فریلنسر کیست

فریلنسرینگ چیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟ اگر شما هم تمایل دارید بدون خارج شدن از منزل، به حرفه مورد علاقه‌تان بپردازید، این مقاله از سایت جت را از دست ندهید. 
 ۱۳۹۸/۱/۲۰ | ۰۹:۴۳  زمان مطالعه 20 دقیقه امتیاز:
فریلنسر کیست

امروزه با افزایش جمعیت و توسعه روزافزون دنیای وب، پدیده‌ای نوظهور به‌نام بازار کار آنلاین توانسته به معضل بیکاری بسیار کمک کند. در این میان، آزادکاری یا فریلنسرینگ به این بازار کار رونق بسیاری بخشیده است. اختیار عمل در انتخاب پروژه و کارفرما و ساعات کاری قابل‌ انعطاف از مزایایی است که بسیاری را به سمت دورکاری جذب کرده است.

به همین سبب توجه و اشتیاق افراد به کارهای دولتی کمتر شده است. اگر شما هم مهارتی دارید اما از چرخه کار و تولید جا مانده‌اید، بدون شک فریلنسری راه‌حل مناسبی است تا بدون دردسر به حرفه مورد علاقه‌تان مشغول شوید و کسب و کار کوچک خانگی پر سود خود را راه بیندازید. ما در این مقاله قصد داریم پس از بررسی مفهوم «فریلنسرینگ» و «فریلنسر» و معرفی انواع مشاغل فریلنسری، راه فریلنسر شدن در بازار کار داخلی و خارجی را به شما نشان دهیم. پس اگر قصد دارید راه دورکار شدن را پیدا کنید، با این مقاله، همراه جت باشید.

فریلنسینگ چیست؟ فریلنسر کیست؟

در حوزه آزاد کاری یا فریلنسرینگ (Freelancing)، به کسی آزادکار یا فریلنسر (Freelancer) گفته می‌شود که فعالیت حرفه‌ای خود را بدون الزام و تعهد درازمدت به کارفرما انجام می‌دهد. این عبارت اولین بار در قرن هجدهم و در رمان تاریخی ایوانهو توسط «سروالتر اسکات» استفاده شد. واژه‌ای که در این رمان به سربازهای جنگ‌های قرون‌ وسطا اشاره داشته است. سربازهایی که به شکل فردی برای ارباب‌های مختلفی وارد مبارزه می‌شدند و برایشان نیزه می‌زدند.

امروزه این واژه در حرفه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود خصوصا حرفه و فعالیت‌هایی که خلاقیت و نوآوری در آن‌ها نقش مهمی دارد، از جمله روزنامه‌نگاری، برنامه‌نویسی، عکاسی، ویراستاری، محتوانویسی، طراحی سایت، طراحی گرافیکی، ترجمه و حتی مهندسی معماری و عمران. برخی فریلنسرها ممکن است توسط شرکت یا آژانس به متقاضیان معرفی شوند و برخی دیگر به‌ طور فردی و مستقل به کمک اینترنت، مشتری جذب می‌کنند.
گسترش چشمگیر فریلنسری سبب شکل‌گیری شاخه‌ای در اقتصاد به نام اقتصاد فریلنسری (Freelancer Economy) شده است. به‌طوری‌که تحقیقات نشان می‌دهد 55 میلیون نفر از مردم آمریکا (در حدود  1/3 نیروی کار این کشور) فریلنسر هستند. با گسترش اینترنت و با توجه به اهمیت روزافزون آن در زندگی امروز، آزادکاری به عرصه وب نیز راه‌یافته است و امروزه شاهد پدیده‌ای به نام آزادکار آنلاین (Online freelancer) هستیم.
گسترش دنیای وب به شکل‌های مختلفی بر اقتصاد فریلنسری اثرگذار است:

  1.  افزایش راه‌های ارتباطی، ارسال و دریافت پروژه به‌صورت غیر حضوری را آسان کرده است و فرصت‌ها و ظرفیت این شاخه‌ی اقتصادی را افزایش داده است.
  2. پیشرفت تکنولوژی، حرفه‌های جدیدی مانند طراحی وب، خدمات امنیت شبکه و امنیت وب، توسعه اپلیکیشن و ... را به وجود آورده است. حرفه‌هایی که امکان انجام آن‌ها به‌صورت فریلنسری به‌خوبی مهیا است.

مزایا و معایب فریلنسری

فریلنسر بودن نوعی شرایط کاری محسوب می‌شود، بدیهی است که مانند هر شغل دیگری مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. هرکس نیز بسته به توانایی‌ها و سنجیدن شرایط دست به انتخاب می‌زند. در ادامه مزایا و معایب آزادکاری را بررسی می‌کنیم.

مزایای فریلنسری

  1.  تنوع کاری بیشتر نسبت به کارمندان
  2. آزادی در انتخاب زمان و مکان کار
  3. تجربه‌ی کارهای متنوع و امکان تشکیل شبکه‌ای از مشتری‌ها
  4. امکان انتخاب فریلنسری به‌عنوان شغل دوم
  5. انعطاف‌پذیری و اختیار بالا
  6. امکان رسیدگی بیشتر به مسائل غیر کاری
  7. توانایی کسب درآمد نامحدود

معایب فریلنسری

  1. تعلق نگرفتن حق بیمه
  2. مشکلات پیدا کردن کار
  3. مشکلات برقراری ارتباط با کارفرما و مشتری
  4. امکان منزوی شدن فرد آزادکار
  5. امکان ایجاد حس خستگی و بی‌انگیزگی
  6. تنها و بدون پشتیبان بودن در برابر مشکلات کاری

برنامه ‌نویسی فریلنسری 

این روزها برنامه نویسی فریلنسری طرفداران بسیاری پیدا کرده است و به دلیل افزایش درآمد و رضایت شغلی بالا روز به‌ روز بر تعداد این طرفداران و علاقه‌مندان اضافه می‌شود. به‌طوری‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد برنامه‌ نویسی فریلنسری بیشترین شغل مورد تقاضای شرکت فیس‌بوک و گوگل است.

در حال حاضر این شیوه به یکی از معمول‌ترین روش‌های کسب درآمد در این عرصه تبدیل‌شده است. روشی که در آن برنامه‌نویسان فریلنسر با دانش خود در حوزه زبان‌های برنامه‌نویسی و در ازای انجام هر پروژه‌ی برنامه نویسی و توسعه برنامه، دستمزد مورد نظرشان را دریافت می‌کنند.

وظایف حرفه‌ای یک برنامه نویس فریلنسر 

همه می‌دانیم که قسمت مهمی از پیشرفت تکنولوژی بر عهده برنامه‌نویسان است، زیرا بدون برنامه‌نویسی کار با کامپیوتر، موبایل، وب‌سایت‌ها و ... برایمان امکان‌پذیر نبود. همان‌طور که گفته شد یک فریلنسرِ برنامه‌نویس به‌صورت پروژه‌ای یا ساعتی، از راه دور به کارفرمایان مختلف خدمات ارائه می‌دهد. خدماتی که وظایفی را به یک برنامه نویس فریلنس محول می‌کند، این وظایف عبارت‌اند از :

  • اهداف یک پروژه، ورودی‌ها و خروجی‌های مورد نیازش را بررسی کند.
  • روند کاری خود را بر اساس موضوع پروژه، موارد اصلی پروژه و زبان‌های برنامه نویسی مورداستفاده از قبل تعیین کند.
  • اطلاعات مربوط به روند پروژه را کدگذاری کند.
  • برنامه‌های کد شده را اجرا و آزمایش کند.    

اگر به‌صورت تیمی فعالیت داشته باشد، باید بتواند برای انجام بهتر پروژه در جهت درک بهتر کاربر از برنامه، با افراد دیگر تیم وارد تعامل شود.
از آنجاکه یک فریلنسر به‌دور از محیط کار و به‌ تنهایی فعالیت می‌کند برای انجام صحیح این وظایف باید مهارت‌هایی داشته باشد. موارد زیر مهارت‌های الزامی یک برنامه نویس فریلنسر را نشان می‌دهد:

  • داشتن خلاقیت و توانایی حل مسئله
  • توانایی توسعه نرم‌ افزار
  • توانایی تست نرم‌ افزار
  • توانمندی در برطرف کردن مشکلات نرم‌افزار
  • توانایی مدیریت کردن زمان
  •     علاوه بر این مهارت‌ها شما با جستجو در دنیای وسیع اینترنت و به کمک وب‌سایت‌های آموزش رایگان برنامه نویسی، مطالعه کتاب‌های مرتبط و شرکت در آموزشگاه‌ها، می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. به‌ روز کردن اطلاعات و افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌هایتان، بدون شک نقش مهمی در پیشرفت کاریتان به‌عنوان یک برنامه نویس فریلنس خواهد داشت. قابلیت‌هایی مانند:
  • تسلط به یک یا چند زبان برنامه نویسی مختلف
  • شناخت سخت‌افزارها و محیط‌های برنامه نویسی
  • تفکر تحلیلی
  • شناسایی و درک ایرادهای یک برنامه و رفع آن
  • طراحی برنامه‌های بزرگ و نوشتن آن‌ها از پایه

این‌ها مهارت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای برای یک برنامه نویس هستند که شما را از سایر رقبای آزادکارتان متمایز خواهند کرد.

درآمد یک فریلنسر برنامه نویس چه طور است؟ 

محاسبه دستمزد ممکن است به‌صورت ساعتی یا روزانه باشد و یا بسته به نوع پروژه ممکن است متفاوت باشد. برای فریلنسرها این امکان وجود دارد که به‌طور هم‌زمان برای افراد مختلفی روی پروژه‌های متفاوت کار کنند و دستمزد هر پروژه را به شیوه متفاوتی دریافت کنند.
 نکته مهم این است که توانایی کسب درآمد در این حوزه بستگی زیادی به توانمندی‌هایتان در یافتن پروژه‌های مناسب دارد. هرکدام از سایت‌های برون سپاری و فریلنسری مدل‌های پرداختی متفاوتی دارند. شما بر اساس نوع پروژه‌تان می‌توانید به‌صورت ساعتی دستمزد دریافت کنید و یا بر اساس انرژی و وقتی‌که برای یک کار اختصاص می‌دهید با کارفرمایتان به توافق برسید. درصورتی‌که پروژه‌ای زمان‌بر را انتخاب کردید که انجام آن چندین ماه تا یک سال ممکن است طول بکشد، «پرداخت پروژه‌ای» روش مناسب‌تری برای دریافت دستمزد است. به‌طورکلی در این کار حجم پروژه، نوع آن و مدت‌زمان موردنیاز، موارد تعیین‌کننده‌ی میزان دستمزد یک فریلنسر محسوب می‌شود.

راهکارهایی برای تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس فریلنسر موفق

آزادکاری در حوزه برنامه نویسی سختی و مشکلات خاص خود را دارد اما اگر به کارتان علاقه داشته باشید، درآمد بالای حاصل از این کار، علاقه‌تان را دوچندان خواهد کرد. توجه به برخی نکات ضروری، این مسیر را برایتان هموار خواهد کرد، نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. شبکه ارتباطی‌تان را گسترش دهید. ازآنجاکه برقراری ارتباط اساس آزادکاری است و با توجه به این‌که پیشنهادات شغلی برای یک مهندس نرم‌افزار فراوان است بهتر است فهرستی از استخدام‌کننده‌ها و پلتفرم‌های ارتباطی مناسب تهیه کنید. برنامه‌نویس‌های فریلنسر توصیه می‌کنند که در شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn) با فریلنسرهای هم‌تخصصتان ارتباط برقرار کنید تا شما را به مدیران و صاحبان پروژه‌های مختلف معرفی کنند . به‌این‌ترتیب شبکه ارتباطی‌تان به شکل چشم‌گیری گسترده‌تر خواهد شد.
  2. برند خودتان را بسازید. فعالیت در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی و انجام بازاریابی برای خودتان بدون شک با ارائه یک پروفایل قدرتمند ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. پروفایلی که فهرست کاملی از مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را ارائه می‌کند. مهم‌ترین استراتژی شما در این عرصه ارائه نمونه کارهای موفق است. پس با ارائه رزومه و نمونه کارهای حرفه‌ای موفقیت فریلنسریتان را تضمین کنید.
  3. به دام خستگی نیفتید. به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در تنظیم زمان کاری و ظرفیت‌های کاری بالای فریلنسرینگ، برنامه‌نویسان فریلنسر در معرض خستگی فراوان قرار دارند. پس به سلامتی خود اهمیت دهید و در کنار تعیین میزان ساعات کاری نسبت به ساعات استراحتتان نیز حساس باشید. در زمان توافق با مشتری هم سعی کنید در تعیین زمان و بودجه دقت ویژه‌ای داشته باشید.
  4. یک فریلنسر اجتماعی باشید. یک فریلنسر به‌تنهایی کار می‌کند اما برای استمرار کارش باید با اجتماع تخصصی‌اش در ارتباط باشد. یک اجتماع حرفه‌ای که ارتباط با آن‌ها به کمک شبکه‌های موجود در حوزه‌های صنعت یا آنلاین در گروه‌های Slack و یا subreddits ممکن می‌شود. سعی کنید علاوه بر جمع‌آوری گروه‌های Slack فریلنسرها در AMAها روی Quora و Reddit نیز شرکت کنید. بهتر است در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی مختلف در گروه‌های مربوط به تخصصتان عضو شوید. عضویت در این گروه‌ها به شما کمک می‌کند تا با دیگر فریلنسرها در ارتباط باشید و در تخصصتان به‌روز بمانید.

ناگفته نماند که این راهکارها نه‌تنها برای یک برنامه نویس فریلنسر بلکه برای تمامی مشاغل فریلنسری مفید و موثر خواهد بود.

فریلنسر عمران

مهندسی عمران یکی از بزرگ‌ترین شاخه‌های مهندسی است. رشته‎‌ای که با طراحی و ساخت‌وساز در ارتباط است و از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در بین جوانان است. زیرا همیشه فرصت‌های شغلی فراوانی منتظر یک مهندس عمران است. این فرصت‌های شغلی هم ممکن است به شکل تمام‌وقت باشد و یا به‌صورت پروژه‌ای و دورکاری. ازآنجاکه برای یک مهندس عمران شیوه‌ی دورکاری نسبت به یک کار تمام‌وقت انعطاف و آرامش بیشتری دارد، روزبه‌روز بر تعداد علاقه‌مندان به فریلنسری عمران اضافه می‌شود. به همین خاطر امروزه بسیاری از دانشجویان و مهندسین عمران ترجیح می‌دهند با شرکت‌های دولتی و خصوصی مختلفی به‌صورت دورکاری همکاری داشته باشند.

وظایف حرفه‌ای یک فریلنسر عمران

تعدد شاخه‌های تخصصی عمران، آزادی و اختیار عمل زیادی به مهندسین این رشته می‌دهد. یک مهندس عمران در هریک از تخصص‌های موردعلاقه‌اش می‌تواند از طریق آزادکاری کسب درآمد کند. یک فریلنسر عمران وظایف کاری متعددی را بر عهده دارد ازجمله:

  • باید با ارزیابی‌های مستمر و بررسی انسجام ساختاری، «امکان‌سنجی» یک پروژه را انجام دهد.
  • برای طراحی هر پروژه‌ی ساختمانی، به مطالعه درباره‌ی مفهوم پروژه، مدل‌ها و نقشه‌های معماری مربوط به آن بپردازد.
  • طراحی مهندسی پروژه را مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل گزارش‌ها، تصاویر هوایی، خصوصیات ژئومورفولوژیکی، هیدرولوژیکی و توپوگرافی انجام دهد.
  • هزینه یک پروژه را بر اساس نیروی کار و مواد و مصالح موردنیاز محاسبه و برآورد کند.
  • مسائل و موارد ضروری در یک پروژه را اولویت‌بندی کند.
  • با نظارت بر پروژه و بازدید دوره‌ای از محل ساخت، استانداردهای ایمنی را اعمال کند.

یک فریلنسر عمران چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

هر تخصصی، آموخته‌های ضروری خود را دارد اما این مهارت‌ها هستند که سبب تمایز متخصصین از یکدیگر می‌شوند. شاید بتوان گفت انجام مهارت‌ها به نحو احسن شاهراه اصلی موفقیت یک فریلنسر است. فریلنسری که به‌تنهایی و بدون هیچ پشتوانه‌ای باید به کمک مهارت‌ها و توانمندی‌هایش، خود را به کارفرمایان ثابت کند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های ضروری یک فریلنسر عمران را برمی‌شماریم.
مهارت ریاضی: ریاضیات، پایه و اساس رشته مهندسی عمران است، بنابراین مهارت در آن نقش تعیین‌کننده‌ای در موقعیت یک فریلنس عمران دارد. توانایی درک جبر، انواع محاسبات ریاضی، اصول آمار، هندسه، مثلثات و تسلط بر آن‌ها از مهم‌ترین مهارت‌های یک فریلنسر عمران محسوب می‌شود.
مهارت در برقراری ارتباط: نه‌تنها در فریلنسری عمران بلکه در تمام مشاغل فریلنسری، ارتباط عمومی قوی، از مهارت‌هایی تعیین‌کننده به شمار می‌آید. برقراری ارتباط صحیح با مشتری و درک کامل درخواست‌ها و نیازهایش، به انجام بهتر روند پروژه کمک بسیاری خواهد کرد. توانایی برقراری ارتباط کلامی و تسلط به اصول نگارشی در ارتباط‌های نوشتاری ارتباط موثری را میان شما و مشتری شکل خواهد داد، تاثیری که بدون شک موفقیتتان را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد.
قدرت رهبری و مدیریت: همواره مسئولیت روند و نتایج یک پروژه برعهده‌ی مهندس عمران است. به همین سبب مهارت رهبری و نظارت قوی در زمان انجام یک پروژه مانند زمان‌بندی مناسب، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی حرفه‌ای، تعیین وظایف و مسئولیت افراد مختلف، تصمیم‌گیری در لحظه و ... از مهم‌ترین مهارت‌های یک فریلنسر عمران است.
 مهارت در تصمیم‌گیری: توانمندی در اتخاذ تصمیم‌ مناسب از پارامترهای مهم یک مدیریت قدرتمند است. یک فریلنسر عمران در زمان تصمیم‌گیری باید به جنبه‌های مختلف یک تصمیم مانند مسئولیت‌های حرفه‌ای و مالی، مسائل ایمنی، اصول حرفه‌ای و اخلاقی، اهداف جانبی پروژه و ... توجه داشته باشد. مطمئنا اعتمادبه‌نفس بالا و اطمینان به توانایی‌های خود به انجام یک تصمیم‌گیری موثر بسیار کمک خواهد کرد. البته پذیرش مسئولیت بعد از تصمیمات اشتباه و تصمیم‌گیری برای انجام اقدامات بعدی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فریلنسر عمران است.
 مهارت حل مسئله: یک فریلنسر عمران برای انجام مراحل یک پروژه مانند برنامه‌ریزی‌های مربوط به ساخت‌وساز ممکن است با پارامترها و مسائل مختلفی روبه‌رو شود. ازآنجاکه هر راه‌حلی به‌نوعی بر پروژه تاثیر خواهد گذاشت. به همین خاطر فرد باید بتواند بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه را انتخاب کند تا روند پروژه را نیز به بهترین شکل تقویت کند.
خلاقیت ذهنی: پرورش یک ذهن خلاق به اجرایی شدنِ بهتر پروژه‌ها بسیار کمک می‌کند. معمولا در پروژه‌های عمرانی هر کارفرمایی ترجیح می‌دهد پروژه‌اش به شکلی متفاوت و چشم‌گیر انجام شود. تفاوتی که بدون شک با ایده‌های خلاقانه یک فریلنسر عمران شکل خواهد گرفت.
توانمندی در جزئی‌نگری: در مهندسی عمران برای انجام طراحی انواع سازه‌ها و اجرای زیرساخت‌های اساسی یک پروژه، جزییات فراوانی وجود دارد. جزییاتی که روند پیشرفت کار را شکل می‌دهند. به همین خاطر اجرایی کردن یک پروژه به دقت و جزئی‌نگری بالایی از سوی فریلنسر عمران نیاز دارد.
 مهارت در زمان‌بندی: هر کارفرما برای انجام هر پروژه، مدت زمان مشخصی را در نظر می‌گیرد. یک فریلنسر عمران با توجه به توانایی‌هایش و مدت‌زمان تعیین‌شده باید به یک زمان‌بندی مناسب برای انجام پروژه برسد. مدیریت زمان، خوش‌قولی و تحویل پروژه در موعد مقرر به پیشرفت کاریتان کمک زیادی می‌کند و دریافت پیشنهادهای کاری بعدی را برایتان تضمین خواهد کرد.
 علاقه به یادگیری: مشتاق بودن برای یادگیری و تلاش برای به‌روز کردن اطلاعات و مهارت‌ها، از ویژگی‌های کلیدی یک فریلنسر حرفه‌ای است. زیرا با اطلاعات به‌روز شما همیشه از دیگران متمایز خواهید بود و این تمایز موفقیت حرفه‌ای‌تان را شکل خواهد داد.

عکاسی فریلنسری

انجام حرفه عکاسی به‌صورت فریلنسری اختیار عمل و آزادی‌های کاری بسیاری را برای یک عکاس ایجاد می‌کند، به همین سبب عکاسان آماتور و حرفه‌ای بسیاری به فریلنسری روی آورده‌اند. همان‌طور که بسیاری از کسب‌وکارهای موفق در حوزه فریلنسینگ، در ابتدا به‌صورت پاره‌وقت و به‌تدریج به یک شغل تمام‌وقت تبدیل شده‌اند، در عکاسی نیز  به همین شکل است. بااین‌حال چند تفاوت عمده میان عکاسی فریلنسری و سایر مشاغل فریلنسری وجود دارد. اول اینکه، عکاسی هنر است و هر هنری علاوه بر یادگیری و اجرای تکنیک‌ها به اشتیاق، علاقه و ذوق هنری احتیاج دارد. علاقه‌ای که ادامه‌ی مسیر را برای هنرمند ممکن می‌کند. دومین تفاوت در ابزارهای موردنیاز این حرفه است. در مقایسه با سایر مشاغل فریلنسری، عکاسی حرفه‌ای گران‌قیمت محسوب می‌شود. زیرا به ابزارهای استاندارد متعددی احتیاج دارد. به همین خاطر برای تبدیل‌شدن به یک عکاس فریلنسر علاوه بر علاقه و یادگیری تکنیک‌ها به سرمایه‌ای برای شروع کار هم نیاز است.

چگونه به یک عکاس فریلنسر موفق تبدیل شویم؟

در این قسمت به شما خواهیم گفت که چگونه با کمترین هزینه در رشته عکاسی، کسب‌وکار فریلنسریتان را راه بیاندازید. موارد زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.
برای شروع تجهیزات اصلی را تهیه کنید. یک عکاسی حرفه‌ای بر پایه‌ی تجهیزات حرفه‌ای صورت می‌گیرد اما در ابتدای کار تنها کافی است تجهیزات اصلی و ضروری را تهیه کنید. دوربین، لنز و فلاش به‌روز از اصلی‌ترین تجهیزات این کار محسوب می‌شوند. تجهیزاتی که به کمک آن‌ها می‌توانید عکاسی فریلنسریتان را شروع کنید و به‌مرور آن‌ها را با وسایلی مانند رفلکتور، نورافکن و ... تکمیل کنید. البته مهم‌ترین ابزار در جهت حرفه‌ای شدن «لنز» است. پس بهتر است اولین درآمد فریلنسری تان را برای خرید لنزهای مناسب و به‌روز صرف کنید.
 یک وب‌سایت شخصی ترتیب دهید. مهم‌ترین راه ارتباطی یک فریلنسر با مشتری‌ها، اینترنت است. پس با ایجاد یک وب‌سایت شخصی حرفه‌ای، خودتان و مهارت‌هایتان را به دیگران معرفی کنید. برای شروع بهتر است از یک وب‌سایت وردپرس (WordPress) و یک الگوی عکاسی خوب استفاده کنید. در این وب‌سایت تنها به ارائه نمونه کار اکتفا نکنید، از خلاقیت هنری‌تان در جهت بهبود سایت شخصیتان استفاده کنید. به‌علاوه شما می‌توانید برای ارتباط با مشتری، مدیریت سفارش‌های دریافتی و پروژه‌های تحویل داده‌شده، تنظیم قرارهای کاری و ... هم از وب‌سایتتان استفاده کنید.
پورت‌فولیوی خود را بسازید. مجموعه آثار یک عکاس را پورت‌فولیو (Portfolio) می‌نامند. مجموعه آثاری که از نظر موضوعی و بر اساس سبک یا هر مشخصه‌ی دیگری دسته‌بندی‌شده باشند. پورت‌فولیو برای شما به عنوان یک عکاس فریلنسر، علاوه بر اینکه ابزاری برای معرفی آثارتان است، در حکم شانس و فرصتی برای دریافت پیشنهادهای کاری نیز محسوب می‌شود. در ابتدای کار برای ترتیب دادن این مجموعه، بهتر است چند پیشنهاد کاری را به‌صورت رایگان انجام بدهید تا بتوانید نمونه کارهایی قوی گردآوری کنید و در وب‌سایتتان قرار دهید.
مشتری را به سمت خود جذب کنید. راه‌های مختلفی برای جذب مشتری وجود دارد، شما می‌توانید با ساختن یک وبلاگ و تولید محتوای تخصصی منظم، بازدیدکنندگان وبلاگتان را به مشتری تبدیل کنید. چراکه تولید محتوای تخصصی شما را یک حرفه‌ای نشان می‌دهد و سبب جلب اعتماد مشتری می‌شود. ارتباط با افراد بازدیدکننده و یا مشتری‌های قبلی از طریق راه‌هایی مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و ... به جذب مشتری‌های بیشتر و حفظ مشتری‌های قبلی کمک بسیاری خواهد کرد. به‌این‌ترتیب یک شبکه‌ی ارتباطی گسترده خواهید داشت که به توسعه‌ی کارتان نیز کمک خواهد کرد.
به‌علاوه اشترک گذاری آثار در شبکه اجتماعی Pinterest نیز راه مناسب دیگری برای جذب مشتری است. 

 زمان را مدیریت کنید. «در، همیشه بر یک پاشنه نخواهد چرخید» و بدون شک به مرور بر تعداد مشتری‌هایتان اضافه خواهد شد. بنابراین مهارت مهم مدیریت زمان را در خود تقویت کنید تا زمانی که وقت سر خاراندن هم ندارید، بتوانید خوش‌قول بمانید و پروژه‌هایتان را سر موعد مقرر تحویل دهید.
 کارهایی بی‌نقص ارائه کنید. بهترین راه شناخته شدن یک عکاس فریلنسر، تحویل کارهایی بی‌نقص است. بنابراین همیشه باید به بهبود کیفیت عکس توجه داشته باشید و از ادیت (ویرایش) عکس‌هایتان و انجام عملیاتی مانند تنظیم بک‌گراند (پس‌زمینه)، تنظیم تعادل رنگها، تنظیم نور و... غافل نشوید.
امور مالی‌تان را مدیریت کنید. یک فریلنسر تمامی مسئولیت‌های مربوط به امور مالی را خودش باید یه عهده بگیرد. به همین سبب توانایی مدیریت میزان هزینه و درآمد، مهارتی ضروری محسوب می‌شود. در این خصوص یکی از بهترین کارها، تفکیک کردن هزینه‌های روزمره از هزینه‌های کاری است. با این کار در دوره‌های زمانی مشخص می‌توانید میزان دقیق سود حاصل از کسب‌وکارتان را برآورد کنید. محاسبه میزان سود و زیان روند پیشرفت کاریتان را به شکل بهتری به شما نشان خواهد داد.
 به یادگیری ادامه دهید. یک عکاس فریلنسر برای به‌روز بودن و بالا بردن کیفیت آثارش همیشه باید به یادگیری ادامه دهد. شما می‌توانید از ورکشاپ‌های حضوری و آنلاین بهره ببرید. به‌این‌ترتیب هم مهارت‌ها و تکنیک‌های جدیدی یاد می‌گیرید و هم اینکه از این طریق می‌توانید شبکه ارتباطی‌تان را توسعه دهید.
به توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید. برای جلب اعتماد مشتری، شما باید به خودتان اعتماد داشته باشید و با اطمینان خاطر و اعتمادبه‌نفس بالا پروژه‌های کاری‌تان را تحویل دهید. با به‌کارگیری تجربه‌های کاری گذشته، هم از تکرار اشتباهات پرهیز خواهید کرد و هم مهارت‌های‌تان تقویت خواهد شد.

مشاغل فریلنسری پرطرفدار

آزادکارها تنها شامل مهندسین عمران، برنامه‌نویس‌ها و یا عکاس‌ها نیستند. مشاغل و مهارت‌های بسیار دیگری نیز در دنیا به‌صورت فریلنس انجام می‌شود. در اینترنت هزاران فرصت شغلی فریلنسری وجود دارد که مناسب افرادی است که تمایل دارند در خانه کسب درآمد کنند. در ادامه سایر مشاغلی را که در سایت‌های فریلنسینگ بیشترین متقاضی را دارند مرور می‌کنیم.

  • آموزش (Teaching and Tutoring): این آموزش هم می‌تواند به‌صورت عمومی باشد و هم به شکل تدریس خصوصی. در این شغل، شما با استفاده از برنامه‌هایی مانند اسکایپ یا Google Hangout می‌توانید به‌صورت آنلاین به آموزش یک موضوع در حوزه تخصصی‌تان، بپردازید. تخصص شما ممکن است هر حوزه‌ای را شامل شود از دروس دبیرستان گرفته تا آموزش برنامه‌نویسی با زبان جاوا اسکریپت.
  • تولید محتوا، مقاله ‌نویسی و کپی رایتینگ: در این حرفه باید بر طبق درخواست مشتری درباره موضوعات مختلف، محتوا تولید کنید. داشتن مهارت نویسندگی شرط اصلی اشتغال به این حرفه است. زیرا موضوع مقالات درخواستی بسیار متنوع و گسترده است و قواعد و اصول خاص خود را دارد.
  • فروشندگی و بازاریابی (Sales and Marketing): اگر در بازاریابی و بازاریابیِ واسطه‌ای تجربه دارید می‌توانید به‌صورت فریلنسر در این زمینه مشغول به کار شوید. این کار درواقع جلب مشتری برای یک یا چند محصول در اینترنت است که از راه‌های مختلفی مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و ... انجام می‌شود.
  • طراحی گرافیک (Graphic Designing): در دنیای امروز این حرفه مشتری بسیاری دارد. درصورتی‌که در حوزه‌های گرافیکی دوره‌ دیده‌اید می‌توانید به‌صورت فریلنسر برای رسانه‌های الکترونیکی و چاپی طرح‌های گرافیکی ایجاد کنید.
  • توسعه‌ی اپلیکیشن: در دنیایی که نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها حرف اول را می‌زنند، بدیهی است که مهارت‌های یک توسعه‌دهنده (Developer) خواهان بسیاری داشته باشد. در حال حاضر، برای سیستم عاملهای iOS، اندروید و ویندوز، مشتری‌های بسیاری به دنبال توسعه‌دهنده‌های فریلنسر، برای ایجاد و توسعه برنامه‌های قابل اجرا در این پلتفرم‌ها هستند.
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO و SEM): در این حرفه شما با آشنایی با اصول سئو (SEO (Search Engine Optimization و (SEM (Search Engine Marketing رتبه‌ی یک سایت را در گوگل را افزایش می‌دهید. یک سئوکار حرفه‌ای اطلاعات کاملی درباره موتورهای جستجو و عملکردشان دارد، اطلاعاتی مانند رتبه‌بندی بالا در گوگل، لینک بیلدینگ اصولی، رفتار و اصول گوگل درباره رتبه‌بندی سایت‌ها و ... .
  • پشتیبانی اداری: در این شغل شما به‌صورت مجازی، مدیریت و یا دستیاری یک پروژه را برعهده می‌گیرید. حرفه‌ای که در آن وظایف شما شامل تنظیم قرار ملاقات‌ها، جلسه‌ها و کارهایی از این قبیل است.
  • مدل‌سازی سه‌بعدی و CAD: اگر در حوزه مدل‌سازی و کار با نرم‌افزارهای مدل‌سازی دوبعدی و سه‌بعدی دوره‌دیده‌اید، مطمئنا انجام این حرفه به‌صورت فریلنسری برایتان درآمد بسیار بالایی خواهد داشت.
  • توسعه‌دهنده بازی (Game Developer): این حرفه شباهت زیادی به حرفه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارد با این تفاوت که تخصص این افراد توسعه بازی‌های آنلاین و آفلاین است. فریلنسرهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید شناخت خوبی از SDKهای مختلف و انواع بازی‌ها داشته باشند.
  •  ترجمه (Translation): این کار پتانسیل بالایی درزمینه‌ی فریلنسرینگ دارد. افراد مسلط به زبان‌های زنده دنیا می‌توانند متن‌ها، مقالات و کتاب‌های مختلف را به‌راحتی به‌صورت دورکاری ترجمه کنند و درآمد خوبی داشته باشند.
  • تحقیقات در وب (Web Research): این حرفه نیازمند صرف زمان بسیار برای جستجو در اینترنت است. زیرا وظیفه فریلنسرها در این شغل انجام کارهایی مانند نظرسنجی، پر کردن انواع فرم‌ها و ... است.
  •  مشاوره و خدمات حقوقی: فارغ‌التحصیلان رشته حقوق با فعالیت فریلنسری در این عرصه و انجام کارهایی مانند مشاوره برای پرونده‌های حقوقیِ خانوادگی، کاری، جنایی و ... می‌توانند درآمد بالایی داشته باشند.
  •  رونویسی: برای انجام این حرفه مهارت شنیداری و توانایی تایپ بالایی نیاز است. زیرا فریلنسرهای عرصه رونویسی باید مطالب را گوش بدهند سپس ترجمه و تایپ کنند. حرفه رونویسی در زمینه علوم پزشکی یکی از پرطرفدارترین شغل‌ها در میان فریلنسرهای رونویس است.
  • مقاله و وبلاگ نویسی: تفاوت این حرفه با تولید محتوا و کپی رایتینگ در این است که در این حرفه فریلنسرها نوشته‌ها و مقاله‌هایشان را به بلاگرها ارائه می‌کنند. بااینکه در این کار نیز داشتن مهارت نویسندگی و دایره واژگانی گسترده ضروری است اما نسبت به کپی رایت کار ساده‌تری محسوب می‌شود. زیرا معمولا زمان بیشتری برای انجام این کار در اختیار فریلنسر قرار دارد.
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های مجازی: در این حرفه، فریلنسر باید در زمینه کار با پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس بوک، گوگل پلاس و ... تخصص داشته باشد، زیرا باید بتواند این رسانه‌ها را مدیریت کند و آن‌ها را به‌روز نگه دارد.
  •  تولید انواع محتواهای صوتی و تصویری: فریلنسرهای متقاضی این حوزه، باید از مهارت تدوین و شناخت اصول فیلمسازی برخوردار باشند تا بتوانند با توجه به موضوع درخواستی مشتری محتوای صوتی یا تصویری مناسب تولید کنند.
  •  ثبت اطلاعات: در این شغل افراد با استفاده از برنامه‌ی Word، اطلاعات و داده‌های موردنظر را ثبت می‌کنند. باوجوداینکه به نظر می‌رسد ثبت اطلاعات کار ساده‌ای باشد اما باید بدانید به صبر و حوصله فراوان و سرعت تایپ بالا (حداقل 30 کلمه در دقیقه) نیاز دارد.
  •  مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management): این عرصه برای مدیران با تجربه، زمینه ایجاد یک شغل فریلنسری مناسب را فراهم کرده است. افرادی که ارتباطات قوی و شبکه ارتباطی گسترده‌ای با مدیران منابع انسانی دارند می‌توانند در این حوزه پروژه‌های مربوطه را به‌صورت آنلاین و یا آفلاین بر عهده بگیرند.
  • خدمات معماری: فارغ‌التحصیلان و مهندسین رشته معماری با به‌کارگیری آموخته‌های دانشگاهی خود به‌خوبی می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند و علاوه بر کسب تجربه، درآمد بالایی نیز به‌دست آورند. یکی از محبوب‌ترین گرایش‌ها در این رشته طراحی داخلی است که مشتری‌های بسیار و بالطبع درآمد بالایی دارد.

بسیاری از افراد به خود اشتغالی علاقه مند می باشند. در ادامه‌ی این مقاله محبوب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل فریلنسری را به شما معرفی خواهیم کرد.

محبوب‌ترین مشاغل فریلنسری

  1. گرافیست کامپیوتری
  2. نویسندگی (تولید محتوا)
  3. ویراستاری
  4. کارشناس تبلیغات
  5. ترجمه
  6. توسعه وب
  7. متخصص بازاریابی
  8. مشاوره در حوزه تجارت و کسب‌وکار
  9. توسعه اپلیکیشن
  10. مدیریت رسانه‌های اجتماعی

پردرآمدترین مشاغل فریلنسری

  1. توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌های اندروید و iOS
  2. طراح و توسعه‌دهنده‌ی وب
  3. مدیر سایت (Webmaster)
  4. تولیدکننده محتوا

معرفی بهترین سایت‌های برون سپار

یکی از مهم‌ترین راه‌های فریلنسر شدن و انجام وظایف و تعهدات حرفه‌ای به شیوه‌ی دورکاری، استفاده از سایت‌های فریلنسری یا برون سپاری است. سایت‌هایی که جویندگان کار و صاحبان پروژه در آن ثبت‌نام می‌کنند و تعاملات کاری‌شان را از طریق سایت انجام می‌دهند. درواقع هدف اصلی سایت‌های دورکاری، ایجاد ارتباط موثر میان کارفرما و فریلنسر در بستر یک سیستم پرداختی امن است. ما قصد داریم در این قسمت سایت‌های فریلنسری داخلی و خارجی را که در حوزه‌های متنوعی از مشاغل فریلنسری فعال هستند به شما معرفی کنیم.

سایت‌های فریلنسری ایرانی

سایت های فریلنسری ایرانی

پونیشا، حرفه‌ای ترین سایت دورکاری 
پونیشا اولین و معروف‌ترین سایت برون سپاری در ایران است که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از سال 1390 شروع کرده است. تاکنون ده‌ها هزار فریلنسر در حوزه‌های تخصصی مختلف در این سایت عضو شده‌اند. شما با ساخت اکانت و درج رزومه و مهارتهایتان می‌توانید در هر زمینه‌ای که در آن تخصص دارید فعالیت کنید و انجام پروژه‌های معرفی‌شده در سایت را بر عهده بگیرید. کارمزد دریافتی پونیشا از درآمد فریلنسرها در حدود 10 درصد است. از سوی دیگر برای کارفرمایان هم تعرفه‌هایی در نظر گرفته‌شده است. شاید یکی از دلایل پویایی این سایت تعرفه ثبت پروژه باشد زیرا پرداخت هزینه افراد را مجبور به پیگیری و تکمیل پروژه می‌کند. باوجود تعرفه‌های مختلف در پونیشا، این سایت همچنان یکی از محبوب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سایت‌های برون سپاری ایران شناخته می‌شود.
پارس کدرز، بهترین پلتفرم برای برنامه نویسان ایرانی 
پارس کُدرز نیز مانند پونیشا، واسطه‌ی ارتباطی کارفرما و فریلنسر است، با این تفاوت که پارس کدرز هزینه‌ای بابت ثبت پروژه دریافت نمی‌کند. بااینکه این سایت بر حرفه برنامه نویسی تمرکز بیشتری دارد اما در زمینه‌های دیگری مانند ترجمه، پروژه‌های دانشگاهی، گرافیک، نویسندگی و ... نیز فعالیت دارد. گفتنی است که شما در پارس کدرز هم می‌توانید با دریافت پروژه و هم از طریق تبلیغات و معرفی سایت به دیگران، درآمد داشته باشید. کارمزد دریافتی پارس کدرز از درآمد فریلنسرها در حدود 10 تا 15 درصد است. سیستم پرداختی این سایت به گونه‌ای است که سفارش‌دهنده پروژه، مبلغ موردنظر را گرو میگذارد و پس از اتمام پروژه و دریافت کار، دستمزد توافق شده به مجری پروژه پرداخت می‌شود.
پرشین فریلنسر، بستر رشد متخصصین ترجمه 
پرشین فریلنسر در حوزه فریلنسرینگ، سایت جدیدی محسوب می‌شود. به همین سبب پروژه‌های کمتری در آن وجود دارد و هنوز به پختگی کاملی نرسیده است. موسسینِ این سایت با سابقه‌ی هشت‌ساله‌ی فعالیت در گروه ترجمه پارس زمینه مناسبی را برای ثبت و دریافت پروژه‌های ترجمه فراهم کرده‌اند. در این سایت علاوه بر فعالیت فریلنسری می‌توانید از سیستم آموزشی آن نیز بهره ببرید. به‌طوری‌که هم می‌توانید در دوره‌های آموزش SDL Trados و کارآموزی ترجمه شرکت کنید و هم از مطالب آموزشی متنوع موجود در پایگاه داده‌ای این سایت استفاده کنید.
نیاز، فریلنسری بدون کارمزد
نیاز یک سایت فریلنسری نوپا در ایران است که از سال 1395 شروع به فعالیت کرده است. نیاز هیچ نوع کارمزدی از شما دریافت نمی‌کند، ثبت‌نام رایگان است و می‌توانید پروژه موردنظرتان را هم به‌صورت رایگان دریافت کنید. نیاز در زمینه‌های متنوعی مانند ترجمه، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، انیمیشن و صداگذاری، پروژه ارائه می‌کند.
انجام میدم، سرشار از پروژه‌های متنوع
انجام میدم توسط چند دانشجو با این شعار که «هر ایرانی می‌تواند با بهره‌گیری از علاقه و مهارتش درآمد کسب کند» تاسیس شد. سایتی که توانسته ارتباط مستقیم و سریعی میان کارفرما و فریلنسر برقرار کند. «انجام میدم» در دسته‌بندی متنوعی شامل تایپ، ترجمه، بازاریابی و تبلیغات، تولید انیمیشن، ادیت عکس، تدوین و ...، پروژه ارائه می‌کند. در این سایت حداکثر کارمزد دریافتی در حدود 20 درصد است. باوجوداینکه نسبت به سایر سایت‌های برون سپاری کارمزد بالایی محسوب می‌شود اما در عوض این مزیت را دارد که برای عضویت ماهیانه هزینه‌ای دیافت نمی‌کند.
تایپایران در انتظار تایپیست‌های حرفه‌ای
تایپایران، همان‌طور که از نامش مشخص است، یک سایت فریلنسری در زمینه تایپ و پلتفرم مناسبی برای تایپیست‌ها است. چراکه بسیاری از دفترها و کافی‌نت‌ها پروژه‌های تایپی خود را به فریلنسرهای این سایت می‌سپارند. «تایپایران» و «ترجمه ایران» هردو از زیرمجموعه‌های «کارا ایران» هستند که در زمینه تایپ و ویرایش فعالیت می‌کنند. فایل‌هایی که باید توسط فریلنسر تایپ شود به صورت اسکن‌شده و یا صوتی در سایت قرار می‌گیرند. کارمزد دریافتی تایپایران 10 درصدِ درآمد فریلنسر است. حق اشتراک ماهیانه دریافت نمی‌کند و تعرفه‌های کمتری نسبت به سایر سایت‌های فریلنسری دارد.
کاریشه، امنیت پرداخت، حداقل کارمزد
کاریشه نیز مانند بسیاری از سایت‌های دورکاری در زمینه‌های کاری مختلفی فعالیت می‌کند. استفاده از سیستم پرداختی «امن سپار» و دریافت کارمزد پایین از مزایای این سایت محسوب می‌شود. کاریشه از فریلنسر 8 درصد و از کارفرما 5 درصد کمیسیون دریافت می‌کند.
جمع برنامه نویس‌های حرفه‌ای در برنامه جو
برنامه جو از دیگر سایت‌های فریلنسری ایرانی است که در حوزه برنامه نویسی فعالیت دارد. سیستم واگذاری پروژه در این سایت به این شکل است که سفارش‌دهنده بعد از ثبت پروژه پیشنهادهای ارسالی کدنویس‌های مختلف را بررسی می‌کند و صاحب پروژه بهترین پیشنهاد را انتخاب می‌کند و پروژه را به کد نویس موردنظرش می‌سپارد. جالب است بدانید برنامه جو از کاربران معمولی 1 درصد کارمزد دریافت می‌کند و واگذاری پروژه برای کاربران موسوم به کاربران طلایی رایگان است.
انجام سریع پروژه‌ها با دورکار
دورکار نیز پلتفرمی برای ارتباط بهتر میان صاحب پروژه و فریلنسر است. پروژه‌های این سایت در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، طراحی گرافیک، ترجمه، پروژه‌های پژوهشی و ... است.
ارسال رایگان پروژه در مَنکارتو
منکارتو از سایت‌های آزادکاری تازه تاسیس است که در زمینه‌های مختلفی به فریلنسرها پروژه ارائه می‌کند. کارمزد دریافتی این سایت از فریلنسرها 5 درصد است . ایجاد پروژه و ارسال پیشنهاد رایگان است و کارفرما از این بابت ملزم به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.
فناوری اطلاعات در تله جاب 
در سایت فریلنسری تله جاب، کارفرمایان و کارجویان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی ازجمله طراحی سایت، برنامه نویسی، اپلیکیشن‌نویسی، بهینه‌سازی سایت، ترجمه و ... پروژه ارائه و دریافت کنند. ایجاد پروژه در تله‌ جاب رایگان است. میزان کارمزد برای اعضای ویژه 5 درصد و برا کاربران عادی 8 درصد در نظر گرفته شده است.

به طور کلی برای پولدار شدن از طریق اینترنت راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فریلنسری می باشد راهکارها و ایده های مختلف اینترنتی نیز در این زمینه وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

معرفی بهترین سایت های فریلنسری خارجی

معرفی سایت های فریلنسری خارجی

شما به‌عنوان یک فریلنسر، نه‌تنها در ایران بلکه با گرفتن پروژه از خارج کشور می‌توانید با بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا به‌صورت دورکاری (Remot) همکاری داشته باشید. برای این کار می‌توانید از از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های برون سپاری در دنیا استفاده کنید در ادامه مهم‌ترین وب‌سایت‌های جهانی فریلنسری را به شما معرفی می‌کنیم.
سایت Upwork بزرگ‌ترین سایت آزادکاری جهان
Upwork یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های دورکاری در دنیاست که پروژه‌ها را بعد از تایید کارفرما در یک فضای رایانش ابری (Cloudy Computing) در اختیار برنامه نویس می‌گذارد. روزانه هزاران کاربر از این سایت جهانی استفاده می‌کند، به همین خاطر شانس شما در کاریابی بسیار بالا خواهد بود. در این سایت برای شما امکان استخدام به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت وجود دارد.

عضویت در Upwork رایگان است و برای انجام فعالیت‌های دیگری مثل تبلیغات و کاریابی هم نیازی به پرداخت هزینه نیست. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن موبایل برای دریافت پروژه‌ها استفاده کنید. در تمام مراحل کار امکان نظارت کارفرما نیز فراهم است. امکاناتی که همگی رایگان هستند و استفاده از سایت را برایتان بسیار ساده و سودمند کرده است.
وب‌سایت Fiverr با سرویس‌های 5 دلاری تا هزار دلاری
Fiverr یک سایت جهانی آنلاین برای فریلنسرهاست. سایتی که در آن قیمت سرویس‌ها از 5 دلار شروع می‌شود، دلیل نام‌گذاری سایت نیز همین عدد 5 (five) است. فایور بیش از سه میلیون سرویس ارائه می‌کند. خدماتی که شامل نوشتن، ترجمه، گرافیک، برنامه نویسی، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، ادیت ویدئو و ... می‌شود. در فایور به این سرویس‌ها گیگ (Gig) می‌گویند. شما بعد از ثبت‌نام رایگان در این سایت می‌توانید عملیات گیگ‌سازی را انجام دهید.

یعنی باید لیستی از خدمات و سرویس‌هایی را که قادر به انجامشان هستید، ثبت و ارائه کنید. به این وسیله هرکس تمایل داشته باشد که از شما خدماتی دریافت کند، پیامی برایتان ارسال خواهد کرد. شما می‌توانید از طریق سایت با یکدیگر تعامل داشته باشد و در مورد شرایط کار و قیمت به توافق برسید. پس از پایان کار، فایور 20% از مبلغ دریافتی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند. گفتنی است که نسخه نرم‌افزاری Fiverr روی گوشی‌های هوشمند (با سیستم عامل‌های iOS و اندروید) قابل اجرا است.
سایت Freelancer.com ضامن کاریابی شما
Freelancer.com از دیگر سایتهای برون سپاری است که پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی را به متخصصین این رشته واگذار می‌کند. این سایت با ارائه پروژه‌های پیشنهادی مختلف می‌تواند شما را به کارفرماهای مختلف در بیش از 200 کشور دنیا مرتبط کند. کارفرمایان و جویندگان کار در حوزه برنامه نویسی با ثبت‌نام در این سایت به سادگی می‌توانند به مقصودشان دست پیدا کنند.  

کارفرمایان، پروژه‌ها و مبالغ موردنظرشان را در سایت قرار می‌دهند و افراد جویای کار، رزومه و قیمت پیشنهادی‌شان را ارائه می‌کنند. Freelancer.com نیز به‌عنوان یک واسطه یا ضامن میان این دو گروه، با دریافت درصدی از قیمت توافق‌شده میان دو طرف، کسب درآمد می‌کند. این سایت سیستم ساده و امنی را برای فعالیتهای کاریابی آنلاین فراهم آورده است. 
سایت Stackoverflow.com، اتوپیای برنامه نویسان
«Stackoverflow» شناخته‌شده‌ترین سایت در بین برنامه نویسان است. وب‌سایتی که در گرد هم آوردن برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای و متخصصان نرم‌افزار، رتبه اول در دنیا را دارد. شما می‌توانید برای گرفتن پروژه برنامه نویسی از خارج کشور، از طریق این سایت اقدام کنید.
 این سایت خود را اینطور معرفی می‌کند: «استک اورفلو یک سایت پرسش‌‌وپاسخ برای برنامه نویس‌های حرفه‌ای و علاقه‌مند است. 100% رایگان و بدون نیاز به ثبت‌نام».
این سایت در ابتدا صرفا انجمنی برای گفتگو و پرسش و پاسخ میان متخصصین این حوزه بود اما به مرور شغل‌های فریلنسری در آن توسعه پیدا کرد. Open ID بودن این سایت کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید از امکانات آن استفاده کنید. سیستم امتیازدهی استک اورفلو بسیار جالب است، زیرا براساس رای کاربران به پاسخ یا کامنتتان، ممکن است مدال طلا، نقره و یا برنز دریافت کنید.

مدال‌هایی که در پروفایلتان ثبت می‌شود و بر میزان کاریابی شما تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. درواقع هرچه شما بیشتر بتوانید به سوالات سایر برنامه‌نویس‌ها پاسخ دهید و امتیاز (Reputation) دریافت کنید، نشان می‌دهید که در حرفه‌تان متخصص هستید. به‌این‌ترتیب علاوه بر آنکه می‌توانید به سوالات دیگران پاسخ دهید زمینه‌ای برایتان فراهم می‌شود تا شانستان را برای گرفتن پروژه افزایش دهید.
خوب است بدانید که در منوی کناری این سایت، براساس موقعیت مکانی‌تان ممکن است به شما پیشنهاد کار نیز داده شود.
Toptal سایتی برای برنامه نویسان حرفه‌ای
 این وب‌سایت یکی از بهترین سایت‌های فریلنسرینگ در حوزه برنامه نویسی و طراحی است که با هدف شناسایی و جذب افراد مستعد یک فرآیند گزینش را طراحی کرده است. در این فرآیند افراد پس از ثبت‌نام، از لحاظ قابلیت‌های زبانی و شخصیتی موردسنجش قرار می‌گیرند. شما درصورتی می‌توانند به پروژه‌های موجود در سایت دسترسی پیدا کنند که از این فیلتر با موفقیت عبور کرده باشید. موفقیت شگفت‌انگیزی که زمینه همکاری با JPMorgan، Zendesk، Airbnb و ... را برایتان فراهم می‌کند. درصورتی‌که به اعضای این سایت ملحق شوید، می‌توانید به اطلاعات بسیاری درباره خریدوفروش و رویدادهای فناوری دست پیدا کنید.
Contently مختص محتوا نویسان
یک وب‌سایت تولید محتوا یا Content Marketing که فریلنسرها در آن می‌توانند نمونه کارهایشان را برای مشتری در معرض نمایش بگذارند. به‌این‌ترتیب می‌توانند مشتری جذب کنند و با آن‌ها در ارتباط باشند.
Freelance Writing Gigs فرصت شغلی برای عاشقان قلم
در این سایت فرصت‌های فراوانی برای فریلنسرهای نویسنده، ویراستار، بلاگر و ناشر وجود دارد. نویسندگی ورزشی، ترجمه و وبلاگ نویسی ازجمله موقعیت‌های شغلی موجود در این سایت است. در صورت نیاز هم می‌توانید از محتواهای سایت که برای راهنمایی فریلنسرها تولیدشده استفاده کنید.
Cloud Peeps راه یافتن پروژه‌های پردرآمد
 این سایت فریلنسری برای افرادی مناسب است که در حوزه بازاریابی، روابط عمومی و تیم‌سازی تخصص دارند. در این سایت پروژه‌های درآمدزای بسیاری وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
Guru مجموعه‌ای از پیشنهادهای کاری عالی
 شما با ارائه کردن رزومه کاری خود در این سایت به‌سادگی می‌توانید پیشنهادهای کاری بسیاری دریافت کنید. با مرور و بررسی پروژه‌هایی که به‌صورت روزانه در این سایت به نمایش گذاشته می‌شوند هیچ پیشنهاد خوبی را از دست نخواهید داد. همچنین می‌توانید برای مدیریت بهتر کارها و وظایفتان از قابلیت Guru Work Room استفاده کنید.
99designs تجمع طراحان حرفه‌ای وب
 این سایت پلتفرمی اختصاصی برای طراحان گرافیک مستعد و توانمند است. فریلنسرها با شرکت در مسابقات طراحی وارد رقابت با یکدیگر می‌شوند و توانایی‌هایشان را به چالش می‌کشند. درنهایت بر اساس بازخورد کارفرمایان، بهترین فریلنسر انتخاب می‌شود. درواقع 99designs جایی برای زورآزمایی تکنیکی طراحان است که موفقیت‌های شغلی را نیز برایشان فراهم می‌کند. به‌طوری‌که درآمد سالیانه‌‌ی بعضی از طراحان حرفه‌ای وب در این سایت به بیش از یک‌میلیون دلار می‌رسد. پس اگر به دنبال دریافت پروژه برنامه نویسی از خارج کشور و دریافت درآمد میلیونی هستید این سایت را از دست ندهید!
Peopleperhour برای دِوِلوپرها و سئوکاران
این سایت برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب و متخصصین SEO سایت بسیار مناسبی است. افراد متخصص در این رشته‌ها با درآمد خوبی می‌توانند از خارج کشور پروژه‌های فریلنسری متعددی را دریافت کنند.
Demand Media عرصه‌ی خلاقیت
 نویسنده‌ها، فیلم‌سازها، عکاس‌ها، تهیه‌کننده‌ها و سایر افراد خلاقی که در مشاغلی از این دست تخصص دارند، این سایت برایشان بسیار مناسب است. سایت ویژه‌ای که به کمک آن می‌توانند با مخاطبان و مشتری‌هایشان در ارتباط باشند و هم تجربه‌های بسیار خوبی کسب کنند.
College Reuiter سکوی پرتاب تازه‌کارها
 این سایت برای دانشجویان کالج و یا فارغ‌التحصیلانی طراحی‌شده که به دنبال فریلنسری و یا انجام کارهای پاره‌وقت هستند. سایتی که برای بسیاری از دانشجویان و تازه‌کارها نقطه شروعی مناسب و سکوی پرشی برای کسب موفقیت‌های آتی محسوب می‌شود.
GetACoder، از نوشتن تا طراحی
 این سایت پروژه‌هایی در زمینه نویسندگی، طراحی وب و برنامه نویسی ارائه می‌کند. پروژه‌های فراوانی که برای یک فریلنسر حق انتخاب‌های زیادی را به وجود می‌آورد.
IFreelance سایتی بدون کارمزد
 پروژه‌های این وب‌سایت در رابطه با ویراستاری، نویسندگی، برنامه نویسی و بازاریابی است. از مزایای مهم این سایت این است که هیچ مبلغی به‌عنوان کارمزد از دستمزد فریلنسر کسر نمی‌شود.
SimlyHired با تنوع شغلی فراوان
این سایت پلتفرم مناسب و بسیار گسترده‌ای را برای انواع مشاغل، از کارگران ساختمان تا فروشندگان فراهم آورده است. برای یادگیری و اطلاعات بیشتر درباره روش استخدام، جستجوی پروژه مناسب برحسب موقعیت مکانی و ... می‌توانید از وبلاگ SimlyHired استفاده کنید. یکی از ویژگی متمایز این سایت، فعال بودن آن در 24 کشور دنیا و وجود پروژه‌های متنوع به 12زبان مختلف است.
Craigslist پلتفرم فروشندگی و دورکاری
این سایت علاوه‌ بر خریدوفروش انواع لوازم و وسایل، درزمینه‌ی پروژه‌های فریلنسرینگ نیز فعال است. به کمک این پلتفرم اگر امکانش برایتان فراهم باشد می‌توانید با پیشنهادهای محلی سایت، در یک دفتر مشغول به کار شوید و یا دورکاری در شهرهای بزرگ و مهم دنیا را تجربه کنید.
Behance مسیر شهرت و درآمد طراحان
 این وب‌سایت سابق بر این تنها پلتفرمی برای ارائه نمونه کارهای افراد بود اما درحال حاضر به سایت مناسبی برای طراحان فریلنسر تبدیل شده است. زیرا در آن پروژه‌های بسیاری درزمینه‌ی طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیک وجود دارد.
LinkedIn'ProFinder و تجربه یک دورکاری حرفه‌ای
سایت مشهور لینکدین به‌تازگی پلتفرمی برای به نام LinkedIn'ProFinder برای فریلنسرها تاسیس کرده است. شما با کمک ابزار ProFinder می‌توانید به‌عنوان حسابدار، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، بازاریاب و یا مشاور کسب‌وکار به انجام پروژه‌ها به‌صورت دورکاری اقدام کنید.
نکته: حتما توجه داشته باشید پیش ازآنکه فعالیتتان را در بازار کار آنلاین خارجی شروع کنید باید با استفاده از سایت‌های واسطه در اینترنت یک MasterCard یا VisaCard تهیه کنید. پس‌از‌آن با ایجاد یک حساب PayPal انجام پرداخت‌های ارزی‌تان به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.
نکته مهم دیگر اینکه با IP ایران وارد حساب کاربری‌تان نشوید، زیرا دراین‌صورت حسابتان بلوکه می‌شود و به‌سادگی پول‌هایتان را از دست می‌دهید.

چگونه مناسب‌ترین سایت برون سپاری را انتخاب کنیم؟ 

تنوع بسیار زیاد سایت‌های فریلنسری داخلی و خارجی ممکن است سردرگم‌تان کند. شما به‌عنوان یک فریلنسر یا کارفرما برای دستیابی به هدف موردنظرتان با توجه کردن به چند نکته کلیدی می‌توانید مناسب‌ترین سایت برون سپاری را پیدا کنید. نکات زیر در این مورد حتما به شما کمک خواهد کرد.
پلتفرم گویا و ساده: اساسی‌ترین نکته برای انتخاب یک سایت فریلنسری، وجود یک پلتفرم گویا و روان است تا بتوان عملیاتی مانند جستجو، ارسال و دریافت پروژه را به‌راحتی در آن انجام داد. یک میز کار حرفه‌ای در سایت، به برقراری ارتباط بهتر بین دو طرف کمک فراوانی می‌کند. به همین خاطر همیشه در وهله اول به گویایی و سادگی نقشه سایت توجه داشته باشید.

  1.  وجود افراد متخصص و حرفه‌ای: در یک سایت برون سپاری، هرچه شمار افراد حرفه‌ای و متخصص بیشتر باشد مطمئنا سایت موردنظر از کیفیت بالاتری برخوردار است. درنتیجه یک کارفرما از انجام شدن پروژه‌هایش به نحو احسن مطمئن خواهد بود و هم اینکه یک فریلنسر اطمینان دارد که پروژه‌های باکیفیت و تخصصی‌تری به این سایت پیشنهاد می‌شود.
  2.  روش‌های اطلاع‌رسانی سایت: اگر یک سایت فریلنسری روش‌های اطلاع‌رسانی متعدد و به‌روزی داشته باشد، علاوه بر تبادل اطلاعات سریع میان کارفرما و فریلنسر، مراحل انجام کار، از ارسال تا اتمام پروژه، با سرعت بیشتری انجام می‌شود. پیشرفت سریع یک پروژه بدون شک منجر به رضایتمندی دو طرف خواهد شد. بنابراین در هنگام انتخاب یک سایت برون سپاری، به شیوه‌های اطلاع‌رسانی‌اش دقت کنید.
  3.  میزان تعرفه‌های سایت: هزینه‌ها و تعرفه‌هایی که یک سایت فریلنسری در نظر می‌گیرد باید برای کارفرما و فریلنسر معقول و منطقی باشد. این تعرفه‌ها نباید به درآمد فریلنسر لطمه‌ای وارد کند و یا هزینه بیشتری را برای کارفرما به وجود بیاورد. پس بهتر است از همان ابتدا به میزان تعرفه‌ها و هزینه‌های سایت دقت کنید.
  4.  سیستم پرداختی سایت: پیش از انتخاب سایت حتما باید به روش پرداخت دستمزد دقت داشته باشید. مطمئنا درنظرگرفتن امکاناتی برای پرداخت سریع و امن دستمزد، از مسائل مهمی است که انگیزه کار و پویایی بیشتری برای فریلنسرها ایجاد می‌کند.

مشکلات کسب درآمد فریلنسری

به طور کلی کار فریلنسری دارای چالش‌های متعددی است که در این جا سه مشکل اساسی کسب درامد آن را معرفی می‌کنیم:

  • قرارداد کاری

 متاسفانه در کشور ما قرار داد رسمی و معتبر با نیروهای دورکار و فریلنسرها منعقد نمی‌شود، با توجه به شرایط تحریمی که با آن مواجه هستیم می‌دانیم عقد قرار داد فریلنسری با خارج از کشور چه دشواری‌هایی دارد و متاسفانه در اکثر موارد تنها به اعتماد بسنده می‌شود. 

چند نکته راه‌حل برای ای موضوع وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد:

  • استفاده از نرم افزارها و سایت‌های معتبر مثل اپ freelancer  و درج خواسته‌ها شرایط شما که می‌تواند حکم قرار داد را داشته باشد.
  • مبالغ پایین نیاز به قرارداد ندارند و می‌توان بنا را بر اعتماد گذاشت زیرا بستن قرارداد کتبی در دو نقطه ی مکانی مختلف هزینه و زمان بسیاری می‌برد.( در صورت موافقت کارفرما)
  • شکایت در این زمینه در ایران و مجامع عمومی بسیار دشوار است.
  • پیدا کردن یک شخص امین و اعتماد سازی.
  • نقد کردن درآمد ارزی

به علت تحریم‌های متعدد کشور ایران، بویژه در حوزه‌ی مالی و بانکی فریلنسرهای ایرانی با مشکلات بسیاری در این موضوع دست به گریبان هستند. روش‌های زیادی در حال حاضر برای این موضوع وجود دارد و سایت‌‌هایی هستند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. کسب درامد شما می‌تواند بصورت ارزهای دیجیتال یا از طریق حساب‌های ارزی، مستر کارت،  ویزا کارت و پی پال باشد.

  • بازاریابی، بزرگ‌ترین مشکل فریلنسرها

متاسفانه فریلنسرها بخصوص فریلنسرهای ایرانی با مشکل دریافت پروژه بصورت جدی مواجه هستند که این موارد علت‌های زیادی مانند عدم اطمینان، نا آگاهی کارفرمایان،  ناتوانی در ایجاد برند و مشکل بزرگ نداشتن رزومه‌ی مناسب را شامل می‌شود که همین شرایط علت اصلی دریافت پروژه با درامد خیلی کم است.

کسب ذرامد فریلنسرینگ

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم فریلنسرینگ، فریلنسر، انواع کار فریلنسری، مزایا و معایب آن پرداختیم. به طور کلی،  فریلنسری کار آسان و بدون دغدغه‌ای نیست و شما می‌توانید به این مشکلات عدم تعاملات اجتماعی، ساعت کاری نامشخص، عدم رضایت کارفرما و استرس و اضطراب را هم اضافه کنید. اما باید بدانیم که هیچ مشکلی بدون راه حل نیست و با پیشرفت تکنولوژی و آموزش و بروز کردن خود می‌توانیم در این راه موفق و درآمد خوبی را کسب کنیم.

نویسنده : زیبا حیدری

یک زمانی در دانشگاه، رشته "آلودگی محیط‌زیست" می‌خواندم تا شاید روزی بتوانم برای جهان و محیط‌زیستش کاری کنم اما من از این جهان جدا نبودم، اول باید برای خودم کاری می‌کردم. امروز جور دیگری دغدغه‌های زیستی‌ام را دنبال می‌کنم، با نوشتن! من به کتاب و قلم گره خورده‌ام و نوشتن برایم مثل نفس کشیدن است، همیشه حروف را با دَم فرو می‌برم و با بازدم واژه و جمله‌ها را بیرون می‌دهم. نوشتن در سایت جت یکی از کارها و دغدغه‌های دوست داشتنی من است که امیدوارم خواندنش برای شما هم مفید باشد.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام ممنون بابت مطلب خوبتون... استفاده کردم. یه تجربه داشتم که گفتم باهاتون در میون بزارم، سایت خدمات یاب هم در زمینه فریلنسینگ خیلی خوبه من تا حالا چندتا پروژه سفارش دادم و قیمت هاش هم خیلی مناسب بود.
۳ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.