چگونه یک سایت responsive با نرخ تبدیل بالا طراحی کنیم

در این مقاله سعی شده است توضیح کاملی در رابطه با طراحی سایت واکنشگرا یا responsive ، اهمیت و مزایای آن و چگونگی اجرای آن بیان گردد.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۵:۵۹  زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه یک سایت responsive با نرخ تبدیل بالا طراحی کنیم

چندین سال پیش که تازه دنیای اینترنت رو به گسترش بود، هنوز انواع و اقسام گجت ها از قبیل لپ‌تاپ، گوشیهای هوشمند، تبلت و آیفون در دسترس کاربرها نبود و سایت ها تنها یک آدرس (URL) داشتند. ولی بعد از اینکه این ابزارها به طور عمومی در دسترس افراد قرار گرفت هر سایتی مجبور بود برای اینکه اطلاعات خود را هم در سیستم کامپیوتر و هم در انواع و اقسام گوشی ها در اختیار قرار بدهد 2 یا چند آدرس با قابلیت نمایش در ابزارهای مختلف ایجاد کند. در واقع آن ها باید یک وبسایت برای دسکتاپ و یک نسخه کاملا متفاوت دیگر برای دستگاه‌های دیگر می‌ساختند. این کار بسیار هزینه‌بر بود و باعث می شد سایت در  موتورهای جستجو رتبۀ پایینتری بگیرد و به لحاظ (Seo) افت کند. به ناچار باید هنگام استفاده از سایت در گوشی‌های موبایل دائم به چپ و راست اسکرول می‌شد و این امر به هیچ وجه کاربرپسند نبود و بسیار خسته کننده بود. سایت های ریسپانسیو ( responsive Design ) یا واکنش گرا این مشکل را حل کرده است.

طراحی سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

 

سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا) چیست؟

سایت های ریسپانسیو این قابلیت را دارند که با انواع پلتفرم ها هماهنگ شوند و دیگر نیازی به اسکرول افقی و Zoom out  و Zoom in نیست. با این روش سایت کاملا انعطاف پذیر و با انواع سیستم‌ها هماهنگ می شود. همچنین دیگر نیازی به ایجاد آدرس جدید یا کد Html  متمایز وجود ندارد و به این ترتیب بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو به ویژه در گوگل به بهترین شکل انجام می‌شود و کاربرهای بیشتری را جذب می‌کند. این‌گونه شما مشتری‌های وب‌سایتتان را که از گوشی های همراه یا تبلت استفاده می‌کنند خواهید داشت و سایت شما با همۀ دستگاه ها تنظیم می شود.
 

برای چه باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشیم؟

در دنیای امروز که برخلاف گذشته نیمی از کسب و کارها به شکل مجازی انجام می‌گیرد، تبلیغات سایت‌ها و بیشتر کردن بازدیدکنندگانشان از اهمیت بالایی برخوردار است و روز به روز ارزش سایت‌هایی با کاربرهای بالا و بهینه‌سازی‌های سئو بیشتر می‌شود. استفاده از گوشی و تبلت سرعت کارهای اینترنتی  و این‌گونه کسب‌و‌کارها را بالا برده است. شرکت‌ها برای بیشتر کردن سرعت خود در این عرصه، صرفه‌جویی در زمان و کسب رضایت مخاطبان در رقابتی تنگاتنگ قرار گرفته‌اند. اینجاست که اهمیت سایت‌های ریسپانسیو (Responsive Design) مشخص می‌شود. سایت ریسپانسیو به دلیل اینکه به آسانی از طریق هر نوع دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و مخاطبش را خسته نمی‌کند با استقبال زیادی مواجه می‌شود. این‌گونه سایت ها در موتور جست و جوی گوگل ( Google ) بالاترین رنک‌ها را در اختیار می‌گیرند و هر روز بازدیدکنندگانشان بیشتر می‌شود و باعث افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید سود سرشاری را از راه تبلیغات برای سایتتان به‌دست بیاورید و برای تطبیق مطالب سایتتان با پلتفرم‌های مختلف هزینه‌ی کمتری بپردازید، باید به فکر یک سایت ریسپانسیو باشید. 
براساس یک تحقیق که در سال 2016 انجام شده بیش از 50 درصد جست و جوهای اینترنتی از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت بوده است. بنا براین شما برای به دست آوردن رضایت حجم وسیعی از کاربران ناچارید به روش‌های مختلف سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید. تأثیر سایت واکنش گرا در بهینه‌سازی سایت، امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نادیده گرفتنِ طراحی سایت واکنش‌گرا (Responsive) در واقع در حکمِ مرگ کسب و کار شماست و چه کسی است که بخواهد شانس‌های خود را برای داشتن یک سایت پُر مخاطب از دست بدهد؟
 

سایت‌های واکنش‌گرا چه مزایایی دارند؟

  • در هزینه‌ها صرفه جویی می شود؛ دیگر نیازی نیست که شرکتها برای 3 ابزار آی پد، آی‌فون و کامپیوترهای معمولی قالب ویژه درست کنند. می‌دانید در آن صورت چه قدر هزینه باید می‌کردید؟ طراحی یک سایت واکنش‌گرا باعث می‌شود که شما فقط برای طراحی یک قالب هزینه کنید و دیگر خیالتان راحت باشد که هر کس با هر ابزاری می‌تواند وب‌سایت شما را با کیفیت و قالب مناسب ببیند.
  • در زمان صرفه جویی می‌شود؛ معلوم است که امروزه زمان مشتری‌ها بسیار مهم و باارزش است. وقتی فقط با انجام یک پروژه، قالبی تهیه می‌شود که در همه دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود، تاثیر زیادی در صرفه‌جویی در زمان کاربران خواهد داشت.
  • پشت سر گذاشتن رقیبان؛ هنوز بسیاری از سایت‌ها واکنشگرا نشده‌اند بنابراین شما با طراحی یک سایت ریسپانسیو از خیلی جهات جلو زده‌اید. این امر شما را حرفه‌ای نشان می‌دهد و مورد پسند کاربران قرار می‌گیرید. خودتان می‌دانید که داشتن کاربر بیشتر مساوی است با بازدید بیشتر و در نتیجه کسب‌و‌کاری پُر رونق‌تر.
  • بهینه‌سازی کوئری های سئو؛ همانطور که گفته شد موتور جستجوی گوگل سایت‌های ریسپانسیو را در رنک‌های بالا قرار می‌دهد و این امر باعث می‌شود همواره شما در رتبه‌های بالای صفحه نتایج گوگل قرار بگیرید.
  • ممانعت از محتوای تکراری؛ اگر شما ناچار باشید برای هر ابزار آدرس (URL) مختلفی ایجاد کنید، محتوای شما از نظر ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل تکراری محسوب می‌شود، در نتیجه ارزش سایت‌تان افت می‌کند و امتیاز و جایگاه پایینی خواهید داشت. پس برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنید باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشد.

 

طراحی ریسپانسیو Responsive Design یا طراحی انطباقی Adaptive Design ؟ 

در طراحی واکنش‌گرا شما از یک لینک برای موبایل و دسکتاپ استفاده می‌کنید و در دستگاه‌های مختلف HTML  یکسانی دارید. در اینجا شما برای تغییر قالب صفحه از زبان برنامه‌نویسی css استفاده کرده‌اید. در این روش مدیریت سایت راحت‌تر است و ویرایش اطلاعات برای همه کاربرها از یک قسمت انجام می‌گیرد. نکته منفی طراحی ریسپانسیو این است که باید برای همه نمایشگرها منابعی یکسان عرضه شود و با اینکه دستگاه‌های تلفن همراه، وضوح و گرافیک بالایی نیاز ندارند اما کاربر مجبور است همه را دانلود کند.
در طراحی تطبیقی که به آن میزبانی پویا یا دینامیک هم می‌گویند، به هر دستگاه کدها و رسانه‌های مختلفی فرستاده میشود که این خود، کار را پیچیده میکند و به این ترتیب هزینه توسعه اولیه بالا می‌رود. گرچه که هزینۀ طراحی یک سایت واکنشگرا بیشتر است اما در مجموع، هم آسان تر است و هم در بهینه سازی محتوا بر پایۀ مفاهیم CSS و  HTML می‌توان از کیفیت فایل های مرتبط با قالب سایت اطمینان حاصل کرد.
امروزه سایتها اهمیت زیادی به واکنشگرایی میدهند و Mobile friendly  بودن را از جمله ارزش های یک وبسایت به شمار میآورند، گوگل هم به نسبت سایت‌‎های غیرواکنشگرا و تطبیقی، امتیاز مثبتی به سایت‌های واکنشگرا می‌دهد. در روش واکنشگرا دیگر اگر مرورگر موبایل یا تبلت را باز کنید، سایت دچار به ‌هم ریختگی نمی‌شود، منوها به هم نمی‌ریزند و عکس‌ها از کادر یا صفحه بیرون نمی‌زنند. در این روش لازم است فایل ‌های جاوا اسکریپ بهینه‌سازی شوند تا هنگام باز شدن صفحه‌ها، سرعت سایت افت نکند.

بیشتر بخوانید: تفاوت های Front-end و Back-end

یک  سایت ریسپانسیو چگونه طراحی می‌شود؟

یکی از روش‌ها برای ریسپانسیو کردن سایت، استفاده کردن از مدیا کوئری‌هاست. شما میتوانید ترکیبی از کوئری‌های CSS و افکت‌های حرکتی CSS را به کار ببرید. برای طراحی یک سایت ریسپانسیو با استفاده از کوئری‌های مدیا، شما باید سایز مرورگر را دائم عوض کنید تا ببینید واکنش سایت چیست. در اینجا پرش‌های فاحشی را مشاهده خواهید کرد. بعد از این، افکت‌های حرکتی CSS به شما کمک می‌کنند و با این روش تغییرات انیمیشنی می‌شوند. لازم به ذکر است که باید پیش از طراحی سایت ریسپانسیو، متا تگ  view port را به سایت‌تان بیافزایید.
برای اینکه کاری کنید وبسایت‌تان در مانیتورها، گوشی‌ها و تبلت‌ها طوری نمایش داده شود که به اسکرول افقی نیازی نباشد، باید سایز دستگاه‌های مختلف را بدانید. برای این کارها حتما هم لازم نیست خودتان زحمت بکشید بلکه فریم ورک‌های مطرحی در دسترس هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سازندگان این فریم‌ورک‌ها برای راحتی کار، ابعاد وسایل الکترونیکی را بررسی و تعیین کرده‌اند.
phones: < 768px
Tablets: > 768px
Medium Desktops: > 99px
Large Desktops: > 1200px

برای مدیریت کردن پهنای عناصر وب‌سایت‌تان در دستگاه‌های مختلف لازم است که از Max-width و Min-width  استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید عرض همه تگ‌ها را در گوشی موبایل جوری تنظیم کنید که در وسط صفحه قرار بگیرند و اگر بخواهید در تبلت‌ها، سمت راست نمایش داده شوند می‌توانید مدیا کوئری دیگری اضافه کنید.
بیشتر افرادی که در زمینۀ طراحی سایت فعالیت دارند، از کد ID:right استفاده می‌کنند که برای شما نیز قابل استفاده است.


به جز کدنویسی چه روشهایی برای ریسپانسیو کردن سایت وجود دارد؟

یک روش دیگر استفاده از افزونه‌های ریسپانسیوکننده سایت است. شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های معروف در این زمینه، سایتتان را واکنشگرا کنید. یکی از افزونه‌های معروف افزونۀ Jet Pack است. این افزونه که بیشتر از 33 ویژگی اصلی دارد خیلی سریع می‌تواند به شما کمک کند. این افزونه کدها را ویرایش میکند و با استانداردهای ریسپانسیو مطابقت می‌دهد و باعث سرعت گرفتن سایت‌تان می‌شود. سادگی، آسانی و عدم نیاز به تنظیمات اضافه روی سرورها، قابلیت به اشتراک‌گذاری مطالب سایت و ایجاد خبرنامه، قابلیت لایک کردن محتوا، بررسی و مدیریت ویژگی‌های سایت، داشتن ابزارکی برای نشان دادن توئیت‌های اخیر، قابلیت ایجاد گالری تصاویر Full screen، داشتن ویرایشگر css و ... از ویژگی‌های جذاب این افزونه است.
افزونۀ دیگری که وجود دارد، Wptouch است. این افزونه از بهترین افزونه‌ها برای واکنشگرا کردن سایت است که در حال حاضر توسط بیش از 5 میلیون سایت در حال نصب و بهره‌برداری است. سرعت این افزونه بسیار زیاد و حتی بالاتر از حد ریسپانسیو است. این افزونه دارای ویژگی جدید کشِ حرفه‌ای است که سرعت لود سایت را هم روی موبایل افزایش می‌دهد. تصاویر و استایل قالب براساس گوشی‌های موبایل در اندازه‌های مختلف بهینه سازی می شود. این افزونه در دو نوع رایگان و پولی منتشر شده که نسخۀ پولی تنظیمات بیشتری دارد. گفتن این نکته ضروری است که افزونه‌ Wptouch نیازمند نسخۀ وردپرس 3.9 به بالا است.
افزونۀ سوم برای واکنشگرا کردن سایت، افزونه  Wp Mobile Detector است. شما که مطمئن نیستید کاربران‌تان از چه نوع گوشی‌ موبایلی استفاده می‌کنند؟ این افزونه بهترین نوع در شناخت دستگاهی است که می‌خواهد وب‌سایت را باز کند و همه نوع گوشی از اندروید، آی پد، ویندوز فون و ... را تشخیص می‌دهد. بیش از 5000 نوع گوشی موبایل را پشتیبانی می‌کند و دارای 11 قالب ظاهری است.
نام افزونه‌ی چهارم Word Press Mobile Pack 2.1.3 است. این افزونه قابلیت این را دارد که پکیجی از وب‌سایت‌تان را مخصوص سیستم عامل‌ها و پلت‌فرم‌های گوناگون فراهم کند. این افزونه با شش ظاهر از پیش تعریف شده در دست است و کاربر با استفاده از این افزونه می‌تواند صفحۀ و‌ب‌سایت شما را به صورت تمام صفحه ببیند.
آخرین افزونه‌ای که معرفی می‌شود WP Mobile Edition است. این افزونه به شما امکان می‌دهد که ظاهر سایتتان در موبایل به گونه‌ای باشد که انگار یک سایت اختصاصی برای موبایل است و کاملا متناسب با نسخۀ موبایل، سیستم عامل‌های اندروید، IOS و ویندوز فون است. این افزونه یک سوئیچر دارد که به طور هوشمندانه سایت را هنگام باز شدن با موبایل به شکل جدیدی ریسپانسیو می‌کند. همچنین تم مربوط به موبایل آن بسیار کم حجم است و زود لود می‌شود.


جمع‌بندی طراحی سایت واکنش‌گرا

برای این‌که بتوانید بیشترین بهره‌برداری را از سایتتان داشته باشید، درکنار توجه به محتوای بالا و به‌روزرسانی محتوا، باید به فکر ریسپانسیو کردن سایت خود باشید و از روش‌های طراحی یک سایت واکنش‌گرا استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که سایت شما در همه دستگاه‌ها به بهترین شکل نمایش داده شود و در دسترس کاربرها قرار بگیرد. در دنیای امروز، طراحی یک سایت ریسپانسیو و بهینه‌سازی نمایش محتوا تا حد زیادی به شما در ارتقا سطح کسب‌و‌کارتان و بازاریابی بهتر و بیشتر یاری می‌رساند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید