درآمد صنعت گردشگری

درآمد صنعت پول ساز گردشگری چقدر است؟ با ما همراه باشید تا با کارآفرینان گردشگری در ایران آشنا شوید و شما را بیشتر با این صنعت پولساز آشنا کنیم.
 ۱۳۹۸/۶/۱۶ | ۱۴:۱۶  زمان مطالعه 5 دقیقه
درآمد صنعت گردشگری

آیا میدانید چه کسانی در صنعت گردشگری پول چاپ میکنند؟ صنعت گردشگری به عنوان یکی از پولساز ترین صنایع در دنیا و ایران شناخته شده است.

آیا تا کنون این سوال که چگونه میتوان از این صنعت کسب درآمد کرد به ذهنتان خطور نکرده است؟ جالب است بدانید که 5 ایده از بین 20 ایده برتر کسب و کارهای پولساز و جذاب جهان، در حوزه گردشگری است. پس بهترین زمان و فرصت برای فعالیت در حوزه و صنعت گردشگری فراهم است.

همانطور که میدانید صنعت سفر و گردشگری تنها محدود به گردشگران نمی‌شود، بلکه افرادی را که به هر دلیلی از کشوری به کشور دیگر یا از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنند هم دربرمی‌گیرد. بنابراین اگر مایل به راه‌اندازی کسب‌وکاری در این حوزه هستید، باید افق دیدتان فراتر از گردشگری باشد و سفرهایی را که با اهدافی غیر از گردشگری انجام می‌شود نیز درنظر بگیرید. خبر خوب اینکه در این شرایط، ایده‌های گردشگری بی‌شماری پیشِ روی‌تان خواهد بود که از قضا حسابی پرسود هم هستند. این تغییر دید یکی از مهمترین نکات در صنعت گردشگری است.

تکنیکهای کارآفرینی و خلاقیت میتواند چشم انداز خوبی برای فعالیت در این عرصه به شما بدهد. کافی است این تکنیکها را که بسیار کاربردی است بیاموزید. مطالعه عملکرد افراد فعال در عرصه گردشگری و صنعت های جانبی میتواند یک راه خوب در تحقیق و بررسی ایده ها و فرصتهای پیش رو باشد. کافی است در این میان از پتانسل های کارآفرینی در گردشگری هم بهره برد.

بیشتر بخوانید: نقشه متروی تهران 1402

چگونه کسب و کار جدید در صنعت گردشگری راه بیندازیم؟

ایده‌های گردشگری هم مناسب سرمایه‌گذاران کلان است که سرمایه‌ هنگفتی در اختیار دارند و به کسب‌وکارهای بزرگی مانند شرکت‌های هواپیمایی فکر می‌کنند و هم کارآفرینانی که به‌دنبال پیگیری حرفه‌ای در قالب کسب‌وکار خودشان هستند اما سرمایه‌ی کلان ندارند. پس از این بابت هیچ نگرانی در ذهن مشتاقان این حوزه نخواهد بود.

بر اساس تعاریف پایه در گردشگری انواع گردشگری به هفت نوع یا مدل اصلی تقسیم بندی شده است. هر یک از آنها با پیشرفت تکنولوژی به بخش ها و زیر گروههای مختلفی تقسیم شده اند. این خود نشان دهنده این موضوع است که چقدر این گرایش گسترده است و می توان فرصت ها و موقعیت های خوب کسب و کار ، ایجاد اشتغال و معرفی آیین ها و رسوم کشور مان، از آن استفاده کرد.

یکی از انواع گردشگری ها که بسیار پر طرفدار است، گردشگری مبتنی بر طبیعت و یا طبیعت گردی است. این مدل از گردشگری شامل زیر شاخه های بسیاری است زیرا هر آنچه با طبیعت، فرآیند و مردم بومی و غیر بومی مناطق مختلف ایران است را شامل می شود و هنوز انتهایی برای این یک مدل یافت نشده است.

در عصر حاضر با توجه به صنعتی شدن، کمبود فضای سبز و طبیعت، بسیاری از مردم مشتاق به حضور و برگشت به طبیعت بکر و دست نخورده هستند. زیرا همه ما به دنبال آرامش و تجدید قوای ذهنی و بدنی هستیم که با قرار گرفتن در طبیعت میتوان آن را بازیافت. کشور ایران نیز با توجه به پهناوری اقلیم و تنوع فرهنگی بسیار خود این فرصت را برای همه فراهم کرده است.

چند فرد موفق در ایران را می توان نام برد که با اندک امکانات توانسته اند کسب و کارهای کوچک خود را به کسب و کارهای جهانی و پولساز صنعت گردشگری تبدیل کنند. درحال حاضر نیز به عنوان برترین کارآفرینان زن و مرد ایرانی معرفی و زبانزد خاص و عام هستند. زندگینامه این افراد میتواند نشاندهنده این مطلب باشد که چه میزان پتانسیل برای فعالیت در این حوزه و صنعت موجود است. کافی است بخوبی مشکلات موجود را شناسایی، با پشتکار آن را به فرصت تبدیل و در قالب یک کسب و کار حوزه گردشگری به بهره برداری رساند.

فرصت های صنعت گردشگری در ایران

معرفی عباس برزگر کارآفرین گردشگری شیرازی

یکی از موفق ترین افراد در این حوزه که در زمان راه اندازی و موفقیت کسب و کار خود، نهایت مدرک تحصیلی که داشت دیپلم بود. اما باهوشمندی و پشتکار توانست پیشرفت کند. کارآفرین شیرازی است که در روستای بزم، خلا را شناسایی و این فرصت پیش آمده را به عنوان یک ایده ساده، اجرایی کرده است. روستایی که نه خیلی حاصلخیز است و نه دارای جاذبه خاصی است، اما عباس برزگر با موقعیت شناسی درست توانسته در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، این روستا را به عنوان شگفت انگیزترین روستا در ایران معرفی کرده که منحصر بفردترین تجربه گردشگری ایران را در خود جای داده است به ثبت برساند.

عباس برزگر - کارآفرین صنعت گردشگری در استان فارس

داستان زندگی عباس برزگر کارآفرین شیرازی صنعت گردشگری

آقای برزگر در یک شب بارانی دو گردشگر آلمانی را به خانه روستایی و کوچک خود میهمان کرد و از آنها با دمپختک و ترشی لیته پذیرایی می کند. میهمانان خارجی عباس با پذیرایی صمیمانه و بی ریای او دو روز تمام به سبک روستاییان ایرانی زندگی می کنند و گویا این تجربه منحصربه فرد آنقدر برایشان جذاب بوده است که به سرعت این موضوع را رسانه ای می کنند و عباس برزگر را با انبوهی میهمان ناخوانده از آن سوی مرزها مواجه می کنند. فرصتی که خود عباس به آن آگاهی نداشت و تنها با یک مهمان نوازی ساده شروع شد. اما این هوشمندی این مرد بود که توانست آن را به شکل امروزی اش تبدیل کند که یکی از قطبهای صنعت گردشگری ایران شود. یونسکو در کتاب راهنمای گردشگری خود، تور عشایری عباس برزگر را به عنوان شگفت انگیزترین تجربه گردشگری در ایران معرفی کرده است زیرا همیشه تمام سیاه چادرهایش برای مسافران خارجی رزرو است بطوری که باید گاهها یک سال قبل از سفر اقدام به رزرو نمایند.

یک فرصت که با یک مهمان نوازی بسیار ساده شروع شد، هم اکنون پذیرای گردشگران بسیاری است.

خانم زینت دریایی کارآفرین صنعت گردشگری در خانه های روستایی

کارآفرین موفق دیگری را نیز میتوان در قسمت دیگر این کشور زیبا و پهناورمان ایران نام برد که در یکی از دور افتاده ترین نقاط و با کمترین امکانات توانسته است در حوزه گردشگری مطرح و به عنوان یکی از برترین کارآفرینان موفق خانم این حوزه شناخته شود. خانمی که توانسته با تبدیل خانه‌های روستایی به اقامتگاه‌های بوم گردی، گردشگران و مسافران زیادی را راهی روستای سلخ قشم کند و به عبارتی صنعت گردشگری را در این روستا رونق و توسعه دهد. خانم زینت دریایی از بانوان توانمند ایرانی است ایشان با فعالیت خود، تا کنون 26 خانه روستایی را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی مهیا و آماده کرده است.

خانم دریایی از امکانات روزمره و خدمات خانگی توانسته است رضایت کامل مشتریان را کسب کند. در تزیینات این اقامت‌گاه‌های بوم گردی از نمادهای بومی و محلی استفاده کرده و با غذاهای محلی که حاصل دست‌پخت خانگی خود و بانوان روستایی دیگر است از مسافران و گردشگران تور قشم پذیرایی می‌کند. مهمانان با اقامت در خانه‌های روستایی سلخ، آن‌ها را با موسیقی سنتی و دیدنی های قشم آشنا می‌کند و به بازدید از آنها می‌برد.

شناخت نیاز گردشگران به تجربه حس و حال ساده روستایی، آشنایی با آیین و مراسمات محلی، به تنهایی فرصت جذب گردشگران بیشماری است.

آیا داستان کارآفرینی صنعت گردشگری به اینجا ختم می شود؟

گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی دو صنعت مكمل هم هستند و در رشد یكدیگر تاثیر گذار هستند از این رو باید این دو صنعت را با هم مورد توجه قرار داد. با توجه به پهناوری کشور و تنوع در صنایع دستی این خود نیز یک فرصت بسیار خوب است که میتوان از مزایای آن بهره مند شد. انگیزه سفر بسیاری از گردشگران خارجی به ایران تهیه این صنایع است. ورود گردشگران به این مناطق سبب افزایش اشتغال و در آمد ساكنان منطقه می شود. مناطق مختلف ایران مملو از صنایع دستی و هنرمندان و خالقان آن است. این یک فرصت بسیار خوب دیگری است که میتوان از آن جهت جذب گردشگر برای بازدید و فراهم کردن فرصت یادگیری و فراگیری تولید این صنایع استفاده کرد. این بدان معناست که فرصت ساخت یکی از صنایع را با آموزش به گردشگر بدهیم تا حس لذت و شیرینی مشارکت در ساخت ان را تجربه کند. حتی ایجاد دوره های آموزشی می تواند هم به رشد این صنایع و هم فرصت شغلی جدید برای هنرمندان آن پدید آورد. این آموزش ها به فرصت شغلی برای گردشگر و مسافر تبدیل می شود و فرد در كنار تفریح و گردشگری قادر خواهد بود در محل اسکان سفر خود صنایع دستی تولید كند و به عنوان هدیه به دوستان خود بدهد.

خلاقیت و نوآوری در صنعت گردشگری

برای گردشگر مهم است که به طور فعال در فرهنگ های محلی درگیر شود، به طوری که می تواند یک تبادل فرهنگی معتبر بین گردشگری، مکان و مردم محلی و فرهنگ آنهابه وجود بیاید. به طور کلی و ایده آل، مقصد گردشگری باید دارایی های از جمله سنت های محلی، مهارت ها و تاریخ پیاده سازی و مواد اولیه خلاق به گردشگران ارائه دهد. این چیزی است که باعث می شود تجربه گردشگری خلاق، منحصر به فرد شود.
گسترش تعامل بین بازدید کنندگان و مردم محلی برای گردشگری خلاق ضروری است. به عنوان یک تیم ، هر دو در ایجاد یک تجربه درگیر شوند. ویژگی های محلی و فرهنگی که از دید ما بسیار عادی هستند، جاذبه های لذت بخشی برای گردشگران محسوب می شوند، ما در کشور خود گنج هایی داریم که در کنار ما هستند و هنوز آنها را کشف نکرده ایم. اقلیم گسترده ایران و تنوع آب و هوایی موجود در کشور و همچنین وجود فرهنگ های مختلف باعث شده که ایران پتانسیل بالایی برای توسعه در این زمینه داشته باشد.

درآمد صنعت گردشگری در ایران چقدر است؟

طبق آمارهای رسمی که در ایران منتشر شده است، صنعت گردشگری یکی از صنایع پولساز در کشور است. همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز، مسافران داخلی بیشتر ترجیح می دهند که سفرهای درون مرزی داشته باشند و از سوی دیگر توریست های خارج از ایران نیز تمایل بیشتری برای سفر به ایران خواهند داشت. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده است گفت: بنا بر گزارش بانک مرکزی در سال 1397 شمسی ۱۱.۸ میلیارد درآمد ارزی از طریق گردشگری برای کشور ایجاد شده است. این آمار صرفا میزان درآمد حاصل از جذب توریست به داخل کشور است و آمار درامد صنعت گردشگری در سفرهای داخلی می تواند میزانی بسیار بیشتر از این مبلغ باشد. گرچه آمار رسمی در مورد میزان درآمد حاصل از صنعت گردشگری در سفرهای داخلی در ایران وجود ندارد.

نتیجه گیری: پولسازی در صنعت گردشگری

انتخاب و تنوع کسب و کارها در صنعت گردشگری بسیار زیاد است. نکته طلایی برای موفقیت در صنعت گردشگری همانند صنایع دیگر، خلاقیت و نوآوری است. در حال حاضر باید نیاز گردشگر را شناسایی و بصورت خلاقانه و با اضافه کردن چاشنی نوآوری، نیاز را به عنوان یک خدمت جدید و خاص به گردشگر ارایه کرد. افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر این فرصت را بوجود آورده است که فعالان کسب و کارهای گردشگری نگاه جدیدی به تورهای ورودی داشته باشند و گردشگر خارجی را جذب کنند. از سوی دیگر سفرهای خارجی نسبت به گذشته کمتر شده است و گردشگرهای داخلی نیز نسبت به گذشته رشد داشته اند و فرصت مناسبی برای گسترش صنعت گردشگری بوجود آمده است.

شما نیز پیشنهاد خودتان را در مورد راه های پولسازی از صنعت گردشگری با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید