آموزش گام به گام لینکدین به زبان ساده

لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی است که به تازگی در میان کاربرهای ایرانی رواج پیدا کرده است که کار کردن با آن نیازمند راهنمایی است. در این مقاله به آموزش لینکدین به صورت کامل پرداخته شده است.
 ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | ۱۶:۴۹  زمان مطالعه 6 دقیقه
آموزش گام به گام لینکدین به زبان ساده

لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی است که به تازگی در میان کاربرهای ایرانی رواج پیدا کرده است. به همین دلیل ممکن است ابهاماتی درباره کار با لینکدین برای کاربرها وجود داشته باشد. دو نوع حساب کاربری برای اشخاص و کسب و کارها در فضای لینکدین تعریف شده است و شما می‌توانید با ایجاد ارتباط‌های قوی و شبکه‌سازی در این شبکه اجتماعی که با محوریت کسب و کار ایجاد شده است، به موقعیت‌های شغلی جدیدتر و بهتر دست پیدا کنید. به همین دلیل لینکدین، شبکه اجتماعی با اهمیتی است که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند از آن برای بازاریابی اینترنتی و افزایش درآمدشان استفاده کنند. رئیس مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال ایران اعلام کرده است که تعداد زیادی از اعضای لینکدین در بین کشورهای منطقه، ایرانی هستند. در ادامه با ارائه نکات زیرپوستی لینکدین و نحوه کار با این شبکه اجتماعی، ابهاماتی را که در زمینه این فضای کسب و کار محور وجود دارد، از بین می‌بریم.

آموزش لینکدین

 

معرفی اصطلاحات و ابزارهای لینکدین:

اولین صفحه‌ای که هنگام ورود به لینکدین به شما نشان داده می‌شود قسمت home یا خانه است.
 در قسمت My network می‌توانید ارتباط‌ها یا کانکشن‌هایتان با افراد دیگر لینکدین را مشاهده کنید و برای اعضای لینکدین درخواست ارتباط بفرستید تا بتوانید به صفحه شخصی‌شان دسترسی داشته باشید و مطالبشان را دنبال کنید. این قسمت مانند چیزی است که در اینستاگرام با عنوان فالویینگ و فالور مشخص شده است.
 تمام اطلاعات فردی شما در بخش پروفایل لینکدین قابل مشاهده است.
 در قسمت عنوان یا Headline می‌توانید توضیح مختصری درباره خودتان بنویسید. این قسمت بیشتر برای آشنایی اولیه کاربرهای دیگر با شما یا کسب و کارتان است. 
در قسمت Current Position جایگاه شغلی فعلی‌تان نوشته می‌شود.
 در قسمت Education یا تحصیلات می‌توانید مدارک و سوابق تحصیلی‌تان را درج کنید و هم‌چنین برای بیان توضیحات کامل‌تر درباره خودتان به قسمت Summary یا خلاصه مراجعه کنید.
 اگر از میان کانکشن‌ها کسی روی پست شما کامنت بگذارد یا جواب کامنت شما را بدهد و یا هر فعالیت دیگری انجام بدهد که به نوعی به شما ارتباط پیدا کند در قسمت Notifications به شما اطلاع داده خواهد شد. 
 با استفاده از گزینه Messaging می‌توانید با رد و بدل کردن پیام با دیگران ارتباط برقرار کنید. معمولا می‌توانید رزومه‌تان را از این قسمت برای صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها ارسال کنید و یا با متخصصان حوزه خودتان گفت‌و‌گو کنید و از آن‌ها راهنمایی یا مشاوره بگیرید.
تجربه‌های کاری شما از کار در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی که بوده‌اید در قسمت تجربه کاری یا Experience نشان داده خواهد شد و در قسمت Interests یا علاقه‌مندی‌ها می‌توانید کسب و کارها یا گروه‌هایی را که دنبال می‌کنید، قرار بدهید.
فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌های شما نیز در قسمت Skills & Endorsements نشان داده خواهد شد. می‌توانید مهارت‌هایی مثل کار با نرم‌افزارهای مختلف یا توانایی تدریس، مشاوره و ... را به این قسمت اضافه کنید. هم‌چنین اگر دوره خاصی را گذرانده‌اید و مهارت خاصی را طی کلاس‌هایی آموزش دیده‌اید می‌توانید مدارک این دوره‌ها را در قسمت دستاوردها یا Accomplishments ثبت کنید در قسمت Recommendations دوستان شما یا کسانی که برای آن‌ها توصیه‌نامه نوشته‌اید می‌توانند برای شما توصیه نامه بنویسند. 
در نهایت می‌توانید تمام فعالیت‌هایتان مثل پست‌هایی که منتشر کرده‌اید و یا کامنت‌ها و لایک‌هایی که روی پست‌های خودتان یا دیگران گذاشته‌اید، در قسمت All activity مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: حذف مخاطبین تلگرام 

چند توصیه درباره نحوه تکمیل linkedin و کار با شبکه اجتماعی لینکدین

URL پیج لینکدینتان را شخصی‌سازی کنید

یکی از نکات مهم در لینکدین داشتن URL شخصی سازی شده است که کمک می‌کند پیج شما به سمت حرفه‌ای تر شدن پیش برود و اگر کسی اسم و فامیل شما را سرچ کرد به پیچ شخصی شما در لینکدین هدایت شود. بنابراین در قدم اول URL صفحه کاربری‌تان را شخصی سازی کنید.

اسمتان را صحیح بنویسید

شاید فکر کنید که نوشتن اسم به انگلیسی کار ساده‌ای است که هرکسی از پس آن برمی‌آید اما اگر سری به پروفایل‌های لینکدین بزنید، متوجه اشتباهات فاحش در نوشتن اسم‌ها می‌شوید. اشتباهاتی که از شدت بدیهی بودن، نادیده گرفته می‌شوند. برای مثال نوشتن اسم به صورت amin shirzad اشتباه است و حرف اول در نام و نام‌ خانوادگی باید با حروف بزرگ نوشته شود.
هم‌چنین بهتر است حرفه‌ای‌تر عمل کنید و در قسمت اسم، اول اسمتان را به انگلیسی تایپ کنید و بعد با یک فاصله مجددا با حروف فارسی اسمتان را تایپ کنید. با این کار وقتی برای یک پست کامنت می گذارید در سمت چپ اسم انگلیسی‌تان و در سمت راست اسم فارسی شما نشان داده خواهد شد و همین مساله خواندن اسمتان را برای کاربران فارسی زبان راحت‌تر می‌کند و زیبایی دیداری‌اش را هم افزایش می‌دهد.

از یک عنوان مناسب استفاده کنید

نوشتن عنوان در لینکدین را جدی بگیرید. شما به اندازه 120 کاراکتر فرصت دارید تا خودتان را معرفی کنید پس این فرصت را از دست ندهید. این عنوان زیر اسم شما در لینکدین نمایش داده خواهد شد و روی قضاوت افرادی که به صفحه کاربری شما سر می‌زنند بسیار موثر است و به پرسونال برندینگ شما کمک زیادی می‌کند. بنابراین سعی کنید با کوتاه‌ترین و موثرترین جمله‌ها خودتان را معرفی کنید و از این راه ارتباط‌ها و تماس‌هایتان را گسترش بدهید. هم‌چنین در این قسمت هم می‌توانید مانند توضیحاتی که در قسمت اسم داده شد، از ترکیب کلمات انگلیسی و فارسی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مسدود شدن حساب کاربری لینکدین

حساب کاربری‌تان را به روز نگه‌دارید

به روز نگه داشتن حساب کاربری نشان‌دهنده فعال و پیگیر بودن شماست. بنابراین با به روز کردن اطلاعات در صفحه کاربری‌تان و شرکت کردن در بحث‌ها و کامنت گذاشتن روی پست‌های مرتبط با حوزه تخصصی‌تان به طور مداوم در این محیط فعال باشید و تجربه‌های جدیدتان را به رزومه لینکدین اضافه کنید و اطلاعاتتان را به روز نگه دارید و از به اشتراک‌ گذاشتن محتواهای غیرمرتبط و پراکنده خودداری کنید.

یک عکس مناسب برای پروفایل لینکدین انتخاب کنید

اولین چیزی که ممکن است در لینکدین شما جلب توجه کند عکس صفحه کاربری شماست. حتما در این قسمت از عکس خودتان استفاده کنید و از قرار دادن عکس اشیا یا عکس‌های غیر مرتبط خودداری کنید. عکس‌های پرسنلی هم چندان برای استفاده در محیط لینکدین مناسب نیستند بهتر است از عکسی استفاده کنید که فضا و حس و حال کار را به مخاطب‌ها منتقل کند. برای مثال بهتر است به جای منتشر کردن عکسی در فضای باز یا طبیعت که حس تفریح را به مخاطب منتقل می‌کند از عکسی پشت میز کارتان استفاده کنید تا تاثیر بیشتری روی افرادی که در محیط لینکدین هستند، بگذارید. 

بیشتر بخوانید: دیلیت اکانت اینستاگرام 

انگلیسی نوشتن نشانه حرفه‌ای بودن نیست

اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که می‌توانید در سطح بین‌المللی فعالیت کنید بهتر است رزومه لینکدین را به زبان انگلیسی بنویسید اما اگر حوزه کاری‌تان محدود به فضای داخلی ایران است انگلیسی نوشتن مهارت‌ها و تخصص‌هایتان نشان دهنده حرفه‌ای بودن شما نیست و بهتر است از زبان مادری خودتان استفاده کنید و هویتتان را در فضای کسب و کاری لینکدین حفظ کنید. 

از قسمت خلاصه برای معرفی کامل خودتان استفاده کنید

بعد از عنوان، قسمت خلاصه لینکدین قسمتی است که دیگران برای آشنایی بیشتر با شما به آن سر می‌زنند. خوب است در این قسمت به صورت جزیی‌تر به مهارت‌ها و توانایی‌هایتان اشاره کنید. توانایی‌ها را تیتروار ننویسید و از یک خلاصه‌ی روایت‌گونه استفاده کنید تا افراد بدون احساس خستگی متنتان را بخوانند و بیشتر با شما و تخصص و تجربه‌های کاری‌تان آشنا شوند. هم‌چنین در این قسمت می‌توانید از هدف‌ها و مسیری که پیش رو دارید هم بنویسید و با برجسته کردن موفقیت‌های کاری‌تان تاثیر مثبتی روی قضاوت افراد بگذارید.

قسمت مربوط به تحصیلات را تکمیل کنید

با درج مدارک تحصیلی و نام دانشگاهتان می‌توانید به شبکه‌ای از افراد که هم رشته یا هم‌دانشگاه شما بوده‌اند متصل شوید. اگرچه که در دنیای کسب و کاری امروز ملاک تصمیم‌گیری بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های خارجی مدرک تحصیلی شما نیست و شما بیشتر با توانایی‌ها، مهارت‌ها و سوابق کاری‌تان قضاوت می‌شوید اما خوب است که اطلاعات تحصیلی‌تان را در رزومه لینکدین قرار بدهید، کم‌ترین فایده این قسمت این است که می‌توانید به بسیاری از هم‌رشته‌ای‌ها و هم‌دانشگاهی‌هایتان وصل شوید، اگر قصد تیم‌سازی برای شروع یک فعالیت جدید دارید و نیاز به افراد با تخصص‌‌های مختلف دارید، لینکدین می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. 

با ادبیات و لحن مناسب گفت و گو کنید 

لینکدین یک فضای کسب و کاری است و مناسب گفت و گوها و معاشرت‌های غیرتخصصی نیست. شما نمی‌توانید با پیام دادن به افراد غیرمرتبط و معاشرت‌های غیرمعمول از لینکدین برای پیدا کردن دوست و هم‌صحبت برای اوقات فراغتتان استفاده کنید. از طرفی بهتر است با کلمات و جمله‌های مخصوص خودتان با دیگران صحبت کنید و از پیام‌های آماده و کپی شده استفاده نکنید. جمله‌های از پیش آماده معمولا نادیده گرفته می‌شوند و تاثیری در ارتباط برقرار کردن شما با افراد حرفه‌ای و متخصص نخواهند گذاشت.

محتوای مناسب فضای لینکدین بنویسید

در لینکدین، هزار صفحه و رزومه وجود دارد اگر شما نتوانید صفحه کاربری خودتان را با نوشتن تجربیات کاری‌تان و یا مطالب تخصصی حوزه فعالیتتان، از دیگر صفحات متمایز کنید، در بین انبوه صفحات دیده نخواهید شد. بنابراین برای پروفایل لینکدین خود یک استراتژی داشته باشید، می‌توانید در نوشتن تجربه‌های کاری‌تان دیگران را هم شریک کنید، از مخاطب‌ها سوال کنید و یا از آن‌ها دعوت کنید که تجربیات مشابهشان را در قسمت کامنت‌ها با شما در میان بگذارند. 

پست‌های غیرمرتبط با حوزه کاری‌تان را لایک نکنید

لینکدین تمام فعالیت‌های لایکی و کامنتی شما را به تمام کانکشن‌های شما نشان خواهد داد. بنابراین مطالب غیر مرتبط و بی‌کیفیت را لایک نکنید. هم‌چنین در لایک کردن مطالب، اسم اشخاص را کنار بگذارید و فقط به محتوا توجه کنید. اگر مدیر یک سازمان معتبر هم یک عکس مربوط به گل یا غذا و ... در لینکدین منتشر می‌کند یعنی هنوز با کارکرد فضای لینکدین آشنا نیست و بهتر است بی‌تفاوت از کنار این پست بگذرید، هر فعالیتی که شما روی یک پست انجام می‌دهید باعث بیشتر دیده شدن آن مطلب می‌شود بنابراین حتی کامنت اعتراضی گذاشتن روی چنین پست‌هایی توصیه نمی‌شود.

بدون شناخت کاری از افراد، مهارت‌هایشان را تایید نکنید

مهارت‌ها و توانایی‌های افرادی را که نمی‌شناسید و هیچ شناختی به لحاظ کاری از آن‌ها ندارید، تایید نکنید. حتی اگر از دوستان نزدیکتان است ولی شما نمی‌دانید مهارت ایکس را دارد یا نه؟ بهتر است ردپایی از تایید شما روی مهارت‌هایش نباشد. هم‌چنین بسیاری از افراد مهارت‌های شما را بدون این که حتی یک روز هم با شما کار کرده باشند تایید می‌کنند فقط به این دلیل که شما هم متقابلا این کار را برایشان انجام بدهید. خوب است که اصلا وارد فضاهای این چنینی نشوید و صادقانه جلو بروید و یک کار اشتباه را با یک کار اشتباه دیگر پاسخ ندهید.

صادق باشید

هنگام تکمیل مشخصات حرفه ای خود در شبکه اجتماعی لینکدین صداقت را رعایت کنید در هنگام بیان توانایی ها و مهارت های خود غلو نکنید. دراین شبکه دوستان شما نیز وجود دارند و عدم صداقت شما بر روی سایرین تصویری منفی از شما در ذهن سایرین خواهد ساخت.

از متن پیش فرض در پیام ها استفاده نکنید

هنگام ارسال درخواست ارتباط به فردی دیگر لینکدین پیامی پیش فرض در نظر گرفته حتما آن را تغییر داده و خود پیامی برای فرد مورد نظر بنویسید. عدم رعایت این نکته این را به نظر می رساند که شما برای ارتباطات خود ارزش چندانی قائل نیستید.

بیشتر بخوانید: اسکایپ چیست

ابزارهای تجزیه و تحلیل حساب کاربری لینکدین

شما همواره می‌توانید با آنالیز و اندازه‌گیری معیارها و فاکتورهای کلیدی، روند بازاریابی‌تان در شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید. خوش‌بختانه لینکدین ابزارهای خوبی برای تجزیه و تحلیل حساب کاربری یا تجاری در اختیار اعضای لینکدین قرار داده است که در ادامه به معرفی این ابزارها می‌پردازیم. 
لینکدین در قسمت Who Viewed Your Profile افرادی که حساب کاربری شما را دیده‌اند و در قسمت Post Viewer  تعداد کسانی که پست شما را مشاهده کرده‌اند، نمایش می‌دهد. تعداد دفعات بازدید هر پست نیز در Views of Your Post نشان داده می‌شود. هم‌چنین در Search Appearances تعداد دفعاتی را می‌‌بینید که حساب کاربری‌تان در هفت روز گذشته در نتایح جست‌و‌جو به اعضای لینکدین نمایش داده شده است. و تعداد لایک‌ها و تعداد بازنشرهای هر پست را می‌توانید به ترتیب در قسمت Likes و Reshares مشاهده کنید. 
 

نحوه استفاده از لینکدین

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت جیمیل

تاثیر لینکدین بر سئو

لینکدین یک فضای خوب برای منتشر کردن متن‌های تخصصی است. زیرا مخاطب‌های این شبکه اجتماعی به دنبال مطالب و محتوای تخصصی هستند و محتواهای غیرتخصصی را ندیده می‌گیرند. بنابراین می‌توانید تجربه‌های کاری‌تان را در پست‌ها منتشر کنید اما به دلیل محدودیت کاراکتر در پست‌های لینکدین بهتر است که مطالب بلند و تخصصی را در قسمت Article قرار بدهید و فقط لینک مقاله را در پست به اشتراک بگذارید. اگر شما یک کلمه کلیدی را در گوگل منتشر کنید شما را به مقالات منتشر شده در لینکدین وصل خواهد کرد اما پست‌های لینکدین در جست و جوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند. بنابراین خوب است مطالب تخصصی‌تر را در قسمت Article لینکدین قرار بدهید و در نظر داشته باشید که لینک ها در مقالات لینکدین به صورت nofollow منتشر می شوند، بنابراین تاثیر مستقیمی در سئو ندارند اما فعالیت در لینکدین می تواند تاثیر مناسبی در برندسازی کسب و کار شما داشته باشد و از این جهت تاثیر غیرمستقیم در سئو خواهد داشت.

 

جمع‌بندی: آموزش لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی کسب و کار محور است که به شما کمک می‌کند با افراد متخصص در حوزه‌های کاری‌تان ارتباط برقرار کنید، تیم‌های تخصصی بسازید، شریک‌های تجاری و یا کارمند موردنظرتان را انتخاب کنید. هم‌چنین با فعالیت‌های بازاریابی می‌توانید مشتری‌ها را جذب کنید.  در این مطلب نکات زیرپوستی لینکدین و موارد مورد نیاز برای این که شما بتوانید در این شبکه اجتماعی به شکل حرفه‌ای فعالیت کنید مطرح شد، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت این نکات به مرور صفحه کاربری لینکدین خودتان را بهبود بدهید و فعالیت حرفه‌ای‌تان را در این شبکه اجتماعی ادامه بدهید. 

اگر علاقمند هستید که از لینکدین برای گسترش و بهبود کسب و کار خود استفاده کنید، یا به دنبال برندسازی شخصی از طریق لینکدین هستید، پیشنهاد میکنیم که کتاب بازاریابی در لینکدین به زبان ساده را مطالعه نمایید. این کتاب نکات بسیار آموزنده ای در مورد لینکدین به شما آموزش می دهد که در ایران کاربرد دارند و با عمل کردن به آنها می توانید تاثیر بسیار مثبتی در گسترش کسب و کار خود را شاهد باشید.

نویسنده : رضا شیرازی

از دوران نوجوانی به برنامه نویسی کامپیوتر علاقمند شدم، چندسالی در شبکه های BBS فعالیت کردم و با اتصال ایران به اینترنت، علاقمند به دنیای آنلاین شدم. پس از چند سال برنامه نویسی را کنار گذاشتم و در زمینه سئو و بازاریابی اینترنتی فعالیت کردم و همچنان از کار کردن در این حوزه لذت میبرم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید