دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ علمی است که به تبلیغ و معرفی یک محصول یا خدمات از طریق اینترنت یا هرگونه وسیله دیجیتال می پردازد. مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند؟! در ادامه بخوانید.
 ۱۳۹۸/۶/۱۶ | ۱۴:۴۱  زمان مطالعه 11 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با دنیای جذاب دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا کنیم!

شاید تا به حال اسم دیجیتال مارکتینگ به گوشتان خورده باشد و شاید شما را به یاد خرید اینترنتی، تبلیغات اینترنتی یا چنین چیزهایی بیندازد. اما دیجیتال مارکتینگ مفهومی گسترده تر از این موارد دارد و فقط به دنیای اینترنتی محدود نمی شود بلکه تمام دنیای دیجیتال را در بر می گیرد در صورتی که خیلی از ما فکر می کردیم که دیجیتال مارکتینگ، صرفاً تبلیغات اینترنتی است اما تبلیغات اینترنتی بخش کوچکی از دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. جالب است بدانید که دیجیتال مارکتینگ تنها به تبلیغ محصولات نمی پردازد بلکه می تواند صرفاً معرفی خدمات و یا معرفی یک برند باشد.
شما روزانه مطمئناً با ده ها مورد دیجیتال مارکتینگ رو به رو می شوید ولی آنقدر برایتان عادی شده است که شاید اصلاً متوجه آن نشوید. همین الآن، صندوق پیامک هایتان را چک کنید و ببینید چند اس ام اس تبلیغاتی دارید. (بازاریابی اس ام اسی) ایمیل هایتان را چک کنید و ببینید که چند ایمیل تبلیغاتی در صندوق دریافتتان است. (ایمیل مارکتینگ) آخرین ویدیویی که در یوتیوب دیدید و تبلیغی که اول آن پخش کرد را به یاد آورید (ویدیو مارکتینگ) و یا حتی در ساده ترین شرایط، عکس فلان محصول مورد علاقه تان را که با دوستانتان به اشتراک گذاشته اید را به خاطر بیاورید. (بازاریابی ویروسی) همه این ها مثال هایی از دیجیتال مارکتینگ هستند و اگر بیش تر فکر کنید، مثال های بیش تری از دیجیتال مارکتینگ را می یابید که آگاهانه یا بدون آگاهی در طول روز با آن سر و کار دارید.
همانطور که متوجه شدیم، دیجیتال مارکتینگ کم کم دارد بخشی از زندگی ما می شود. پس چه خوب است اگر از آن آگاهی پیدا کنیم و اگر صاحب کسب و کاری هستیم، از آن به نفع خودمان استفاده کنیم. تا به حال دقت کرده اید که روزانه به عنوان یک فرد معمولی با چند تبلیغ سر و کار داریم؟! اگر بگویم حتماً تعجب می کنید! ما روزانه با چیزی حدود 5000 تا 10000 تبلیغ به طور خواسته یا ناخواسته مواجه می شویم و به طور متوسط 4000 تا از این تبلیغات از طریق دنیای دیجیتال به ما انتقال می یابند. پس می بینیم که واقعاً دیجیتال مارکتینگ دارد سهم زیادی از بازاریابی جهان را تسخیر می کند. درستش هم همین است با پیشرفت دنیای دیجیتال و درگیر شدن اکثر مردم با دستگاه های دیجیتال، دیگر کمتر کسی به آگهی های تبلیغاتی کاغذی و بروشور و بیلبوردهای خیابان و تبلیغات به روش سنتی توجه دارد. پس یادگیری دیجیتال مارکتینگ که علم روز است، پیشنهاد می شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟!

اگر بخواهیم به طور خیلی ساده دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم، باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که جهت تبلیغ یا معرفی یک محصول یا خدمات توسط ابزارهای دیجیتال یا اینترنت صورت می گیرد. این فعالیت ها گستردگی زیادی دارند. از انواع پیامک های تبلیغاتی گرفته تا بازاریابی محتوایی و اینفلوئنسر مارکتینگ، همه و همه جزئی از  ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند.
اصولاً بهترین جا برای تبلیغ کردن، جاییست که دسترسی مردم به آن زیاد باشد. برای مثال ما همیشه بیلبوردهای تبلیغاتی را در اتوبان ها یا خیابان های شلوغ می بینیم و هیچ کس در کوچه های خلوت و کم تردد بنر تبلیغاتی خود را قرار نمی دهد. به همین دلیل، امروزه با توجه به دسترسی مردم به اینترنت، دیجیتال مارکتینگ به مراتب اهمیت بیش تری نسبت به روش های تبلیغات سنتی در بین صاحبان کسب و کار پیدا کرده است و امروزه به چشم یک علم به دیجیتال مارکتینگ نگاه می شود و آنچنان گسترده است که متخصصان زیادی از رشته های مختلف از جمله بازاریابی، آمار، مدیریت و... درگیر آن شده اند و نمیتوان آن را صرفاً گرایش یک رشته به خصوص دانست. دیوید پکارد، یکی از موسسین اچ پی، می گوید: "بازاریابی خیلی مهم تر از آن است که فقط به بخش بازاریابی سپرده شود."

شما برای اینکه در دیجیتال مارکتینگ بتوانید ماهر شوید و به اصطلاح خودمانی بتوانید "خودی نشان" دهید، لازم است که آموزش ببینید. این آموزش می تواند از خواندن کتاب های رایگان یادگیری دیجیتال مارکتینگ سایت جت شروع شود و به شرکت در دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ ختم شود. سایت جت در همه این مراحل در کنار شماست و صفر تا صد دیجتال مارکتینگ را به شما آموزش می دهد. پس با ما همراه باشید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

حال که با مفهوم اولیه دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، به بررسی مزایای دیجیتال مارکتینگ می پردازیم:

مقرون به صرفه است

دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با ابزارهای سنتی بازاریابی بسیار مقرون به صرفه تر است و هزینه کمتری دارد. البته هزینه بازاریابی دیجیتال کاملاً به این بستگی دارد که شما تا چه حدودی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید. لازم به ذکر است که هزینه هایی که صرف دیجیتال مارکتینگ میکنید، اگر استراتژی درستی پشت آن باشد، بازگشت سرمایه قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و کاملاً هزینه های آن را جبران خواهد کرد. 

دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه است

فراهم بودن امکان تبدیل کاربر به مشتری

اگر از هر کسی که با تجارت سر و کار دارد بپرسیم، قطعاً مشتری را یکی از مهم ترین مهره های تجارت خود می داند. پیتر دراکر، از برجسته ترین نظریه پردازان مدیریت می گوید: "تنها یک هدف معتبر برای هر هدف تجاری موجود است؛ ایجاد مشتری".


تبدیل کاربر به مشتری همانطور که از اسمش پیداست، فرآیندی است که طی آن یک کاربر معمولی که صرفاً نظاره گر و منفعل بوده است، دست به فعالیت بزند و به مشتری تبدیل می شود. شما با یادگیری یک سری نکات در دیجیتال مارکتینگ (مانند راحتی کار با وبسایت، ظاهر و رنگ وبسایت، رتبه شما در موتور های جست و جو و...)  قادر می شوید تا دلایل قانع کننده ای برای کاربرانتان ارائه دهید تا محصولی را از شما خریداری کنند و یا از خدماتی که ارائه می دهید، استفاده کنند.

تبدیل کاربر به مشتری در بازاریابی دیجیتال اهمیت بالایی دارد

دسترسی راحت ما به مخاطبان

همانطور که پیش تر گفتیم، کاربران دنیای دیجیتال روز به روز در حال افزایش هستند و این موضوع دلیل خوبی برای سرمایه گذاری روی دیجیتال مارکتینگ می باشد. دنیای دیجیتال این امکان را به ما میدهد تا راحت تر و سریع تر بتوانیم با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم. می توان با استفاده از ابزارهای دیجیتال، در یک لحظه با هزاران نفر در ارتباط بود و با کاربران به تعامل رسید در صورتی که ابزار های سنتی بازاریابی این امکان را به ما نمی دهند.دیجیتال مارکتینگ و ارتباط با مشتریان

دسترسی راحت مخاطبان به ما

همانطور که ما میتوانیم با ابزارهای دیجیتال راحت تر با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم، مخاطبانمان هم به همین ترتیب می توانند با ما در ارتباط باشند. در این صورت می توان با دانستن نظر و پیشنهادات آن ها، کار خود را اصلاح کنیم و شاهد پیشرفت روز افزون خود باشیم.

ابزاری برای بقای تجارت الکترونیک

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار و یا تجارت الکترونیک هستید، قبل از هر چیزی مطمئن شوید که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را تدوین کرده اید و برای آن برنامه ریزی کرده اید. اگر شماکسب و کاری را راه اندازی کرده اید ولی کسی از آن خبری ندارد، اینجاست که دیجیتال مارکتینگ به کمک شما می آید. فقط کافیست تا علم کافی برای استفاده از ابزار های آن را در جای مناسب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 21 وبسایت دیجیتال مارکتینگ

تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

تحلیل راحت تر داده ها

با دیجیتال مارکتینگ، داده ها راحت تر جمع آوری شده و راحت تر می توان آن ها را تحلیل کرد. یکی از ابزارهای تحلیل عملکرد دیجیتال مارکتینگ، گوگل آنالیتیکس است. سایت جت شما را در یادگیری گوگل آنالیتیکس، تا زمانی که حرفه ای شوید، یاری می کند.

تحلیل داده در بازاریابی دیجیتال

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند؟!

همانطور که پیش تر گفتیم، دیجیتال مارکتینگ دنیای گسترده ای دارد. با توجه به پیشرفت دنیای دیجیتال، راه های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در ادامه با راه های مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا می شویم.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (Search Engine Optimization)

اگر سایت شما سئو قوی داشته باشد، باعث می شود تا در موتور های جست و جو جزء نتایج اول پدیدار شود. بودن در نتایج اول موتور جست و جو یعنی بازدید بیش تر از سایت. بازدید بیشتر از سایت هم میتواند با داشتن یک سری فاکتور ها، به افزایش خرید از سایت منجر شود. آیا داشتن ورودی خوب، می تواند به فروش خوب سایت منجر شود؟! سایت جت بهترین روش های افزایش بازدید گوگل برای سایتتان را به شما آموزش می دهد.سئو یکی از بخش های مهم digital marketing است

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

PPC) Pay Per Click) یا همان تبلیغات کلیکی، سیستمی مشابه گوگل ادوردز است بدین صورت که شما به ازای هر کلیک پول می پردازید.

تبلیغات بر اساس کلیک، تنها به گوگل ادوردز ختم نمی شود. برای مثال PPC در یوتیوب یا آپارات به این صورت است که ویدیوی تبلیغاتی شما قبل از نمایش ویدیوی مورد نظر بیننده پخش می شود و اگر کاربر روی آن کلیلک کند، هزینه پرداخت می کنید.

مزیت استفاده از این روش دیجیتال مارکتینگ این است که شما برای تبلیغاتتان، به ازای کلیک شدن هزینه پرداخت می کنید در صورتی که سایر روش های تبلیغاتی از شما به ازای نمایش تبلیغتان پول می گیرد.

تبلیغات بر اساس کلیک در موتورهای جستجو

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوا به تولید محتوای جذاب و گیرا می پردازد که باعث برانگیختن اقدامات سودآور در مخاطب می شود. حتماً تا به حال شنیده اید که می گویند: "محتوا، پادشاه است!" واقعاً همینطور است. شما با انتشار محتوای جالب و خلاقانه می توانید نظر مخاطب خود را جلب کنید. در واقع محتوا، نقش اصلی را در جلب اعتماد مخاطب دارد.

انتخاب عنوان های جذاب، استفاده از عکس و فیلم های خلاقانه، نوشتن متن های اصولی و مفید، میتواند مخاطب شما را به مشتری تبدیل کند.  بت کامستوک، مدیر اجرایی سابق ژنرال الکتریک می گوید: "بازاریابی یک فرآیند ادراکی است برای رسیدن به اهداف بازاریابی بایستی پیوسته نوآوری را در نظر بگیریم."
بر اساس آماری که سایت contentmarketinginstitute منتشر کرده است، تاثیری که بازاریابی محتوایی بر روی کسب و کار دارد، سه برابر بیش تر از تاثیر سایت هایی است که با خرید بازدید گوگل دیده می شوند.

بازاریابی محتوایی از اهمیت بسیار بالایی در digital marketing برخوردار است

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و افزایش کاربران آنها، شبکه های مجازی به صحنه خوبی برای تبلیغات تبدیل شده اند. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و... که در ایران مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده اند، محل مناسبی برای تبلیغات می باشند به شرطی که اصول دیجیتال مارکتینگ در آن رعایت شود. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی چگونه است؟! شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار شما کدام است؟! در سایت جت درباره بازاریابی در شبکه های اجتماعی بخوانید.

تبلیغات دهان به دهان

وقتی کاربران از محصول، ویدیویی تبلیغاتی یا تصویر تبلیغاتی محصولی خوش‌شان بیاید. آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی ‌‌‌می‌کنند. تبلیغات دهان به دهان همین معرفی کردن کاربران است. اهمیت این روش به حدی است که نتایج آن ممکن است باعث افزایش بازدید یک سایت، افزایش فروش محصول، افزایش رتبه سایت، و حتی افزایش فالوئرهای اینستاگرام یک شرکت شود. در بازاریابی دهان‎ به دهان، این مصرف‌کنندگان هستند که تبلیغ محصول شما را ‌‌‌می‌کنند و برای این تبلیغ نیز پولی دریافت نمی‌کنند. اما این نوع بازاریابی همیشه نتایج مثبت ندارد. در صورتی که مصرف‌کننده از کیفیت محصول، نحوه برخورد فروشندگان، سطح خدمات پس از فروش و غیره ناراضی باشد، درباره این بی‌کیفیتی با اطرافیانش صحبت می‌کند. پس در صورتی که ‌‌‌می‌خواهید در بازاریابی دهان به دهان موفق شوید، باید کیفیت محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید. 

از تبلیغ مستقیم بپرهیزید

در روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهتر است تبلیغات به طور غیر مستقیم انجام شود. بگذارید یک مثال برایتان بزنم؛ وقتی یک کاربر فعال در حوزه اینستاگرام به طور عادی از فواید و ویژگی های محصول خریداری کرده صحبت کند به مراتب تاثیرش از تبلیغ مستقیم بیشتر خواهد بود. 
 

بازاریابی شبکه اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

ایمیل مارکتینگ (E-mail Marketing)

در این روش از بازاریابی سعی می شود تا با ارسال ایمیل، مخاطبان را به مشتری تبدیل کرد. بدین ترتیب شما باید ایمیلی را برای مخاطبانتان طراحی کنید که آنان را به باز کردن آن ترغیب کنید و بتوانید نظرشان را جلب کنید.

بازاریابی ایمیلی کار چندان راحتی نیست از این جهت که تعیین مرز اسپم بودن و یا ارزشمند بودن ایمیل کار آسانی نیست. اگر ایمیل تبلیغاتی شما، محتوای جذابی نداشته باشد، قبل از اینکه مخاطبتان آن را باز کند، سر از سطل آشغال ایمیل ها در می آورد که در آن سطل آشغال هم احتمالاً با انبوهی از ایمیل های تبلیغاتی دیگر مواجه خواهیم شد. پس باید خاص باشید تا نتیجه خاص ببینید.

نکته قابل توجه دیگر، فاصله زمانی ارسال ایمیل های تبلیغاتی است. یعنی نه باید آنقدر دیر به دیر ارسال شوند که از یاد مخاطبان بروید و نه باید آنقدر زود به زود ارسال شوند که مخاطبان را کلافه کند. ابزارهای مختلفی برای ایمیل مارکتینگ وجود دارد که به کمک تان می آیند. این ابزار ها توسط سایت جت معرفی شده اند.اگر مایل به یادگیری ایمیل مارکتینگ هستید، در دوره ایمیل مارکتینگ سایت جت شرکت کنید.

ایمیل مارکتینگ از عناصر مهم در بازاریابی اینترنتی است و نرخ بازگشت سرمایه گذاری بالایی دارد

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing)

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. تحقیقات نشان می دهد که 43% افراد، به دیدن تبلیغات به شکل ویدیویی تمایل دارند. بنابراین ارائه تبلیغات در قالب ویدیو یکی از روش های موثر در زمینه بازاریابی است. شما می توانید با درست کردن فیلم تبلیغاتی خود، آن را در شبکه هایی مثل یوتیوب، آپارات، اینستاگرام، توئیتر و... و یا حتی در اپلیکیشن های محبوب منتشر کنید.
مزایا و معایب ویدیو مارکتینگ چیست؟! انواع مختلف تبلیغات ویدیویی کدامند؟! چه نکاتی را در ساخت ویدیو های تبلیغاتی باید مورد توجه قرار دهیم؟! می توانید با یادگیری مطالب جت مربوط به ویدیو های تبلیغاتی جواب این سوالات را دریابید.

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

تبلیغات اینترنتی (Internet Advertisement)

تبلیغات اینترنتی انواع مختلفی دارد. انتشار ویدیو های تبلیغاتی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و تبلیغات ایمیلی از این قبیل است که به صورت جداگانه به برسی آن ها پرداخته ایم و اینجا می خواهیم به بنرهای تبلیغاتی در اینترنت بپردازیم.

تبلیغات اینترنتی بنری نوعی از تبلیغات اینترنتی است که توسط وب سایت هایی که تبلیغات را می پذیرد، روی صفحه شان گذاشته می شود و علاوه بر تصویر و توضیح مختصری که از کارتان در آن قرار میدهید، سایتتان هم لینک است و با کلیک بر روی آن، کاربر می تواند وارد سایت شما شود و بازدید سایتتان هم زیاد می شود.

تبلیغات اینترنتی بر چه اساسی انجام می شود

بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی ربایشی یا اینباند مارکتینگ به فرآیند جذب مشتری گفته می شود. در بازاریابی جاذبه ای یا اینباند مارکتینگ، با ارائه محتوایی هدفمند، نیاز های مشتریان را برآورده می کنید و اعتماد آن ها را نسبت به خود جلب می کنید. اینباند مارکتینگ مانند قیف فروش، فازهای مختلفی دارد. در مراحل اولیه سعی می شود تا مخاطب جذب شود. مرحله بعد، تبدیل مخاطب به مشتری است که این امر با هدایت مخاطب به سمت اهداف صورت می گیرد و پس از آن است که باید در مشتری اشتیاق ایجاد کرد. در نهایت اینباند مارکتینگ به رابطه دوستانه بین مشتری و شما منجر می شود.

بازاریابی ربایشی یا جاذبه ای یا درونگرا - از روش های مهم در دیجیتال مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ یا استفاده از افراد تاثیر گذار برای تبلیغ یکی از روش ها دیجیتال مارکتینگ است که مدتی است که رواج پیدا کرده. استفاده از افراد مشهور و تاثیر گذار مانند بازیگران، ورزشکاران، خوانندگان و ... به جهت تبلیغ در شبکه های اجتماعی هم بازار گرمی پیدا کرده است. البته این روش از بازاریابی از قدیم رایج بوده است.(برای مثال سیگار کشیدن همینگونه در آمریکا رواج پیدا کرد. بازیگران معروف و محبوب هالیوود، برای کارخانه های سیگار، با کشیدن سیگار در فیلم ها تبلیغ می کردند.)

اکثراً تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسرها انجام می شود کمی غیر مستقیم است. برای مثال ما کمتر دیده ایم که بازیگر یا شخصیت معروفی به طور مستقیم بگوید که: آآآی مررردم! فلان محصول را خریداری کنید. بلکه هرکس متناسب با پیشه اش، مشغول تبلیغ محصولی است. مثلاً آشپزان محبوبی در سرتاسر دنیا با برند خاصی از محصولات غذایی آشپزی میکنند یا مدل هایی را دیده ایم که از مارک خاصی از لوازم آرایش استفاده میکنند و... پس اگر می خواهید از اینفلوئنسر ها برای تبلیغات خود استفاده کنید، باید به سراغ کسانی بروید که با موضوع مورد تبلیغ شما مرتبط باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ - بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی یکی از روش های کم هزینه دیجیتال مارکتینگ است. همانطور که از اسمش پیداست، پیام ابتدا توسط تبلیغ کننده در دنیای مجازی و اینترنت پخش می شود و دست به دست، بین مردم پراکنده می شود. یعنی منتشر شدن آن پیام به میزان استقبال مردم بستگی دارد.

در نگاه اول ممکن است بازاریابی ویروسی، کاملاً شانسی به نظر برسد. یعنی یک نفر بگوید که از کجا معلوم پیام من توسط مردم پخش شود و زنجیره ی اطلاع رسانی قطع نشود، اما باید به این نکته توجه کرد که نکات ریزی وجود دارد که می توان در بطن یک پیام رعایت کرد تا نظر مردم را بیش تر به خود جلب کند.

در حالت کلی نتایج این روش از بازاریابی را نمی توان پیش بینی کرد یا برای آن برنامه ریزی نمود ولی اگر موفقیت آمیز باشد، نتایج درخشانی برای شما به همراه خواهد داشت.

بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان

تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

فرستادن اس ام اس های تبلیغاتی هم یکی از راه های ارتباط با مخاطبان است. با توجه به تعداد زیاد کاربران تلفن همراه، در صورت داشتن یک پیام مناسب برای جذب مخاطب، تبلیغ از طریق پیامک های تبلیغاتی می تواند موفقیت آمیز باشد. نکته قابل توجه این است که فاصله زمانی ارسال پیام مناسب باشد تا مخاطبان را کلافه نکند.

پیامک های تبلیغاتی می تواند اعتماد مخاطبان را جذب کرده و آنان را به مشتری تبدیل کند و در عین حال می تواند موجب سلب اعتماد شده و باعث کلافگی مشتریانتان شود. پس سعی کنید که با یک ایده جدید وارد شوید تا مخاطبانتان، قبل از اینکه پیام شما را باز نکرده اند، آن را از صندوق پیام هایشان حذف نکنند.

تبلیغات پیامکی - ارسال پیام از طریق پیامک

گوگل آنالیتیکس

یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ ، گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس که از سال 2005 توسط شرکت گوگل راه اندازی شده است به وب‌سایت‌‌‌ها کمک می‌کند که رفتار کاربران و مشتریان‌شان را تحلیل کنند. سوالاتی مانند اینکه کدام یک از مطالب بیشترین بازدید را داشته‌اند، کاربر از چه طریقی وارد سایت شده است، چقدر در سایت می‌مانند و برای مطالب آن وقت می‌گذرانند، همگی با گوگل آنالیتیکس پاسخ داده می‌شوند. با این ابزار متوجه می‌شوید که کدام یک از تکنیک‌‌‌های بازاریابی برای سایت شما موفق بوده است.

Google search console

گوگل سرچ کنسول نیز یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که هر سایتی به آن احتیاج دارد. در واقع بعد از اتمام پروژه طراحی سایت، سایت شما باید در سرچ کنسول گوگل ثبت شود. ترافیک سایت، ورودی‌‌‌هایی که از طریق جستجوی گوگل هستند و بسیاری از اطلاعات دیگر توسط سرچ کنسول گوگل در اختیار شما قرار می‌گیرند. اما این ابزار با گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارد؟ تفاوت اصلی این دو ابزار در نوع اطلاعات است. سرچ کنسول اطلاعات قبل از ورود کاربر به سایت را به شما می‌دهد، در حالی گوگل آنالیتیکس رفتار کاربر بعد از ورود به سایت را تحلیل می‌کند.

تبلیغات دیجیتال

قبل از اینکه در مورد تبلیغات دیجیتال صحبت کنیم، یک سوال از شما می‌پرسیم. در طول روز وقتی ‌‌‌می‌خواهید استراحت کنید چه کار می‌کنید؟ آیا هنگام غذا خوردن، در اتوبوس یا مترو، به شبکه‌‌‌های اجتماعی‌تان سر می‌زنید؟ اکثر ما زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانیم و بسیاری از تبلیغات محصولات و خدمات متنوع در همین فضای اینترنت منتشر می‌شوند. تبلیغات در سایت‌‌‌های متنوع، تبلیغات گوگل، ویدیویهای تبلیغاتی در اینستاگرام و آپارات همگی، و رپرتاژ آگهی از نوع تبلیغات دیجیتال هستند.

تبلیغات در گوگل (Google Adwords)

یکی از روش‌های مرسوم در تبلیغات دیجیتال، تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادز است. این روش که این روزها کاربرد زیادی دارد در واقع نوعی از تبلیغات کلیکی است که در آن مخاطبان هدف براساس معیارهای مختلف مانند سن، علاقه، موقعیت مکانی و جغرافیایی، جنسیت و... تقسیم‌بندی می‌شود و با ورود کلمات کلیدی موردنظر، تبلیغ شما در بالای نتایج جستجوی گوگل به آنها نشان داده می‌شود.

رپرتاژ آگهی

رپرتاژ آگهی نوعی خبر تبلیغاتی است که در وب‌سایت‌‌‌های پربازدید منتشر می‌شود. خیلی از شرکت‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌های اینترنتی برای تبلیغ محصولات خود از رپرتاژ آگهی استفاده ‌‌‌می‌کنند. به علاوه، هدف دیگر این شرکت‌‌‌ها از رپرتاژ آگهی، افزایش بازدید سایت و افزایش رتبه سایت در میان نتایج جست و جوی گوگل است. زمانی که محصول یک شرکت در قالب یک رپرتاژ آگهی در سایت‌‌‌های پربازدید خبری (خبرگزاری‌‌‌ها، سایت‌‌‌های خبری معروف مانند خبرگزاری مهر، تابناک و غیره) منتشر شود، بسیاری از خوانندگان این سایت‌‌‌ها به این رپرتاژ آگهی برخورد ‌‌‌می‌کنند. در محتوای رپرتاژ سه یا پنج کلمه کلیدی وجود دارد که با یک لینک فالو به سایت مقصد لینک می‌شود. کاربران روی این کلمات کلیدی کلیک کرده و وارد سایت مقصد می‌شوند.

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

گیمیفیکیشن به معنای طراحی بازی یا بازی‌وارسازی است. در واقع شرکت‌‌‌ها با استفاده از گیمیفیکیشن تلاش ‌‌‌می‌کنند، فروش خود را افزایش دهند. مخاطبان درگیر بازی‌های کوچک و بزرگ می‌شوند و همواره تعامل آنها با برند حفظ می‌شود. اکثر برندهای ایرانی و خارجی از گیمیفیکیشن استفاده ‌‌‌می‌کنند. برای مثال شرکت بزرگی مانند اسنپ در یکی از کمپین‌‌‌های معروف خود از گیمیفیکیشن استفاده کرد. در این کمپین که ناکجا آباد نام داشت، یک قرعه کشی انجام شد و کاربر نهایی با هلی کوپتر به مقصدی برده می‌شد که هیچ شناختی از آن نداشت. برگزاری قرعه کشی و نامعلوم بودن مقصد حس بازی کردن را در مخاطب ایجاد می‌کند. کمپین بلندپروازی علی بابا نیز نمونه دیگری از گیمیفیکیشن است. در این کمپین علی بابا از مخاطبان خواست تا با انتشار عکسی از خود با بال و هشتگ بلند پروازی در این کمپین شرکت کنند. کاربران اینستاگرام نیز به دنبال انتشار عکس بهتر و دیده شدن بودند.

جمع بندی:از چه طریق در دیجیتال مارکتینگ حرفه ای شویم؟

 هر کسب و کار آنلاین به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. شما نمی‌توانید بدون استفاده از ابزارها و تکنیک‌‌‌های دیجیتال مارکتینگ در بازار پررقابت امروزی دیده شوید. حتی اگر بازار شما رقیبان زیادی نداشته باشد، باز هم برای دیده شدن به دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید. چون بخش زیادی از زندگی مردم در فضای دیجیتال می‌گذرد، محصولات را در اینترنت و شبکه‌‌‌های مجازی مشاهده ‌‌‌می‌کنند و به صورت مجازی خرید ‌‌‌می‌کنند. بنابراین اگر بودجه ای برای تبلیغات دیجیتال اختصاص ندهید، عملا توسط مردم دیده نمی‌شوید. در این مقاله تلاش کردیم که برخی از اصطلاحات و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که به کمک این مقالات و آموزش‌‌‌های بیشتر در این حوزه تاثیر بیشتری در فضای دیجیتال داشته باشید.

با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم و فهمیدیم که دیجیتال مارکتینگ علمی است که به تبلیغ و معرفی یک محصول یا خدمات از طریق اینترنت یا هرگونه وسیله دیجیتال می پردازد و فراگیری آن برای صاحبان کسب و کار یک کار ضروری است چون دنیا دارد در عرصه دیجیتال، دائماً در حال رشد و توسعه است و تعداد کاربران آن روز به روز در حال افزایش است، بنابراین بازاریابی هم باید به سمت دیجیتالی شدن پیش برود.


با انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، اعم از ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پیامکی، بازاریابی ویروسی، ویدیو مارکتینگ آشنا شدیم. اینباند مارکتینگ یا بازاریابی ربایشی را مورد بررسی قرار دادیم. به طور خلاصه بازاریابی ربایشی سعی در جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ به نشر پیام های تبلیغاتی توسط اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار گفته می شود. در بازاریابی ویروسی، پیام در حلقه اول، توسط یک نفر منتشر می شود و در حلقه های بعدی زنجیره انتشار، آن پیام توسط مردم با بقیه به اشتراک گذاشته می شود.

از مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان به دسترسی آسان به مخاطب اشاره کرد. صرفه جویی در هزینه هم یکی دیگر از خوبی های دیجیتال مارکتینگ است. تحلیل راحت تر داده ها را هم می توان به عنوان یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ به شمار برد. در کل دیجیتال مارکتینگ را می توان ابزاری برای بقای تجارت الکترونیک دانست.

اگر می خواهید در دیجیتال مارکت حرفه ای شوید؟! می توانید با یادگیری مطالب جت در این زمینه حرفه ای شوید و شاخه های مختلف دیجیتال مارکتینگ را بشناسید. همچنین مشتاق دریافت نظرات شما عزیزان در مورد این مقاله هستیم.

با جت به روز باشید.

نویسنده : صبا فضلعلی

سلام من صبا فضلعلی هستم. من به نوشتن خیلی علاقه دارم و به محیط زیست خیلی اهمیت میدم. موضوعات مربوط به فیزیک من رو به وجد می آره و از بچگی عاشق نجوم بودم. فکر کردم که این تابستون رو با نوشتن مقاله برای سایت جت بگذرونم و از این تصمیمم خیلی خوشحالم چون کلی تجربه کسب کردم. امیدوارم که مطالبم براتون مفید باشه :)

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید