نرخ پرش چیست

در این مطلب به سوال نرخ پرش چیست پاسخ داده ایم و پس از آن راه حل هایی برای کاهش نرخ پرش سایت پیشنهاد داده ایم . شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس به طور مدام سایتتان را تحلیل و بازبینی کنید و نقاط قوت آن را تقویت و نقاط ضعف را که باعث افزایش نرخ پرش می شود برطرف کنید.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۳۷  زمان مطالعه 4 دقیقه
نرخ پرش چیست

وقتی برای معرفی کسب و کار یا کالای خود یک وب سایت راه اندازی می کنید انتظار دارید بازدید کنندگان برای شناخت بهتر محصول یا تجارت شما صفحات مختلف سایت را بررسی کنند. این بازدید ها رتبه ی سایت شما را در موتورهای جستجو بالا برده و به پیشرفت تجارت و بازاریابی شما هم کمک می کند؛ اما چرا عملا برای بسیاری از سایت ها این اتفاق نمی افتد؟ چرا کاربران پس از اینکه وارد سایت شما شدند علاقه ای به جستجوی سایر مطالب ندارند و سریع از صفحه خارج می شوند؟ چگونه بازدیدکنندگان را ترغیب کنید که دقایق بیشتری در سایت شما سپری کنند؟                    
 برای پاسخ به این سوالات باید با مفهومی به نام نرخ پرش(bounce rate) و نحوه محاسبه ی آن آشنا شوید که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

نرخ پرش چیست؟

 

نرخ پرش یا بانس ریت(bounce rate)

حتما بارها برای شما اتفاق افتاده که از طریق یک تبلیغ یا کلیک روی یک لینک، وارد یک وب سایت شده اید؛ اما پس از بررسی صفحه ی موردنظر، محتوای ارائه شده پاسخگوی نیاز شما نبوده و از سایت خارج شدید. گاهی مطلب ارائه شده کافی به نظر می رسد اما سایر بخش های سایت نظر شما را جلب نمی  کند و شما  این بار هم سایت را ترک می کنید. به این بازخورد از سوی کاربران سایت، پرش گفته می شود. پرش یا بانس، زمانی به کار می رود که کاربر پس از وارد شدن به وب سایت و مشاهده یک صفحه بدون اینکه از صفحات یا مطالب دیگر بازدید کند از سایت خارج شود.
اگر 100کاربر وارد سایت شما شوند و از بین این صد نفر، 30نفر از سایر قسمت‌ها بازدید کنند، نظر بگذارند، عضو شوند و یا هر فعالیت دیگری انجام دهند، می توان گفت 30% از افراد با شما تعامل داشته و شما 70کاربر دیگر را از دست داده اید! و در واقع نرخ پرش سایت 70% است.
 هرچقدر مطالب ارائه شده در وب سایت شما برای کاربران جذاب تر و کاربردی تر باشد، نرخ پرش وب سایت پایین تر آمده و بازدیدکنندگان سایت تمایل بیشتری برای تعامل با شما دارند.
نرخ پرش چگونه مشخص می شود؟
با توضیحاتی که داده شد، نرخ پرش به صورت زیر محاسبه می شود:

فرمول محاسبه نرخ پرش

نرخ پرش وقتی ثبت می شود که یکی از حالت های زیر توسط کاربر اتفاق بیفتد:
*کلیک بر روی دکمه back مرورگر
*بستن tab یا بستن مرورگر
*وارد کردن آدرس سایتی دیگر
بهترین و قدرتمندترین ابزار برای محاسبه ی نرخ پرش، گوگل آنالیتیکس(google analytics) است. این ابزار، اطلاعات جامع و کاربردی از بازدیدکنندگان سایت در اختیار شما قرار می دهد؛ اطلاعاتی از قبیل صفحات مورد علاقه ی آن ها، محل تقریبی، نوع فعالیت آن ها در سایت و از همه مهم تر نرخ پرش سایت شما.

 

چگونه ازگوگل آنالیتیکس برای بهبود سایت خود کمک بگیریم؟

برای استفاده از امکانات فوق العاده کاربردی گوگل آنالیتیکس، باید آن را بر روی سایت خود نصب کرده و حساب کاربری ایجاد کنید(https://analytics.google.com/analytics)  پس از ایجاد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس وارد بخشover view<Audience شوید و آمار مربوط به نرخ پرش را در ستون آخر سمت راست مشاهده کنید.

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

از آن جا که میزان رضایت و علاقه مندی کاربران از سایت شما و نرخ پرش آن تاثیر مستقیم بر سئوی سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو دارد، باید مورد توجه شما قرار گیرد.
اگر مدیر یک وب سایت هستید و تاکنون از گوگل آنالیتیکس استفاده نکرده اید، همین حالا با این لینک(https://analytics.google.com/analytics) یک حساب برای سایت خود ایجاد کنید و نرخ پرش آن را بررسی کنید تا بدانید در چه بازه ای قرار دارید و برای بهبود آن چه باید بکنید؟

 

آیا نرخ پرش سایتم مناسب است؟آیا  می توانم نرخ پرش را به صفر برسانم؟

حالا که از میزان نرخ پرش سایت خود اطلاع پیدا کرده اید، باید آن را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان اولین نکته باید توجه کنید که سایت هایی مثل گوگل و فیس بوک هم نرخ پرش های حدود 10% دارند؛ پس عملا رسیدن به پرش صفر غیرممکن است، زیرا هرچقدر شما اصول طراحی مناسب سایت و ارائه ی محتوا را به درستی رعایت کنید باز هم افرادی هستند که به آن مطلب اصلا نیازی ندارند و سایت شما را ترک می کنند. شما که با یک سایت ساده نمی توانید توجه 4میلیارد کاربر اینترنت در سراسر دنیا را به خود جلب کنید! 
نکته دوم اینکه نوع سایت و محتوایی که ارائه میکند در نرخ پرش تاثیرگذار است. برای اینکه بدانید نرخ پرش مناسب سایت شما در چه بازه ای قرار می گیرد به نمودار زیر توجه کنید:

نرخ پرش سایت

با توجه به محتوای سایت و خدماتی که ارائه می دهید، نرخ پرش مناسب سایتتان را مشخص کنید. مثلا اگر یک سایت خبری-تحلیلی را اداره می کنید، نرخ پرش بین ده تا سی درصد برای شما بسیار مناسب است. اگر در بازه مناسب  قرار دارید، به این معنی است که سایت شما توانسته رضایت کاربرانش را جلب کند و حالا می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس صفحات پربازدید سایتتان را شناسایی و آن ها را تقویت کنید.
اگر نرخ پرش سایت شما از بازه های مشخص شده بیشتر است و یا می خواهید نرخ پرش سایت را کاهش دهید با در ادامه این مقاله از سایت جت همراه ما باشید.

 

چگونه نرخ پرش سایت را در بازه مناسب نگه داریم؟ 

شاید مهم ترین دلیل پرش کاربران از سایت ، جذاب و کاربردی نبودن مطالب یا خدمات ارائه شده توسط شما باشد که در این صورت، باید فکری برای آن بکنید. از افراد متخصص و با تجربه برای تولید محتوای خود کمک بگیرید تا مطمئن شوید نیاز مخاطب را برآورده می کنید. اما در کنار محتوای مناسب نکات مهم دیگری را هم باید رعایت کنید تا سایت شما بازدهی کافی را داشته باشد:
1-طراحی مناسب سایت: ظاهر سایت باید مناسب و دسترسی به قسمت های مختلف آن آسان باشد. طراحی سایت نباید جوری باشد که کاربر را گیج و سردرگم کند. قراردادن قسمت جستجو(search) به این مورد کمک می کند.
2-جذابیت بصری و گرافیکی: رنگ های به کاررفته در طراحی باید با محتوای سایت تناسب داشته باشد؛ مثلا سایتی با محتوای مربوط به کودکان باید از رنگ های شاد و زنده استفاده کند در غیر این‌صورت کاربر نمی تواند ارتباطی بین فضای سایت و محتوای آن پیدا کند و در نتیجه ممکن است سایت را ترک  کند. 
3-در دسترس بودن لینک های مرتبط: قراردادن لینک های مرتبط با موضوعات، دسترسی و ارتباط آن ها را به یکدیگر آسان می کند و کاربر تمام راه حل های مورد نیازش را در دسترس و پیش روی خود می بیند و دلیلی برای ترک سایت احساس نمی کند. مثلا وقتی یک نرم افزار کاربردی را معرفی می کنید، لینک دانلود نرم افزار را هم در ادامه مطلب قرار دهید تا کاربران علاقه مند از آن استفاده کنند. البته در استفاده از لینک ها افراط نکنید که باعث شلوغی صفحه و پرت شدن ذهن مخاطب شود.
4- نظرات مشتریان: نظرات مثبت مشتریان و کاربران قدیمی سایت را در معرض دید قرار دهید تا کاربران تازه وارد هم بتوانند به کیفیت کار شما اطمینان کنند.
5- حذف مطالب تکراری: از نوشتن مطالب تکراری و کلیشه‌ای که همه جا وجود دارد، خودداری کنید. مطالب تکراری، هم کاربر را فراری می دهد و هم گوگل بر روی مطالب کپی و تکراری بسیار حساس است و امتیاز منفی به سایت شما می دهد.
6-کاهش استفاده از پاپ اپ و تبلیغات: استفاده از پاپ آپ، روشی تقریبا قدیمی و کم بازده برای تبلیغات است. اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از آن ها هستید، درباره تعداد آن ها کمی دقت کنید اگرنه ممکن است کاربر مطلب اصلی را در میان انبوه تبلیغات گم کند.
7- افزایش سرعت سایت: این روز ها، عصر سرعت در ارتباطات نامیده می شود و کاربران اینترنت برای رسیدن به اطلاعات عجول و حریص اند. هرچقدر هم که مطالب مفیدی برای ارائه داشته باشید، هیچ کس حاضر نیست چند دقیقه برای دسترسی به محتوای سایت شما صبرکند.
8-شناخت نقاط ضعف و قوت سایت: برای شناخت نقاط تیره و روشن سایت خود از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید. صفحات پر بازدید و مثبت سایت را شناسایی کنید و آن ها را همیشه به روز نگه دارید. صفحات کم بازدیدی که کاربران را فراری می دهد حذف یا با روش های گفته شده اصلاح کنید. اگر در سایت خاصی تبلیغ کرده اید و بیشتر کابرانی که از آن طریق وارد سایت شما شده اند بدون هیچ تعاملی سایت را ترک کرده اند، آن تبلیغ را بردارید.
9-عدم ایجاد محدودیت نرم افزاری: مطالب را به گونه ای ارائه دهید که برای دسترسی به آن ها به نرم افزار یا برنامه ی خاصی نیاز نباشد به خصوص از فلش در سایت استفاده نکنید؛ زیرا محدودیت سرعت اینترنت و یا شرکت های ارائه دهنده امکان پخش فایل را فراهم نمی کند و کاربر بدون این که از محتوای ارائه شده اطلاع پیدا کند از سایت خارج می شود.

 

جمع بندی: نرخ پرش bounce rate چیست؟

همان طور که گفته شد پرش یا بانس زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بعد از وارد شدن به وب‌سایت و مشاهده یک صفحه بدون این که سری به صفحات دیگر بزند از سایت خارج شود. برای تعیین یک بازه مشخص نرخ پرش می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و سپس با استفاده از تحلیل‌ها به دست آمده از بازبینی‌ سایت، نقاط ضعفی را که باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت می‌شوند برطرف و نقاط قوتی که کاربر را برای مدت زمان طولانی‌تر در صفحات مختلف سایت شما نگه‌ می‌دارند، تقویت کنید. با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله می توانید کاربران بیشتری را در میان صفحات سایت نگه دارید و به این ترتیب نرخ پرش را کاهش بدهید اماهمواره به یاد داشته باشید مهم ترین اصل، رضایت کاربران و احترام به سلایق متفاوت آنها است.

نویسنده : زینب میرفیضی

این روزها با سرعت جت می‌خوانم و نکات مهم را یادداشت می‌کنم. هر روز با ایده‌های تازه‌ای برای نوشتن و تولیدمحتوا مواجهه می‌شوم که با صرف زمان و انرژی زیاد یک مقاله خواندنی بنویسم. وقتی کامنت‌های شما را می‌خوانم برای نوشتن مقاله بعد انرژی می‌گیرم پس نظراتتان درباره هر مقاله را با من درمیان بگذارید.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید