چگونه یک رمز عبور ایمن درست کنیم

در فضای وب و با توجه به نفوذ هکرها همیشه این نگرانی وجود دارد که اطلاعات حساب کاربران در اختیار این افراد قرار بگیرد؛ این دغدغه کاملا منطقی است. برای رفع این مسأله مهم، سرویس‌هایی در دنیای وب به وجود آمد تا از اطلاعات حساب کاربری افراد محافظت کند. ما در این مقاله، سرویس قدرتمند و فوق امنیتی LastPass، را به شما معرفی می‌کنیم و در ادامه نحوه نصب و فعال‌سازی آن را به شما آموزش می‌دهیم. پس، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید تا دیگر هیچ‌گونه نگرانی درباره به سرقت رفتن اطلاعات امنیتی خود نداشته باشید.
 ۱۴۰۰/۲/۲۶ | ۰۱:۰۸  زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه یک رمز عبور ایمن درست کنیم

آیا تاکنون نگران ایمن بودن رمز عبور خود بوده‌اید؟ آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که پسوردهای خود را در زمان وارد کردن اطلاعات حساب کاربری فراموش کنید؟ یا نگران این باشید که مبادا رمز ورود ایمیل یا سایر حساب‌های اینترنتی شما در اختیار دیگران قرار بگیرد؟ تقریباً برای همه ما پیش آمده که حداقل یک‌بار با این مشکلات روبرو بشویم. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نیاز افراد به استفاده از سرویس‌های آنلاین و اینترنتی همواره خطر به سرقت رفتن اطلاعات کاربران وجود دارد؛ بنابراین، بالا بردن سطح امنیت در هنگام استفاده از فضای وب یک مسأله مهم و حیاتی خواهد بود. 

نحوه ساخت یک رمز عبور ایمن

در فضای وب و با توجه به نفوذ افراد خرابکار یا به اصطلاح هکر همیشه این نگرانی وجود دارد که اطلاعات حساب کاربران در اختیار این افراد قرار بگیرد؛ این دغدغه کاملاً منطقی است. برای رفع این مساله مهم سرویس‌هایی در دنیای وب به وجود آمده تا از اطلاعات حساب کاربری افراد محافظت کند. ما در این مقاله، سرویس قدرتمند و فوق امنیتی Lastpass، را به شما معرفی می‌کنیم و در ادامه نحوه نصب و فعال‌سازی آن‌ را به شما آموزش می‌دهیم. پس، تا انتها این مقاله را مطالعه بکنید تا دیگر هیچ نگرانی درباره به سرقت رفتن اطلاعات امنیتی خود نداشته باشید.

معرفی سایت Lastpass

Lastpass، یک سرویس آنلاین برای تولید و نگهداری نام کاربری و رمز عبور است. این سیستم با بالاترین فاکتورهای امنیتی به کاربران کمک می‌کند تا بدون دغدغه فراموشی در هر مکان از پسوردهایشان استفاده کنند. رمزهای عبور در یک مکان امن به نام Vault ذخیره می‌شود و کاربر با وارد کردن رمز عبور مادر به تمامی اطلاعات ذخیره شده دسترسی می‌یابد. 

همچنین، در صورتی که افزونه Lastpass، در مرورگر شما نصب شود با وارد شدن به این سیستم امنیتی، پس از ورود به بخش حساب کاربری، نام کاربری و رمز عبور به‌صورت خودکار برای شما وارد می‌شود.

خدماتی که در این سرویس اینترنتی ارائه می‌شود، هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت تجاری (premium) است. ویژگی‌های رایگان این سرویس امنیتی شامل موارد زیر است:

  • ایجاد حساب کاربری جهت مدیریت اطلاعات از جمله نام کاربری و رمز عبور سایت‌های مختلف 
  • امکان دانلود نرم‌افزار مدیریت پسورد برای یک سیستم (موبایل یا لپ‌تاپ)
  • تولید رمز عبور پیچیده
  • امکان ایجاد یادداشت‌ها و ثبت سایر اطلاعات و نگهداری از آنان با بالاترین فاکتورهای امنیتی 
  • امکان تعریف رمز عبور دوعاملی 

بیشتر بخوانید: خرید از آمازون

آیا استفاده از Lastpass ایمن است؟

 قطعاً بله. این برنامه امنیتی، به‌صورت کاملاً ایمن طراحی شده و امکان هک شدن آن به صفر می‌رسد.حدود 25 میلیون کاربر از سراسر دنیا و حدود 700 هزار شرکت تجاری، از سرویس Lastpass، به‌عنوان سیستم امنیتی استفاده می‌کنند. این برنامه از استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES 256 bit)، استفاده می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که کاربران با خاطری آسوده اطلاعات خود را ذخیره نمایند. همچنین، برای امنیت بیشتر، قابلیت احراز هویت دوعاملی برای کاربران فراهم شده است. 

Lastpass چگونه کار می‌کند؟

این برنامه طوری طراحی شده است که داده‌های کاربران را در سطح بالای امنیتی رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند. اطلاعات ذخیره شده در این سامانه به‌صورت مخفی نگه داشته می‌شود. رمز عبور اصلی و کلیدهای مورد استفاده برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها، هرگز به سرورهای این سرویس ارسال نمی‌شوند و توسط LastPass، هرگز قابل دسترسی نیستند.

آیا تا بحال LastPass هک شده است؟

طبق اعلام رسمی این سازمان، LastPass در تاریخ 10 ساله خود، فقط یک حادثه امنیتی را در سال 2015 تجربه کرده است؛ با این حال، هیچ داده‌ رمزگذاری شده‌ای مورد حمله و هک قرار نگرفت. 

آیا LastPass برای همیشه رایگان است؟

تا زمانی که تمایل دارید می‌توانید از LastPass، به‌صورت رایگان استفاده کنید. همچنین، به‌عنوان کاربر جدید، شما می‌توانید به مدت 30 روز از نسخه LastPass Premium، استفاده نمائید. برای کاربران عادی و صاحبان کسب‌وکار کوچک در سطح وب، استفاده از نسخه رایگان آن کافی به نظر می‌رسد ولی اگر به‌صورت حرفه‌ای در اینترنت فعالیت دارید، توصیه ما این است که از نسخه تجاری آن استفاده کنید.

راهنمای گام به گام ایجاد حساب کاربری و فعال‌سازی سرویس Lastpass

برای استفاده از امکانات این برنامه باید در وب‌سایت این سرویس اینترنتی عضو شده و ثبت‌نام کنید. در ابتدا وارد سایت Lastpass.com شوید و طبق تصویر پائین در سمت راست بالای صفحه گزینه Get LastPass Free را انتخاب کنید.

نصب سرویس امنیتی Lastpass

در این مرحله باید در این سایت ثبت‌نام کنید. طبق تصویر، حساب ایمیل، رمز عبور مادر و یادآوری را پر کنید. گزینه reminder به‌صورت اختیاری بوده و می‌توان از پر کردن آن صرف نظر نمود.

تکمیل حساب کاربری در برنامه Lastpass 

نکته‌ای که باید به آن دقت نمود این است که، در انتخاب رمز عبور باید موارد زیر را  لحاظ نمائید:

  • طول رمز عبور، حداقل 12 کارکتر داشته باشد
  • حداقل از یک عدد، در رمز عبور استفاده شده باشد.
  • حداقل یک کاراکتر، از حروف کوچک باشد
  • حداقل یکبار از حروف بزرگ استفاده گردد.
  • کلمه عبور حساب کاربری ایمیل نباشد. 

پیشنهاد می‌شود در انتخاب رمز عبور مادر برای بالا بردن فاکتورهای امنیتی، از کاراکترهای «! @ <>» و سایر موارد مشابه استفاده گردد. 

نکاتی در رابطه با ایجاد یک رمز عبور ایمن

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، مطابق شکل زیر به شما اعلام می‌گردد که حساب کاربری شما در LastPass با موفقیت ایجاد شد. 
در گام بعد، باید افزونه LastPass، در مرورگر شما نصب شود. طبق تصویر زیر بر روی گزینه Install LastPass کلیک کنید.

نصب افزونه Lastpass بر روی مرورگر فایرفاکس

در این مرحله وارد صفحه نصب افزونه (Extension) بر روی مرورگر می‌شوید. ما در این مرحله از مرورگر FireFox استفاده کردیم؛ شما می‌توانید مطابق با خواسته خودتان از سایر مرورگرها استفاده کنید. 
در ادامه طبق تصویر بر روی گزینه Add to Firefox کلیک کنید.

نصب و راه اندازی افزونه سرویس امنیتی LastPass

در این مرحله، بر روی گزینه Add  کلیک کرده تا افزونه بر روی مرورگر شما نصب شود.

پذیرش مقررات سرویس Lastpass برای نصب افزونه

بعد از فشردن گزینه Add در مرحله قبل، پیام موفقیت‌آمیز بودن نصب افزونه بر روی مرورگر ظاهر می‌شود. بر روی گزینه Okay کلیک کنید. همچنین، در این صفحه با کلیک بر روی گزینه Accept، اجازه دسترسی‌های لازم را به این افزونه می‌دهید.

تایید نهایی جهت نصب افزونه سرویس امنیتی Lastpass

به شما تبریک می‌گوییم. افزونه LastPass، با موفقیت نصب شد. در منوی بالای سمت راست صفحه آیکن این برنامه ظاهر می‌شود. درصورتی‌که، این آیکن برای شما نمایش داده نشد، مراحل زیر را دنبال کنید.  

از منوی بالای سمت راست صفحه، گزینه Add-one and Themes، را انتخاب کنید. 

پیام موفقیت آمیز بودن نصب افزونه Lastpass

در این حالت، از تب‌های سمت چپ صفحه گزینه Extensions، را انتخاب کنید تا افزونه نصب شده در مرورگر شما به نمایش درآید. سپس گزینه مربوط به افزونه LastPass، را انتخاب نموده تا آیکن آن در صفحه اصلی مرورگر به نمایش داده شود. 

نحوه نمایش افزونه در مرورگر فایرفاکس

اکنون با کلیک بر روی آیکن برنامه، می‌توانید با وارد کردن ایمیل و رمز عبور مادر وارد حساب کاربری خود بشوید.
ممکن است، برای اولین بار و دفعات دیگر که قصد وارد شدن به حساب کاربری را دارید، پیغام زیر نمایش داده شود. در این حالت، یک ایمیل از LastPass دریافت می‌کنید تا احزار هویت شما را بررسی کند. 

وارد کردن اطلاعات کاربری جهت ورود به سرویس Lastpass

مطابق تصویر زیر وارد حساب کاربری ایمیل خود شده و گزینه Verify new device or location، را کلیک بکنید. 

تایید ایمیل ورود به حساب کاربری در سرویس Lastpass

پس از انجام مراحل بالا، باید اطلاعات مربوط به ایمیل و رمز عبور مادر را مجدداً وارد نموده تا وارد حساب کاربری شوید. 
پس از وارد شدن، رنگ آیکن این برنامه به‌صورت قرمز درمی‌آید و به این معنی است که اکنون LastPass بر روی سیستم شما فعال شده است.

منوی مدیریت حساب کاربری در سرویس Lastpass

شما اکنون وارد حساب کاربری خود در برنامه Lastpass شده‌اید. حالا می‌توانید به وب‌سایت‌هایی که قصد ثبت نام دارید مراجعه کنید تا ضمن تولید رمز عبور پیچیده، این اطلاعات به‌صورت امن در این سرویس نگهداری شود. 
برای ویرایش و یا تغییر رمز عبور حساب‌هایی که قبلاً ایجاد کرده‌اید هم می‌توانید از گزینه Add item، استفاده کنید که نحوه کار با آن در مقاله بعدی به شما آموزش داده خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله، ابتدا به ضرورت و اهمیت استفاده از سرویس‌های امنیتی برای مدیریت حساب کاربری اشاره شد. سپس، سرویس اینترنتی LastPass  را به‌عنوان یک ابزار قوی و ایمن جهت مدیریت حساب کاربری معرفی و پس از آن راهنمای گام‌به‌گام ایجاد حساب کاربری و فعال‌سازی  آن صحبت شد. استفاده از این ابزار برای بالا بردن ضریب امنیتی در هنگام استفاده از فضای وب برای همه افراد و به‌صورت ویژه به صاحبان کسب‌وکار توصیه می‌شود تا دیگر نگران به سرقت رفتن اطلاعات از جمله رمز عبور و سوء استفاده از آن را نداشته باشند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید