آموزش حرفه ای نکات کاربردی طراحی لوگو

لوگوی یک شرکت نشان دهنده و معرف ماهیت آن شرکت است طراحی لوگو بر اساس استانداردهای موجود و رعایت نکات مربوط به طراحی لوگو مهم است
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ | ۱۱:۱۷  زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش حرفه ای نکات کاربردی طراحی لوگو

لوگوی یک شرکت نشاندهنده و معرف ماهیت آن شرکت است بنابراین شناخت انواع لوگو و  طراحی لوگو بر اساس استانداردهای موجود و رعایت نکات مربوط به طراحی لوگو مهم است.
تصاویر و نمادها همیشه برای انسان جذاب بوده است. همه ما از همان کودکی وقتی کتابی را برای اولین بار باز می‌کردیم. ابتدا جذب تصاویرش می‌شدیم  و بعد از هزار بار دیدن نقاشی‌ها به سراغ متن می‌رفتیم. در دنیای تجارت هم یکی از عناصر مهم در معرفی یک شرکت لوگوی آن شرکت است. لوگو تصویری است که مشتریان شما، برند شما را با آن به خاطر می‌آورند بنابراین طراحی لوگوی زیبا باعث خواهد شد نام و حرفه شما بیشتر جلب نظر کرده و در خاطر مشتریان باقی بماند. طراحی لوگو دارای نکات مهمی است که عدم توجه به آن‌ها شما را از اهداف خود کاملا دور می‌کند. در این مقاله ابتدا به معرفی انواع لوگو می‌پردازیم و سپس تکنیک‌های لازم برای طراحی لوگو را بررسی می‌کنیم.

طراحی لوگو

 

انواع لوگو

به طور کلی طراحان لوگو برای طراحی، از یکی از انواع لوگوی تصویری یا آرم،  لوگوهای نوشتاری، لوگوهای ترکیبی و لوگوهای حرف‌نماد استفاده می‌کنند.

  • لوگوی تصویری

همان‌طور که از نامش پیدا است لوگوی تصویری یا آرم یا نماد، لوگویی است که در طراحی آن از نمادها و سمبل‌ها استفاده شده است. این لوگوها معمولا برای شرکت‌های بزرگ، کمپانی‌ها و ارگان‌ها کاربرد دارد. لوگوی تصویری دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربر پسند بودن، قابلیت فهم توسط ملیت‌ها و زبان‌های مختلف، و از همه مهمتر قابلیت چاپ در همه ابعاد و اندازه ها اشاره کرد. رنگ‌ها در لوگوهای تصویری حرف اصلی را می‌زنند اما این به معنی استفاده زیاد از رنگ‌ها نیست. بهتر است در طراحی لوگو از بیش از 4 رنگ استفاده نکنید و همچنین لوگو را طوری طراحی کنید که در صورت چاپ شدن به شکل سیاه و سفید باز هم منظور شما را برساند. نمونه ‌های لوگوی تصویری بسیار زیاد هستند به طوری‌که اغلب فکر می‌کنند لوگو فقط تصویر است. از لوگوهای تصویری موفق می‌توان به لوگوی شرکت نایک، لوگوی معروف المپیک و .. اشاره کرد.

  • لوگوهای نوشتاری

لوگوهای نوشتاری خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل لوگوتایپ، فونت سفارشی و ورد مارک است. البته همه آن‌ها از قوانین یکسان پیروی می‌کنند. در لوگوی نوشتاری طراح، ازفونت‌های آماده استفاده نمی‌کند و با توجه به هدف شرکت سفارش دهنده، نوع فونت را تغییر می‌دهد.  مثلا می‌تواند حروف نام شرکت را به هم بریزد و هر یک از آن‌ها را به شکلی فانتزی و با یک رنگ نشان دهد. یا می‌تواند نام شرکت را به شکل مورب بیاورد. اما باید توجه داشت که مثلا برای یک شرکت تولید کننده لوازم ورزشی نباید از خطوط صاف و جدی استفاده کرد این کار به همان اندازه مضحک است که برای طراحی لوگوی یک بانک از خطوط مورب و طرحی فانتزی استفاده کنیم. لوگوی شرکت زمزم، بانک شهر، شرکت دیزنی و ... نمونه‌هایی طراحی لوگوی نوشتاری هستند.

  • لوگوهای حرف‌نماد

در لوگوهای حرف‌نماد از حرف اول نام شرکت سفارش دهنده به عنوان تصویر استفاده می‌کنیم. و با تغییر فونت و یا قرار دادن آن در یک شکل هندسی کاربردی، لوگوی نهایی را آماده می‌کنیم. این لوگوها معمولا برای شرکت‌هایی که نام طولانی دارند و به دنبال یک لوگوی ساده هستند کاربرد دارند. همچنین اغلب این لوگوها، تک رنگ هستند که البته این رنگ باید با توجه به جامعه هدف شرکت سفارش دهنده باشد. نمونه های موفق لوگوی حرف‌نماد را می‌توان در طراحی لوگوهای شرکت ال‌جی، بانک رفاه،...دید.

  • لوگوهای ترکیبی

همان‌طور که مشخص است این لوگوها ترکیبی از نام شرکت یا یک حرف از آن، و  تصویری مرتبط با اهداف شرکت سفارش دهنده است. در طراحی این نوع لوگو باید هماهنگی لازم بین حرف‌نماد و تصویر حفظ شود. البته بهترین روش برای طراحی این نوع لوگو این است که هر بخش را به شکل مجزا طراحی کنید و سپس در ترکیب نهایی آن‌ها را با هم هماهنگ کنید. از نمونه‌های این لوگو می‌توان به لوگوی بانک سامان، شرکت پپسی، ایران‌خودرو و رایتل و... اشاره کرد.


در طراحی لوگو به چه نکاتی دقت کنیم؟


1-منحصر به فرد باشید
    یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی لوگو که اکثر افراد در آن دچار اشتباه می شوند بیان حوزه کاری در لوگو است! افراد عموما گمان می‌کنند لوگوی خوب تصویری است که در آن شغل شما نشان داده باشد. مثلا اگر شما پزشک هستید در آن از وسایل پزشکی استفاده شده باشد و ... باید به شما بگوییم این یک گمان اشتباه است. نمی‌گوییم این کار نباید صورت گیرد اما لزومی برای آن وجود ندارد و اینگونه لوگوها حتما یک لوگوی خوب به حساب نمی‌آیند. مثلا لوگوی شرکت بنز هیچ ارتباطی به خودرو ندارد و یا در لوگوی شرکت اپل از رایانه استفاده نشده است اما آرم‌هایی به یاد ماندنی و زیبا هستند.
2-زیبایی در سادگی است
    نکته حائز اهمیت دیگر آن است که لوگو تا حد امکان باید ساده و شکیل باشد. از طراحی لوگوهای پیچیده بپرهیزید زیرا که در ذهن بیننده ایجاد اغتشاش کرده و خیلی زود به فراموشی سپرده خواهد شد. از طرفی لوگوی شلوغ و سرشار از نماد، هنگامی که در سایز کوچک چاپ می‌شود، چیزی بیشتر از یک تصویر شلوغ و درهم نیست. مثلا به لوگوی یاهو دقت کنید یک y ساده در یک زمینه بنفش رنگ که به راحتی در خاطر می‌ماند.
3-روان‌شناسی رنگ‌ها را فراموش نکنید.
    رنگ‌بندی لوگو از دیگر نکات مهم در طراحی لوگو است. سعی کنید از رنگ بندی ثابت و مشخصی برای تمامی اجزای شرکت و حرفه خود بهره ببرید. برای طراحی سربرگ، لوگو ، کارت ویزیت و ... از همان رنگ بندی مشخص استفاده کنید. انتخاب رنگ ها بهتر است بر اساس نوع حرفه شما و روانشناسی گروه مشتریان هدف شما انجام پذیرد. مثلا برای لوگوی یک محصول دخترانه بهتر است از رنگ‌های شاد و زنده مثل صورتی استفاده کنید.
4-تناسب و تقارن
    هنگام طراحی لوگو آن را در اندازه های مختلف طراحی کنید تا بعدها بتوانید در جاهای مختلف مانند کارت ویزیت، سربرگ و یا حتی تبلیغات خود به راحتی از آن استفاده کنید.
   همچنین طرح لوگوی خود را متعادل و متقارن بسازید.چرا که ذهن انسان به طور ناخواگاه به سمت اشکال متقارن جذب می‌شود.  لوگوهایی که زیاد بلند یا زیاد پهن هستند، چندان جذاب نیستند و البته هنگام تغییر سایز دچار مشکل می‌شوند. در اولین قدم بهتر است یک شکل هندسی ساده انتخاب کنید و بعد طراحی را بر پایه آن ادامه دهید. همچنین می‌توانید اشکال هندسی کمتر استفاده شده را در طراحی لوگو به کار ببرید. یک دایره یا مثلث همان‌قدر جذاب است که یک مربع. و البته می‌توانید برای نشان دادن حس پویایی بیشتر زاویه‌ها را حذف کنید و به یک شکل جدید دست پیدا کنید.
5-چشم‌ها را خیره کنید.
باید لوگو را جذاب و ساده انتخاب کنید. به طوری‌که مخاطب در همان نگاه اول  جذب لوگو شود و حرف شما را بفهمد. اگر از سمبل‌ها و نمادهای زیادی استفاده کنید قطعا باعث سردرگمی مخاطب می‌شوید.
6-نگاهی به آینده
در طراحی لوگو باید فکر کنید لوگوی شما تا سال‌ها  به عنوان آرم اصلی شرکت سفارش دهنده باقی می‌ماند. پس باید از عناصری استفاده کنید که با گذر زمان تکراری و خسته کننده و یا فراموش نمی‌شود.
7-کاربری شرکت سفارش دهنده را در نظر بگیرید
طراحی و رنگ‌هایی  که در لوگو استفاده می‌کنید باید با هدف شرکت سفارش دهنده و روحیات مخاطبینش مرتبط باشد. مثلا یک لوگوی شاد و پر از رنگ را نمی‌توانید به عنوان لوگوی یک شرکت وارد کننده قطعات خودرو به کار ببرید.
8-از نام شرکت استفاده کنید.
بسیاری از نام‌های تجاری قابلیت تبدیل شدن به لوگو را دارند. با کمی خلاقیت و تغییر رنگ زمینه و استفاده از فونت‌های متنوع می‌توانید یک اسم ساده را تبدیل به لوگو کنید. بد نیست در اولین فرصت نگاهی به لوگوی کوکاکولا بیندازید.
9- به تاریخچه شرکت دقت کنید.
سعی کنید با لوگو، داستان پشت شرکت را تعریف کنید. و به این ترتیب مخاطبان را در حسی مشترک نسبت به شرکت سهیم کنید. البته نباید اسیر نمادها شوید و تصویری شلوغ بسازید بلکه سعی کنید با یک تصویر ساده داستان جذابی در دل لوگوی خود خلق کنید.

 جمع‌بندی: لوگو بخشی از شناسنامه شما است

لوگوی هر شرکت بخشی از هویت شرکت و به نوعی بیانگر تمام اهداف شرکت است. همچنین یک لوگوی کارآمد و متناسب می‌تواند مثل یک بازاریاب قوی برای هر کسب و کاری عمل کند و به رشد آن کمک شایانی کند. بنابراین باید طراحی لوگو را با دقت و خلاقیت زیادی انجام دهیم.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید