بهترین فونت سایت: فونت مناسب برای سایت

در این مقاله قصد داریم راهی آسان پیش پای شما طراحان سایت قرار دهیم تا به راحتی بتوانید فونت سایت های متفاوت را متوجه شده و از آنها استفاده کنید
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ | ۱۱:۱۵  زمان مطالعه 3 دقیقه
بهترین فونت سایت: فونت مناسب برای سایت

یکی از روش‌های زیباتر کردن ظاهر سایت، انتخاب درست فونت سایت است. انتخاب درست فونت، باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود و در افزایش ترافیک و بهبود رتبه سئوی سایت، تاثیر می‌گذارد. شما هرگز یک نوشته بدخط را نمی‌خوانید، درست است؟ به همین صورت، از ماندن در سایتی که فونت مناسبی ندارد لذت نخواهید برد. بسیار مهم است که کاربران، با نوشته‌ها احساس راحتی کنند و از دیدن ظاهر سایت ما لذت ببرند. استیو جابز اولین کسی بود که وقتی کامپیوتر Mac خود را ساخت، طرح فونت‌های مختلفی را ارائه  داد. 

کسانی که در حوزه‌ی طراحی وب تخصص دارند می‌دانند که فونت جزو گرافیک وب‌سایت است. بیشتر طراحان سایت، توجهی به فونت ندارند و استفاده از فونت‌های استاندارد را مهم نمی‌دانند و همین امر از جذابیت سایت آن‌ها می‌کاهد. فونت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. استفاده از فونت نامناسب و غیراستاندارد می تواند موجب خستگی و اذیت شدن چشم کاربران و خارج شدن آنها از وب‌سایت شود.

از طرفی فونت درست می‌تواند موجب شود هویت برند شما به طور صحیح با خوانندگان ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، فونت مناسب می‌تواند برای وب‌سایت‌هایی که خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند (مانند بانک‌ها، شرکت‌های حسابداری و شرکت‌های حقوقی و…) مفهوم ثبات و قدرت را ارائه دهد. در حالی که  برای یک وب‌سایت عکاسی، عروسی یا مثلا یک استودیوی طراحی بوتیک، استفاده از فونتی که مفهوم ظرافت و خلاقیت را منتقل کند بهتر است. بنابراین مهم‌ترین مساله استفاده از فونتی است که با صنعت و تجارت شما مرتبط باشد.

امروزه کاربران نسبت به گذشته بسیار هوشمندتر و سخت‌گیرتر شده‌اند و به محض اینکه مشکلی در وب‌سایتی مشاهده کنند، آن را ترک می کنند و به وبسایت های دیگر می روند. بسیار کم پیش می‌آید که کاربران، یک وب‌سایت با ظاهر نامناسب را به دلیل مطالب و محصولات خاصش تحمل کنند.

به همین دلیل مدیران وب‌سایت ها باید توجه زیادی به این بخش داشته باشند تا بتوانند کاربران بیشتری را با فونت مناسب مطالبشان جذب کنند. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما کاربران با انتخاب درست فونت سایت خود، می توانند کسب و کار خود را گسترش بدهند.

فونت مناسب برای طراحی سایت

 

فونت مناسب برای طراحی سایت

برای اینکه فونت مناسب برای طراحی وب را تشخیص دهید، چند نکته را فراموش نکنید:

1-یکی از اولین مواردی که باید به آن توجه کرد هویت تجاری شماست. ابتدا از خودتان بپرسید که  می‌خواهید چه نوع احساسی را به کاربر منتقل کنید و تمایل دارید بازدیدکنندگان چه تصوری از سایت شما داشته باشند. آیا می‌خواهید با مخاطبین به طور دوستانه ارتباط برقرار کنید؟ یا دوست دارید کاربران از تجارت شما یک تصور قوی، پایدار و ماندگار داشته باشند؟ هنگامی که متوجه شدید می‌خواهید چه احساسی را ایجاد کنید، می توانید از بین فونت‌های موجود مناسب‌ترین را به‌کار ببرید.

2-خیلی مهم است که فونت نه خیلی بزرگ باشد که چشم کاربر را بزند نه آنقدر کوچک که کاربر بخواهد مدام روی مطالب زوم کند. اگر قصد دارید در طراحی سایت خود از فونت‌های فارسی استفاده کنید، سایز‌های 10تا 33 px مناسب و استاندارد هستند. با استفاده از این سایزها فونت‌های‌ موجود در وب سایت‌تان به شکلی زیبا در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

3- سیستم عامل‌های مک و ویندوز هرکدام فونت‌های مشخصی روی مرورگرهای خود نصب می‌کنند. اگر سایتتان را برای یکی از فونت‌های ویندوز مثلا calibri طراحی کرده باشید، ممکن است کاربری که با سیستم عامل مک از سایت شما بازدید می‌کند نوشته‌ها را نامرتب و به‌هم ریخته می‌بیند. برای حل این مشکل زمانی که فونت‌ها را برای وب‌سایت انتخاب می‌کنید مهم است که تنها یک فونت انتخابی نداشته باشید. زبان CSS که در کلاس‌های خود کدهای ظاهرسازی وب‌سایت را گنجانده است به طراحان سایت این اجازه را می دهد که لیستی از فونت‌ها را انتخاب کنند. اگر اولین فونت در دسترس نباشد مرورگر فونت بعدی را از لیست می‌خواند و به همین ترتیب پیش می‌رود تا یک فونت مناسب مرورگر کاربر پیدا کند. 

4- فونت‌ها در طراحی وب سایت از 3 طریق خوانده می‌شوند:

•    لوکال

•    فونت‌های گوگل

•    داخل هاست وب سایت

برای افزایش سرعت وب‌سایتتان بهتر است فونت وب سایت را درون هاست بارگذاری نمایید.

5-لیستی از فونت‌های مناسب طراحی وب برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

الف-فونت‌های فارسی

  • B Yekan
  • Iran sense
  • B Koodak
  • B Nazanin
  • B Roya
  • Titr Bold
  • Tahoma
  • Mitra
  • ب-فونت‌های انگلیسی
  • Archivo Narrow
  • Palanquin
  • Ostrich Sans
  • PT Sans
  • Fira Sans
  • Montserrat
  • Abril Fatface
  •  Fjord
  • Arvo
  • Josefin Sans
  • Gravitas One
  • Jura

 

نرم افزارهای فوق‌العاده کاربردی برای تشخیص فونت سایت

مطمئنا برایتان پیش آمده که موقع گشت و گذار در اینترنت یا تماشای یک کاتالوگ یا بروشور، زیبایی فونت‌ها توجه‌تان را جلب کرده‌باشند و در همان لحظه دوست داشتید که آن فونت به خصوص را روی رایانه‌تان داشته باشید. طبیعتا نوشته‌ای که در صفحه یک سایت یا روی دیواری در خیابان می‌بینید شناسنامه ندارد تا بتوانید از طریق آن به دنبال اسم یا لینک دانلودش بگردید. از آن‌جا که تکنولوژی برای آسان کردن کارهای ما ایجاد شده است، در این زمینه هم به ما کمک خواهد کرد. در ادامه کامل‌ترین روش‌های پیدا کردن فونت‌ وب‌سایت‌ها را مرور می‌کنیم. با استفاده ار این روش‌ها هیچ فونتی برای شما ناشناخته نخواهد بود.

1- نرم افزار what the font: در اصل یکی از سرویس‌های جانبی وب‌سایت MyFonts  بوده که حالا در قالب یک اپلیکیشن مجزا می‌توانید روی موبایل‌هایتان نصب کنید. اگر با MyFonts آشنا نیستید، باید بدانید که این وب‌سایت با نزدیک به 18 سال سابقه یکی از بزرگ‌ترین آرشیوهای اینترنتی فونت در دنیاست که تنوع خارق العاده‌ای از فونت‌های رسمی و فانتزی و سمبلیک را در بر می‌گیرد. برای استفاده از این نرم افزار یا خود سایت MyFonts کافی است عکس یا متن مورد نظر را آپلود کنید تا اسم فونت آن را به شما نشان دهد. البته باید بدانید برخی فونت‌ها رایگان نیستند و شما باید برای دانلود آن هزینه پرداخت کنید. 

2- وب‌سایت what font is:  سایت what font is هم یکی از سایت‌های فونت‌یاب است که می‌توانید با آپلود عکسی از سایت، فونت آن را تشخیص دهید. در قسمت browse  عکسی از صفحه سایت قرار دهید تا فونت آن را به شما نشان دهد.

3- در هر سایتی که هستید روی متن مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه‌ی inspect را انتخاب کنید. پایین پنجره‌ای که باز می‌شود عبارت font  را جستجو کنید و کلید اینتر را بزنید. در این قسمت نام فونت، اندازه‌ی آن و برخی اطلاعات تکمیلی را نشان می‌دهد.

جمع بندی

برای داشتن یک وب‌سایت جذاب عوامل زیادی وجود دارد که فونت مناسب مطالب یکی از مهم‌ترین علت‌ها است. برای انتخاب فونت مناسب ابتدا نوع کاربری سایتتان را مشخص کنید، سپس با توجه به آن از بین فونت‌های فارسی یا انگلیسی، بهترین فونت را انتخاب کنید. اگر از فونت یک سایت خوشتان آمد و تصمیم گرفتید از آن استفاده کنید با استفاده از ابزارهایی مانند what the font  و  what font is  نام فونت را پیدا کنید سپس از طریق سایت‌های مختلف مانند my font آن را دانلود و استفاده کنید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید