معجزه‌ی به کارگیری ضمیر ناخودآگاه در زندگی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که ضمیر ناخود آگاه، چه نقشی در زندگی شما دارد؟ یا مثلا به کاری گیری ضمیر ناخودگاه چه تاثیری بر روی زندگی شما خواهد داشت؟ ضمیر ناخودآگاه، قسمتی از ذهن شماست که با این که قدرت بسیار زیادی دارد، دسترسی به آن ممکن نیست. بسیاری از نشدن‌ها، در ضمیر ناخودآگاه شما شکل گرفته است که با انجام یک سری کارها، می‌توان تاثیر مثبتی بر روی این ضمیر گذاشته و نشدن‌ها را شدنی کرد.
 ۱۴۰۰/۶/۳۱ | ۰۰:۴۰  زمان مطالعه 4 دقیقه
معجزه‌ی به کارگیری ضمیر ناخودآگاه در زندگی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که ضمیر ناخود آگاه، چه نقشی در زندگی شما دارد؟ یا مثلا به کاری گیری ضمیر ناخودگاه چه تاثیری بر روی زندگی شما خواهد داشت؟ یا به شکل کلی‌‌تر دسترسی داشتن به آن چگونه است؟

قطعا تا به حال با تمرین‌هایی جهت زندگی خوب و پیشرفت در کسب و کار، رو به رو شده‌اید. قوانین شکرگزاری، نوشتن آرزو‌ها، تلقین کردن خود و ... . شاید به خود بگویید که تمامی این موارد بیهوده می‌باشد و صرفا ساخته‌ی ذهن بشر می‌باشد که هیچ سند علمی برای این قوانین ارائه نشده است. در پاسخ به این ابهام، نه می‌توان گفت که این روش‌ها بی تاثیر است، نه موثر. اما در هر کدام از این موارد که ریز بشویم، در نهایت به تاثیر گذاری بر روی ضمیر ناخودآگاه می‌رسیم.

این قسمت از ذهن، شاه‌ نشین ذهن شما می‌باشد که می‌توانید با دست بردن در آن، تغییرات شگفت انگیزی در زندگی خود ایجاد کنید. اما همانطور که از نام این ضمیر پیداست، دسترسی به آن، به شکل آگاهانه و ارادی نخواهد بود. در واقع این گونه در نظر بگیرید که نه شما، و نه هیچ فرد دیگری، زبان ناخودآگاه را بلد نیست و باید با زبان دیگری با آن حرف زد.

در این مقاله، قصد داریم راه‌هایی که باعث می‌شود بتوانیم با تاثیر بر روی ضمیر ناخودآگاه، تاثیرات مثبتی را در زندگی و کسب و کار خود ببینیم، بررسی کنیم.

ضمیر ناخودآگاه چیست

ضمیر ناخودآگاه چیست؟


پس از اینکه زیگموند فروید، برای اولین بار به شکل جدی موضوع ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه را مطرح کردن، دانشمندان زیادی بر روی این موضوع تحقیقاتی را به عمل آوردند. قبل از آن نیز، اثرات اشاره به این ذهنیت، در نمایشنامه‌های شکسپیر یافت می‌شد. اما در پاسخ ساده به این سوال که ضمیر ناخود آگاه چیست، باید بگوییم، مکانی است برای لود کردن احساسات، آرزو‌ها، مهارت‌ها، حالت‌های خاص در هر لحظه و ... .

احتمالا تا به حال واژه‌ی دژاوو به گوشتان خورده است. بدین شکل که با یک اتفاق مثل دیدن یک عکس یا فیلم، شنیدن یک صدا و گاها بو کردن عطر، اطلاعاتی از ذهن شما می‌گذرد که توانایی ابراز آن‌ها را ندارید. در واقع، تطابق اتفاقات با داده‌هایی که در ضمیر نا خودآگاه شما است، مسبب این اتفاق می‌شود.

از دیگر مواردی که از آن برای تعریف و ماهیت ضمیر ناخودآگاه به کار می‌رود، مود لحظه‌ای انسان است. این موضوع که انسان، بخشی از حالت خود را تحت تاثیر ترشحات هورمون‌های خاص می‌باشد، بر کسی پوشیده نیست. گاها با شنیدن یک خبر، چنان به هیجان می‌آیید که هیچ چیزی نمی‌تواند شما را غمگین کند و یا برعکس، چنان اندوهگینی بر شما غلبه می‌کند که با هیچ چیزی خوشحال نمی‌شوید. در واقع این حال شما نیز، بستگی به ضمیر ناخودآگاه شما دارد. این ضمیر است که باعث می‌شود شما در حالت عادی خوشحال باشید یا ناراحت، امیدوار باشید یا نا امید، پر تلاش باشید یا تنبل.

ضمیر ناخودآگاه، مثل کوه یخ

 

بیشتر بخوانید: تعبیر دیدن مرده در خواب

آیا ضمیر ناخودآگاه تاثیر پذیر است؟


جواب این سوال، قطعا مثبت است. شاید داستان لیمو ترش به گوش شما رسیده باشد که وقتی به لیموترش فکر می‌کنید و آن را در ذهن خود تصور می‌کنید، ناخواه ممکن است دهان شما آب بیفتد. نتیجه این می‌شود که فکر کردن به لیمو‌ترش، می‌تواند هورمون‌های بدن شما را فعال کند. بنابراین، طبیعی است که با فکر کردن به موضوعات نا امید کننده، ناخودآگاه شما به سمت نا امیدی و پوچی می‌رود و ممکن است در تمام مراحل زندگی، با یاس و مشکل رو به رو باشید. بر عکس این موضوع نیز صدق می‌کند، به این معنی که با فکر کردن به نقاط مثبت زندگی، ضمیر ناخودآگاه، به سمت نشاط و انرژی زیاد سرازیر خواهد شد.

این باور، کاملا درست است که اگر کاری را بخواهید انجام دهید، شدنی است. در واقع شدن یا نشدن آن، در ضمیر ناخودآگاه شما تعیین می‌شود. در صورتی که باور به شدن آن داشته باشید، ناخودآگاه شما نیز آن را شدنی در نظر می‌گیرد. شاید به این موضوع برسید که اگر اینگونه باشد، که با یک پارامتر قوی و تعیین کننده سر و کار دارید. شاید باورش سخت باشد اما کاملا درست است.

تحقیقات زیادی انجام شده و نتیجه این شده است که ضمیر ناخواگاه، قدرت تشخیص موضوعات واقعی و غیر واقعی را ندارد. به همین دلیل است که بیان می‌شود وقتی به یک هدف فکر می‌کنید و خیال می‌کنید به آن رسیده‌اید، ناخودآگاه این رسیدن را باور می‌کند و باعث می‌شود کم کم رسیدن به آن هدف، برای شما عادی و ممکن شود. حال این اهداف، می‌تواند دستیابی به یک مهارت، یادگیری یک زبان جدید، رسیدن به درجه شغلی بالاتر، پیشرفت در ورزش و هر چیز دیگری باشد.

تاثیرپذیری ضمیر ناخودآگاه

 

چگونه می‌توان روی ضمیر ناخودآگاه تاثیر گذاشت؟


برای این کار، راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

تمرین و تکرار
طبق تحقیقات فراوان، این نتیجه شده است که تمرین و تکرار، معجزه می‌کند. تکرار رانندگی، باعث می‌شود رفته رفته این مهارت به ضمیر ناخودآگاه شما برود. تکرار حل مسائل ریاضی، می‌تواند مهارت حل کردن مسائل دیگر را به شما بدهد. به همین منوال، برای تمامی کار‌ها، این نظریه کارساز است.

خلوت کردن با خود و استفاده از جملات مثبت
داستان لیمو ترش را که به خاطر دارید؟ دقیقا اینجا همین مسئله مطرح می‌باشد، افکار منفی، می‌تواند ضمیر ناخوداگاه شما را به کف، و افکار مثبت، این ضمیر را به سقف برساند.

گاهی نیز با خود خلوت کنید و یک سری حرف‌ها را با خود تکرار کنید. برای مثال، اگر قصد دارید عادت بدی مثل سیگار کشیدن را ترک کنید، مدام با خود بگویید که سیگار چقد بد و مضخرف است. این افکار، می‌توانند روی این که شما، در طی گذر زمان از سیگار بدتان بیاید، موثر باشد.

تصویرسازی ذهنی
این مورد نیز تاثیر بسیار زیادی بر چگونگی عملکرد ناخوداگاه شما می‌گذارد. بخشی از شدن یا نشدن، در ذهن شما شکل گرفته است. فکر کردن به رویا‌ها بخشی از رسیدن به آن است. شاید از هر فردی که به موفقیت‌های زیاد دست پیدا کرده است، سوال کنید، پاسخش این است که قبلا به تمام مواردی که به آن رسیده است، فکر کرده است. بنابراین، خودتان را از فکر کردن به رویاها، باز ندارید.

قدرت ضمیر ناخودآگاه در زندگی
قدرت ضمیر ناخوداگاه، در اندازه‌ای می‌باشد که بتواند شما را به باور‌های بزرگی در زندگی برساند. با ارزشگذاری بر روی این پارامتر، می‌توان در زندگی، کسب و کار و کسب مهارت‌های خاص، به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

اما نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، این است که قدرت ضمیر ناخوداگاه، در کنار تلاش، خودش را نشان خواهد داد و این تفکر که فقط به مثبت اندیشی بنشینید و برای رسیدن به اهداف خود تلاشی نکنید کاملا اشتباه است. اما تلفیق این دو، می‌تواند نتایج بزرگی را رقم بزند. شاید شنیده باشید که اهداف خود را رو کاغذ بنویسید و گاها آن را بخونید. این کار، باعث می‌شود در ضمیر ناخودآگاه شما، رسیدن به آن‌ها ممکن شده و تلاش‌های شما در آن راستا تنظیم شود.

قدرت ضمیر ناخودآگاه

جمع بندی


ضمیر ناخودآگاه، قسمتی از ذهن شماست که با این که قدرت بسیار زیادی دارد، دسترسی به آن ممکن نیست. بسیاری از نشدن‌ها، در ضمیر ناخودآگاه شما شکل گرفته است که می‌توان با انجام یک سری کارها، تاثیر مثبتی بر روی این ضمیر گذاشته و نشدن‌ها را شدنی کرد. برای تاثیرگذاری مثبت بر روی این ضمیر، تمرین و تکرار مهارت، استفاده از جملات مثبت و مثبت اندیشی و ... توصیه می‌شود. علاوه بر این موارد، با مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی‌های پر انرژی نیز می‌توان تاثیر مناسبی بر روی ضمیر ناخوداگاه، گذاشت.

برای تمرین، به شما پیشنهاد می‌دهیم که یک کاری که تا به حال نتوانسته‌اید انجام دهید را انتخاب کنید و عزم کنید که به مدت یک ماه، این کار را تمرین کنید. کار‌هایی نظیر سوت زدن بدون دست، سوت زدن با دست، روپایی زدن، چرخاندن توپ بر روی انگشت و یا کار‌های دیگر که مد نظرتان است. قطعا خیلی زود تر از یک ماه، می‌توانید این کار را انجام دهید. اما پس از آن، به این نتیجه می‌رسید که کار به این سادگی را چگونه قبلا نمی‌توانستید انجام دهید؟ این جا است که به این باور می‌رسید که این مهارت، قبلا در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت نشده بود، و اکنون ثبت شده است.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید