فن بیان قوی را با ساده‌ترین روش‌ها فرا بگیرید

زندگی در عصر ارتباطات قطعا برای افرادی که مهارت ارتباط گیری موثر را ندارند سخت خواهد بود. از قسمت‌های مهم و اثرگذار در ارتباط‌گیری افراد، داشتن مهارت فن بیان است. فن بیان قوی می‌توانند ارتباطات را قوی کرده و تاثیر کلام شما را افزایش دهد. از صحبت‌های ساده و دوستانه میان افراد مختلف و اعضای خانواده گرفته تا جلسات دفاع تحصیلی، جذب سرمایه، ارتباط با مشتریان و... همگی نیازمند چنین مهارتی هستند. اگر شما هم به دنبال تقویت فن بیان خود هستید، با ما همراه شوید.
 ۱۴۰۰/۶/۳۰ | ۰۲:۴۴  زمان مطالعه 3 دقیقه
فن بیان قوی را با ساده‌ترین روش‌ها فرا بگیرید

زندگی در عصر ارتباطات قطعا برای افرادی که مهارت ارتباط‌گیری موثر را ندارند سخت خواهد بود. از قسمت‌های مهم و اثرگذار در ارتباط‌گیری افراد، داشتن مهارت فن بیان است. فن بیان قوی می‌توانند ارتباطات را قوی کرده و تاثیر کلام شما را افزایش دهد. از صحبت‌های ساده و دوستانه میان افراد مختلف و اعضای خانواده گرفته تا جلسات دفاع تحصیلی، جذب سرمایه، ارتباط با مشتریان و... همگی نیازمند چنین مهارتی هستند. اگر شما هم به دنبال تقویت فن بیان خود هستید، با ما همراه شوید.

منظور از فن بیان چیست؟

داشتن مهارت، لازمه هر کاری است. صحبت کردن کاری است که همه‌ی انسان‌ها در طول روز آن را انجام می‌دهند اما هر کسی در آن مهارت ندارد. کسی که فن کاری را فراگرفته باشد، بدیهی است که می‌تواند آن را بهتر انجام داده و نتیجه مطلوبی بگیرد. داشتن مهارت در سخنوری و رساندن مطلب با شیوه درست و مهارت بالا می‌تواند در پذیرش سخن شما توسط دیگران بسیار موثر واقع شود. به طور خلاصه پاسخ سوال فن بیان چیست را می‌توان اینگونه مطرح کرد که:
فن بیان عبارت است از داشتن مهارت در ارائه کلام و ادای کلمات به بهترین شکل به منظور تاثیرپذیری بیشتر بر مخاطب

اهمیت فن بیان

در هر شغلی که باشید و یا در فعالیت‌های روزمره خود، بالاخره زمانی می‌رسد که شما برای دیگران صحبت می‌کنید. برخی از مشاغل اهمیت درست سخن گفتن و ادای کلام بسیار بالاتر است مانند سمت‌های چون کارشناس روابط عمومی، ارتباط با مشتریان و مجریان برنامه‌های زنده که هر چقدر فن بیان قوی داشته باشند، در کارشان موفق‌تر خواهند بود. مواردی چون جلسات دفاع پایان‌نامه، مصاحبه‌های پذیرش در مشاغل مختلف، ارائه گزارش عملکرد به مدیران سازمان و... نیز همگی نیازمند داشتن مهارت در بیان درست کلمات هستند.

اهمیت فن بیان

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم؟

برای تقویت فن بیان، ایجاد و تثبیت این مهارت در خود، روش‌های زیر توصیه می‌شود:

1) کنترل کردن حجم صدا

در مباحث آموزش فن بیان، تمرین کنترل حجم صدا از مواردی است که روی آن تاکید می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که برای داشتن مهارت ادای کلمات به شیوه برتر، باید بتوانید روی حجم خروجی صدای خود کنترل داشته باشید. برای تمرین کردن می‌توانید از یک قسمت ثابت در اتاق خود، برای افراد فرضی در جاهای مختلف اتاق و در فواصل متنوع یک جمله را بیان کنید.

2) رعایت سرعت در بیان کلمات

اگر به دنبال تاثیر کلام خود روی شنونده هستید، لازم است که تمام کلمات شما به صورت واضح شنیده شود. اینکه کلمات درست بیان شوند، پشت سر هم باشند اما نه خیلی سریع و یا با فاصله زیاد و به گونه‌ای که آرامش شما را در بیان کلمات نشان دهند، بسیار در رساندن پیام شما اثرگذار خواهد بود.

3) به خود و سخنان خود اطمینان داشته باشید

مخاطب شما باید متوجه شود که شما به خودتان و صحبت‌هایی که می‌کنید اطمینان دارید. اگر این اطمینان به مخاطب القاء شود، پذیرش صحبت‌های شما برای او راحت‌تر خواهد بود و در نتیجه تاثیر کلامتان افزایش می‌یابد.

4) به جای مدیران ارشد خود صحبت کنید

تمرین صحبت کردن از جایگاه فردی که در سازمان شما جایگاه بالاتری دارند، می‌تواند کمک خوبی برای تقویت فن بیان باشد. فرض کنید در مراسمی برای اولین بار، شما مجری برنامه هستید و باید برای آن تمرین کنید. می‌توانید از موضع افراد مختلف از جمله مدیرعامل مجموعه خود صحبت کنید. چنین صحبت‌هایی به شما کمک می‌کند که چارچوب‌های ذهنی گذشته خود را تغییر داده و با تسلط بهتر و دایره کلمات گسترده‌تری صحبت نمایید.

5) بیشتر مطالعه کنید

مطالعه کتاب‌های مختلف می‌تواند به افزایش دایره لغات شما کمک نماید. همچنین افزایش اطلاعات شما می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کرده و اطمینان شما را در صحبت کردن نیز افزایش دهد. مطالعه کتاب‌های مرتبط با فن بیان نیز می‌تواند در عین یادگیری مستقیم، مهارت شما را به صورت غیرمستقیم نیز افزایش دهد. با مطالعه کتاب، فن بیان قوی را می‌توانید در خود ایجاد کنید. کتاب‌هایی از جمله فن بیان را قورت بده، حرف بزن تا برنده بشی، قدرت بیان، آموزش فن بیان و... کتاب‌های برتر در این حوزه هستند.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران 1401

6) توجه به زبان بدن

برای تاثیرگذاری روی مخاطب نمی‌توان تنها به بیان شیوا تکیه کرد و از مهارت‌های دیگری چون زبان بدن غافل شد. به کارگیری درست زبان بدن به گونه‌ای که نه افراطی در این کار باشد نه تفریط، تاثیرگذاری کلام شما را افزایش خواهد داد.

توجه به زبان بدن

7) ضبط و ارسال صدای خود به دیگران

توضیح یک مطلب، خواندن از روی یک کتاب، پاسخ به سوال یک شخص و در نهایت ارسال آن به صورت فایل صوتی برای دیگران می‌تواند به تقویت مهارت شما در ادای کلمات کمک نماید؛ زیرا می‌دانید شخص دیگری با شنیدن آن باید متوجه منظورتان شود که خود این مسئله دقت شما را در صحبت کردن افزایش می‌دهد.

8) تسلط بر نفس کشیدن

شیوه نفس کشیدن شما به سادگی می‌تواند میزان استرس، تسلط و قدرت کلام شما را نشان دهد. به طور کلی افراد وقتی که فشار روانی را تحمل می‌کنند، تنفس صحیحی نداشته و همین مسئله روی قدرت بیان آن‌ها اثر می‌گذارد. بهتر است برای تقویت فن بیان، مهارت تنفس را نیز در خود ارتقاء دهید. در صحبت‌های نسبتا طولانی مانند یک سخنرانی، فن بیان قوی لازم است که در ابتدا شما باید تسلط کافی روی نفس کشیدن خود داشته باشید.

آنچه گفته شد

مهارت داشتن در ادای کلمات برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب امری بدیهی است. به چنین مهارتی که لازمه زندگی در عصر ارتباطات است، فن بیان می‌گویند. در این مقاله از اهمیت فن بیان صحبت کردیم و نتایج مثبت داشتن چنین فنی را بیان کردیم. همچنین به پرسش پرتکرار «برای فن بیان قوی چه کنیم» نیز پاسخ دادیم. مواردی که برای تمرین تثبیت فن بیان گفته شد، جزو ساده‌ترین آن‌ها بودند. امیدواریم که با انجام این تمارین، مهارت خود را در سخنوری افزایش دهید. بدیهی است که برای داشتن فن بیان قوی تمرین‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام اثرات خود را خواهند داشت. شما از چه روشی برای تقویت این مهارت استفاده کرده‌اید؟ بین روش‌های معرفی شده کدام را موثرتر می‌دانید؟ پاسخ به این سوالات و تجربیات ارزشمند خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

به همین سادگی!!

بیشتر بخوانید: هر فوت چند سانتی متر است؟

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید