یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی به شما کمک می‌کند در مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، استدلال و مهارت حل مسئله رشد کنید.
 ۱۴۰۰/۲/۲۷ | ۱۲:۴۱  زمان مطالعه 9 دقیقه
یادگیری برنامه نویسی

چگونه زبان برنامه نویسی یاد بگیرم؟

در قرن 21 به هر کجای جهان پیرامون خود که بنگریم، پیشرفت‌های شتابان تکنولوژی را می‌بینیم. اکثر وسایلی که ما در منزل خود استفاده می‌کنیم، مرتبط با تکنولوژی هستند. از زنگ ساعتی که صبح ما را بیدار می‌کند و دستگاه قهوه‌ای که با فشار یک دکمه قهوه را برای ما درست می‌کند، گرفته تا تلفن‌های هوشمند و اینترنت که زندگی ما را آسان می‌کنند، همه از تکنولوژی و علم برنامه نویسی بهره می‌برند.

این موضوع منجر شده است تا نیاز به برنامه نویسان حرفه‌ای در تمامی حوزه‌های شغلی احساس شود. بنابراین، یادگیری برنامه نویسی برای تمامی متخصصان علوم مختلف ضروری و الزامی است. در ادامه، به مزایا و معایب برنامه نویسی، پیش ‌نیازها و انواع زبان‌های برنامه نویسی و هر چیزی که شما برای یادگیری برنامه نویسی از صفر نیاز دارید، می‌پردازیم. با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید.

آموزش برنامه نویسی

فواید برنامه نویسی چیست؟
اگر به دنبال شغلی متنوع هستید که هیچ‌گاه برای شما تکراری و خسته کننده نشود، به شما شغل برنامه نویسی را پیشنهاد می‌کنیم. یادگیری برنامه نویسی بسیار آسان‌تر از آن است که به نظر می‌رسد و شرکت در دوره‌های آنلاین برنامه نویسی یادگیری آن را آسان‌تر و سریع‌تر نیز می‌کند. مزایا و فواید برنامه نویسی بسیار زیاد هستند؛ ما در اینجا به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه نویسان هیچ‌گاه بیکار نمی‌مانند
برخلاف سایر مشاغل که ممکن است در شرایط بد اقتصادی، کم رونق شوند یا حتی از بین بروند، همواره تقاضای کار برای برنامه نویسی وجود دارد. شما با کسب مهارت و تجربه بیشتر در برنامه نویسی، می‌توانید در طیف گسترده‌ای از صنایع، پیشنهاد کاری داشته باشید.

اکثر شرکت‌ها برای خودکار کردن فرآیندهای خاص، ربات‌های صنعتی و راهکارهای جدید، به برنامه نویسان نیاز دارند. علاوه بر این، برنامه نویسان فرصت‌های دورکاری و زمان انعطاف پذیر بسیار بیشتری نسبت به مشاغل دیگر دارند.

آموزش برنامه نویسی در مقایسه با سایر علوم کم هزینه‌تر است
بسته به پیش زمینه و شناخت شما از این حرفه، یادگیری برنامه نویسی می‌تواند خیلی سریع انجام شود. بنابراین نیازی نیست زمان زیادی را صرف یادگیری آن کنید. آموزش کامل در مدت شش ماه یا حتی کمتر امکان پذیر است. پس از شروع کار جدید خود به عنوان برنامه نویس، می‌توانید به صورت همزمان در دوره‌های آموزشی اضافی نیز ثبت نام کنید تا در جریان آخرین تکنولوژی‌های روز باشید و جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید.

درآمد برنامه نویسان بیشتر از سایر مشاغل است
بلافاصله پس از شروع به کار متوجه می‌شوید که کارفرمایان تمایل دارند نسبت به سایر کارمندان، مبلغ بسیار بیشتری به برنامه نویسان پرداخت کنند. علاوه بر این، برنامه نویسان می‌توانند برای یک شرکت خاص، به صورت قراردادی یا به صورت فریلنسری بر روی چندین پروژه برای چندین سازمان کار کنند.

برنامه نویسی مهارت حل مساله را به شما می‌آموزد
برنامه نویسی به شما کمک می‌کند در مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، استدلال و مهارت حل مسئله رشد کنید. این مهارت‌ها در توسعه زندگی فردی شما نیز تاثیرگذار هستند. در واقع برنامه نویسان مسئول ایجاد روش‌های جدید برای حل مشکلات هستند، که به توانایی "تفکر خارج از چارچوب" برای توسعه راهکارها نیاز دارد.

برای برنامه نویس شدن نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید
اگرچه رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر یکی از راه‌های ورود به حوزه برنامه نویسی است اما اکثر شرکت‌های برنامه نویسی اهمیتی نمی‌دهند که تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است. شرکت‌های معتبری همچون گوگل و تسلا نیز در آگهی‌های استخدامی خود قید می‌کنند که تنها مهارت شما برای آن‌ها مهم است و نه مدرک دانشگاهی.

پیش نیاز برنامه نویسی چیست؟
قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی باید مهارت‌هایی را در خودتان پرورش دهید و با پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی آشنا شوید. این پیش نیازها عبارتند از:

زبان برنامه نویسی

انواع زبان‌های برنامه نویسی و کاربرد آن‌ها
یادگیری هر یک از زبان‌های برنامه نویسی مزایای خاص خود را دارد. تنها کافیست کاربردهای زبان‌های برنامه نویسی مختلف را بشناسید و تصمیم بگیرید که تمرکز خود را بر روی یادگیری حوزه مورد نظر خود کنید. در ادامه، حوزه‌های مختلف برنامه نویسی و زبان‌هایی که باید برای کار در هر حوزه بیاموزید را به شما معرفی می‌کنیم.

برنامه نویسی حوزه موبایل
برنامه نویسی حوزه موبایل یک شغل پررونق و پردرآمد است. شما می‌توانید ایده‌های جدیدی را پیاده سازی کنید یا برای شرکت‌های مختلف کار کنید. اگر به برنامه نویسی حوزه موبایل علاقه‌مند هستید، ابتدا باید از بین دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS یکی را انتخاب کنید. برای نوشتن برنامه‌های مختص هر یک از این دو پلتفرم، باید زبان‌های مخصوص آن را بیاموزید.

زبان‌های برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و پشتیبانی می‌شود. زبان‌های رایج برای توسعه برنامه‌های اندروید عبارتند از:

- Java: زبان جاوا، یک زبان شی گرا است و شباهت زیادی به زبان‌های C و ++C دارد. از جمله ویژگی‌های مهم زبان جاوا می‌توان به چند سکویی بودن آن اشاره کرد. بدین معنا که با استفاده از این زبان می‌توانید برنامه‌های تحت موبایل، ویندوز، لینوکس و... بنویسید.

- Kotlin : زبان کاتلین به عنوان زبان دوم توسعه اندروید شناخته می‌شود. این زبان شباهت زیادی با زبان جاوا دارد. کدهای کاتلین و جاوا قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. سرعت کاتلین نسبت به جاوا بالاتر بوده و کدهای آن کوتاه‌تر هستند. اگر علاقه‌مند هستید درباره تفاوت‌های کاتلین و جاوا بیشتر بدانید، مطالعه مقاله "تفاوت کاتلین و جاوا چیست؟" را به شما توصیه می‌کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی iOS

سیستم عامل iOS توسط شرکت اپل توسعه داده شده است. زبان‌های رایج برای توسعه برنامه‌های iOS عبارتند از:

• Objective-C : زبان Objective-C یک زبان شی گرا است که در گذشته برای توسعه نرم افزارهای محصولات شرکت اپل استفاده می‌شد. گرچه این زبان هنوز هم توسط توسعه دهندگان استفاده می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. اگر تجربه برنامه نویسی با یک زبان شی گرا را داشته باشید، یادگیری این زبان برای شما بسیار آسان خواهد بود.

• Swift : زبان سوئیفت، یک زبان اپن سورس، امن، انعطاف‌پذیر و آسان است که برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های محصولات شرکت اپل طراحی شده است. سوئیفت زبانی مدرن و جایگزینی برای زبان Objective-C می‌باشد. یکی از ویژگی‌های کلیدی زبان سوئیفت، مدیریت خودکار حافظه است که از خطاهای رایج حین برنامه نویسی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، هر دوی این زبان‌ها با یکدیگر سازگار بوده و به راحتی می‌توانند با هم همکاری کنند و بدین ترتیب ریسک پروژه را کاهش دهند.

توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم

اپلیکیشن کراس پلتفرم به اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود که در سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا باشند. توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم، به کاهش هزینه توسعه اپلیکیشن‌ها و همچنین صرفه جویی در زمان کمک می‌کند. زبان‌های برنامه نویسی رایج که برای توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم استفاده می‌شوند، عبارتند از:

• React Native: ری اکت نیتیو یک فریم ورک UI متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است که توسط شرکت فیسبوک عرضه شده است. به کمک React Native و زبان جاوا اسکریپت می‌توانیم اپلیکیشن‌هایی توسعه دهیم که بر روی پلتفرم‌های مختلف اندروید، IOS، وب و حتی UWP (پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های تحت ویندوز، ویندوز موبایل، Xbox و سایر محصولات مایکروسافت) قابل اجرا باشند. React Native به شما اجازه می‌دهد با زبان جاوا اسکریپت، اپلیکیشن‌های موبایل را توسعه دهید؛ React این کدها را به زبان Native تبدیل می‌کند و خروجی اندروید و IOS به شما می‌دهد.

• Flutter: فریم ورک متن باز فلاتر که با زبان برنامه نویسی دارت توسعه داده شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی بسازید که بر روی هر دو پلتفرم اندروید و IOS قابل اجرا باشند. فلاتر توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است و در حال حاضر این شرکت بر روی ساخت سیستم عامل جدیدی به نام فیوشا (Fuchsia) کار می‌کند که برای توسعه برنامه‌های آن باید بر دارت و فلاتر تسلط داشته باشید. یادگیری فلاتر و کار با آن آسان است و به راحتی می‌توانید اپلیکیشن‌هایی فوق‌العاده ایجاد کنید.

افرادی که قصد دارند برنامه نویسی را شروع کنند، این سوال برایشان پیش می‌آید که سیستم موردنیاز برای برنامه نویسی چیست؟ این افراد نگران هستند که شاید سخت افزار فعلی آن‌ها پاسخگوی نیازهای برنامه نویسی نباشد. برای یافتن پاسخ این پرسش، مطالعه مقاله "سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی موبایل و طراحی وب" را به شما توصیه می‌کنیم.

برنامه نویسی حوزه دسکتاپ

برنامه نویسی حوزه دسکتاپ به دو بخش توسعه نرم افزار تحت ویندوز و تحت macOS تقسیم می‌شود. برنامه‌های تحت دسکتاپ، زمان و منابع بیشتری برای توسعه نیاز دارند و معمولا گران‌تر از سایر انواع برنامه‌ها هستند. در ادامه شما را با متداول‌ترین زبان‌ها‌ی برنامه نویسی تحت ویندوز و macOS آشنا می‌کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار تحت ویندوز:

• #C

• Java

• JavaScript

• ++C

زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار تحت macOS:

• Swift

• Objective-C

برنامه نویسی تحت وب

با افزایش استفاده کاربران از اینترنت، تمایل برای استفاده از نرم افزارهای تحت وب افزایش یافته است. برنامه نویسی تحت وب به دو بخش برنامه نویسی Front end و برنامه نویسی Back end تقسیم می‌شود. بخش فرانت‌اند، جایی است که کاربران با آن در تعامل هستند. بک‌اند نیز به سه بخش سرور، برنامه اصلی و پایگاه داده تقسیم می‌شود. بخش بک‌اند که فرآیندها و پردازش‌ها در آن انجام می‌شود، برای کاربران قابل مشاهده نیست. به فردی که به هر دو مهارت توسعه بک‌اند و فرانت‌اند مسلط باشد، برنامه نویس فول استک گفته می‌شود.

در ادامه زبان‌های رایج برای استفاده در هر دو بخش را به شما معرفی می‌کنیم.

زبان‌های بخش Front-End (سمت کاربر):

• HTML

• CSS

• JavaScript

زبان‌های بخش Back-End (سمت سرور):

• PHP

• Python

• Ruby

• NET

• JavaScript

• Perl

• Java

• GO

• SQL

• Scala

• #F

زبان‌های برنامه نویسی حوزه داده کاوی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی یک زمینه نسبتا جدید و محبوب در رشته کامپیوتر است که هدف آن توسعه برنامه‌ها و ساخت ماشین‌هایی است که همانند انسان، هوشمند عمل کرده و به راحتی و رفاه انسان‌ها کمک کنند. هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف مانند تجارت الکترونیک، صنعت، پزشکی، کشاورزی، اقتصاد و... به کمک انسان‌ها آمده است.

یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، ماشین‌ها را قادر می‌سازند تا بتوانند همانند انسان از روش‌های مختلف مانند کسب تجربه، اجرای دستورالعمل‌ها و... چیزهای جدیدی را به صورت خودکار بیاموزند و از آموخته‌های خود استفاده کنند.

امروزه شرکت‌ها از طریق ارائه خدمات و ارتباط مستمر با مشتری، اطلاعات زیادی به دست می‌آورند که می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های داده کاوی (Data Mining)، الگوهای پنهان درون این داده‌ها را کشف کنند و از نتایج به‌دست آمده در جهت بهبود عملکرد سازمان و رفاه مشتریان خود استفاده کنند.

زبان‌های برنامه نویسی محبوب برای کار در سه حوزه نامبرده، عبارتند از:

• Python

• R

• #F

• Prolog

• Julia

• GO

در قرن 21 به هر کجای جهان پیرامون خود که بنگریم، پیشرفت‌های شتابان تکنولوژی را می‌بینیم. اکثر وسایلی که ما در منزل خود استفاده می‌کنیم، مرتبط با تکنولوژی هستند. از زنگ ساعتی که صبح ما را بیدار می‌کند و دستگاه قهوه‌ای که با فشار یک دکمه قهوه را برای ما درست می‌کند، گرفته تا تلفن‌های هوشمند و اینترنت که زندگی ما را آسان می‌کنند، امروزه حتی شاهد تاثیرات تکنولوژی بر یادگیری دانش‌آموزان نیز هستیم. همه از تکنولوژی و علم برنامه نویسی بهره می‌برند.

این موضوع منجر شده است تا نیاز به برنامه نویسان حرفه‌ای در تمامی حوزه‌های شغلی احساس شود. بنابراین، یادگیری برنامه نویسی برای تمامی متخصصان علوم مختلف ضروری و الزامی است. در ادامه، به مزایا و معایب برنامه نویسی، پیش ‌نیازها و انواع زبان‌های برنامه نویسی و هر چیزی که شما برای یادگیری برنامه نویسی از صفر نیاز دارید، می‌پردازیم. با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید.

فواید برنامه نویسی چیست؟
اگر به دنبال شغلی متنوع هستید که هیچ‌گاه برای شما تکراری و خسته کننده نشود، به شما شغل برنامه نویسی را پیشنهاد می‌کنیم. یادگیری برنامه نویسی بسیار آسان‌تر از آن است که به نظر می‌رسد و شرکت در دوره‌های آنلاین برنامه نویسی یادگیری آن را آسان‌تر و سریع‌تر نیز می‌کند. مزایا و فواید برنامه نویسی بسیار زیاد هستند؛ ما در اینجا به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه نویسان هیچ‌گاه بیکار نمی‌مانند
برخلاف سایر مشاغل که ممکن است در شرایط بد اقتصادی، کم رونق شوند یا حتی از بین بروند، همواره تقاضای کار برای برنامه نویسی وجود دارد. شما با کسب مهارت و تجربه بیشتر در برنامه نویسی، می‌توانید در طیف گسترده‌ای از صنایع، پیشنهاد کاری داشته باشید.

اکثر شرکت‌ها برای خودکار کردن فرآیندهای خاص، ربات‌های صنعتی و راهکارهای جدید، به برنامه نویسان نیاز دارند. علاوه بر این، برنامه نویسان فرصت‌های دورکاری و زمان انعطاف پذیر بسیار بیشتری نسبت به مشاغل دیگر دارند.

آموزش برنامه نویسی در مقایسه با سایر علوم کم هزینه‌تر است
بسته به پیش زمینه و شناخت شما از این حرفه، یادگیری برنامه نویسی می‌تواند خیلی سریع انجام شود. بنابراین نیازی نیست زمان زیادی را صرف یادگیری آن کنید. آموزش کامل در مدت شش ماه یا حتی کمتر امکان پذیر است. پس از شروع کار جدید خود به عنوان برنامه نویس، می‌توانید به صورت همزمان در دوره‌های آموزشی اضافی نیز ثبت نام کنید تا در جریان آخرین تکنولوژی‌های روز باشید و جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید.

درآمد برنامه نویسان بیشتر از سایر مشاغل است
بلافاصله پس از شروع به کار متوجه می‌شوید که کارفرمایان تمایل دارند نسبت به سایر کارمندان، مبلغ بسیار بیشتری به برنامه نویسان پرداخت کنند. علاوه بر این، برنامه نویسان می‌توانند برای یک شرکت خاص، به صورت قراردادی یا به صورت فریلنسری بر روی چندین پروژه برای چندین سازمان کار کنند.

برنامه نویسی مهارت حل مساله را به شما می‌آموزد
برنامه نویسی به شما کمک می‌کند در مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، استدلال و مهارت حل مسئله رشد کنید. این مهارت‌ها در توسعه زندگی فردی شما نیز تاثیرگذار هستند. در واقع برنامه نویسان مسئول ایجاد روش‌های جدید برای حل مشکلات هستند، که به توانایی "تفکر خارج از چارچوب" برای توسعه راهکارها نیاز دارد.

برای برنامه نویس شدن نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید
اگرچه رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر یکی از راه‌های ورود به حوزه برنامه نویسی است اما اکثر شرکت‌های برنامه نویسی اهمیتی نمی‌دهند که تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است. شرکت‌های معتبری همچون گوگل و تسلا نیز در آگهی‌های استخدامی خود قید می‌کنند که تنها مهارت شما برای آن‌ها مهم است و نه مدرک دانشگاهی.

پیش نیاز برنامه نویسی چیست؟
قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی باید مهارت‌هایی را در خودتان پرورش دهید و با پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی آشنا شوید. این پیش نیازها عبارتند از:

انواع زبان‌های برنامه نویسی و کاربرد آن‌ها
یادگیری هر یک از زبان‌های برنامه نویسی مزایای خاص خود را دارد. تنها کافیست کاربردهای زبان‌های برنامه نویسی مختلف را بشناسید و تصمیم بگیرید که تمرکز خود را بر روی یادگیری حوزه مورد نظر خود کنید. در ادامه، حوزه‌های مختلف برنامه نویسی و زبان‌هایی که باید برای کار در هر حوزه بیاموزید را به شما معرفی می‌کنیم.

برنامه نویسی حوزه موبایل
برنامه نویسی حوزه موبایل یک شغل پررونق و پردرآمد است. شما می‌توانید ایده‌های جدیدی را پیاده سازی کنید یا برای شرکت‌های مختلف کار کنید. اگر به برنامه نویسی حوزه موبایل علاقه‌مند هستید، ابتدا باید از بین دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS یکی را انتخاب کنید. برای نوشتن برنامه‌های مختص هر یک از این دو پلتفرم، باید زبان‌های مخصوص آن را بیاموزید.

زبان‌های برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و پشتیبانی می‌شود. زبان‌های رایج برای توسعه برنامه‌های اندروید عبارتند از:

- Java: زبان جاوا، یک زبان شی گرا است و شباهت زیادی به زبان‌های C و ++C دارد. از جمله ویژگی‌های مهم زبان جاوا می‌توان به چند سکویی بودن آن اشاره کرد. بدین معنا که با استفاده از این زبان می‌توانید برنامه‌های تحت موبایل، ویندوز، لینوکس و... بنویسید.

- Kotlin : زبان کاتلین به عنوان زبان دوم توسعه اندروید شناخته می‌شود. این زبان شباهت زیادی با زبان جاوا دارد. کدهای کاتلین و جاوا قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. سرعت کاتلین نسبت به جاوا بالاتر بوده و کدهای آن کوتاه‌تر هستند. اگر علاقه‌مند هستید درباره تفاوت‌های کاتلین و جاوا بیشتر بدانید، مطالعه مقاله "تفاوت کاتلین و جاوا چیست؟" را به شما توصیه می‌کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی iOS

سیستم عامل iOS توسط شرکت اپل توسعه داده شده است. زبان‌های رایج برای توسعه برنامه‌های iOS عبارتند از:

• Objective-C : زبان Objective-C یک زبان شی گرا است که در گذشته برای توسعه نرم افزارهای محصولات شرکت اپل استفاده می‌شد. گرچه این زبان هنوز هم توسط توسعه دهندگان استفاده می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. اگر تجربه برنامه نویسی با یک زبان شی گرا را داشته باشید، یادگیری این زبان برای شما بسیار آسان خواهد بود.

• Swift : زبان سوئیفت، یک زبان اپن سورس، امن، انعطاف‌پذیر و آسان است که برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های محصولات شرکت اپل طراحی شده است. سوئیفت زبانی مدرن و جایگزینی برای زبان Objective-C می‌باشد. یکی از ویژگی‌های کلیدی زبان سوئیفت، مدیریت خودکار حافظه است که از خطاهای رایج حین برنامه نویسی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، هر دوی این زبان‌ها با یکدیگر سازگار بوده و به راحتی می‌توانند با هم همکاری کنند و بدین ترتیب ریسک پروژه را کاهش دهند.

توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم

اپلیکیشن کراس پلتفرم به اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود که در سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا باشند. توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم، به کاهش هزینه توسعه اپلیکیشن‌ها و همچنین صرفه جویی در زمان کمک می‌کند. زبان‌های برنامه نویسی رایج که برای توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم استفاده می‌شوند، عبارتند از:

• React Native: ری اکت نیتیو یک فریم ورک UI متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است که توسط شرکت فیسبوک عرضه شده است. به کمک React Native و زبان جاوا اسکریپت می‌توانیم اپلیکیشن‌هایی توسعه دهیم که بر روی پلتفرم‌های مختلف اندروید، IOS، وب و حتی UWP (پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های تحت ویندوز، ویندوز موبایل، Xbox و سایر محصولات مایکروسافت) قابل اجرا باشند. React Native به شما اجازه می‌دهد با زبان جاوا اسکریپت، اپلیکیشن‌های موبایل را توسعه دهید؛ React این کدها را به زبان Native تبدیل می‌کند و خروجی اندروید و IOS به شما می‌دهد.

• Flutter: فریم ورک متن باز فلاتر که با زبان برنامه نویسی دارت توسعه داده شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی بسازید که بر روی هر دو پلتفرم اندروید و IOS قابل اجرا باشند. فلاتر توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است و در حال حاضر این شرکت بر روی ساخت سیستم عامل جدیدی به نام فیوشا (Fuchsia) کار می‌کند که برای توسعه برنامه‌های آن باید بر دارت و فلاتر تسلط داشته باشید. یادگیری فلاتر و کار با آن آسان است و به راحتی می‌توانید اپلیکیشن‌هایی فوق‌العاده ایجاد کنید.

افرادی که قصد دارند برنامه نویسی را شروع کنند، این سوال برایشان پیش می‌آید که سیستم موردنیاز برای برنامه نویسی چیست؟ این افراد نگران هستند که شاید سخت افزار فعلی آن‌ها پاسخگوی نیازهای برنامه نویسی نباشد. برای یافتن پاسخ این پرسش، مطالعه مقاله "سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی موبایل و طراحی وب" را به شما توصیه می‌کنیم.

برنامه نویسی حوزه دسکتاپ

برنامه نویسی حوزه دسکتاپ به دو بخش توسعه نرم افزار تحت ویندوز و تحت macOS تقسیم می‌شود. برنامه‌های تحت دسکتاپ، زمان و منابع بیشتری برای توسعه نیاز دارند و معمولا گران‌تر از سایر انواع برنامه‌ها هستند. در ادامه شما را با متداول‌ترین زبان‌ها‌ی برنامه نویسی تحت ویندوز و macOS آشنا می‌کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار تحت ویندوز:

• #C

• Java

• JavaScript

• ++C

زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار تحت macOS:

• Swift

• Objective-C

برنامه نویسی تحت وب

با افزایش استفاده کاربران از اینترنت، تمایل برای استفاده از نرم افزارهای تحت وب افزایش یافته است. برنامه نویسی تحت وب به دو بخش برنامه نویسی Front end و برنامه نویسی Back end تقسیم می‌شود. بخش فرانت‌اند، جایی است که کاربران با آن در تعامل هستند. بک‌اند نیز به سه بخش سرور، برنامه اصلی و پایگاه داده تقسیم می‌شود. بخش بک‌اند که فرآیندها و پردازش‌ها در آن انجام می‌شود، برای کاربران قابل مشاهده نیست. به فردی که به هر دو مهارت توسعه بک‌اند و فرانت‌اند مسلط باشد، برنامه نویس فول استک گفته می‌شود.

در ادامه زبان‌های رایج برای استفاده در هر دو بخش را به شما معرفی می‌کنیم.

زبان‌های بخش Front-End (سمت کاربر):

• HTML

• CSS

• JavaScript

زبان‌های بخش Back-End (سمت سرور):

• PHP

• Python

• Ruby

• NET

• JavaScript

• Perl

• Java

• GO

• SQL

• Scala

• #F

زبان‌های برنامه نویسی حوزه داده کاوی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی یک زمینه نسبتا جدید و محبوب در رشته کامپیوتر است که هدف آن توسعه برنامه‌ها و ساخت ماشین‌هایی است که همانند انسان، هوشمند عمل کرده و به راحتی و رفاه انسان‌ها کمک کنند. هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف مانند تجارت الکترونیک، صنعت، پزشکی، کشاورزی، اقتصاد و... به کمک انسان‌ها آمده است.

یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، ماشین‌ها را قادر می‌سازند تا بتوانند همانند انسان از روش‌های مختلف مانند کسب تجربه، اجرای دستورالعمل‌ها و... چیزهای جدیدی را به صورت خودکار بیاموزند و از آموخته‌های خود استفاده کنند.

امروزه شرکت‌ها از طریق ارائه خدمات و ارتباط مستمر با مشتری، اطلاعات زیادی به دست می‌آورند که می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های داده کاوی (Data Mining)، الگوهای پنهان درون این داده‌ها را کشف کنند و از نتایج به‌دست آمده در جهت بهبود عملکرد سازمان و رفاه مشتریان خود استفاده کنند.

زبان‌های برنامه نویسی محبوب برای کار در سه حوزه نامبرده، عبارتند از:

• Python

• R

• #F

• Prolog

• Julia

• GO

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید