7 نکته کلیدی در انتخاب و خرید سوییچ شبکه

قلب تپنده‌ی هر پروژه‌ی شبکه، سوییچ شبکه است. در صورت انتخاب و خرید درست آن، هزینه‌ی نهایی پروژه شما در بلند مدت کاهش پیدا خواهد کرد. با 7 نکته کلیدی با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۰/۶/۳۰ | ۰۰:۰۴  زمان مطالعه 2 دقیقه
7 نکته کلیدی در انتخاب و خرید سوییچ شبکه

برای اکثر ما خانواده‌های ایرانی، خانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگمان با خاطرات خوشی همراه است. خاطره‌ی بازی با بچه‎‌های هم سن، خاطره‌ی سفره‌هایی که همگی دور آن نشسته‌ایم، خاطره‌ی محبت‌های بی‌دریغ پدربزرگ و مادربزرگ. این خانه مرکز ارتباط همه‌ی عموها و عمه‌ها یا خاله‌ها و دایی‌های ما بوده است. همچین وظیفه‌‌ی مهمی را در یک شبکه، سوییچ شبکه برعهده دارد. پس با من برای این انتخاب و خرید مهم همراه باشید.

خرید سوییچ شبکه

هر شبکه محلی برای برای ارتباط بین دستگاه‌هایش نیاز به سوییچ شبکه دارد. ارتباطی که بتواند داده‌ها را در هر لحظه بین تجهیزات حاضر در محل بی‌کم و کاست؛ با سرعت انتقال دهد و امنیت شبکه حفظ شود. این انتقال مطلوب به پارامترهای متعددی در یک سوییچ بستگی دارد که در ادامه به 5 پارامتر مهم آن اشاره کرده تا خریدی خوب داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: سرور مجازی رایگان بدون محدودیت

1- سوییچ شبکه POE یا غیر POE

تکنولوژی POE(Power Over Ethernet) به مفهوم تامین برق تجهیزات شبکه مانند دوربین مداربسته IP یا تلفن VOIP از طریق کابل شبکه LAN است. پس در صورتی که سوییچ شبکه‌ی POE خریداری کنیم، نیازی به خرید آداپتور مجزا برای تجهیزات خود نداریم. به شرطی که خود تجهیز مورد نظر ما نیز POE باشد. در این حالت هزینه‌های کابل کشی برق و خرید آداپتور را در پروژه ندارید. 

2- سوییچ شبکه مدیریتی یا غیر مدیریتی

در صورتی که در یک پروژه نیاز به تنظیمات سوییچ به جهت انتقال بهتر اطلاعات داشته باشید، از Managed Switch باید استفاده کنید. با این سوییچ‌ها می‌توانید به مانیتور و مدیریت داده‌ها بپردازید. مهمترین کاربرد آن در قابلیت VLAN کردن می‌باشد. تعریف ساده‌ی آن، ایزوله کردن پورت‌های سوییچ از یکدیگر به جهت ارتباطات با کیفیت‌تر است. 

3- سوییچ‌های شبکه با فیبر نوری یا بدون فیبر نوری

سوییچ‌های شبکه علاوه بر پورت‌های LAN، دارای پورت‌های فیبر نوری نیز می‌توانند باشند. فقط و فقط زمانی این حالت به کار شما می‌آید که یک یا چند تجهیز شما با استفاده از فیبر نوری اطلاعات را انتقال بدهد نه با کابل RJ45. فیبر نوری سرعت انتقال دیتای به مراتب بالاتری دارد و در پروژه‌های بزرگ کارآمدتر است. در نظر داشته باشید که هزینه‌های کار با فیبر نوری بالاتر از حالت‌های دیگر است. این حالت در مشخصات سوییچ شبکه با عبارت SFP شناخته می‌شود. 

4- چهار، هشت، شانزده پورت یا بیشتر 

تعداد پورت‌های ورودی یا گیرنده هر سوییچ، بیانگر تعداد تجهیزاتی است که می توانید به آن متصل کنید. دقت داشته باشید که تعداد پورت‌های هر سوییچ بصورت 4، 8، 16، 24، 32، 48، 64 و ... می‌تواند باشد. پس اگر فرضا 11 تجهیز یا دستگاه در یک مکان دارید، باید یک سوییچ 16 پورت خریداری کنید. همیشه به دید توسعه در آینده تعداد پورت سوییچ را انتخاب و خرید کنید. 

5- سرعت 100 یا 1000 مگابیت بر ثانیه 

سرعت انتقال داده‌ها از مبدا تا مقصد با واحد مگابیت بر ثانیه مشخص می‌شود. هر چقدر این سرعت بیشتر باشد، دیتای بیشتر و با ترافیک کمتری منتقل می‌شود. هر تجهیز شبکه، خود میزانی از پهنای باند شبکه را اشغال می‌کند. با ضرب کردن این عدد در تعداد کل تجهیزات، می‌توان به عدد مورد نیاز مگابیت بر ثانیه رسید. فرض کنید در یک مکان 17 عدد دوربین مداربسته IP داشته باشیم. هر دوربین نیز حدود 10 مگابیت برثانیه انتقال را انجام دهد. با ضرب این دو عدد به 170 مگابیت بر ثانیه می‌رسیم. پس نیاز به سوییچ با یک پورت 1000 داریم تا اطلاعات و داده‌ها را دریافت یا منتقل کند. 
هر سوییچ تعدادی مشخص پورت گیرنده اطلاعات دارد که اصولا به آن‌ها پورت POE Downlink گفته می‌شود. مجموع این اطلاعات باید توسط پورت‌های Uplink به دستگاه بعدی منتقل شوند. 

6- متراژ انتقال سیگنال 250 متری

تا چند سال گذشته استاندارد انتقال سیگنال در Network Switch ها تا 100 متر بود. یعنی اگر فاصله‌ی سوییچ شما تا تجهیز، بیشتر از 100 متر بود، چاره‌ای جز استفاده از یک سوییچ واسط نداشتید. در حال حاضر به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد انتقال سیگنال تا مسافت 250 متر در برخی از برندهای بازار هستیم. پس مشکل محدودیت متراژ در پروژها حل شد. 
نکته مهمی که فروشندگان در این مورد به شما نمی‌گویند، این است که در این حالت و با متراژ 250 متری، پهنای باندی که سوییچ می‌تواند منتقل کند تا 10 مگابیت بر ثانیه است. پس اگر تجهیزی دارید که بیش از این عدد پهنای باند نیاز دارد، این متراژ برای شما بی‌معناست. 

7- توان تولیدی سوییچ 

سوییچ POE موظف هست تا توان مورد نیاز تجهیزاتی که به آن متصل می‌شوند را تامین کند. پس یکی از مشخصات اصلی در هنگام خرید سوییچ دقت به میزان POE Power سوییچ است. این عدد بر حسب وات بوده و از 24 وات شروع می‌شود. نحوه محاسبه‌ی توان مصرفی کل تجهیزات هم ساده است. شما کافیست در کاتالوگ تجهیز میزان "توان مصرفی" تجهیز را نگاه کنید. عدد این توان‌ها را با هم جمع کنید تا به مصرف توان مورد نیازتان برسید تا بتوانید سوییچ مناسب را خرید کنید. 

جمع بندی 

وظیفه‌ی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در قبال فرزندان و نوه‌ها بسیار سنگین است. آن‌ها باید مراقب همه باشند تا به همگی خوش بگذرد. سوییچ شبکه نیز در یک پروژه وظیفه‌ی خطیری را بر عهده دارد. اگر مشکلی برای برد آن بوجود آید، عملا کل سیستم می‌خوابد و دیتایی رد و بدل نمی‌شود. پس در هنگام انتخاب و خرید آن علاوه بر موارد بالا به اصالت گارانتی آن نیز توجه داشته باشید. 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید