اصول طراحی رابط کاربری برای اپلیکیشن موبایل چیست

رابط کاربری اپلیکیشن همان چیزی است که به هنگام کار با یک اپلیکیشن مشاهده می‌کنید. در این مطلب اصول طراحی رابط کاربری خوب را که باعث می‌شود یک اپلیکیشن موبایل برای کاربران تجربه خوبی را رقم بزند، بررسی می‌کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ | ۱۱:۳۵  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
اصول طراحی رابط کاربری برای اپلیکیشن موبایل چیست

تا به حال شده اپلیکیشنی را خیلی زود بعد از نصب پاک کنید یا از استفاده طولانی مدت آن خسته شده باشید؟ احتمالاً شما از ظاهر برنامه، چینش رنگ‌ها، نبودن ابزارهای برنامه در جای مناسب و پاک نشدن پیغام‌های خطای سرسخت، خسته و کلافه شده‌اید. دقیقاً این همان جایی است که طراحی رابط کاربری اپلیکیشن اهمیت پیدا می‌کند.

رابط کاربری (UI) چیست؟

آنچه کاربر در صفحه نمایش موبایل، تبلت یا مانیتور خود می‌بیند، رابط کاربری (User Interface) است. فضایی که برای تعامل کاربر با اپلیکیشن، سایت و نرم‌افزار آماده شده است تا کاربر بهترین تجربه خود را در استفاده از آن‌ها داشته باشد. این فضا شامل متن، تصویر، نمودار، جدول، ویدیو و رنگ‌بندی می‌شود.
رابط کاربری از مهم‌ترین بخش‌های اپلیکیشن است چون مشخص می‌کند، چقدر فعالیت‌های موردنظر کاربر آسان یا سخت انجام می‌شوند.

رابط کاربری چیست؟

طراح رابط کاربری چه کاری انجام می‌دهد؟

برخلاف تصور عادی، طراح رابط کاربری لزوماً گرافیست نیست ولی برای رنگ‌بندی، انتخاب چیدمان مناسب تصاویر و رعایت اصول زیبایی‌شناسی باید با گرافیک آشنایی داشته باشد. طراح رابط کاربری قبل از شروع طراحی باید کاملاً در جریان فعالیت‌هایی باشد که قرار است کاربر را برای داشتن تجربه خوب ِ استفاده از اپلیکیشن، هدایت کند؛ به همین دلیل به محل قرار گرفتن اجزای مختلف صفحه، چگونگی نمایش پیغام‌های خطا به کاربر و زمان اتفاق افتادن آن‌ها توجه می‌کند.
طراح UI با به‌کارگیری خلاقیت و درست چیدن اجزای مختلف، سعی می‌کند پیچیدگی‌های استفاده از اپلیکیشن را برای کاربر کاهش دهد. امروزه برنامه‌نویسان UI در کنار کار طراحی، برنامه‌نویسی هم انجام می‌دهند. قابل توجه است که آشنایی با طراحی سایت و برنامه‌های کاربردی مختلف برای طراح رابط کاربری امتیاز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: رجیستر کردن گوشی در فرودگاه

طراحی رابط کاربری مربوط به چه بخشی از اپلیکیشن می‌شود؟

پوسته: شامل محیط تصویری و گرافیکی اپلیکیشن می‌شود.
حسگری: بسته به ورودی کاربر و محیط‌های نمایش گوناگون، اپلیکیشن تعامل متفاوتی نشان می‌دهد.
ساختار: مجموعه راهنماهایی با قواعد و دستورالعمل‌های متفاوت است که به تجربه کاربری در استفاده از اپلیکیشن کمک زیادی می‌کند.

رابط کاربری موبایل

اصول طراحی رابط کاربری اپلیکیشن چیست ؟

 اصول طراحی، قواعدی هستند که برای بهبود کیفیت طراحی رابط کاربری اپلیکیشن، باید آن‌ها را رعایت کنید.

1- ساختاری منظم، هدفمند و کاربردی طراحی کنید.

این اصل به کاربر کمک می‌کند بدون سردرگمی و افتادن در دام کلمات پیچیده، از امکانات اساسی اپلیکیشن استفاده کند. کاربر باید به راحتی بتواند مقصدی را که دارد پیدا کند، بداند هر دکمه برای چیست و چگونه به صفحه یا مرحله قبلی برگردد.

کسی که اولین بار با اپلیکیشنی کار می‌کند، ممکن است سؤالات زیادی درباره نحوه استفاده از ابزار و امکانات آن داشته باشد. ظاهر شدن راهنماهایی در قالب آیکون و انیمیشن در بخش‌های مختلف اپلیکیشن می‌تواند به کاربر شیوه‌ی استفاده‌ی درست از آن بخش را نشان دهد.

2- بازخورد (فیدبک) مناسبی برای رابط کاربری فراهم کنید.

اپلیکیشن باید برای هر کنش کاربر، واکنش مناسبی نشان دهد تا کاربر مطمئن شود عمل یا ورودی او به درستی پذیرفته شده است. کاربر باید بداند که درخواست او چه وقت آغاز شده، چه روندی را طی می‌کند و از زمان پایان فرآیند مطلع شود. نمایش پیام‌هایی مانند «در حال بارگذاری، در حال ذخیره‌سازی، پیام ارسال شده، ذخیره در پیش‌نویس و...» در اپلیکیشن Gmail مثال‌های خوبی برای اطلاع در مورد تکمیل کار هستند. تغییر حالت نشان‌گر روی آیتم انتخاب شده نیز مثالی برای بازخورد مناسب نسبت به تغییر وضعیت‌ اپلیکیشن در طراحی رابط کاربری هستند.

3- یکپارچگی در طراحی را فراموش نکنید.

همه اجزای اپلیکیشن باید از سبکی مشخص پیروی کنند، رنگ‌بندی، انتخاب فونت، زمینه و اجزای مختلف آن باید نمایانگر یک محصول واحد باشند به طوری که کاربر پس از استفاده از یک بخش از اپلیکیشن، به راحتی بتواند با بقیه قسمت‌ها ارتباط برقرار کند.

4- تجربه کاربری را فدای خلاقیت نکنید.

بسیاری از طراحی‌های رابط کاربری در اپلیکیشن بر اساس مطالعات و بررسی‌های روان‌شناختی انجام شده است که طراح نباید به صرف نوآوری آن‌‌ها را نقض کند یا تغییر دهد. برای مثال همه می‌دانیم که رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ی خطا یا هشدار است و رنگ سبز، درستی یا پذیرش کاری را نشان می‌دهد، پس ممکن است استفاده از رنگ‌های دیگر در این موارد در بهره‌برداری کاربر از اپلیکیشن اختلال ایجاد کند.

قرار گرفتن منو یا امکانات اپلیکیشن در بالای سمت راست صفحه نیز یکی دیگر از این موارد است که بر اساس نقطه تمرکز دید کاربر در هنگام ورود به اپلیکیشن و کار با آن طراحی شده است.

5- رابط کاربری انعطاف‌پذیر و سازگاری طراحی کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن باید طوری طراحی شود که با هر نوع گوشی موبایل یا هر سرعت اینترنتی سازگار باشد و اجزای آن طوری انتخاب نشده باشند که بخش‌های بصری به علت تفاوت در اندازه یا کندی سرعت نمایش داده نشوند.

6- قدرت جست‌وجو را دست‌کم نگیرید.

ویژگی جست‌وجوی درون اپلیکیشنی باعث افزایش قابلیت کاربردی آن برای کاربر می‌شود. الگوهای از پیش تعریف شده، ویژگی جست‌وجوی بهتری را برای جست‌وجوی درون برنامه‌ای ارائه می‌کنند. فراهم کردن امکاناتی دیگر مانند جست‌و‌جوی اخیر (Recent search)، الگوی تکمیل خودکار (Auto complete pattern) و فرم معیار جستجو همه از ابزاری هستند که موجب صرفه‌جویی کاربر در وقت و لذت بردن از تجربه کاربری خود می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت داغ شدن بیش از حد گوشی

جمع‌بندی

پیاده‌سازی اصول ذکرشده در طراحی رابط کاربری برای سیستم‌عامل یا اپلیکیشن موبایل، تجربه کاربری عالی به کاربر ارائه می‌دهد و کاربران چند ثانیه پس از شروع استفاده از موبایل تحت تأثیر آن‌ قرار می‌گیرند، اما باید در نظر داشت که اصول و دستورالعمل‌های طراحی رابط کاربری همیشه ثابت نیستند و طراحان در استفاده از قواعد طراحی و اصول برنامه‌نویسی بر اساس رویکردها و تجربیات خودشان عمل می‌کنند.به طور کلی همیشه باید سلیقه‌ها و تجربیات کاربری را در طراحی به عنوان مهم‌ترین پارامتر مدنظر قرار داد.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۹ تیر ۱۳۹۸
سلام. وقت بخیر مطلب بسیار جالب و مفیدی بود. از زحمات شما سپاسگزارم.