نکات مربوط به خرید تلویزیون

با وارد شدن تلویزیون های هوشمند به بازار امکانات و قابلیت های جدیدی نیز در اختیار شما قرار میگیرد. در این مقاله به بررسی مواردی میپردازیم که از طریق آنها میتوانید تلویزیون خود را به مانیتور بازی تبدیل کرده و اوج هیجان را هنگام بازی کردن تجربه کنید. پس اگر شما هم عاشق بازی هستید این مقاله را از دست ندهید.
 ۱۴۰۰/۵/۱ | ۱۷:۰۷  زمان مطالعه 7 دقیقه
نکات مربوط به خرید تلویزیون

امروزه شرکت های تولید کننده لوازم خانگی محصولات خود را هوشمند و با امکانات ویژه ای در اختیار مشتریان قرار میدهند. هرچند افزایش امکانات در لوازمی مانند تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و غیره باعث افزایش قیمت این محصولات میشود اما لذت کار کردن با آنها را افزایش میدهد. یکی از قابلیت های جذابی که میخواهیم به آن بپردازیم تبدیل تلویزیون خانگی به یک مانیتور بازی است. امروزه یکی از پرطرفدار ترین قابلیت هایی که در تلویزیون های جدید به کار رفته است تکنولوژی های مخصوص بازی است. تکنولوژی هایی که جهت ارتقا و بهبود کیفیت بازی در تلویزیون های جدید ال جی، سونی و سامسونگ بکار رفته است به شما اجازه میدهد تا از تلویزیون مانند یک مانیتور بازی استفاده کنید. البته لازم به ذکر است تمام تلویزیون ها از این قابلیت برخوردار نیستند. بنابراین حتما قبل از خرید مشخصات مربوط به بازی را به دقت مطالعه کنید. تلویزیون ها در سایزهای مختلفی تولید میشوند. بزرگتر بودن سایز صفحه نمایش تلویزیون نسبت به مانیتور یک سیستم شما را غرق بازی خواهد کرد. تلویزیون ها از صفحه نمایش و کیفیت تصویر مختلفی برخوردار هستند و هر کدام با توجه به فناوری های به کار رفته با دیگری تفاوت دارد. در کنار تکنولوژی های مخصوص بازی، کیفیت تصویر و کیفیت صدا نیز از عوامل مهمی هستند که تاثیر زیادی روی نحوه بازی شما خواهند گذاشت. بنابراین اگر گیمر هستید و دنبال تلویزیونی مناسب بازی میگردید این اطلاعات را از دست ندهید.

صفحه نمایش و کیفیت تصویر تلویزیون

امروزه شرکت های تولید کننده تلویزیون مانند LG، Samsung و Sony که به صورت قدرتمند در این عرصه فعالیت میکنند بیشتر تلویزیون های خود را با کیفیت تصویر 4K و 8K به بازار عرضه کرده اند. همچنین تلویزیون ها از صفحه نمایش های مختلفی شامل صفحه نمایش ال ای دی، اولد و QLED برخوردار هستند. مهمترین نکته در تمام صفحه نمایش ها ارائه کنتراست تصویر است. هرچه تلویزیونی کنتراست تصویر دقیقتری را نمایش دهد تصاویر واضح تر و با جزییات بیشتری قابل نمایش خواهد بود. فناوری HDR نقش مهمی در ایجاد کنتراست تصویر تلویزیون ها دارد. کنسول های PlayStation Pro وXbox One X با پشتیبانی از تکنولوژی HDR باعث شدند تا بیشتر افراد به دنبال تلویزیون های 4K HDR باشند تا بتوانند از بازی ها نهایت لذت را ببرند. تقریبا تمامی تولید کنندگان تلویزیون از سال 2018 تا کنون به این مسئله اهمیت داده اند و تلویزیون ها را با پشتیبانی از تکنولوژی HDR برای گیمرها ساخته اند. تلویزیون های LED معمولا با استفاده از فناوری Full Array LED کنتراست تصاویر را بهبود بخشیده و صحنه های دقیقی را به نمایش میگذارند. تلویزیون های QLED که تنها در برند سامسونگ از این صفحه نمایش استفاده شده است با استفاده از فناوری های کوانتومی کنتراست تصاویر را بهبود میبخشد. اما تلویزیون های اولد! تلویزیون های اولد همیشه بهترین گزینه برای بازی و حتی تماشای فیلم هستند. قیمت تلویزیون OLED به دلیل تکنولوژی بسیار پیشرفته ای که دارد بسیار گران است و جزو کالاهای لوکس به شمار می رود. در تلویزیون های اولد هر پیکسل نور مستقل دارد و به صورت جداگانه کنترل می شود. به این ترتیب دیگر احتیاجی به تکنولوژی Local Dimming برای خاموش و روشن کردن نور نیست. تلویزیون های OLED کنتراست تصویر بی نظیری ارائه میدهند و قابل مقایسه با بهترین تلویزیون های ال ای دی هم نیستند. این تلویزیون صحنه ها را به صورت کاملا واقعی نمایش میدهند و شما را در جریان بازی غوطه ور میسازد.

انتخاب بهترین تلویزیون برای بازی

تکنولوژی HDR

امروزه تمام تلویزیون ها از تکنولوژی HDR پشتیبانی میکنند. این تکنولوژی که مخفف High Dynamic Range است با ایجاد کنتراست تصویر جزییات صحنه ها را آشکار میکند. فناوری HDR صحنه ها را کاملا واقعی و بهتر از آنچه که تصور میکنید به نمایش میگذارد. تکنولوژی HDR یکی از مهمترین تکنولوژی هایی است که در تلویزیون های 4K و 8K از آن استفاده شده است. به کمک این فناوری کنتراست تصویر افزایش یافته و سایه ها، رنگ ها، میزان تاریکی و درخشندگی قسمت های مختلف تصویر مشخص میشود و تلویزیونی که این تکنولوژی را داشته باشد قادر به نمایش آنها اشت. همچنین جزییات در قسمت های تاریک و روشن تصویر حفظ شده و تصاویر با کیفیت بیشتری ارائه می شوند. فناوری HDR نور پس زمینه را طوری تنظیم می کند که تمام سایه ها و حتی جزییات را تلویزیون به راحتی مشاهده کنید. مهم ترین فرمت های این فناوری که تاثیر زیادی روی کیفیت تصاویر و عمق رنگ میگذارد فرمت HDR10 و Dolby Vision است. استاندارد HDR10 از عمق رنگ 10 بیتی و حداکثر روشنایی 1000 بیت استفاده می ‌کند. فرمت دالبی ویژن به پردازش رنگ 12 بیتی و حداکثر روشنایی 4000 میپردازد. بنابراین تلویزیونی که از این دو استاندارد پشتیبانی کند قابلیت نمایش تصاویر بی نظیری را دارد.

سایز صفحه نمایش

هرچه سایز صفحه نمایش بزرگتر باشد تصاویر واضح تر و واقعی تر به نمایش گذاشته میشوند. در واقع با بزرگنمایی تصویر شما همه چیز را به راحتی مشاهده خواهید کرد و لذت تماشای بازی برای شما دوچندان خواهد شد. نسبت به تلویزیون های ال ای دی و کیو ال ای دی، تلویزیون های OLED دارای پنل بسیار باریکی هستند و قطر کلی آنها نسبت به سایر تلویزیون ها بسیار باریک است و برای نصب روی دیوار عالی هستند. به این ترتیب تجربه بهتری از بازی را برای شما فراهم میکنند.

پنل تلویزیون و ارائه زاویه دید گسترده

تلویزیون ها از دو مدل پنل VA و IPS برخوردار هستند. تلویزیون هایی که دارای پنل IPS هستند برای محیط های روشن تر مناسب بوده و معمولا زاویه دید گسترده ای نیز ارائه میدهند. این ویژگی باعث میشود با تماشای تلویزیون از زوایای مختلف کیفیت تصاویر و دقت رنگ کاهش پیدا نکند و از تمام زاویه ها کیفیت تصویر یکسانی را مشاهده کنید. بنابراین اگر به صورت گروهی بازی میکنید داشتن تلویزیونی با پنل IPS و زاویه دید گسترده به شما پیشنهاد میشود. ال جی بیشتر تلویزیون های خود را به پنل IPS مجهز کرده است. در مقابل پنل VA که بیشتر در تلویزیون های سامسونگ به کار رفته است برای محیط های تاریک تر مناسب است. اما معمولا تلویزیون هایی که از پنل VA برخوردار هستند زاویه دید گسترده ارائه نمیدهند. اما کنتراست تصویر فوق العاده ای دارند و رنگ های مشکی و تیره را عمیق و با کیفیت فوق العاده ای نمایش میدهند.

کیفیت صدا و پخش صدای فراگیر

علاوه بر فناوری های مخصوص بازی و کیفیت تصویر، کیفیت صدا نیز نقش مهمی در خرید یک تلویزیون گیمینگ دارد. امروزه تلویزیون های حرفه ای معمولا از توان صوتی بالایی برخوردار هستند و صدای فراگیری را به گوش میرسانند. پخش صدای فراگیر با قدرت بالا شما را در بازی غوطه ور میسازد و حس میکنید در وسط جریان بازی قرار دارید. در صورتی که تلویزیون گیمینگ شما توان صوت پایینی دارد و یا از سیستم صوتی چند کاناله برای پخش صدای فراگیر برخوردار نیست میتوانید نسبت به خرید ساندبار، سیستم صوتی یا سینمای خانگی در کنار تلویزیون اقدام کنید.

پخش صدای فراگیر شما را در بازی غوطه ور میسازد

 

فناوری های و ویژگی های مخصوص بازی

از مهمترین نکات در خرید تلویزیون های گیمینگ برخورداری آنها از درگاه HDMI 2.1 میباشد. کنسول های نسل نهم یعنی PlayStation 5 و Xbox series X خروجی تصویر 4K@120Hz دارند، بنابراین تلویزیون هایی از سرعت حرکت فریم 100 تا 120 هرتز پشتیبانی میکنند گزینه مناسبی برای اتصال به آنها است. این تلویزیون ها دارای تکنولوژی VRR یا Variable Refresh Rate برای ارائه فریم ریت متغیر هنگام اتصال به کنسول بازی و کامپیوتر هستند. همینطور دارای تکنولوژی ALLM یا Auto Low Latency Mode برای ارائه Input Lag متغیر مخصوص اتصال به کنسول بازی و کامپیوتر نیز میباشند. Input Lag این تلویزیون ها معمولا بسیار پایین است و میتوانید در کسری از ثانیه عکس العمل نشان دهید. در سال 2021 سامسونگ با معرفی تکنولوژی Motion Xcelerator تلاش کرده است تا تلویزیون های معمولی خود را که از پورت HDMI 2.0 برخوردار هستند را ارتقا دهد. این تلویزیون ها با رفرش ریت 50 تا 60 هرتز به کمک فناوری Motion Xcelerator تجربه ای مشابه خروجی تصویر 4K@120Hz را در اختیار شما قرار میدهد. این تلویزیون ها از قیمت ارزان تری نسبت به تلویزیون های گیمینگ برخوردار هستند و البته نمیتوان از آنها مانند یک تلویزیون حرفه ای انتظار داشت.

تلویزیون گیمینگ سونی، ال جی، سامسونگ برای اتصال به کنسول های نسل نهم

 

درگاه HDMI 2.1

تلویزیون های گیمینگ از درگاه HDMI نسخه 2.1 برخوردار هستند. در واقع این پورت یکی از مهمترین عوامل موثر در بهبود کیفیت بازی است. تلویزیون های حرفه ای با برخورداری از درگاه HDMI2.1 خروجی تصویر 4K@120Hz را در اختیار شما قرار میدهند و باعث بهبود عملکرد شما در بازی خواهند شد. این پورت با ارائه نرخ بروز زسانی 100 تا 120 هرتز باعث میشود صحنه های سریع مانند مسابقات رالی با کمترین میزان تاری و کاملا صاف و شفاف نمایش داده شود. به این ترتیب این تلویزیون ها برای کنسول های بازی نسل نهم یعنی PS5 و Xbox Series X کاملا مناسب است و شما از نهایت کیفیت تصویر این کنسول ها می توانید استفاده کنید و از بازی کردن لذت ببرید. تلویزیون های معمولی تر که از درگاه HDMI 2.0 برخوردار هستند نرخ بروز رسانی 50 تا 60 هرتز دارند و معمولا صحنه های اکشن و سریع را تار و با کمی لرزش نمایش میدهند.

تکنولوژی  VRR

تلویزیون های مناسب بازی دارای فناوری Variable Refresh Rate یا به اختصار VRR هستند. این تکنولوژی باعث می شود تا بازی ها کاملا صاف و روان نمایش داده شوند و افت فریمی را شاهد نباشید. این تکنولوژی از سو سو زدن تصویر نیز جلوگیری کرده و بازی ها را کاملا شفاف و روان نمایش می دهد. به این ترتیب در بازی های اکشن و سریعی که زمان و عکس العمل به موقع حرف اول را می زند، شما عملکرد بهتری را خواهید داشت.

Input Lag یا تاخیر ورودی پایین

تاخیر ورودی یا Input Lag پایین یکی از عواملی است که یک تلویزیون را برای تبدیل به مانیتور بازی میکند. تلویزیون های حرفه ای با برخورداری از این قابلیت به شما این امکان را میدهند تا کنترل کاملی روی بازی داشته باشید و با عکس العمل های به موقع برنده بازی باشید. Input Lag یا تاخیر ورودی به فاصله زمانی بین فشردن یک دکمه در بازی برای انجام کاری و نمایش آن عمل در تلویزیون گفته می شود. در نتیجه هر چه Input Lag یک تلویزیون پایین تر باشد برای بازی کردن مناسب تر است. با این ویژگی تمام صحنه ها روی صفحه نمایش تلویزیون سریع و بدون توقف پخش خواهد شد. به این ترتیب شما میتوانید در زمان مناسب به حریف خود در بازی حمله کنید و برنده مسابقه باشید. Input Lag پایین و بهبود رنگ ها و کنتراست تصاویر بازی کردن را برای شما لذت بخش تر می کند. کاهش تاخیر ورودی باعث می شود تا تصاویر روان تر و واقعی تر پخش شوند و شما کنترل کامل تری روی بازی داشته باشید. به این ترتیب عملکرد شما در بازی ها بهتر شده و احتمال برنده شدن افزایش پیدا می کند.

فناوری ALLM

تلویزیون های مناسب بازی به تکنولوژی ALLM یا Auto Low Latency Mode مجهز شده اند. این ویژگی باعث میشود تاخیر ورودی یا Input Lag هنگام اتصال تلویزیون به کنسول های بازی PlayStation و Xbox به حداقل برسد و شما با دقت بیشتری بازی کنید. میزان Input Lag یا تاخیر ورودی هر چه کمتر باشد، بازی کردن لذت بخش تر خواهد بود و شانس برنده شدن شما نیز افزایش پیدا میکند. تلویزیون های گیمینگ که برای بازی های حرفه ای استفاده میشوند با برخورداری از فناوری ALLM باعث میشوند تا صحنه بازی ها را روان و بدون تاری مشاهده کنید و با عکس العمل به موقع برنده بازی خود باشید.

پشتیبانی از ویژگی FreeSync و G-Sync

بیشتر تلویزیون های مخصوص بازی از تکنولوژی AMD FreeSync و Nvidia G-Sync برخوردار هستند. بنابراین بهترین سازگاری را با کارت های گرافیک انویدیا و ای ام دی دارند. بنابراین شما می توانید از این تلویزیون ها به عنوان مانیتور نیز استفاده کنید و تلویزیون خود را به کامپیوتر هایی که دارای کارت گرافیک Nvidia و AMD هستند متصل کنید. یا حتی می توانید کنسول بازی خود را به تلویزیون متصل کرده و بهترین کیفیت تصویر را در اختیار داشته باشید. تلویزیون های گیمینگ با پشتیبانی از ویژگی G-Sync و FreeSync کارت های گرافیک بهترین تجربه بازی کردن را در اختیار شما قرار می دهند.

تکنولوژی HGIG

تکنولوژی HGIG یا HDR Gaming Interest Group در تلویزیون های جدید ال جی در سال 2020 و 2021 به کار رفته است. حالت HGIG برای نمایش دقیق بازی های HDR مورد استفاده قرار می گیرد. تکنولوژی HGIG باعث میشود بازی بدون هیچگونه عیب و نقصی پخش شود و شاهد صحنه هایی با بهترین کیفیت و کمترین توقف باشید. حالت HGIG در تلویزیون های LG بازی های HDR را همانطور که سازنده بازی مد نظر داشت روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش میدهد.

معرفی بهترین تلویزیون های گیمینگ در سال 2021

تلویزیون های گیمینگ معمولا قیمت گران تری نسبت به تلویزیون های معمولی دارند. این تلویزیون ها کیفیت تصویر بی نظیری را ارئه میدهند. همچنین با برخورداری از فناوری های پیشرفته در زمینه بهبود کیفیت بازی، لذت گیم را چندین برابر خواهند کرد. همانطور که گفته شد تلویزیون های اولد بهترین گزینه برای گیم هستند و گزینه بهتری از تلویزیون های OLED برای بازی پیدا نخواهید کرد. اما در نظر داشته باشید قیمت این تلویزیون ها بالاست و ممکن است از پس خرید آن بر نیایید. در ادامه به بررسی چند مدل از تلویزیون های گیمینگ در سال 2021 میپردازیم.

تلویزیون ال جی CX محصول 2020

تلویزیون ال جی CX مناسب برای بازی محصول 2020
 

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: اولد
•    توان صوتی: 40 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 100 تا 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync

•    سرعت پاسخگویی کمتر از 1 میلی ثانیه

تلویزیون ال جی C1 محصول 2021

تلویزیون گیمینگ ال جی C1 با صفحه نمایش اولد

 

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: اولد
•    توان صوتی: 40 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 100 تا 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync

•    سرعت پاسخگویی کمتر از 1 میلی ثانیه

تلویزیون ال جی G1 محصول 2021

تلویزیون OLED ال جی G1 مناسب برای اتصال به XboX

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: اولد
•    توان صوتی: 60 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 100 تا 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync

•    سرعت پاسخگویی کمتر از 1 میلی ثانیه


تلویزیون ال جی NANO90 محصول 2020

بهترین تلویزیون نانوسل ال جی NANO90 مخصوص بازی

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: ال ای دی نانوسل
•    توان صوتی: 20 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync


تلویزیون سونی X9000H محصول 2020

تلویزیون مناسب بازی سونی X9000H

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: ال ای دی
•    توان صوتی: 20 وات
•    زاویه دید گسترده ندارد
•    سرعت حرکت فریم: 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync


تلویزیون سامسونگ Q70A محصول 2021

جدیدترین تلویزیون گیمینگ سامسونگ Q70A

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: QLED
•    توان صوتی: 20 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync


تلویزیون سامسونگ Q95T محصول 2021

قیمت و خرید تلویزیون مخصوص بازی Q95T با صفحه نمایش QLED

مشخصات کلیدی:
•    کیفیت تصویر: 4K HDR
•    صفحه نمایش: QLED
•    توان صوتی: 60 وات
•    زاویه دید گسترده
•    سرعت حرکت فریم: 120 هرتز
•    درگاه HDMI 2.1 و ارائه خروجی تصویر 4K@120Hz
•    فناوری VRR
•    فناوری ALLM
•    فناوری Free Sync

جمع بندی

تلویزیون های گیمینگ قیمت بالایی دارند. در این مقاله سعی کردیم به مهم ترین مشخصات تلویزیون های مناسب بازی بپردازیم و چند مدل از آنها را معرفی کنیم. مدل های بسیار دیگری وجود دارند که برای اتصال کنسول های نسل نهم گزینه مناسبی هستند. نمایشگر های نام برده شده جزو بهترین مدل های بازار هستند و میتوانید آنها را به راحتی خریداری فرمایید. در صورتی که گیمر هستید و به صورت حرفه ای بازی میکنید بهتر است هزینه بیشتری صرف خرید تلویزیون و تبدیل آن به یک مانیتور بازی کنید. اگر شما نیز تلویزیون مناسب بازی دیگری سراغ دارید که قیمت ارزان تری داشته باشد و کیفیت فوق العاده ای را ارائه دهد میتوانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید