مشاغلی که باید بزودی با آنها خداحافظی کنید...

در این مقاله مشاغلی که از بین می روند و به نوعی در دسته ی مشاغل ناامن قرار دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.
 ۱۴۰۰/۶/۳۰ | ۱۴:۴۹  زمان مطالعه 4 دقیقه
مشاغلی که باید بزودی با آنها خداحافظی کنید...

حتما شما هم درباره ی آینده ی شغلی خود دغدغه دارید و هرازگاهی افق های پیش رویتان را بررسی می کنید. اگر شغل شما نیز جزء مشاغلی باشد که تا بیست سال آینده برای همیشه از بین می روند، چه می کنید؟ برای شناختن این مشاغل تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

اگر دقت کرده باشید در حال حاضر نیز خیلی از شغل ها بی سر و صدا صحنه را ترک کرده و جای خود را به روش ها یا ابزارهای جایگزینی داده اند و این معاوضه آنقدر ماهرانه صورت پذیرفته که حتی خود شما به صورت ملموسی آن را درک نکرده اید. مثلا بلیط پاره کنی! عنوان شغلی مربوط به عزیزانی که در گذشته وظیفه ی جمع آوری بلیط های اتوبوس از مسافران و پاره کردن یا به نوعی باطل کردن آن را بر عهده داشتند. امروزه این شغل با ابداع دستگاه های اتوبلیط و کارت های شهروندی برای همیشه فراموش شده. یا علافی. درست شنیدید، علافی! علاف بر خلاف باور عموم به معنی بیکار نیست، بلکه در گذشته به فردی گفته می شده که وظیفه ی جمع آوری و فروش علوفه برای دام و طیور را بر عهده داشته است. این شغل نیز امروزه به لطف مافیای وارد کننده ی خوراک دام و طیور کاملا از یادها رفته .

مشاغلی که در آینده از بین می روند

به نقل از مقاله ای در yahoo باید همچنان منتظر از بین رفتن بعضی مشاغل در آینده ای نه چندان دور باشیم. با پیشرفت سریع تکنولوژی، مشاغلی که مهارت محور نیستند به زودی به ورطه ی نابودی و سقوط خواهند پیوست. این شغل ها در اصطلاح مشاغل ناامن خوانده می شوند، به این معنی که ممکن است هیچ آینده یا افقی برای این مشاغل وجود نداشته باشد و حتی در معرض نابودی باشند. وقتی یک ربات توانایی رانندگی کردن، مسیریابی و حتی آشپزی را داراست، جایگزین شدن نیروهای رباتی به جای نیروی انسانی در این مشاغل هرگز دور از ذهن نیست. اما این مشاغل کدامند و با چه چیزی قابل جایگزینی هستند؟

  • پستچی

شاید برای تان جالب باشد که اگر در ذهن خود مروری داشته باشید، آخرین باری که از پست برای ارسال و دریافت مرسوله ای استفاده کرده اید را به خاطر نمی آورید! این فراموشی از آنجایی آب می خورد که در حال حاضر روش های مطمئن تر، سریع تر و مقرون به صرفه تری به جای پست وجود دارند. بنابراین با افزایش روز به روز به کارگیری این روش ها، پستچی ها نیز در آینده ای نه چندان دور به جمع  بیکاران ملحق می شوند، مگر اینکه به فعالیت خود به روشی جدید و متفاوت اما با همان ماهیت قبلی ادامه دهند.

مشاغل در معرض نابودی

 

  • کارگری کارخانه

با مکانیزه شدن روند کار کارخانه ها، کارگران به زودی جای خود را به دستگاه های صنعتی و ربات ها خواهند داد، و این تغییر هم از نظر اقتصادی و هم زمانی کاملا توجیه پذیر است. شما به عنوان صاحب یک کارخانه اگر بتوانید راندمان کار را با خرید یک دستگاه اتوماتیک افزایش دهید این کار را نمی کنید؟ یک دستگاه اتوماتیک نه تنها نیازی به اپراتور ندارد، بلکه سرعتی به مراتب بالاتر از نیروی انسانی داراست. پس یک بار هزینه برای خرید دستگاه به جای پرداخت هر ماه دستمزد به یک کارگر کاملا عقلانی و منطقی ست. در نتیجه لازم است کارگران به کسب مهارتی که با مکانیزه شدن قابل جایگزینی نباشد بپردازند.

مشاغلی که در آینده  نابود می شوند

  • رانندگی

رانندگی علاوه بر اینکه مهارتی ضروری برای عموم مردم است، یک عنوان شغلی نیز می باشد که همه با مفهموم آن آشنا هستیم و نیازی به توضیح اضافه تری نیست. اما سرمایه گذاری شرکت های خودروساز قدری مثل هیوندا روی تولید خودروهای خودران، تهدیدی بالقوه برای این شغل محسوب می شود. این خودروها با کمترین خطری و بدون وجود راننده می توانند مسافت بین دو شهر را بپیمایند.

  • اپراتورهای تلفنی

این شغل یکی از مواردی ست که قطعا در همین روزها باید آن را نابود شده بدانیم. صداهای ضبط شده ای که با رعایت کامل ادب و احترام پاسخگوی تلفن افراد هستند و آنها را راهنمایی می کنند تا تنها با فشردن چند کلید روی تلفن به مقصود خود برسند به زودی کاملا جای اپراتورها را می گیرند.

  • تایپیست

قبل از اینکه به پیشرفت تکنولوژی در حیطه ی این شغل بپردازیم، باید بگوییم با وجود حداقل یک رایانه ی شخصی در هر خانه ای، بعید است فردی برای تایپ یک مطلب به تایپیست مراجعه کند. و نکته ی بعد اینکه نرم افزارهایی وجود دارند که قابلیت تبدیل صدا یا گفتار به نوشتار را دارا هستند و قطعا در آینده استفاده از این ابزارها همه گیر خواهد شد.

  • تور لیدری

به لطف بلاگرهای فعال در حوزه ی سفر و گردشگری، هر روزه اطلاعات کاملی در مورد مکان های دیدنی در سراسر جهان در رسانه های اجتماعی منتشر می شود. تصاویر با کیفیت بالا، اسم و آدرس غذاخوری های معروف یا لوکیشن دقیق جاذبه های گردشگری دست به دست هم می دهند تا نیمه راست مغز شما را تحریک کرده و آماده ی سفرتان کنند. با در دست داشتن چنین اطلاعاتی و اگر بخت با شما یار باشد وجود یک همسفر خوب، توجیهی برای سفر با تورهای گردشگری و کمک گرفتن از تور لیدر وجود نخواهد داشت.

  • معامله گری ملک (املاکی)

با ایجاد سیستم یکپارچه ای که قراردادهای خرید و فروش یا رهن و اجاره ی املاک را بتوان با آن تنظیم و ثبت کرد، معامله گری نیز بزودی از یادها خواهد رفت. از این طریق با حذف واسطه ها و انجام معاملات به شیوه ای کاملا امن و مطمئن، بازار مسکن نیز تکانی اساسی خواهد خورد و در حاشیه ی این اتفاق معامله گری نیز به جرگه ی مشاغلی که از بین می روند خواهد پیوست.

مشاغلی که در آینده ناپدید خواهند شد

  • پیش خدمتی

حتما شما نیز در تلویزیون شاهد کار کردن ربات های چینی در هتل ها و رستوران ها بوده اید. این ربات ها به شکلی برنامه ریزی شده و با رعایت احتیاط کامل سفارش مشتریان را روی میز گذاشته یا ظروف خالی را از روی میز جمع آوری می کنند. پس آنچه از ظاهر امر بر می آید این است که پیش خدمتی نیز جزئی از لیست مشاغلی ست که در آینده از بین می روند .

  • صندوق داری

محاسبه ی قیمت و تحویل اجناس خریداری شده در فروشگاه، عملیاتی ست که باعث ایجاد صف های عریض و طویل مقابل صندوق ها می شود. اتفاقی که علاوه بر اصراف وقت، در شرایط خاصی مثل همه گیری بعضی بیماری ها خطرناک نیز هست. امروزه سبدهای خریدی ابداع شده اند که بعد از قرار دادن هر کالایی در آن قیمت را محاسبه کرده و در نهایت جمع قیمت کالاهای خریداری شده را جهت پرداخت الکترونیک به شما نشان می دهند.  طبیعتا اگر این سبدها به تولید انبوه برسند، صندوق داری نیز برای همیشه از بین می روند.

مشاغلی که رو به افول هستند

  • عکاسی

دوربین های با کیفیت بالا در تلفن های همراه و نرم افزارهای ویرایش عکس متنوع دلیلی بر این شده اند که شغل عکاسی به معنای سابق دیگر وجود نداشته باشد. علاوه بر این پیش بینی می شود استفاده از عکس های پرسنلی در چند سال آینده منسوخ شود. با این تفاسیر هر کس می تواند به نوبه ی خود عکاسی را تجربه کرده و از ثبت لحظه ها و صحنه های به یاد ماندنی لذت ببرد.

شغل شما نیز در معرض نابودی ست؟ چه باید بکنید؟

مهارت کسب کنید.

با ارزش ترین مدارک و عناوین دنیا هم بدون داشتن مهارت مربوطه بی ارزش اند. از راه های مختلف از جمله کارآموزی، مطالعه و شرکت در دوره های آموزشی می توانید مهارت های ارزشمندی بدست آورید که همیشه مورد نیاز بشرند و به این سادگی ها از بین نمی روند.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران 1401

رزومه ای پربار برای خود تدارک دیده و بنویسید.

از هر راهی که برایتان امکان دارد ( مثل کارآموزی) در مشاغل مهارت محور و حرفه های به روز دنیا تجربه جمع آوری کنید. گاهی این تجارب حتی اگر در زمانی کوتاه اتفاق افتاده باشند، ارزش رزومه ی شما را بالا می برند و همین میتواند در آینده ی شغلی شما تاثیرگذار باشد.

مشاغل جایگزین شده را پیگیری کنید.

در هر صورت داشتن تجربه در یک فیلد کاری اهمیت زیادی دارد، بنابراین ممکن است بتوانید تجربه ای که بعد از مدت ها زحمت کشیدن در یک شغل به دست آورده اید را با کمی به روز رسانی در شغل جایگزین آن استفاده کنید.

کلام آخر

با وجود شواهد زیاد دال بر اینکه بعضی مشاغل در آینده از بین می روند، باید بدانید دست خدا بالاتر از همه ی دست هاست و شاید قبل از نابودی شغل تان، خود شما به این نتیجه برسید که باید حرفه ی دیگری را پیش بگیرید. خیلی از مشاغلی که به تازگی از بین رفته اند نیز روزگاری پر کاربرد بوده اند، پس این چرخه ی افول برای بعضی از دیگر حرفه ها نیز اجتناب ناپذیر است. نظر شما چیست؟ چه راهکاری برای صاحبان مشاغل نا امن پیشنهاد می کنید؟

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید