10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت

قطعا اولین چیزی که بعد از راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه‌های اینترنتی به آن فکر می‌کنید این است که بتوانید میزان بازدید سایت خود را بررسی و تحلیل کنید. ما در این مطلب نام 10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت را برای شما آورده‌ایم. 
 ۱۳۹۸/۵/۲۷ | ۱۴:۵۲  زمان مطالعه 6 دقیقه
10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت

قطعا اولین چیزی که بعد از راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه‌های اینترنتی به آن فکر می‌کنید این است که بتوانید میزان بازدید سایت خود را بررسی و تحلیل کنید. سایت های زیادی برای آنالیز وب سایت وجود دارند. ما در اینجا به شما 10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت را معرفی می کنیم.

بعد از اینکه سایت‌تان را راه انداختید، محتواهای پادشاهانه برایش نوشتید، سئو کردید و به نوعی تمام بالا و پایین‌های لازم را برای افزایش بازدید سایت‌تان پیش گرفتید، به نقطه‌ای خواهید رسید که اکثر کسب وکارهای اینترنتی از آن غافل هستند. 

افزایش بازدید سایت، علاوه بر اینکه رتبه سایت شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود تا فروش بیشتری داشته باشید و مردم بیشتر با شما و خدمات‌تان آشنا شوند. آنالیز و تحلیل سایت‌تان در واقع مهر تکمیل فرایندهایی است که برای افزایش بازدید انجام داده‌اید. اگر بتوانید آنالیز سایت را به خوبی انجام دهید، از خیلی از رقبایتان جلو خواهید افتاد. 

درنتیجه در مسیر افزایش بازدیدکننده سایت‌تان آنقدر درگیر ساخت نوش دارو نشوید که بیماری را فراموش کنید. در این مقاله نحوه‌ بدست آوردن آمار بازدید سایت را برایتان گفتیم.

 

10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت

10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت

سایت و افزونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن آمار بازدید سایت‌تان را به دست آورید. ما در این مطلب نام 10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت را برای شما آورده‌ایم. 

  1. گوگل آنالیتیکس google analytics
  2. الکسا alexa
  3. سیمیلاروب (similar web)
  4. کوانت کست (quantcast)
  5. کیس متریک (kissmetric)
  6. open web analytic
  7. getclicky
  8. semrush
  9. ahrefh
  10. piwki

 

نحوه به دست آوردن آمار بازدید سایت

نحوه به دست آوردن آمار بازدید سایت

اما چگونه می‌توان از این سایت‌ها استفاده کرد؟ نحوه‌ استفاده از هرکدام از این ابزارها برای بازدید سایت به چه صورت است؟

 

GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics

این ابزار یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین راه‌های آمار گرفتن از بازدید سایت است. چون هم رایگان است و هم استفاده از آن، پیچیدگی سایر روش‌ها را ندارد. برخلاف سایر سایت‌ها، در این سایت خیلی درگیر دستورالعمل‌های انگلیسی زبانش نخواهید شد. 
پس از ساخت اکانت وارد سایت می‌شوید که البته نیاز به ابزارهای تغییر IP دارید! پس از وارد کردن اطلاعات حساب اصلی و فعال کردن گوگل آنالیتیکس در قسمت داشبورد، اطلاعات بازدید کننده طی یک ماه اخیر را خواهید دید. اما نحوه‌ی به دست آوردن آمار سایت چگونه است؟

منوی اصلی در صفحه اول گوگل آنالیتیکس، شامل گزینه‌های خانه (home)، گزارش (Reports)، شخصی‌سازی (Customization) و مدیریت است. در قسمت خانه شما اطلاعات کلی راجع به تمام وب‌سایت‌ها  و برنامه‌های موبایل خود خواهدی دید. بخش گزارش این اطلاعات را راجع به یک وب سایت یا برنامه نمایش می‌دهد. گزینه شخصی‌سازی بر اساس پارامترهایی که شما تعیین می‌کنید، به شما اطلاعات می‌دهد. گزینه‌ آخر نیز برای مدیریت حساب کاربری‌تان یا دسترسی دادن به همکاران‌تان کاربرد دارد.
شما با تنظیم بازه زمانی بوسیه‌ی تقویمی که در سمت راست منو قرار گرفته است، می‌توانید اطلاعات این بازه را مشاهده کرده و یا با یک بازه‌ زمانی دیگر مقایسه کنید. به این صورت از پیشرفت یا پسرفت سایت خود مطلع می‌شوید. 

از جمله بخش‌های جالب گوگل آنالیتیکس، جایی است که شما می‎توانید راجع به مخاطبان‌تان و کسانی که از وب‌سایت‌تان بازدید کردند، اطلاعات کسب کنید. اطلاعات بخش نمودار نیز بر اساس پارامترهای شما می‌تواند نمایش داده شود اما در حالت پیش فرض این اطلاعات شامل تعداد بازدید، تعداد کاربر، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر، میانگین صفحات مشاهده شده، میانگین طول مدت دوره بازدید، تعداد کاربرانی که از دست داده‌اید (نرخ پرش)، و درصدی از بازدیدکننده‌های جدیدی که به سایت شما آمدند، می‌باشد. 

اما گوگل چگونه تا این حد دقیق این آمار را به دست می‌آورد؟ جالب است بدانید گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات به دست می‌آورد، بلکه به کمک کوکی‌هایی که دارد، تمام وب‌سایت‌هایی را هم که شما به آن سر می‌زنید، شناسایی کرده و اینطوری اطلاعاتی راجع به سن، جنسیت و ... به شما می‌دهد.

در اینجا شما می‌توانید اطلاعاتی راجع به زمینه‌های مورد علاقه کاربران‌تان، موقعیت جغرافیایی آن‌ها، رفتار کاربران جدید و قدیم‌تان، اینکه آیا کاربران برای بازدید از ساتی شما از گوشی، تبلت یا لپتاپ استفاده، و مسیرهایی که کاربران در سایت شما گذرانده‌اند، به دست آورید.

اما بخشی که بتوان ترافیک ورودی را مشاهده کرد و یا دریابید که چه تعداد از آن‌ها تبدیل به مشتری دائم شما شدند که دوباره به سایت‌تان برگشتند، از قسمت نحوه جذب(acquisition) مشاهده کنید. از بخش کنسول جستجو(search consol) می‌توانید کنسول جستجو خود را به گوگل آنالیز متصل کرده و اطلاعاتی راجع به ترافیک خود، اینکه کاربران از چه صفحه‌ای به سایت شما رسیدند،  از چه کشوری هستند و از چه دستگاهی استفاده می‎کنند، به دست آورید.

اگر به طور کلی می‌خواهید از تعداد صفحات و تعداد بازدیدهای غیر تکراری، میزان ماندن کاربر در صفحات سایت‌تان، تعداد کاربرانی که از دست دادید و عباراتی که کاربر در سایت شما جستجو کرده باخبر شوید، بخش اطلاعات کلی (overview) به شما نشان خواهد داد. دقیق‌ترین و محبوب‌ترین ابزاری که آمار بازدید از سایت را به شما می‌دهد، همین ابزار است.

همچنین اگر سایت‌تان وردپرس است، می‌توانید با افزونه Google Analytics by MonsterInsights  آمار گوگل آنالیتیکس را از پنل مدیریتی‌تان چک کنید. در صورت تمایل می توانید در "دوره جامع گوگل آنالیتیکس" که توسط گوگل ارائه شده است شرکت نمایید و در پایان دوره از گوگل مدرک آنلاین بگیرید. این دوره توسط تیم جت با زیرنویس فارسی ارائه گردیده است.

حالا راه‌های به دست آوردن آمار سایت چیست؟

 

ALEXA

Alexa

عملکرد الکسا با نرم‌افزاری است که روی مرورگر نصب می‌شود. درنتیجه برای تحلیل آمار خیلی دقیق نیست، ولی همچنان محبوبیت خودش را دارد. درواقع بر اساس "مشت نمونه‌ی خروار است" کار می‌کند. برای استفاده از این گزینه، شما کافیست وارد سایت الکسا شوید و در قسمت پیدا کردن ترافیک سایت، آدرس سایت‌تان را وارد کنید و بعد دکمه پیدا کردن را بزنید. در نهایت الکسا به شما دو آمار عددی و نموداری نشان خواهد داد که هر کمتر باشد، رتبه سایت‌تان بهتر است. الکسا فقط تا دوهفته رایگان است و پس از آن برای استفاده باید اکانت خود را شارژ کنید 

این سایت، دارای افزونه کروم و فایرفاکس است که می‌توانید آن را نصب کنید و از این طریق آمار بازدید از سایت را در بیاورید، اما به نسبت سایر روش‌ها چندان روش دقیقی نخواهد بود! امکان‌ استفاده از روش‌های تقلبی و غیرواقعی برای افزایش رتبه در الکسا وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان خیلی به آمارهای این سایت استناد کرد.

 

SIMILARWEB

Similarweb

این سایت، گزینه‌ محبوبی است که علاوه بر آمار بازدید سایت، اطلاعات دقیقی از کشورهای بازدید کننده، علایق مخاطبان و کلمات کلیدی را به شما ارائه می‌کند. آمار این سایت بر اساس معیار بازدید واقعی است. وقتی وارد سایت سیمیلار وب می‌شوید، سه عدد وجود دارد که یکی رتبه جهانی وب‌‌سایت‌تان را نشان می‌دهد و دوتای بعدی به ترتیب رتبه وب‌سایت در کشور و در میان سایر وب سایت‌های مشابه نشان می‌دهد. 

این ابزار درواقع به یک پنلی که از وبگردهای ناشناس بوده و به اپ، پلاگین و پسوندهای دسکتاپ مجهز است، می‌باشد و ترافیک را از الگوریتم‌های تخمین‌زنی که دارد، محاسبه می‌کند و در نهایت با اسکن کل سایت، اطلاعات مورد نیزا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

QUANTCAST

Quantcast

این سایت، برای زمانی مناسب است که می‌خواهید ببینید چند نفر از سایت‌تان با گوشی همراه یا کامپیوتر بازدید کرده‌اند. کوانت کست آمار دقیق‌تری به شما خواهد داد، چون بر اساس بازدیدهای واقعی می‌سنجد، اما به علت محدودیتی که در حجم داده‌ها دارند، کوچک است. 

برای اینکه بتوانید از دقت بالای این سایت استفاده کنید، باید به آن امکان دسترسی به جمع‌آوری یک سری اطلاعات از سیات‌تان بدهید که در آن صورت دقت بالایی در آماری دارد که به شما نشان می‌دهد. کوانت کست با تگ‌هایی که در وب سایت، بلاگ، ویدیو یا ویجت قرار می‌دهد، مواردی مانند سن، جنسیت و علایق کاربر را شناسایی می‌کند. 

 

KISSMETRICS

Kissmetrics

اگر فروشگاه اینترنتی دارید این وب سایت یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. شما پس از ایجاد اکانت در این وب سایت، می‌توانید ابزار تحیلی را بررسی کنید. ابتدا ثبت نام می‌کنید، سپس کد اسکریپی که به شما می‌دهد داخل تمام صفحات وب‌سایت‌تان قرار می‌دهید، سپس بر روی «ایجاد یک رویداد» کلیک کرده و در نهایت 24 ساعت بعد به شما آمار بازدید را نشان خواهد داد.

 

OPEN WEB ANALYTICS

Open Web Analytics

استفاده از این ابزار ساده و رایگان بوده و اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد داد. پس از نصب، اطلاعات دیتابیس را کامل می‌کنید سپس کدی را که به شما می‌دهد، در قسمت برنامه‌نویسی سایت‌تان وارد می‌کنید و در نهایت از پنل مدیریت وارد می‌شوید و با وارد کردن آدرس سایت‌تان، اطلاعاتی از جمله میزان ترافیک، نوع مرورگر کاربر، نمودارهای مختلف و.. را خواهید دید.

 

GETCLICKY

Getclicky

اگر اطلاعات آماری را به صورت آنی می‌خواهید این ابزار مفید است. در این ابزار پس از ثبت‌نام و قرار دادن کد اسکریپت در صفحه‌ای که می‌خواهید آمار بازدید را دربیاورید و نصب آن، به سایت کلیکی رفته و سایت‌تان را انتخاب کنید. این ابزار به صورت آنی اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهد داد. کلیکی به شما امکان بررسی تگ‌ها، واژه‌های کلیدی، و ریتوییت‌ها را خواهد داد. 

 

SEMRUSH

Semrush

این وب‌سایت بیشتر از دادن ارقام و اعداد، یک الگویی در خصوص ترافیک و بازدید سایت می‌دهد. سم راش از ابزارهای قدرتمند و دقیق برای آنالیز استفاده می‌کند. پس از ثبت‌نام، شما علاوه بر دانستن کلمات کلیدی که کاربر سرچ کرده است، اطلاعاتی در رابطه با سایت‌های رقیب شما و بک لینک‌ها می‌دهد. کافیست آدرس سایت‌تان را وارد کنید و دکمه شروع را بزنید.

 

AHREFS

Ahrefs

با این ابزار علاوه بر آمار ترافیک سایت‌تان اطلاعات دقیق‌تری برای ردیابی وب‌سایتهای رقیب و بهبود سایت‌ بدست خواهید آورد. این ابزار هم همانند کوانت کست و سیمیلار وب بر اساس بازدید واقعی به شما آمار می‌دهد. در اصل این ابزار با جمع‌آوری و پردازش داده، ذخیره می‌کند و با ابزاری که امکان استفاده از داده‌ها را به کاربر می‌دهد، یکی از ابزارهای آنالیز سئو سایت در بازار می‌باشد.

 

piwik

Piwik

این سایت نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که برای آنالیز بازدید سایت می‌توانید از آن استفاده کنید. این سایت اطلاعات خوبی را از بازدید سایت شما به صورت آماری در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید براساس آنها تحلیل خوبی انجام دهید. این ابزار منبع باز می‌تواند جایگزین خوبی برای گوگل آنالیتیکس باشد. این ابزار یک نرم‌افزار  PHP MySQL  که روی وب‌سرور خود نصب می‌کنید، سپس کدی را که به شما می‌دهد کپی و در سایت‌تان جای‌گذاری می‌کنید.

 

کدام سایت و ابزار آنالیز بازدید سایت محبوب‌تر و پرکاربردتر است؟

در بین 10 سایت برتر آنالیز بازدید سایت، بی‌شک گوگل آنالیتیکس محبوب‌ترین و پرکاربردترین گزینه است که اطلاعات دقیق و خوبی ارائه می‌کند و کار با آن نسبت به گزینه‌های دیگر ساده‌تر است. البته الکسا هم محبوبیت‌ زیادی دارد و خیلی‌ها به آمار و ارقام و رتبه‌های آن مراجعه می‌کنند و حتی براساس آن درآمدزایی دارند.

اما الکسا را نمی‌توان سیستمی قوی و دقیق دانست. روش‌های تقلبی برای افزایش ناگهانی رتبه در این سایت خیلی زیاد است و به همین دلیل نه‌تنها آمار بازدیدهای واقعی سایت در الکسا واقعی نیست، بلکه رتبه‌های کسب شده نیز می‌تواند غیرواقعی باشد.

 

دلایل کاهش بازدید سایت

دلایل کاهش بازدید سایت

اما بعد از تمام مواردی که انجام دادید، ممکن است کابوسی شما را در بر بگیرد که بازدید سایت شما در حال کاهش است. چه اتفاقی افتاده است؟ 

سایت را بروزرسانی نکردید!

آنقدر که درگیر حواشی سایت شدید، وقت نکردید مطالب سایت را به روزرسانی کنید یا مطلب جدیدی به سایت اضافه کنید. درنتیجه گوگل حس کرده سایت شما در حال کشیدن نفس‌های آخر است. محتوای خوب و جذاب مهمترین عامل افزایش بازدید است.

آدرس RSS را تغییر داده‌اید!

وقتی یک کاربر به سایت شما سر می‌زند و از مطلبی خوشش می‌آید آن را ذخیره می‌کند تا دوباره به آن مراجعه کند. وقتی شما آدرس آن مطلب را تغییر می‌دهید، در اصل شانس بازدید دوباره را از وب‌سایت‌تان گرفته‌اید.

سایت‌تان را انتقال دادید!

برخی مواقع برای حل مشکلات سرعت سایت یا پشتیبانی، ممکن است قصد طراحی مجدد یا انتقال سایت داشته باشید.که ممکن است گریبان‌گیر بازدید از سایت‌تان شود.

الگوریتم‌های گوگل آپدیت شده‌اند.

گوگل هر از چندگاهی الگوریتم‌های خود را به‌روز کرده و دستخوش تغییرات می‌کند. به همین دلیل ممکن است برای مقطعی سایت شما با افت رتبه یا کاهش بازدید روبه‌رو شود.

 

راه‌های بالا بردن بازدید سایت

برای بالا بردن بازدید سایت یا بالا نگه داشتن بازدیدها چه باید کرد؟ برخی از روش‌های افزایش بازدید سایت عبارت است از:

تولید محتوا در حد بنز!

مقاله نوشتن یک چیز است، مقاله‌ای که کاربر کم‌حوصله را تا انتها با خود همراه کند، چیز دیگر!

مقاله‌های باکیفیت و غنی بنویسد و در آن از کلمات کلیدی که مردم از طریق آن به سایت شما رسیده‌اند، استفاده کنید. یعنی بیشتر از آنکه خودتان تشخیص دهید امروز حال نوشتن چه مطلبی را دارید، سعی کنید با بررسی گوگل وبمستر سایت‌تان، مطالبی که جستجوی بیشتری دارد پیدا کنید و در مورد آن‌ها بنویسید.

تولید ویدیو

سعی کنید خدمات یا محصولات‌تان را در قالب آموزش ویدیویی معرفی کنید. سپس این ویدیوها را در سرویس‌های اشتراک ویدیو ایرانی، منتشر کنید.

از قابلیت رایگان همسایه کمک بگیرید!

خدمات رایگان ارائه دهید و این ارائه را در سایت‌های تبلیغاتی رایگان منتشر کنید. مثلا می‌توانید وبینار درست کنید و آن را در سایتی مثل ایوند رایگان قرار دهید تا مردم از این طریق با شما آشنا شوند. اگر در دیگر سایت‌ها از روش تبلیغات کلیکی استفاده کردید، چک کنید لینک شما با به روزرسانی آن سایت، پاک نشده باشد.

افزایش بهبود نرخ کلیک

هرچه نرخ کلیک سایت شما بیشتر باشد، ترافیک سایت‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند. ببینید چه کلماتی جستجوی زیادی دارند، اما بازدید از آن‌ها در سایت‌تان کم است. این یعنی باید یک عنوان هیجان‌آورتر انتخاب کنید یا تغییرات فنی روی سایت‌تان ایجاد کنید.

 

تاثیر بازدید سایت بر سئو

تاثیر بازدید سایت بر سئو

حتما سایت‌هایی را دیده‌اید که با وجودی که سئوی قوی ندارند یا حتی اصلا بهینه سازی روی سایت‌شان انجام ندادند، با این وجود در گوگل جایگاه مناسب دارند. دلیل اصلی این است وقتی بازدید سایت بالا باشد، و کاربر پس از بازدید اولیه دوباره به سایت برگردد، یکی از فاکتورهای سئو که در واقع بازدید دوباره و برگشت به سایت است، اتفاق می‎افتد. 

در نتیجه این خود عاملی برای بهبود سئو خواهد بود. مثل سایت‌های خبری که نه تنها جذابیت بصری ندارند بلکه سئو خاصی هم انجام ندادند منتها چون مردم دنبال پیگیر اخبار هستند، و بازدید بیشتری از سایت‌های خبری می‌کنند، همین خود عاملی برای سئو این جور سایت‌ها شده است. شما نیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری اصولی سئو به صفحه محصولات سئو سایت جت سر بزنید و از دوره های آموزشی آن استفاده نمایید.

 

نحوه محاسبه بازدید سایت توسط گوگل

در بالا برایتان گفتم که چگونه با وب‌سایت‌های مختلف می‌توان میزان بازدید از سایت را فهمید. اما این بازدید توسط گوگل چگونه محاسبه می‌شود؟

در قدم اول طبق آمار، وقتی شما موردی را در گوگل جستجو می‌کنید، سه لینک اول گوگل، بازدید بیشتری دارد. درنتیجه اول سایت شما جزو لینک‌های صفحه اول گوگل و همچنین جزو سه لینک اول باشد، از دید گوگل شما دارای بازدید بیشتری هستید و رتبه‌تان بالا می‌رود. 

از طرفی وقتی کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، این عبارت یک کلمه کلیدی است که کاربر را به سایت شما رسانده است. با ارائه مطلب شما به گوگل جهت ایندکس، گوگل فاکتورهای دیگری از جمله مدت زمان حضور کاربر در سایت، مقدار محتوا، کلمات کلیدی محتوا و ...را نیز بررسی می‌کند که هر چقدر نتایج با محتوای شما منطبق باشد، شانس نفر اول بودن شما در گوگل و بازدید از سایت‌تان بالا می‌رود. 

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید