بار و عالی بود👏🏻👏🏻👌🏻👌🏻
۴ مرداد ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.