آموزش کار با ابزار google trends برای سنجش نیاز بازار

برای یک سایت انتخاب کلمه کلیدی مناسب در موفقیت کسب و کار آن حرفه بسیار حائز اهمیت است یکی از راه های انتخاب این کلمه Google Trends است. در این مطلب با آموزش استفاده از گوگل ترندز با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۶:۲۹  زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش کار با ابزار google trends برای سنجش نیاز بازار

Explore what the world is searching = کشف کنید جهان به دنبال چه چیزیست! این شعار گوگل ترندز است؛ زمانی که سایتش را باز می‌کنید با این عبارت مواجه می‌شوید. امروزه گوگل ترندز در کنار گوگل پلاس، گوگل وبمستر تولز، گوگل ادوردز، گوگل پلنر، دابل کلیک سرچ گوگل، گوگل درایو، گوگل الرتز، گوگل ادسنس و دیگر ابزارهای رایگانی که گوگل برای کسب و کار اینترنتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ یکی از ده‌ها شیوۀ مهم مطرح در بازاریابی تبلیغاتی، برندینگ و... به حساب می‌آید که در سئو و بررسی روند رتبه سایت در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشنایی با این ابزار و نحوه استفاده از آن برای همه به ویژه مخاطبان بازاری و تجار لازم و ضروری است. جالب است بدانید که گوگل در پایان هر سال میلادی کتابچه‌ای منتشر می‌کند که نشاندهندۀ چگونگی و میزان علایق و انتخاب‌ها و رفتار مردم جهان است که در گوگل به جستجو پرداخته‌اند.

 

گوگل ترندز(Google trands) چیست؟ / جایگاه آن در بررسی نیاز بازار

ترند به معنای روند و گرایش است؛ یعنی روند تغییرات را بررسی می‌کند. به طور کلی، منظور از بررسی روند تغییرات، محاسبه بسط داده‌ها به منظور پیشبینی خط سیر پیشرفت آن‌هاست. google trends در سال 2006 راه‌اندازی شد. این برنامه، میزان محبوبیت و حتی پراستفاده‌ترین کلمات و عباراتی را که در گوگل مورد جستجو قرار می‌گیرند به نمایش می‌گذارد. با چنین کاربردی، شرکت‌های تجاری می‌توانند جهت برند شدن در حرفه خود و تشخیص نیاز روز بازار از این برنامه نهایت استفاده را ببرند. کافیست با جستجوی کلمات یا عبارات کلیدی مهم برای کسب و کار خود در گوگل ترندز، به اطلاعاتی سریع و رایگان دست پیدا کنید. بنابراین گوگل ترندز یا google trends ابزار قدرتمندی در عرصه رقابتی بازار است و آشنایی با آن و طبیعتا یادگیری نحوۀ استفاده از آن برای مدیران سایت‌ها، صاحبان دیجیتال مارکتینگ، تجّار و... از اهمیت بالایی برخوردار است.
گوگل ترندز امکانات جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل این موارد است: امکان جستجوی کلمات کلیدی مختلف در بازه‌های زمانی محدود و در مناطق جغرافیایی مشخص؛ پیدا کردن کردن کشور، استان و شهری که بازدیدکنندگان از آنجا به جستجو پرداخته‌اند؛ پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبط که کاربران دیگر آن‌ها را جستجو کرده اند؛ نمایش کلمات و عبارات کلیدی که بیشترین میزان رشد و محبوبیت را براساس تعداد بازدید داشته‌اند و ... .

بیشتر بخوانید: ابزار آنالیز سایت 

روش استفاده از گوگل ترندز و آموزش کار با آن

ابزار گوگل ترندز به خصوص در امر بازاریابی کالا و محصولات، بسیار کارآمد است. شما با استفاده از آن می‌توانید کالایی را که تصمیم دارید در فروشگاه یا شرکت به فروش یا تولید برسانید، بازاریابی کنید و از میزان محبوبیت آن در ایران و سایر کشورهای جهان آگاه شوید.  هنگام جستجو در گوگل ترندز، چهار متغیر به شما ارائه می‌شود که با مشخص کردن محدوده جستجویتان می‌توانید به نتایج دقیق تری دست پیدا کنید. آن متغیرها عبارتند از: 
محدوده جغرافیایی جستجو: که این امکان را به شما می‌دهد تا با انتخاب کشور مورد نظر خود، بتوانید ضمن آگاهی از وضعیت کلی محصول در کشور هدف، مناطق و شهرهایی را هم که آن محصول بسیار زیاد مورد توجه است، شناسایی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای عرضه محصولاتتان بگیرید و ارزیابی درستی از بازار داشته باشید. استفاده از این پرقدرت‌ترین و جذاب‌ترین ابزار سئو بسیار راحت و ساده است.
بازه زمانی جستجو: که این امکان را به شما می‌دهد تا محدوده زمانی از سال 2004 تاکنون، 5 سال قبل، 90 روز قبل و... و همچنین زمان سفارشی مورد نظر را وارد کنید.
طبقه بندی موضوعی جستجو: که براساس آن شما می‌توانید در شاخه‌های مختلف هنر و سرگرمی، ابزرآلات و ماشین، ورزش و زیبایی، ادبیات، صنعت، کتابداری، امور مالی و حسابداری، نوشیدنی و غذا، سلامتی، خانه و باغ، اینترنت، شغل و تحصیلات، اجتماع و انجمن‌های اجتماعی، حیوانات و ... اطلاعات کسب کنید. 
و در آخر؛ نوع جستجو: که شامل جستجوی در وب، خبر، گوگل، تصاویر و یوتیوب است. برای استفاده از این ابزار، کافیست وارد سایت گوگل ترندز شوید یا با جستجوی عبارت google trends در اولین رکورد به این سایت دسترسی پیدا کنید. به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. به همین راحتی! این تازه آغاز جستجوی هیجان انگیز و شیرین ماست.


آدرس گوگل ترندز google trends

 

وقتی وارد سایت شدید کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر خود را وارد می‌کنید تا گوگل ترندز تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. شاید جالب باشد که بدانید کلمات فارسی را هم می‌توانید در آن جستجو کنید و حتی منطقه جغرافیایی مورد نظرتان را محدود به منطقه خاصی کنید. برای مثال می‌خواهیم بدانیم میزان محبوبیت لباس کودک در بازار در حدود 12 ماه گذشته در ایران به چه صورت بوده است که در قسمت region  نام ایران را می‌توانید انتخاب کنید.

آموزش گوگل ترندز

 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، میزان جستجوی این عبارت در گوگل و محبوبیت آن در نموداری با داده‌های افقی و عمودی که محدوده زمانی و درصد علاقه و تمایل به این محصول و نوسانات توجه به آن و اوج و فرودهایش را نشان می‌دهد، مشخص شده است. نوسانات عبارت جستجو شده و تغییرات مداوم بازدیدهای آن با توجه به شرایط بازار و فصول سال تغییر می‌کند.
گفتیم که گوگل ترندز امکان مقایسه دو و حتی پنج واژه یا عبارت را هم فراهم می‌کند. پس ما می‌توانیم برای مقایسه دو یا چند محصول در یک حوزه، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم. چه چیز از این بهتر! که در کسری از ثانیه گوگل ترندز عزیز! این کار را برای ما انجام می‌دهد. در ادامه به نمودارها توجه کنید:

نحوه استفاده از گوگل ترندز

 

در تصویر بالا بین لباس کودک و لباس بزرگسال مقایسه‌ای صورت گرفته و همانطور که مشاهده می‌کنید لباس کودک در 12 ماه اخیر محبوبیت زیادی به نسبت بزرگسال داشته است. نمودار با خطوط آبی و قرمز نشان دهنده میزان اقبال خریداران و مخاطبان این محصولات است. در این نمودار لباس کودک سیر صعودی دارد، 89 درصد بازدید داشته و با رنگ آبی مشخص شده است و لباس بزرگسال، سیر خطی نزولی را طی می‌کند که اوج و فرود چندانی نداشته و نرخ 3 درصد را نشان می‌دهد و در مقایسه با لباس کودک در مرتبه بسیار پایین‌تری قرار دارد و با رنگ قرمز مشخص شده است. 

مقایسه کلمات در گوگل ترندز

 

در این تصویر میزان محبوبیت لباس کودک در شهرهای مختلف ایران را می‌توانید ببینید. که به ترتیب در قم، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان و ... بیشترین میزان تقاضا و جستجو را دارد. هر چقدر مکان‌های مشخص شده پررنگ‌تر باشند، نشان دهندۀ میزان محبوبیت بالاتر است.

google trends learning

 

در این قسمت می‌بینید که لباس بزرگسال در مقایسه با لباس کودک کمترین میزان اقبال را داشته است. پس با توجه به این آمار، بهترین تصمیم در حال حاضر برای کسی که می‌خواهد کسب و کاری راه بیندازد، فروشگاه لباس کودک است. شهر تهران در این بررسی بیشترین میزان توجه به لباس بزرگسال را دارد اما در مقام مقایسه، تنها نقطه کوچکی را در نقشه نشان می‌دهد.

google trends

 

گوگل ترندز حتی جستجوهای مرتبط با موضوع شما را که پربازدید هستند نیز نشان می‌دهد. در این مورد، عبارت « مدل لباس کودکان» بعد از « لباس کودک» بیشترین تقاضا و بازدید را دارد و در اولویت انتخاب‌ها قرار دارد و میزان rising یا رو به رشد بودن این درخواست تا 100 درصد است. Rising، نمودار محبوبیت و رو به رشد بودن جستجوی کلمه کلیدی است وtop ، بیانگر محبوبیت بازیدها به ترتیب جستجو است. ضمن اینکه قسمت related queries، جستجوهای نزدیک یا مرتبط با کلیدواژه است. در قسمت rising  گاه با کلمه breakout روبرو می¬شوید که نمایانگر میزان محبوبیت تا 500% است.

بیشتر بخوانید: آموزش دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing

جمع بندی: کار با گوگل ترندز

همانطور که در این مقاله دیدید، گوگل ترندز در کنار دیگر ابزارهای رایگان گوگل برای بهینه‌سازی اطلاعات و پیدا کردن مخاطبانِ هدف در بازاریابی تبلیغاتی، نقش موثری ایفا می‌کند. این ابزار کمک می‌کند تا اطلاعاتتان را در هر حوزه‌ای به روز نگه دارید، برند خود را مانیتور کنید، رقبایتان را در صنعت و تجارت بشناسید و با توجه به مطالب ارائه شده در جهان، بتوانید محتوای ویژۀ خود را راه‌اندازی کنید و برای آن تقویمی ایجاد کنید تا فعالیت‌های شما را در کوتاه مدت و بلند مدت در نموداری نشان دهد. گوگل ترندز همه این کارها را برای شما انجام می‌دهد و این امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بنابراین یک ابزار هوشمند در کمپین های بازاریابی شماست. همچنین می‌توانید در قسمت subscription، با وارد کردن ایمیل و موضوع و منطقه مورد علاقه و بازۀ زمانی اطلاع‌رسانی، در صفحه اصلی گوگل ترندز عضو شوید تا به طور مرتب اطلاعاتتان درباره موضوعی که به آن علاقه دارید به روز شود. البته گوگل اذعان کرده است، آماری که این ابزار نمایش می‌دهد کاملا نسبی است و میزان جستجوی کلمات، غیر مطلق است و عددها نرمال سازی شده هستند. بهتر است برای دقیق‌تر کردن جستجوها از ابزارهای دیگری هم در کنار گوگل ترندز جهت اطمینان بیشتر استفاده کنید. همچنین گوگل ترندز هنوز برای زبان فارسی به صورت مطلوبی جوابگو نیست و در تلاش است تا در آینده نزدیک امکاناتش را برای استفاده کاربران پارسی زبان بهبود بخشد. بنابراین این ابزار هم مانند دیگر برنامه‌های گوگل، علاوه بر تمام مزیت‌ها و کاربردی بودنش، دارای کاستی‌هایی است که به مرور برطرف خواهد شد. به شما مخاطب عزیز هم پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود کسب و کار خود و همچنین بالاتر رفتن سئوی سایتتان از گوگل ترندز غافل نشوید.

با جت به روز باشید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید