تاثیر تجربه کاربری UX بر بهینه‌سازی سایت و سئو

در این مطلب درباره تاثیر تجربه کاربری (UX) بر بهینه‌سازی سایت و سئو صحبت خواهیم کرد. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که گوگل از چه راه‌هایی تلاش می‌کند تا درک صحیحی از احساس کاربر هنگام مرور وب‌سایت شما داشته باشد و در ادامه 5 معیار مهم بهبود تجربه کاربری به شما معرفی می‌گردد.
 ۱۴۰۰/۳/۲۷ | ۱۶:۴۳  زمان مطالعه 2 دقیقه امتیاز:
تاثیر تجربه کاربری UX بر بهینه‌سازی سایت و سئو

اگر می خواهید سایت شما در گوگل رتبه بالایی داشته باشد، از تاثیر تجربه کاربری (UX) بر سئو سایت غافل نباشید. بهینه سازی سایت و سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری، امروز جایی نزد گوگل ندارد.

رتبه سایت

دنیای این روزهای ما بیش از هر زمانی با دنیای دیجیتال گره خورده و ما در مواجهه با نیازها و پرسش‌هایمان اولین کاری که می‌کنیم جستجو در اینترنت است. کارآمد بودنِ نتیجه‌ی جستجو و میزان رضایت کاربران یکی از معیارهای مهم در بالا بردن رتبه سایت‌ها است. گوگل برای درکِ این موضوع که کاربران، سایت شما را چگونه تجربه می‌کنند، رفتار آن‌ها را با در نظرگرفتن معیارهای مختلفی ارزیابی می‌کند. بنابراین طراحی تجربه کاربری (UX) خوب، می‌تواند شما را در مسیر دستیابی به اهداف بهینه‌سازی سایت کمک کند. در این مطلب قصد داریم درباره پر اهمیت‌ترین نکاتی که در طراحی تجربه کاربری باید مدنظر قرار دهید صحبت کنیم.

بهینه سازی سایت

در مقالات قبلی در جت به طور جامع درمورد تجربه کاربری (UX) و سئو، مطالبی ارائه شد. در ادامه یکبار دیگر به اختصار به تعریف این مفاهیم می‌پردازیم.


بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO):

سئو به اقدامات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل، صورت می‌پذیرد.


تجربه کاربری (User Experience) به اختصار UX:

تجربه کاربری (UX) به طور خلاصه و ساده یعنی: احساس کاربر در بازدید از سایت شما و اینکه آیا سایت شما کاربر پسند بوده یا خیر؟.

تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری (User Experience Design):

اقدامات و فعالیت‌هایی‌ست که در راستای جلب رضایت کاربر و بالا بردن کیفیتِ تجربه کاربر انجام می‌شود. در طراحی تجربه کاربری بایستی تمامی عوامل تاثیرگذار بر رفتار کاربران یک سایت مورد توجه قرار گیرند.

طراحی تجربه کاربری


تاثیر تجربه کاربری UX بر بهینه سازی سایت و سئو:

مشتریانی را تصور کنید که به قصد خرید وارد فروشگاهی می‌شوند. اگر تعداد زیادی از مشتریان پس از ورود، به سرعت از فروشگاه خارج شوند، شما چه برداشتی خواهید کرد؟ احتمالا کالای موردنیاز آن‌ها در فروشگاه موجود نبوده و یا شاید به درستی هدایت نمی‌شوند. حال این مثال را به بازدید کاربران از یک سایت تعمیم دهید. اگر تعداد زیادی از کاربران، سایت شما را بدون کوچکترین اقدامی ترک کنند، در این صورت چه برداشتی خواهید کرد؟! اینجاست که اهمیت تجربه کاربری (User Experience) در سئو و بهینه‌سازی سایت آشکار می‌گردد.


زمان توقف یا زمان ماندگاری کاربر (DwellTime):

هنگامی که کاربر بر روی لینکی از نتایج جستجو کلیک می‌کند، مدت زمان مشخصی را صرف بازدید از سایت می‌کند و سپس مجددا به صفحه نتایج جستجو بازمی‌گردد تا لینک دیگری را بررسی کند. به این مدت زمان، زمان توقف یا زمان ماندگاری کاربر گفته می‌شود. هرچه زمان توقف کاربر در یک سایت بیشتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری برای آن سایت در نظر می‌گیرد.


نرخ پرش (Bounce Rate):

به درصدی از کاربران که پس از بازدیدِ فقط یک صفحه از سایت، آن را ترک می‌کنند و به صفحه نتایج جستجو بازمی‌گردند، نرخ پرش گفته می‌شود.


گوگل با در نظرگرفتن فاکتورهای متعددی از جمله نرخ پرش، زمان ماندگاری کاربر و... رفتار کاربران را رصد می‌کند و سایت‌های دارای تجربه کاربریِ خوب را تشخیص داده و در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهد. 

تجربه کاربری


5 اقدام مهم و موثر جهت افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت و بهبود تجربه کاربری (UX):


•    شناخت مخاطب

با داشتن شناخت کافی از مخاطبان خود می‌توانید به درک درستی از نیازها، ویژگی‌ها و عادات رفتاری کاربران پی ببرید و سایت خود را متناسب با ویژگی‌های کاربر طراحی کرده و کارایی سایت خود را افزایش دهید.

•    بهینه‌سازی سرعت صفحات سایت

یکی از عوامل مهم در افزایش تاثیر تجربه کاربری بر سئو سایت، سرعت بارگذاری صفحات است.
هرچه سرعت سایت شما بالاتر باشد، زمان تلف شده کاربران کاهش یافته و به تبع آن، UX بهبود می‌یابد.

•     Responsive بودن سایت

طراحی یک سایت باید طوری باشد که در انواع دستگاه‌ها اعم از کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه، لپ‌تاپ و... به صورت یکسان نمایش داده شود و با انواع صفحه نمایش سازگار باشد. با توجه به گسترش استفاده کاربرانِ اینترنت از تلفن همراه، از نظر گوگل سایت‌هایی که Mobile Friendly طراحی شده‌اند رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب خواهند کرد.

•    ساده‌سازی Navigation

Navigation یک سایت، لینک‌هایی است که صفحات مختلف را به هم متصل می‌کند. مسیر حرکت کاربران در سایت باید طوری باشد که در صفحاتِ متعدد گم نشوند و از طریق Navigation، مسیریابی راحت باشد به طوری که کاربران حداکثر با 3 کلیک به مقصود خود برسند.

•    بهینه‌سازی محتوا

محتوا، همان اطلاعاتی‌ست که از طریق سایت به کاربران ارائه می‌شود. فرمت‌های مختلف محتوا شامل متن، عکس، ویدئو، انیمیشن و... است. بهینه‌سازی محتوا یعنی به‌کاربردن تکنیک‌هایی که محتوای سایت شما را کاربرپسند می‌کند.

 

جمع‌بندی: اهمیت تجربه کاربری (UX) در بهینه‌سازی سایت و سئو

در این مطلب درباره تاثیر تجربه کاربری (UX) بر بهینه‌سازی سایت و سئو صحبت کردیم. از نظر موتورهای جستجو، احساسی که کاربران هنگام بازدید از وب‌سایت شما تجربه می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. گوگل با استفاده از فاکتورهایی چون زمان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ پرش، تلاش می‌کنند تا درک صحیحی از احساس کاربر هنگام مرور وب‌سایت شما داشته باشد.

مهم‌ترین معیارهایی که می‌تواند منجر به بهبود تجربه کاربری (UX) شود، شامل موارد زیر است:
•    شناخت مخاطب
•    بهینه‌سازی سرعت صفحات سایت
•     Responsive بودن سایت
•    ساده‌سازی Navigation
•    بهینه‌سازی محتوا

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲ تیر ۱۴۰۰
سلام خیلی ممنون این مقاله برای من مفید بود
۲ تیر ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است. موفق باشید.