15 نکته مهم که در طراحی سرویس بهداشتی و حمام باید به آن توجه کنید

سرویس بهداشتی و حمام یکی از فضاهای پراستفاده در خانه است. به همین خاطر، دکوراسیون مناسب برای این مکان ضروری است. در این مقاله، به نکات مهمی پرداخته‌ام که پیش از طراحی سرویس بهداشتی و حمام باید مد نظر قرار دهید. با یک طراحی خوب، از فضای خود نهایت استفاده را ببرید.
 ۱۴۰۰/۳/۲۹ | ۱۱:۴۱  زمان مطالعه 5 دقیقه
15 نکته مهم که در طراحی سرویس بهداشتی و حمام باید به آن توجه کنید

یکی از مکان‌هایی که بیشتر مردم در خانه از آن استفاده می‌کنند، سرویس بهداشتی و حمام است. روش‌های زیادی، برای بهبود ظاهر و زیبایی این فضا وجود دارد. سرویس بهداشتی ممکن است از دید دیگران دور باشد، اما این به آن معنا نیست که از دکوراسیون آن غافل شوید.
قبل از شروع به هرکاری، به طراحی‌های مختلف نگاهی بیاندازید. از مجلات و وب سایت‌ها ایده بگیرید. هدف، پیدا کردن یک طرح متناسب با خانه و خانواده شما است. سپس ایده‌ها را متناسب با فضای خود مقیاس‌بندی کنید.
شروع یک پروژه طراحی، کمی دلهره‌آور است. خصوصا اگر قبلا همچین کاری را نکرده باشید، ولی نگران نباشید. در این مقاله، 15نکته مهم طراحی سرویس بهداشتی و حمام را جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته‌ام که به شما در این راه کمک می‌کند.


برنامه ریزی برای فضای حمام


در مرحله اول، براساس نیازها و خواسته‌های خود برنامه‌ریزی کنید و همه چیزهایی که احتیاج دارید را در نظر بگیرید:

  •  چقدر می‌توانید برای این‌کار هزینه کنید یا در واقع بودجه شما چقدر است؟
  •   آیا، حمام اصلی خانه است و چند نفر از اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند؟
  •   تمامی تجهیزات بهداشتی نیاز به تعویض دارد، یا برخی از آن‌ها شرایط مناسب برای نگهداری را دارند؟
  •   به یک اتاق دوش جداگانه نیاز دارید؟
  •   موقعیت درب، پنجره و تهویه در پلان چیدمان حمام تاثیری دارد؟
  •  آب گرم، به اندازه کافی فشار خوبی دارد؟

 

طراحی مدرن و سفید برای سرویس بهداشتی

بیشتر بخوانید: هر فوت چند سانتی متر است؟

نقشه سرویس بهداشتی و حمام


با طراحی پلان، محل قرار‌گیری دوش، توالت فرنگی و روشویی مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که درب و پنجره‌ها کجا قرار می‌گیرند. این‌کار، به چیدمان بهتر و کاربردی‌تر فضای سرویس بهداشتی کمک می‌کند. اگر در چیدمان عناصر سرویس بهداشتی اطمینان ندارید، از یک طراح داخلی کمک بگیرید.
قبل از شروع کار، پلان نهایی سرویس بهداشتی را با لوله‌کش، برق‌کار، کاشی‌کار و سایر مشاغل مربوطه چک کنید و مطمئن شوید که در اجرای پروژه به هیچ مشکلی برخورد نمی‌کنید. 
هنگام چیدمان لوازم بهداشتی، از تغییرات غیر ضروری در سرویس بهداشتی خودداری و فقط عناصر اصلی را جابه جا کنید. هرچقدر تغییرات کم‌تری انجام دهید، هزینه‌های لوله کشی پایین‌تر می‌شود.
به یاد داشته باشید، ممکن است نیازهای‌ شما در سال‌های آینده تغییر کند. به طور مثال، بچه‌دار شوید یا قصد فروش خانه را داشته باشید. 

تلفیق چوب و متریال فلز در دکوراسیون سرویس بهداشتی مدرن

انتخاب یک سبک دکوراسیون برای سرویس بهداشتی


قدم بعدی، انتخاب سبک دکوراسیون برای سرویس بهداشتی است.
توصیه می‌کنم، هر سبک دکوراسیون داخلی که انتخاب کردید، فقط همان سبک را در تمامی جزئیات سرویس بهداشتی کار کنید. نتیجه کار منسجم‌تر و منظم‌تر خواهد بود.
به سبک‌های مختلف نگاهی بیاندازید. احساسات و سلیقه خود، شریک زندگی و فرزندان را در نظر بگیرید و در نهایت سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

طراحی داخلی سرویس بهداشتی مدرن


رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید


انتخاب رنگ برای سرویس بهداشتی، کار سختی است و موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. به طور مثال، رنگ حمام باید در برابر رطوبت زیاد مقاوم باشد و به راحتی تمیز شود.
با توجه به سلیقه‌ و فضای موجود، رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. به عنوان مثال، تضاد کاشی و دیوار رنگ روشن با لوازم بهداشتی رنگ تیره، محیط را گرم‌تر نشان می‌دهد.
اگر در مورد ترکیب رنگ‌ها خیلی مطمئن نیستید. رنگ سفید را انتخاب کنید. این رنگ به حمام جذابیت منحصر به فردی می‌بخشد.
اما اگر قصد یک فضای آرام و اسپای کوچک را دارید، از رنگ‌های گرم مثل قرمز، بنفش و قهوه‌ای استفاده کنید.

حمام به سبک نئوکلاسیک

قبل گچ‌کاری و کاشی‌کاری، لوازم بهداشتی را انتخاب کنید


برای اطمینان از این‌که لوله‌های آب سرد و گرم در موقعیت صحیحی قرار بگیرد، باید قبل گچ‌کاری یا کاشی‌کاری، کلیه تجهیزات بهداشتی را انتخاب کنید.
 تهیه لیست از مواردی که به آن نیاز دارید، کار سختی نیست. بسته به اندازه سرویس بهداشتی، موقعیت درب و پنجره و فضای موجود ممکن است برای هر یک از لوازم جا داشته باشید. از آن‌جایی که به هر حال قصد پول خرج کردن دارید، چرا در خرید لوازم بهداشتی سرمایه گذاری نکنید. اگر توانایی مالی دارید، بهترین و باکیفیت‌ترین متریال را برای سرویس بهداشتی و حمام فراهم کنید.

کاشی سفید در دکوراسیون حمام

انتخاب بهترین روشویی برای سرویس بهداشتی


سرویس بهداشتی و حمام، یکی از آن فضاهایی است که روزانه استفاده زیادی از آن می‌شود. به همین خاطر، انتخاب تجهیزات بهداشتی مناسب، با مقاومت بالا و نگهداری آسان اهمیت زیادی دارد.
سینک روشویی، تاثیر چشمگیری در ظاهر سرویس بهداشتی دارد و  نقطه کانونی عالی‌ ایجاد می‌کند. 
اما، فقط مسئله زیبایی نیست. قبل از انتخاب روشویی، در نظر بگیرید که چه کسی قراره از این فضا استفاده کند. برای حمام اتاق خواب اصلی خرید می‌کنید یا حمام خانوادگی. ابعاد حمام چقدر است. گزینه‌های زیادی، متناسب با انواع سرویس بهداشتی و نیازها وجود دارد.
به 3 نکته مهم هنگام انتخاب بهترین روشویی توجه کنید. اندازه، جنس و سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی. مدلی پیدا کنید که کاملا متناسب با حمام و سلیقه‌تان باشد.


 استفاده از گیاهان در دکوراسیون سرویس بهداشتی


شیرآلات مناسب برای سرویس بهداشتی انتخاب کنید


انتخاب شیرآلات مناسب و باکیفیت، یکی از موضوعات مهم برای طراحی حمام است. در قدم اول برای انتخاب شیرآلات، علاوه بر سلیقه فردی به جنبه کیفی و کاربرد آن توجه کنید.
مهم‌ترین نکاتی که زمان خرید شیرآلات باید به آن دقت کنید:

  • جنس بدنه و قطعات شیرآلات
  • آبکاری
  • سهولت کاربرد
  • نصب
  • تعمیر و نگهداری
  • مصرف آب
  • طراحی و فرم شیرآلات
  • رنگ
  • سبک
  • اندازه

سرویس بهداشتی به رنگ آبی


انتخاب بهترین توالت فرنگی برای خرید


توالت، یکی از مهم‌ترین وسایل سرویس بهداشتی است. هنگام انتخاب توالت به اندازه، ارتفاع و سیستم آب‌رسانی توجه کنید.
توالت فرنگی، در انواع مختلفی تولید می‌شود. مدل‌های دو تکه، از نظر مالی به صرفه‌تر و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر است. مدل‌های یک تکه و دیواری، نظافت راحت‌تری دارد، گران‌تر است و بسیار لوکس و زیبا به نظر می‌رسد. بنابراین، مدلی را تهیه کنید که متناسب با بودجه‌ و نوع دکوراسیون‌تان باشد.


سرویس بهداشتی مدرن خاکستری


قفسه و کمدهای ذخیره سازی


در فرآیند طراحی سرویس بهداشتی، قفسه و کمدهای ذخیره سازی ضروری است تا از بهم ریختگی حمام جلوگیری کند. اگر دستشویی همیشه مرتب و منظم می‌خواهید، این یک امر مهم است.
فضای زیر روشویی بهترین مکان برای نگهداری وسایل، کاهش بهم ریختگی بصری و تمیز نگه داشتن دستشویی است. بنابراین روشویی کابینت‌دار، کابینت روشویی کشودار، روشویی کابینت دیواری، بهترین راه‌حل برای ذخیره سازی در حمام است.
از قلاب، قفسه و سبد، برای ذخیره سازی و آشفتگی حمام استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به هزینه زیادی باشد. 

فضای ذخیره سازی در سرویس بهداشتی و حمام


بهترین متریال برای کف سرویس بهداشتی


انتخاب بهترین متریال برای کف سرویس بهداشتی، بسیار مهم است. بیشتر صاحب خانه‌ها یک کفپوش مقاوم و سرسخت را ترجیح می‌دهند، که به راحتی تمیز شود. خصوصا، اگر بچه یا فرد مسن در خانه دارید، ایمن نگه داشتن کف اهمیت زیادی دارد. 
سرویس بهداشتی یکی از فضاهایی که به آسانی آشفته و بهم ریخته می‌شود. به همین خاطر، باید همیشه تمیز باشد.
یکی از راه حل‌ها، برای این‌که ظاهر سرویس بهداشتی را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید، انتخاب متریالی است که لکه‌ها را نشان ندهد و تمیز کردن آن‌ها آسان باشد. 
در این‌ قسمت از مقاله، چند متریال خوب و بادوام برای کف سرویس بهداشتی را به شما معرفی کرده‌ام:

  • کاشی و سرامیک. یک انتخاب محبوب و مقرون به صرفه برای سرویس بهداشتی و حمام است. خاصیت ضد آب بودن، سازگار با گرمایش از کف، مراقبت و تمیز کردن آسان برای خانواده‌هایی با کودکان، خرسالان و حیوانات خانگی است.  
  • سنگ طبیعی. متریال شیک و بادوام، که برای سرویس بهداشتی اتاق خواب مستر مناسب است. توجه داشته باشید، سنگ متخلخل است. برای جلوگیری از آسیب و لکه‌دار شدن، در فواصل منظم به آب بندی احتیاج دارد.
  • کفپوش اپوکسی. گزینه محبوب و مناسب برای سرویس بهداشتی و حمامی است که توسط بچه‌های کوچک استفاده می‌شود. اپوکسی اگر به درستی اجرا شود، تا 20 سال یا بیشتر دوام می‌آورد.
  • کف پوش وینیل. این متریال کیفیت و تنوع بالایی دارد و در زیر پا گرم و راحت است. 

دکوراسیون حمام نئوکلاسیک


دیوارپوش مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی


انتخاب دیوارپوش مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام، یک تصمیم مهم است و نقش بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون به عهده دارد.
دیوارپوش‌ها از متریال‌های مختلف ساخته می‌شوند. هر متریال مزایا و معایب خود را دارد. بعضی از دیوارپوش‌ها، در برابر رطوبت و نم مقاومت بالاتری دارد و برای مکان‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام مناسب‌تر است.
دیوارپوش‌ها معمولا برای کابین دوش، دیوار پشت روشویی، دیوار پشت وان، دیوار پشت توالت فرنگی و ایرانی استفاده می‌شود. باید تصمیم بگیرید، کدام قسمت از دیوارها نیاز به دیوارپوش دارد و سپس از میان طیف گسترده‌ اندازه، طرح و رنگ انتخاب کنید. اگر کاشی‌کاری را برای دیوار انتخاب کردید و بودجه کافی ندارید، کاشی را فقط در مناطقی مثل اطراف دوش حمام و روشویی که بیشتر در معرض آب قرار دارند، استفاده کنید.
گزینه‌های زیادی، به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی در بازار عرضه می‌شود. این انتخاب، به سلیقه و بودجه‌تان بستگی دارد. به طور مثال، اگر به دیوارپوش با حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارید، کاشی، سنگ، شیشه، اکریلیک، لمینت و پی‌وی‌سی راه حل شما است. اگر دوست دارید هر چند سال یک‌بار دکوراسیون سرویس بهداشتی راتغییر بدید، کاغذ دیواری انتخاب کنید.

کاشی مترویی در دکوراسیون حمام


نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام


نورپردازی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید هنگام طراحی سرویس بهداشتی، با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مثل میزان ورود نور طبیعی به اتاق، به آن فکر کنید. یک نورپردازی خوب در حمام، روشنایی اتاق را برای کارهایی مانند اصلاح و آرایش تضمین می‌کند و تاثیرات مثبت به سزایی بر روح و روان انسان دارد.
گزینه‌های زیادی برای اجرای نورپردازی در سرویس بهداشتی وجود دارد. بعضی از مردم حمامی با نور کم را دوست دارند که در آن از نور شمع لذت ببرند. اولویت با شما است، چه تعداد و چه مدل چراغی را نصب ‌کنید. در زیر به برخی از مدل‌های نورپردازی اشاره کرده‌ام:

  • لوستر سقفی باعث افزایش دید بصری، بزرگ، روشن و دلباز شدن حمام می‌شود.
  • چراغ در بالا و اطراف آینه دستشویی که کارهای دقیق را آسان‌تر می‌کند و جلوه‌ای بی‌نظیر به حمام می‌بخشد.
  • نور مخفی، مواردی مانند رادیاتور حمام یا پایه وان را برجسته می‌کند و فضای حمام را شاد و پر رنگ و لعاب نشان می‌دهد.
  • کلید سرویس بهداشتی هوشمند در یک محیط تاریک،  نور محل کلید را به شما نشان می‌دهد.

رنگ تیره برای دیوارهای سرویس بهداشتی

به سیستم گرمایش سرویس بهداشتی و حمام توجه کنید


سیستم گرمایش سرویس بهداشتی و حمام را مجددا ارزیابی کنید. در نظر بگیرید که نیاز به نصب سیستم گرمایش از کف دارید یا مایل به خرید حوله خشک کن هستید.
سیستم گرمایش از کف، مقرون به صرفه‌ترین سیستم گرمایشی است. گرما را از کف به داخل هدایت می‌کند، تا زمانی که از اتاق دوش خارج می‌شوید، احساس سرما از کف به پاهای‌تان سرایت نکند.
حوله خشک کن‌ها، در واقع همان رادیاتورهای حمام هستند. یک راه‌حل ساده، که نه تنها فضا را گرم می‌کند؛ بلکه منجر به خشک شدن نم و رطوبت می‌شود.

آبی فیروزه‌ای در طراحی حمام

سیستم تهویه هوا را فراموش نکنید


یکی از بخش‌های ضروری سرویس بهداشتی و حمام، نصب تهویه مناسب است. اگر از سیستم تهویه غافل شوید، قطعا بعدا پشیمون می‌شوید. به این دلیل که تهویه نامناسب، در فضایی که رطوبت زیادی دارد، فاجعه است.
سیستم تهویه، رطوبت، بخار و بو را از فضا خارج می‌کند. با خشک کردن محیط، رشد کپک، باکتری و زنگ زدگی لوازم را به حداقل می‌رساند.

 دکوراسیون جذاب سرویس بهداشتی و حمام


انتخاب افراد حرفه‌ای برای بازسازی حمام


طراح دکوراسیون، لوله‌کش و برق‌کار معتمد انتخاب کنید و در رابطه با اون شخص حتما تحقیق کنید. از تجربه‌های دوستان استفاده کنید و نمونه‌ کارهای قبلی آن‌ها را ببینید.

رنگ‌های روشن در سرویس بهداشتی

نتیجه:


طراحی سرویس بهداشتی، فرصتی برای تغییر زندگی در خانه است. تقریبا هر کسی می‌تواند سرویس بهداشتی و حمام خانه خود را طراحی و کاشی، کابینت روشویی و شیرآلات را انتخاب کند. این کار، به ظاهر بزرگ و سخت است. اما، خودتان به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید.
اگر در حال برنامه‌ریزی برای طراحی سرویس بهداشتی و حمام هستید، این مقاله بهتان کمک می‌کند، تا چیزی را فراموش نکنید و حمام رویاهای خود را طراحی و اجرا کنید.

 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید