سئو چیست

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو (SEO) به رفع اشکالات سایت در جهت بهبود رتبه آن در فهرست نتایج جستجوی گوگل گفته می‌شود. از آنجا که سایت‌ها به صورت طبیعی (بدون پرداخت هزینه) و بر اساس یک سری قوانین (الگوریتم‌ها) که گوگل وضع کرده در لیست نتایج جستجو مرتب می‌شوند، از سئو به لیست سازی ارگانیک نیز یاد می‌شود.
 ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ | ۱۵:۱۸  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
سئو چیست

سئو چیست؟چه کاربردی دارد؟

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو (SEO) به رفع اشکالات سایت در جهت بهبود رتبه آن در فهرست نتایج جستجوی گوگل گفته می‌شود.

از آنجا که سایت‌ها به صورت طبیعی (بدون پرداخت هزینه) و بر اساس یک سری قوانین (الگوریتم‌ها) که گوگل وضع کرده در لیست نتایج جستجو مرتب می‌شوند، از سئو به لیست سازی ارگانیک نیز یاد می‌شود.
در فرآیند سئو با سه رکن مواجهیم:

  • کاربر جست‌وجو کننده
  • سایت شما
  • موتور جست‌وجو (گوگل)

فرض کنید شما مطلبی راجع به نحوه درست کردن حلوا در سایتتان نوشته‌اید. حال اگر کسی نحوه تهیه حلوا را جستجو کند، توقع داریم مطلب ما در فهرست نتایج بالا بیاید.

برای اینکه به این هدف برسیم، باید یک سری قوانین را رعایت کنیم و از الگوریتم‌های گوگل پیروی کنیم تا مطلبمان سئو شده باشد. اگر مطلب به خوبی سئو شده باشد، در فهرست نتایج جایگاه خوبی کسب خواهد کرد.

چرا سئو مهم است؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب کاربر و مشتری برای سایت‌ها، موتورهای جستجو هستند. هرچند روش‌های پولی، خرید بنر، رپورتاژ، تبلیغات کلیکی و... هم برای جذب کاربر اثر دارند اما:

  • کاربرانی که از طریق موتور جستجو به سایت شما وارد می‌شوند خودشان آن را جستجو کردند (بنابراین خودشان در جستجوی آن هستند)
  • روزانه بیش از میلیون‌ها نفر در سراسر کشور برای یافتن سؤالات خود از گوگل استفاده می‌کنند (بنابراین فرصت‌های بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت)
  • با یک بار سئوی سایت، می‌توانید تا مدت زیادی مشتری جذب کنید
  • با سئوی سایتتان، برندسازی هم خواهید کرد
  • با رعایت قوانین سئو، در واقع سایتتان را برای کاربران بهینه کرده‌اید
  • و بسیاری موارد دیگر

چرا موتورهای جست و جو نیاز به سئو دارند؟

ممکن است سؤالی ذهن یک کاربر را درگیر کند و او بخواهد تا جواب خود را از موتور جستجو بیابد. او عبارت مورد نظر را تایپ نموده و جست‌وجو را آغاز می‌کند. از میان میلیاردها وب‌سایت تنها وقت خواندن تعداد معدودی از وب‌سایت‌ها را دارد.

موتورهای جستجو یک سری معیارها برای سنجش یک مطلب در نظر گرفته‌اند و بر آن اساس، مطالب را رتبه‌بندی می‌کنند تا بتوانند بهترین و مرتبط‌ترین مطالب با عبارت جستجو شده را به کاربر پیشنهاد دهند. به این ترتیب کاربر می‌داند وقتی عبارتی را سرچ می‌کند، سایت‌هایی که در بالای صفحه نتایج معرفی شده‌اند –از نظر موتور جستجو- محتوای مرغوب‌تری داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی 21 وبسایت دیجیتال مارکتینگ

چرا موتورهای جست و جو نیاز به سئو دارند؟

اهداف سئو

اهداف موتورهای جستجو هم چون گوگل برای ایجاد قوانینی در راستای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها این است تا بتوانند بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربرانشان ارائه داده و در نتیجه کاربران را راضی نگه دارند.

مدیران وب‌سایت‌ها نیز تنها راه طبیعی جذب مخاطبشان موتورهای جستجو هستند. بنابراین برای اینکه بتوانند از طریق موتورهای جستجو بازدید بگیرند باید قوانین آن‌ها را رعایت نمایند. به عبارت دیگر باید سایتشان را سئو کنند.

به طور کلی هدف سئو را می‌توان در جمله زیر خلاصه کرد:

دیده شدن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و افزایش جذب کاربر از سرچ طبیعی

انواع سئو

سئو را معمولاً از سه نظر دسته‌بندی می‌کنند:

از نظر نوع عواملی که باید مورد بررسی قرار بگیرند به سئوی تکنیکال، درون صفحه و برون صفحه تقسیم می‌شود.

هم‌چنین از نظر نوع قوانینی که در سئو باید رعایت شوند، آن را به سئوی کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه تقسیم می‌کنند.

با توضیحات بیشتر درباره انواع سئو با ما همراه باشید:

سئو داخلی چیست؟ (on-page seo)

برای سئوی درون صفحه، باید یک سری فاکتورها درون سایت خودمان رعایت شوند.

برای مثال در سئوی درون صفحه به موارد زیر توجه می‌شود:

  • محتوای داخل صفحات
  • لینک دهی داخلی
  • کلمات کلیدی که در هر صفحه استفاده می‌شوند
  • استفاده از متاها و تصاویر مناسب
  • کیفیت کلی سایت از نظر تجربه کاربری و طراحی خوب (UI و UX)

سئو خارجی چیست؟ (off-page seo)

سئوی برون صفحه متغیرهایی را بهینه‌سازی می‌کند که در خارج از وب‌سایت شما باید اصلاح شوند. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • بک لینک سازی
  • نظرات دیگران در مورد سایت شما در مپس

برای انجام سئو، شما به انجام هر دو نوع سئوی درون صفحه و برون صفحه نیازمندید و نمی‌توان با استفاده از یکی از آن‌ها به تنهایی به نتایج مورد نظر دست‌یافت.

فرایند آموزش سئو را از کجا شروع کنم؟

سئو کلاه‌سفید در مقابل کلاه‌سیاه

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، گوگل قوانینی را برای تعریف یک سایت و محتوای خوب وضع می‌کند. اگر سایت شما از آن قوانین تبعیت کند، یعنی از سئوی کلاه‌سفید تبعیت کرده و چنانچه راه نبایدهای گوگل را پیش بگیرد، راه سئوی کلاه‌سیاه را پیش گرفته است.

از جمله فاکتورهای سئوی کلاه‌سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از محتوای تکراری (Duplicate Content)
  • استفاده از متن غیرقابل مشاهده (مثلاً در کدها یا هم‌رنگ با پس‌زمینه)
  • استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی
  • لینک دادن به سایت‌هایی با محتوای غیر مرتبط با سایت شما

خصوصیات سئوی کلاه‌سفید:

  • تولید محتوای مرتبط با موضوع سایت
  • استفاده از عکس یونیک با برچسب مناسب
  • لینک دهی به مطالب مرتبط هم در داخل سایت و هم در خارج از سایت
  • نداشتن اشکالات املایی و گرامری و نوشتن یک متن روان و قابل‌فهم
  • استفاده به‌جا از هدینگ‌های H1، H2 و H3

البته هرکدام از دو فهرست سئوی کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید بسیار طولانی‌تر از این‌هاست و ما در اینجا فقط به مهم‌ترین فاکتورها اشاره کردیم.

دوره های ما : بهترین فیلم های آموزش سئو

3 مورد از مهم‌ترین جنبه‌های سئو و بهینه‌ سازی سایت

اما مهم‌ترین جنبه های سئو عبارت‌اند از این سه مورد:

سئو تکنیکال

گوگل به عنوان ابرقدرت‌ترین موتور جستجو یک سری قوانین وضع کرده تا بتواند بهترین نتایج را برای کاربرانش فراهم کند. این قوانین به مرور زمان اضافه شده‌اند. هر بار که گوگل یک قانون خیلی مهم وضع می‌کند، با اعمال آن قانون روی رتبه‌بندی سایت‌ها، تغییرات بزرگی در رتبه سایت‌ها به وجود می‌آید.

از جمله امور سئوی تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه‌سازی سرعت سایت با فراهم کردن‌هاست مناسب، برنامه‌نویسی خوب و ...
  • ایجاد نقشه سایت برای راحت‌تر خزیده شدن سایت توسط روبات‌های گوگل
  • ایجاد فایل robots.txt برای امنیت سایت
  • Structured data یا محتوای ساختاربندی شده
  • نداشتن بک لینک‌های اسپم زیاد
  • تولید محتوای خوب با تعداد کلیدواژه‌های کافی و تیترهای h1، h2 و h3
  • URL های یکدست و حاوی کلیدواژه
  • برطرف کردن خطاهای 404 سایت
  • عدم داشتن محتوای تکراری بر روی سایت
  • استفاده از کدهای اسکیما به کمک سایت schema.org
  • Responsive یا واکنشگرا بودن صفحات سایت
  • داشتن SSL

همان طور که می‌بینید، سئوی تکنیکال ترکیبی از سئوی داخلی و سئوی خارجی است؛ چراکه گوگل یک سری قوانین برای اجرا در داخل سایت‌ها و یک سری قوانین برای کارهایی که در خارج از سایت انجام می‌شود وضع کرده است. برای مثال در داخل سایت باید محتوا تولید کرد و در خارج از سایت باید برای سایت خودتان از سایت‌های دیگر لینک بگیرید.

استراتژی محتوا

همان طور که گفته شد، تولید محتوا در داخل سایت یکی از کارهایی است که به بهبود رتبه سایت کمک خواهد کرد. تولید محتوا در دسته سئوی داخلی قرار می‌گیرد.

این محتوا می‌تواند به صورت متن، عکس، ویدئو یا صوت (پادکست) باشد. برای اینکه محتوای تولیدشده بتواند رضایت گوگل و کاربرانش را جلب کند باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد. بنابراین شما برای تولید محتوا باید یک سری قوانین را رعایت کنید یا به‌عبارت‌دیگر از یک استراتژی خاص تبعیت نمایید.برای تولید محتوا مواردی را باید رعایت کرد از جمله ؛ 

  • جستجو کلیدواژه
  • استفاده از هدینگ ها

برای پیدا کردن کلماتی که بیشترین جستجو را دارند می‌توانید از یک سری ابزارها مانند google trends و KWfinder استفاده کنید.

ما هم‌چنین یک ویدئوی آموزشی برای استراتژی تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در سئو تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از آن کمک بگیرید.

تکنیک‌های بک لینک

همان طور که انتخاب کلیدواژه و تولید محتوا برای آن، یکی از مهم‌ترین اقدامات سئوی داخلی سایت است، بک لینک سازی برای سایت نیز مهم‌ترین اصل سئوی خارجی آن محسوب می‌شود.

بک لینک سازی یعنی ساخت لینک‌هایی در سایت‌های دیگر که به سایت خودتان وارد می‌شوند. نکاتی که باید به آن توجه کرد:

چند تا بک لینک بسازم؟

درچه سایت هایی بک لینک بسازم؟

بک لینک ها به کدام صفحات از سایتم وارد شوند؟

موفقیت در سئو چقدر زمان می‌برد؟

شما می‌توانید تمام تکنیک‌های گفته‌شده را در عرض یک ماه بر روی سایتتان پیاده کنید و سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید. اما در این صورت گوگل به سایت شما شک خواهد کرد. خیلی زود گوگل متوجه روش‌های کلاه سیاهی که شما استفاده کرده‌اید خواهد شد و سایت شما را به خاطر تخطی از مقرراتش جریمه خواهد کرد. 

بنابراین بهترین روش این است که مانند بک لینک سازی، تمام کارها را آهسته و پیوسته انجام دهید تا همه چیز یک روند طبیعی داشته باشد.اگر بخواهید با یک روند طبیعی شروع کنید معمولاً سئوی سایت بین 5 الی 8 ماه زمان می‌برد تا سایت شما توسط گوگل به عنوان یک سایت خوب شناخته شود.

این مدت بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند:

  • مقدار سختی کلیدواژه اصلی سایت
  • مقدار سختی رقابت در آن کلیدواژه
  • مقدار قوی بودن سایت‌های رقیب شما

بیشتر بخوانید : بهترین افزونه های سئوی وردپرس

جمع بندی: سئو چیست؟

سئو در واقع به کارگیری روش‌های علمی و تخصصی در کنار تجربه برای بهینه‌سازی رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به ویژه گوگل است. برای رسیدن به این هدف روش‌های مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی شما باید سئوی onpage، offpage و تکنیکال را به بهترین شکل انجام دهید.

با سایت جت به روز باشید.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۴ شهریور ۱۳۹۹
بسیار عالی و بسیار مفید
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از نظر مثبت شما. خوشحالیم برای شما مفید بوده است. موفق باشید.