RSS چیست؟ آیا استفاده از RSS برای سایت مفید است

در این مقاله توضیحاتی جامعی در رابطه با اینکه RSS چیست؟ نحوه ساخت آن، مزایای آن و چگونگی استفاده از آن بیان شده است.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ | ۱۶:۴۲  زمان مطالعه 4 دقیقه
RSS چیست؟ آیا استفاده از RSS برای سایت مفید است

RSS مخفف عبارت“Rich Site Summary”  یا“Really Simple Syndication”  است و ایده آن به حدود ۱۲ سال پیش برمی‌گردد. پایه گذار آن برای اولین بار یکی از مسئولان شرکت Apple بود. هدف او آسان کردن یک سری از کارهای شخصی اش برای پروژه های موجود در شرکت بود. پس از آن شرکت Netscape در RSS را رسمآ ابداع کرد و آن را در مرورگر خود به اجرا گرفت که البته به دلیل کاستی‌های آن به موفقیت زیادی دست پیدا نکرد به مرور زمان شرکت‌های مختلف بر روی RSS که بر پایه زبان XML است کار کرده و آن را تکمیل کردند. و در حال حاضر به RSS 2.0 تبدیل شده است.

RSS در واقع یک سیستم آگاهی دهنده  محسوب می‌شود که بلافاصله پس از ارسال مطلب جدید و آپدیت وبسایت مشترکان را از این موضوع مطلع می‌کند!

شما می‌توانید با استفاده از مرورگرهای وب مانند فایرفاکس و اینترنت اکسپلور با کلیک بر روی لوگوی فید بالای مرورگر و یا کلیک بر روی خود لوگوی RSS در سایت در گذراندن وقت در سایت‌های آپدیت نشده صرفه‌جویی کنید و در همین‌طور هیچ مطلب جدیدی را از دست ندهید!

خبرخوان RSS چیست؟

 

کاربرد خبرخوان يا RSS دردنيای وب

اگر شما هم فرد پرمشغله‌ای هستيد و هميشه به دنبال راه‌حلی برای صرفه‌جويی در وقت و انرژی خود می‌گردید حتما اين مقاله را تا انتها بخوانيد. شايد تا به حال بارها خوراک وب web feed را در سايت‌های مختلف دیده باشید. اين فناوری که در سايت‌ها با نام‌های خبرخوان، آراس‌اس و اتم هم دیده می‌شود؛ راهی‌ است برای دسترسی سريع و بدون دردسر به آخرين اخبار و مطالب سايت‌ها و وبلاگ‌های مورد پسندتان.تصور کنيد به يک فروشگاه بزرگ رفته‌ايد و می‌توانيد هر چيزی را که دلتان می‌خواهد فقط با يک اشاره خريداری کنید. همه چیزهای مورد نیازتان در یک جا، بدون اينکه وقت و انرژيتان تلف شود. شايد کمی رويايی به نظر برسد اما در دنيای وب خبرخوان‌ها همين‌طور هستند.  درواقع RSS مخفف Rich Site Summary  فایلی با فرمت  XML به معنی چکیده مطالب است.

مثلا شما به مطالب 10 سایت علاقه‌مند هستید و هر روز آن‌ها را مرور می‌کنید. مسلما برای خواندن آن‌ها دچار سختی‌ای خواهید شد. باید یکی یکی تمام مطالب را چک کنید، ممکن است بعضی از مطالب ازدست‌تان در برود. در صفحات متعددی که در مرورگر گشوده‌اید سردرگم می‌شوید و در انتها از خواندن بخش زیادی از مطالب سایت‌ها عاجز می‌مانید. هر روز باید زمانی را برای لود شدن قالب گرافیکی سایت‌ها صرف کنید که برای شما ارزشمند هم نیستند و کاملا تکراری شده اند، فقط باعث می‌شود پهنای باند اضافی از دست بدهید… مجبورید تبلیغات سایت را تحمل کنید و… خوب حالا اگر میخواهید همه این مشکلات تموم بشود RSS به کمک شما می‌آید. اکثر سایت ها یا وبلاگ ها دارای یک آدرس مشخص برای خوراک مطالبشان هستند.

فقط کافی است این لینک را در مرورگر خود وارد کنید پس از آن برنامه خبرخوان شما را به لیست سایت‌هایی که می‌خواهید دنبال کنید اضافه می‌کند. از آن به بعد دیگر احتیاجی نیست هر روز وارد سایت شوید تا مطالب آن را بخوانید تنها با اجرای برنامه خبرخوان به مطالب جدید آپدیت شده دسترسی پیدا خواهید کرد. 

حال سوال اینجاست که آدرس خوراک هر سایت را چگونه پیدا کنیم؟

در بیشتر وبلاگ ها و سایت ها آیکون RSS در گوشه‌ای از سایت وجود دارد. همینطور در مرورگرهایی مثل اپرا یا فایرفاکس سمت راست نوار آدرس آن‌ها علامت RSS را میبینید که با کلیک کردن بر آن می‌توانید فید سایت را به خبرخوان خودتان اضافه کنید.
خبرخوان‌ها برنامه هایی هستند که مطالب و اطلاعات فیدها را دریافت و به شما نمایش میدهند. تعداد زیادی برنامه خبرخوان وجود دارد در ذیل به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم :
Snarfer : این برنامه کوچک پشتیبانی بسیار خوبی از زبان فارسی دارد، استفاده از آن ساده و سرعت فوق العاده‌ای هم دارد که از ویژگی‌های خوب این برنامه هستند.

GoogleReader: همانطور که از نامش پیداست این محصول ساخته شرکت بزرگ گوگل است. نیازی به نصب این برنامه بر روی سیستم نیست و به صورت آنلاین کار میکند شما میتوانید با استفاده از اکانت Gmail خود از آن به راحتی استفاده کنید. اگر سرعت اینترنت خوبی ندارید استفاده از آن توصیه نمی‌شود. اما اگر قدرت نرم افزار را به سرعت آن ترجیح میدهید Google Reader قطعآ بهترین گزینه است.

GreatNews: این برنامه مشابه نرم افزار اسنرفر است با امکانات بیشتر و البته حجم بیشتر این نرم افزار به “خبرخوان باهوش” معروف است. 

 

خبرخوان‌ها در دنیای امروز 

 شاید امروزی‌ها به دلیل قدیمی بودن این فناوری، آشنایی زیادی با آن نداشته باشند اما خبرخوان‌ها بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید کاربردی‌ هستند  ودر دنیای امروز بسیار هم توصیه یافته‌اند. این ابزار در پاسخ به یک نیاز بعد از ایجاد وب3 تولید شد. در واقع بعد از اینکه وبلاگ ها به روی کار آمدند و شروع به فعالیت کردند، روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده شد تا جایی که روزانه  7200 وبلاگ در سراسر دنيا ایجاد می‌شد .در ایران ما هم سرویس دهنده های وبلاگ بسیار فعال شدند. در سال‌های 1382 و 1383 وبلاگ های فارسی رشد و توصیه بیشتری یافتند و این کمک کرد تا محتواهای  خوبی به زبان فارسی برای کاربران ایجاد شود. اما مشکلی که برای ما پیش آمد این بود که تعداد وبلاگ‌هایی که می‌خواستیم روزانه مطالعه کنیم روزبه‌روز بیشترمی‌شد.برای اینکه ببینیم کدام وبلاگ به روزشده ناچار بودیم روزانه به چند وبلاگ سر بزنیم گاهی هم مطلب جدیدی منتشر نمی‌شد و این کارفقط وقت و انرژی زیادی را از ما می‌گرفت. XML با ابزاری تحت عنوان ار اس اس به ما کمک کرد تا بدون نیاز به سرکشی تک تک وبلاگ‌ها به محض اینکه یکی از آن‌ها مطلب جدیدی می‌گذاشت ما از آن تنها با یک کلید با‌خبرشویم. در واقع روزنامه‌ی الکترونیکی داشتیم که ستون‌هایش را از وبلاگ‌های مختلف، خودمان انتخاب کرده بودیم .  کم‌کم این فناوری گسترش پیدا کرد و خبرگزاری‌ها از آن استفاده کردند. در حال حاضر خبر گزاری‌ها حتی روی دسته‌بندی موضوعی فید تولید می‌کنند.

 

مزایای RSS

1- صرفه‌جویی در وقت، زمان و انرژی شما برای کسب اطلاعات 

2- یکی از خوبی‌های آراس‌اس این است که دیگر نیازی نیست برای دریافت خبرنامه یک سایت آدرس میل  خصوصی‌تان را فاش کنید و با عواقب آن نظیر دریافت انواع هرزنامه‌ها spam مواجه شوید؛ شما می‌توانید از طریق RSS بدون وارد کردن آدرس میل اطلاعات مورد نیاز خود راکسب کنید. 

3- اگر اطلاعات سایتی که آراس‌اس آن را دنبال می‌کنید دیگر مورد علاقه‌تان نیست یا به هر دلیلی می‌خواهید آن را حذف کنید این کار به راحتی بدون لغو عضویت از سایت امکان پذیر است.

4- اگر دارای سایت یا وبلاگی هستید میتوانید اراس اس مورد نظرتان را به قسمت سایدبار اضافه کنید تا علاوه بر خودتان، بازدیدکنندگان  وبلاگ شما هم بتوانند خبرهای سایت مورد نظرتان را مطالعه کرده و از مطالب آن استفاده کنند. 

5- در صورت فعال بودن برنامه خبرخوان شما و ذخیره فیدها، حتی اگر سایتی یک مطلب را از روی خط خبری خود پاک کند، خبر یاد شده در اخبار ذخیره شما باقی می‌ماند و می‌توانید هر وقت دلتان خواست با حوصله و دقت آن را مطالعه کنید.

6- حذف تبلیغات و جلوگیری از بازشدن صفحات دیگر حین خواندن متن.

7- دریافت متن اخبار به صورت آنلاین و مطالعه در وضعیت آفلاین.

8- خواندن اخبار از طریق آراس‌اس نیاز به پهنای باند اینترنت کمتری دارد و برای ما کاربران ایرانی که معمولا اینترنت کم سرعتی در اختیار داریم مناسب تراست.

9- شما می‌توانید از فیدها برای بررسی سایت‌های خرید مورد علاقه خود استفاده کنید تا محصولات جدید یا محصولات از رده خارج شده را به راحتی ببنید.

10 - اگر در جاده هستید تغییر در وضعیت آب و هوا را به راحتی از طریق فیدها متوجه خواهید شد.

11 – به کمک فیدها همیشه آخرین قیمت سکه و ارز را خواهید دانست.

 

معایب RSS چیست؟

1- امکان مشاهده دیگر صفحات اصلی وب وجود ندارد و همینطور از تغییرات گرافیکی آن هم بی‌خبر می‌مانیم.

2- نمی‌توانیم کامنت و نظر خود را نسبت به مطلب بگذاریم.

3- در بعضی از نرم‌افزارهای خبرخوان نمایش مطالب از چپ به راست است. 

4- در بعضی از این خبرخوان‌ها، قسمت‌های هایپرلینک شده لینک ندارند ومانند دیگر قسمت‌های متن دیده می‌شوند.

 

روش استفاده از خبرخوان

راه‌های زیادی برای استفاده از آراس‌اس وجود دارد که ما می‌خواهیم در این مقاله ساده‌ترین روش‌ها را برایتان توضیح دهیم.

خبرخوان‌ها هم اپلیکیشن برای گوشی‌های همراه با سیستم عامل‌های مختلف دارند و هم اینکه شما می‌توانید روی وب‌سایت‌ها و مرورگرهای مختلف این ابزار را در اختیار داشته باشید.در دنیای وب فید ریدرهای گوناگونی با ویژگی‌های جالب فراوانی وجود دارد هر کدام را که دوست دارید انتخاب و با آن شروع کنید.در اینجا ما با مرورگرها شروع میکنیم و نیاز به اپلیکیشن خاصی نیست.

در مرورگرهای مختلف از جمله  internet explorer و Firefox که معمولا درهمه ویندوزها هست این امکان درج شده است. کافی‌ است به وب سایت مورد نظر خود بروید و روی لینک RSS مربوط به آن سایت کلیک کنید (که معمولا آیکن نارنجی دارد) یک صفحه ساده را که هیچ ظاهر گرافیکی ندارد خواهید دید که مطالب سایت در آن درج شده است. در بالای صفحه کادر زرد رنگی می‌بینید که در آن لینکی مربوط به مشترک شدن در فید سایت وجود دارد، بعد از کلیک روی این لینک و ثبت  RSS سایت در مرورگرتان می‌توانید از قسمت خبرخوان مرورگر، فیدها را ببینید و از به روز شدن سایت‌های مشترک اطلاع پیدا کنید. چنان‌چه سایت حاوی مطلب جدید باشد؛ عنوان فید به صورت درشت و پررنگ نمایش داده خواهد شد.

جمع بندی: خبرخوان یا RSS چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده استفاده از خبر خوان ها بسیار مفید و کاربردی است و با استفاده از RSS دیگر نیازی نیست برای دریافت خبرنامه یک سایت آدرس ایمیلتان را وارد کنید و با هجوم ایمیل‌های اسپمی مواجه شوید. هم‌چنین در این مقاله به ساده‌ترین روش‌های استفاده از خبرخوان یا RSS اشاره شده است. و همان‌طور که در این مقاله دیدیم مزایای خبرخوان نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. در صورتی که اطلاعات دیگری درباره RSS دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، لطفا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید