هر آنچه که باید درباره ساخت پروتوتایپ بدانید

طراحی نمونه اولیه و یا پروتوتایپ روشی است، که می توان از طریق آن ایده های ذهنی خود را مورد بررسی قرار داد و میزان هزینه موجود را برای کارفرما برآورد کرد.
 ۱۴۰۰/۳/۲۵ | ۲۰:۴۴  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
هر آنچه که باید درباره ساخت پروتوتایپ بدانید

یکی از مهم ترین قدم ها برای تولید یک محصول، استفاده از پروتوتایپ و یا نمونه اولیه است. بر اساس آمار به دست آمده در سال 2015 میلادی، در حدود 55 درصد از محصولاتی که دارای طرح اولیه بودند، مجوز دریافت کرده و به مرحله تولید رسیدند.

اگر به عنوان یک طراح تجربه کاربری در حال فعالیت هستید، توصیه می شود، که پروتوتایپ را اصولی دنبال کنید. چرا که یکی از اساسی ترین رابط های میان طراحی و تولید محصول، ساخت پیش الگو است. نسخه سه بعدی موجود در ذهن شما، زمانی که بخواهد به مرحله عمل و ساخت برسد، لازم است تا مورد بررسی قرار داده شود. زمانی یک تیم و یا شرکت بر روی طرح شما سرمایه گذاری خواهند کرد، که نمونه ابتدایی آن نتیجه بخش بوده باشد. 

ساخت نمونه اولیه به دو عامل طرح و بودجه وابسته است. توصیه می شود، در ابتدای کار ایده خود را بر روی یک کاغذ پیاده کنید. سپس با موادی که در دسترس دارید، طرح خود را بسازید. هر اندازه در طرح شما ظرافت مورد توجه واقع شود، نتیجه حاصل به واقعیت نزدیک تر خواهد بود. در نظر داشته باشید، که در طرح های اولیه لازم نیست، تا هزینه بسیاری صرف شود. 

ویژگی های پروتوتایپ چیست؟

ویژگی های پروتوتایپ چیست؟

در حدود 30 درصد از قشر مغز انسان را بینایی تشکیل می دهد. در نتیجه مشاهده یک ایده ذهنی برای تصمیم گیری درباره آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

« آنها برای سرعت بخشیدن به ما سرعت خود را کم می کنند. با صرف وقت برای تولید نمونه اولیه از ایده های خود، از اشتباهات پرهزینه مانند زود پیچیده شدن بیش از حد و عقیده ضعیف برای مدت طولانی خودداری می کنیم. » تیم براون مدیر عامل و رئیس IDEO

1) می توانید عملکرد ایده خود را بررسی و آزمایش کنید. 

یکی از ویژگی های مثبت طراحی ایده خود به صورت فیزیکی، بررسی و آزمایش عملکرد آن در حالت واقعی است. چرا که تمام طرح ها در حالت تئوری موفق به نظر می رسند. تا زمانی که ایده خود را به صورت حقیقی بررسی نکنید، نقص های آن مشخص نخواهد شد. 

2) انتخاب مواد مناسب 

یکی از اتفاق های مهمی که در ساخت نمونه اولیه فیزیکی رخ می دهد، شناخت و انتخاب بهترین مواد موجود برای تولید است. چرا که در حالت حقیقی است، که شخص قادر به سنجش مواد مختلف می باشد، تا در عین به کار گیری کم هزینه ترین نوع آن، ماده ای با بهترین عملکرد و بازدهی را انتخاب نماید. 

3) توصیف محصول برای تیم و یا شرکت همکار

نمونه اولیه یک محصول شرایطی را برای طراح ایجاد می کند، که قادر است تا ایده خود را به دیگر افراد تیم نشان دهد. در این حالت تمام متخصصان در زمینه های مختلف نظر داده و کارایی محصول را مورد بررسی قرار می دهند. 

4) دیگران شما را جدی می گیرند.

زمانی که شما با پیش الگو و یا پروتوتایپ خود، ایده تان را معرفی می کنید؛ شرایطی حاصل می شود، که دیگران شما را جدی بگیرند. چرا که از تعداد زیادی از طراحان که صرفا به ایده های ذهنی بسنده کرده اند، جلوتر خواهید بود. در ضمن در طراحی ابتدایی شما بیش تر نقاط ضعف و قدرت کار مشخص است و هزینه های موجود برای تولید نیز به صورت کامل برآورد شده است. به همین خاطر الویت با تولید طرح و ایده شماست. 

ساخت پروتوتایپ

شروع ساخت پروتوتایپ 

در ابتدا لازم است تا یک چک لیست داشته باشید، تا ایده خود و نیازی که از سمت مشتری دریافت می کنید را یادداشت کنید. در این چک لیست جزئیات بسیار مهم هستند. 

  • هدف از تولید این محصول چیست؟

اولین سوالی که باید از خود بپرسید، میزان سودمندی ایده و طرح شماست. این که محصول و ایده موجود در افکار شما چگونه قرار است، نیاز مشتریان را برطرف کند. تمام راه حل هایی که این ایده و طرح قرار است، پیش روی مصرف کننده بگذارد، را نوشته و بررسی کنید.

  • نیاز مشتری ( مخاطب هدف) چیست؟

مرحله دوم بررسی نیاز موجود در بازار می باشد. به شکلی که انتظار کاربران از محصولات مشابه موجود در بازار را مورد بررسی قرار دهید. چرا که طرح شما باید تمام نیاز های مشتریان را برطرف سازد. 

در نظر داشته باشید، که تولید یک پروتوتایپ و یا طرح اولیه نزدیک به واقعیت می تواند در مراحل بعدی بسیار به پروژه کمک کننده باشد.

طراحی پروتوتایپ

رسم پروتوتایپ

برای رسم و یا کشیدن پروتوتایپ لازم است، تا مانند یک نویسده ابزاری برای طراحی ابتدایی خود انتخاب کنید و سپس ازادانه افکار خود را بر روی کاغذ بیاورید. سپس نوبت به آن می رسد، که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. چرا که باید طرح شما بر اساس نیاز و درخواست های مخاطبان شما باشد. 

بعد از شناسایی مخاطبان هدف و نحوه استفاده از ایده شما، لازم است تا مسیر حرکت خود را مشخص کنید. برای این مرحله بهتر است، که طرح اولیه و پیش الگوی خود را رسم کنید. پیش الگوی کاغذی که با دست رسم شده است، قابل استناد نیست، چرا که دقت در آن بسیار پایین است. 

در مرحله بعدی لازم است، تا با استفاده از نرم افزار های مختلف طرح و ایده خود را رسم کنید. طراحی پروتوتایپ را می توان با نرم افزار های زیر انجام داد :

  1. Adobe XD
  2. Figma

بعد از این مرحله لازم است، تا از یک طراح پروتوتایپ بسته به بودجه ای که در نظر گرفته اید، دعوت کنید. این فرد باید محصول نهایی حاصل از طراحی شما را برای نمایش عمومی آماده سازد. طراحان حرفه ای را می توان در سایت های رایگان مانند thomasnet.com جستجو کرد.

نتیجه گیری

با توجه به نیاز امروزه به طراحی تجربه کاربری، پروتوتایپ و تفکر طراحی محور از جمله ملزومات تولیدات و صنعت هستند، که این امکان را برای فرد به وجود می آورد؛ تا پیش از ارائه اصل محصول و هزینه های هنگفت، طرح اولیه را با درنظر گرفتن تمام ابعاد و نیاز کاربر ارائه دهد و مشکلات موجود در آن را بررسی کرده و بهبود ببخشد.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
مطالب بسیار مفید بود. سپاس🌹
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
کوتاه و مختصر و مفید 👏👏
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.