بک لینک اسپم و 4 روش پرکاربرد مقابله با آن

در این مقاله از مفهوم بک لینک شروع می‌کنیم و به ظهور شیوه‌های مخرب استفاده از آن یعنی بک لینک اسپم می‌رسیم. در ادامه خواهیم خواند که گوگل چه روش‌هایی برای مقابله با سوء استفاده عده‌ای از بک لنیک دارد و چه کاری از ما، به عنوان سئوکار یا صاحب وب‌سایت، برمی‌آید.
 ۱۴۰۰/۱۰/۱۰ | ۰۳:۵۳  زمان مطالعه 4 دقیقه
بک لینک اسپم و 4 روش پرکاربرد مقابله با آن

 

اگر در دنیای پررقابت صعود به رتبه‌های اول گوگل، قصد مقابله با روش‌های ناسالم رقابت را دارید این مطلب برای شما تهیه شده است. با ما همراه باشید تا در مورد بک لینک اسپم و روش‌های مقابله با این روش سئو کلاه سیاه بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری مفهوم بک‌ لینک به روش استفاده از آن در سئو کلاه سیاه و منفی پرداخته‌ایم. در ادامه در مورد سیاست‌های گوگل در لفظ و عمل در رابطه با بک لینک اسپم صحبت می‌کنیم و البته در میان مطالب به نظرسنجی سایت‌های دیگر در مورد اثربخشی سیاست‌های گوگل نیز می‌پردازیم. در پایان نیز با 4 مورد از روش‌های طلایی و پرکاربرد مقابله با بک لینک مخرب آشنا خواهیم شد. 

بک لینک اسپم چیست؟

برای پاسخ به سوال بک لینک اسپم چیست شرح مختصری از تاریخچه دو الگوریتم مهم گوگل خالی از لطف نخواهد بود.
در روزهایی که مهمترین الگوریتم تاثیرگذار گوگل، الگوریتم پاندا بود، تاکید بسیاری از وب‌سایت‌ها بر تولید محتوای کم و بیش باکیفیت، طولانی و گنجاندن تعدادی کلمات کلیدی هدف در متن محتوا قرار داشت. در آن روزها اکثر سایت‌ها با پیروی کردن از همین قانون می‌توانستند به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کنند. اما گوگل با ارائه نسخه‌ای جدید از تغییرات الگوریتمی خود معیاری دیگر برای سنجس کیفیت محتوای صفحات وب، معرفی کرد.
الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در 12 آوریل 2012 معرفی شد. گوگل با ارائه این الگوریتم معیار بک لینک را وارد شاخص‌های رتبه‌بندی صفحات وب  کرد؛ به این صورت که یکی از معیارهای سنجش محتوای باکیفیت ارجاع (یا لینک دادن) سایت‌های دیگر وب به آن محتوا است. این نوع لینک‌ها از همان روزهای اول بک لینک نامیده شدند. گوگل همزمان با ارائه این الگوریتم در ماه‌ها و  سال‌های بعد با بروزرسانی‌های متعدد، راه‌های سوء‌ استفاده از این الگوریتم را نیز پیش‌بینی و از قبل نسبت به آن هشدار داد.
به عنوان مثال ممکن بود صاحبان سایت‌ها، همان گونه که قبل از الگوریتم پاندا به مزارع محتوا روی آورده بودند، این بار به مزارع بک لینک و ایجاد لینک‌های تقلبی برای افزایش رتبه سایت خود بپردازند. در نتیجه طی تمهیدات و بروزرسانی‌های بعدی الگوریتم پنگوئن، گوگل توانست بک لینک‌های تقلبی از هر نوع را، شناسایی و وب‌سایت‌هایی را که از آن استفاده کرده‌اند مجازات کند؛ این مجازات از کاهش رتبه سایت در صفحات نتایج گوکل تا حذف سایت از صفحات نتایج گوگل را شامل می‌شد.

سئو کلاه سیاه و بک لینک اسپم

سئو کلاه سیاه یا سئو منفی، به مجموعه‌ای از روش‌های موذیانه گفته می‌شود که عده‌ای از متخصصان سئو با دور زدن هوش مصنوعی گوگل، از قوانین سئو سوء استفاده کرده و رتبه خود را در گوگل افزایش می‌دهند. یکی از نمونه‌های استفاده از سئو کلاه سیاه، دادن بک لینک تقلبی یا اسپم به سایت‌های رقیب است؛ زیرا با انجام این کار گوگل سایت‌های رقیب ما را به عنوان سایت خاطی مجازات و رتبه‌های آن را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.  
البته گوگل در مناسبت‌های مختلف اذعان کرده است که سیاست‌ها و روش‌هایی برای شناسایی این نوع از اقدامات سئو کلاه سیاه دارد؛ به این صورت که هیچگاه لینک‌هایی را که از مزارع لینک، سایت‌های نامرتبط و یا بی‌کیفیت به سایت‌های دیگر رفته‌اند، معیاری برای رتبه‌بندی و یا پنالتی کردن آن سایت‌ها در نظر نمی‌گیرد؛ چرا که هیچ آدم عاقلی، با علم به مقررات گوگل، اجازه نمی‌دهد از یک وب‌سایت بی‌کیفیت، نامرتبط یا مزرعه لینک به سایت او بک لینک داده شود! پس تحت چنین شرایطی کار، کار سئوکارهای کلاه سیاه است.
برای راستی سنجی ادعای فوق بهتر است به نتایج یک نظرسنجی نگاهی بیاندازیم:

آیا گوگل جلوی اثر بک لینک کلاه سیاه  را می‌گیرد؟

 در یکی از روزهای سال 2018، سایت سرچ انجین راوند تیبل (Search Engine Round Table) نتایج  نظرسنجی مربوط به تاثیر بک لینک اسپم را از جامعه آماری مشخصی از سئوکارها منتشر کرد. در این نظرسنجی از جامعه آماری سوال شده بود «آیا تا به حال با دادن بک لینک اسپم به سایتی، سعی در کاهش رتبه آن در گوگل داشته‌اید؟». خوشبختانه جواب 66 درصد از شرکت‌کنندگان در نظر سنجی «نه» بوده است. اما سوال نظر سنجی تنها به یک مورد فوق محدود نشد.

 

نمودار نتایج نظرسنجی سرچ انجین راوند تیبل در مورد بک لینک اسپم


بری شوآرتز، مجری این نظرسنجی، در ادامه از 34 درصدی که در جواب سوال اول «بله» گفته بودند، سوال دیگری پرسید: «آیا توانستید با استفاده از بک لینک اسپم، رتبه سایتی را در گوگل کاهش دهید؟» جواب‌های سوال دوم به اندازه جواب‌های سوال اول امیدوارکننده نبود و حکایت از آن داشت که 59 درصد کسانی که از بک لینک اسپم استفاده کرده بودند، موفق به کاهش رتبه سایت‌های هدف شده‌اند.

نتایج اثرگذاری سیاست های گوگل برای مقابله با بک لینک اسپم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از نتایج نظرسنجی فوق مشخص بود که با این که درصد کمی از سئوکارها به این روش سئوی کلاه سیاه روی می‌آورند، اما در اکثر مواقع گوگل ،با موذیانه‌تر شدن روش‌های استفاده از بک لینک‌های تقلبی، از تشخیص کلاه سیاه بودن این بک لینک‌ها باز می‌ماند و در نتیجه سایت‌های هدف را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. پس یکی از موارد مهم در بررسی‌های روزانه یا هفتگی سایت‌ها، بررسی لینک‌های خارجی (از سرچ کنسول یا ابزارهای دیگر) و اطمینان از سلامت آن‌ها و در صورت تشخیص موردی مشکوک، مقابله و حذف اثر منفی آن است. 

4 روش مقابله با بک لینک سمی یا اسپم

اولین روش مقابله، عدم مقابله است! همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، گوگل بر اساس سیاست‌ها و پروتکل‌هایی که تاکنون از کانال‌های مختلف در اختیار عموم قرار داده است، لینک‌هایی را که از مزارع لینک، دامنه‌های پنالتی شده، سایت‌های غیراخلاقی و سایت‌های نامرتبط به سایت مقصد، رفته‌اند معیاری برای رتبه بندی نزولی یا صعودی قرار نمی‌دهد. در نتیجه اگر بک لینک مشکوک در این گونه سایت‌ها قرار دارد، به خود زحمت انجام کاری را ندهید.

نکته: بخشی دیگر از لینک‌ها در قالب روش‌های موذیانه‌تری مانند استفاده از انکرتکست‌های انبوه و معادل کلمه کلیدی صفحات سایت مقصد و یا بک لینک دادن از سایت‌های زبان خارجی است. در این صورت گوکل لزوما بک لینک را  سئو کلاه سیاه تشخیص نمی‌دهد و احتمال پنالتی شدن سایت شما وجود دارد. 

•    در صورتی که نکته فوق در مورد بک لینک‌های سایت صادق باشد، می‌توانید با ارسال ایمیلی رسمی و دوستانه به صاحب سایت، از او درخواست کنید که لینک‌های شما را از صفحات خود حذف کند؛ البته به احتمال زیاد با این روش به نتیجه نمی‌رسید!
•    Disavow کردن بک لینک‌های اسپم. برای این  کار می‌توانید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید. برای این کار می‌توانید با تهیه یک تکست فایل و درج دامنه سایت و یا صفحاتی از سایت که حاوی لینکی از سایت شما است، درخواست Disavow کردن بک لینک را بکنید. البته از زمان ارسال درخواست تا زمان رسیدگی و no follow کردن بک لینک‌ها زمان زیادی لازم است و باید صبور باشید.
•    اگر مجموعه‌ بک لینک‌های اسپم و بک لینک‌های سالم و باکیفیت یک سایت را به مخلوطی از ماده‌ای سمی و آب تمیز تشبیه کنیم، آب تمیز در حکم لینک‌های باکیفیت سایت است که هر چه مقدار آن بیشتر باشد، اثر ماده سمی بر روی سایت ما کمتر خواهد شد. پس افزایش بک لینک‌های مفید و باکیفیت به همراه محتوای اصیل، اثر بک لینک-های مخرب و اسپم را بر رتبه بندی سایت ما به حداقل و یا صفر می‌رساند.

بیشتر بخوانید: مسدود شدن حساب کاربری لینکدین
سخن پایانی
 در این مطلب سعی کردیم به نحوی خلاصه تاریخچه‌ای از بک لینک و چیستی آن و اثرات احتمالی سوء استفاده از آن را با یکدیگر مرور کنیم. در انتهای مطلب نیز به مهمترین و متداول‌ترین روش‌هایی  که اکثر سئوکارها برای مقابله با لینک‌سازی کلاه سیاه رقبا اتخاذ می‌کنند، اشاره شد. همچنین نتایج نظرسنجی یکی از سایت‌های معتبر جهانی را در رابطه با اثر بک لینک اسپم بر سایت و اهمیت بررسی دوره‌ای لینک‌های خارجی با یکدیگر مرور کردیم. 
شما هم می‌توانید تجربیات، نظرات و یا سوالات خود را در مورد موضوع این مقاله و موارد مطرح شده در آن در پایین همین صفحه با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. 

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید