اُمنی چنل مارکتینگ چیست

روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. یکی از این روش‌ها اُمنی چنل مارکتینگ است. در این مطلب بیشتر به این مفهوم می‌پردازیم و از اهمیت، مزایا و تفاوت‌های آن با روش‌های دیگر خواهیم گفت.
 ۱۳۹۹/۲/۲ | ۰۹:۳۳  زمان مطالعه 5 دقیقه
اُمنی چنل مارکتینگ چیست

اگر در فرایندهای بازاریابی خود بتوانیم از تمام کانال‌های ارتباطی و توزیع محتوا استفاده کنیم، احتمالا شانس بیشتری برای جذب انواع مخاطبان و تحقق اهداف فروش خواهیم داشت. اما به‌کارگیری این کانال‌ها روش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها اُمنی چنل مارکتینگ است. در این مطلب بیشتر به این مفهوم می‌پردازیم و از اهمیت، مزایا و تفاوت‌های آن با روش‌های دیگر خواهیم گفت.

تعریف OMNICHANNEL MARKETING

زمانی که مخاطبان شما گسترده باشند یا بخواهید از طریق رسانه‌ها و کانال‌های مختلف با آنها در ارتباط باشید، می‌توانید روش‌های مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از انواع بازاریابی که اینجا به کمک شما می‌آید امنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی همه کاناله است. در این روش تلاش می‌کنید تا مخاطب شما از همان ابتدا تا انجام خرید نهایی و بعد از آن به صورت کاملا یکپارچه و یکسان در تمام مراحل همراه شما باشد.

تعریف OMNICHANNEL MARKETING

هدف اصلی در این فرایند مشتری و تجربه کاربری اوست که در تمام کانال‌ها و مراحل به صورت یکپارچه باشد. مشتری می‌تواند از هر طریقی برای خرید از شما اقدام کند، مهم این است که روی تمام دستگاه‌ها و کانال‌های مختلف تجربه یکسان و یکپارچه‌ای داشته باشد.

البته گاهی امنی چنل مارکتینگ با مالتی چنل یا کراس چنل اشتباه گرفته می‌شود که در ادامه بیشتر به تفاوت آنها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن بهتر است کمی درباره سلسله مراتب ارتباطی کسب‌وکارها با مشتریان صحبت کنیم.

مالتی چنل

در مالتی چنل مارکتینگ یا بازاریابی چند کاناله تلاش می‌کنید کانال‌های مختلفی را برای اجرای برنامه‌های بازاریابی و فروش خود انتخاب کنید. در این حالت متناسب با مخاطبان هدف و کانال‌های انتخاب شده رفتار کرده و فرایندهای بازاریابی خود را انجام می‌دهید. روش‌های مختلفی چون بازاریابی تلفنی، حضوری، اینترنتی و... برای ارتباط با مشتری استفاده می‌شود و هر کانال سیستم مستقل خودش را دارد. ضمن اینکه اطلاعات هر کانال به دیگر منتقل نمی‌شود.

مالتی چنل مارکتینگ

کراس چنل

کراس چنل مارکتینگ از جنبه‌های زیادی به مالتی چنل شباهت‌های زیادی دارد. در واقع در این مدل هم از کانال‌های مختلفی برای بازاریابی استفاده می‌کنید، با این تفاوت که برخلاف مالتی چنل مارکتینگ، فرایند خرید بازاریابی و خرید می‌تواند از کانالی به کانال دیگر منتقل شده و آنجا ادامه پیدا کند.

در جریان سفر مشتری، یعنی از لحظه‌ای مخاطبان با شما آشنا می‌شوند تا نهایی کردن خرید، افراد از طریق کانال‌های مختلف با شما در ارتباط هستند و اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. برای بهینه‌کردن سفر مشتری و خلق تجربه کاربری جذاب و منحصربه‌فرد می‌توانید اطلاعات تمام کانال‌ها را ثبت کنید.

کراس چنل مارکتینگ

اما ممکن است فرایند خرید از یک کانال شروع نشده و در همان کانال تمام نشود. به عنوان مثال ممکن است بعد از خرید حضوری پیامکی برای شما ارسال شود که بتوانید برای خرید از سایت 20 درصد تخفیف بگیرید.

امنی چنل

امنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی همه کاناله در واقع از دو مدل قبلی کامل‌تر و جدیدتر است. در این روش نیز شما کانال‌ها و بسترهای مختلفی را برای پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی خود انتخاب می‌کنید، با این تفاوت که جریان کاری همه آنها به‌صورت پیوسته و در یک مسیر است و تلاش می‌کنید تجربه‌ای یکپارچه را در همه جا برای مشتری خود فراهم کنید. در این روش ارتباط میان کانال‌ها از انتخاب همه کانال‌ها مهم‌تر است.

در این روش تمام پیام‌های شما به صورت یکپارچه و متناسب با تعامل شکل‌گرفته به مخاطبان شما منتقل می‌شود، در صورتی که در روش‌های قبلی این موضوع می‌تواند متفاوت باشد و یک پیام مشابه به همه برسد.

بیشتر بخوانید : بازاریابی برونگرا یا outbound marketing چیست؟

تفاوت امنی چنل و مالتی چنل مارکتینگ

همان‌طور که اشاره کردیم امنی چنل، مالتی چنل و کراس چنل مارکتینگ شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند و گاهی اشتباهی به‌جای هم استفاده می‌شوند. درست است که مرزهای مشخصی وجود ندارد و به دلیل شباهت‌های زیاد بازاریاب‌ها دچار خطا می‌شوند، اما گاهی مفاهیم نیز کاملا متفاوت است.

مالتی چنل مارکتینگ و امنی چنل مارکتینگ کاربردهای بسیار زیادی دارند، اما سه تفاوت اصلی در آنها وجود دارد که در ادامه می‌بینید:

1. کانال در برابر مشتری 

در مالتی چنل به‌دنبال این هستیم که پیام خود را با استفاده از حداکثر کانال‌های موجود به مخاطبان برسانیم. در این روش تلاش می‌کنیم تا بیشترین تعامل ممکن را با مخاطبان و مشتریان داشته باشیم. به همین دلیل کسب‌وکارها کانال‌هایی را انتخاب می‌کنند که بتوانند بهترین و بیشترین ارتباط را با مخاطبان هدف داشته باشند. ایمیل و شبکه‌های اجتماعی معمولا گزینه‌های اول هستند.

اما در امنی چنل کاملا متفاوت است و تمام کانال‌ها باید دارای ارتباط درونی باشند تا در یک نمای کلی و یکپارچه تعامل با مشتری برقرار شود. علت این تصمیم این است که مطمئن شویم تجربه نهایی آنها در تمام کانال‌ها کاملا رضایت‌بخش و جذاب باشد.

2. استمرار در برابر تعامل و مشارکت

دومین تفاوت میان بازاریابی چند کاناله و همه کاناله این است که در امنی چنل تمرکز اصلی روی تجربه مشتری بوده و به همین دلیل استراتژی آن روی استمرار بنا شده است. کسب‌وکارهایی که این روش را انتخاب می‌کنند همیشه در تلاشند تا تجربه و پیام دریافتی مشتریان در تمام کانال‌ها یکپارچه و یکسان باشد.

تفاوت امنی چنل و مالتی چنل مارکتینگ

به همین دلیل استمرار در این کار و ایجاد دائمی بهترین تصویر از برند باعث ارتباط خوب و طولانی‌مدت مخاطبان با کسب‌وکار می‌شود. بازاریاب‌هایی که از استراتژی امنی چنل مارکتینگ استفاده می‌کنند، باید حواسشان باشد که روابط داخلی بین دپارتمان‌ها بدون مشکل در جریان باشد تا بتوانند پیام یکپارچه خود را به مشتری منتقل کنند. برای مثال روابط عمومی، امور مشتریان، تیم فروش و شبکه‌های اجتماعی باید روی پیام‌های خود استمرار داشته باشند تا موفق شوند.

3. تلاش یا بدون تلاش

یکی از اولویت‌های بسیار مهم در فرایند امنی چنل این است که تا حدامکان کاری کنیم هرگونه سعی و تلاش از سوی مشتری حذف شود. بهتر است کمی این قسمت را توضیح دهیم. در دنیای امروز کانال‌های زیادی به هر مشتری متصل است و در نتیجه هر کدام از آنها گزینه‌های زیادی برای استفاده کردن دارند.

این چیزی فراتر از دیدگاه مالتی چنل است. در امنی چنل از داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود تا برای خلق بهترین تجربه کاربری، هرگونه تلاش اضافی از سوی مشتری در هر مرحله‌ای حذف شود. تمام هدف امنی چنل مارکتینگ خلق تجربه خرید بدون تلاش برای مصرف‌کنندگان است.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

چگونه امنی چنل مارکتینگ را به بهترین نحو پیاده کنیم؟

امنی چنل مارکتینگ فقط مخصوص کسب‌وکارهای بزرگ نیست و شرکت‌های متوسط و کوچک نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای اینکه بتوانید به بهترین نحو بازاریابی همه کاناله را پیاده‌سازی کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

چگونه امنی چنل مارکتینگ را به بهترین نحو پیاده کنیم؟

  • تفکر یکپارچه و یکسان در بین تمام اعضای تیم‌های مختلف
  • بررسی، تحلیل و ارزیابی دقیق داده‌ها و اطلاعات
  • طراحی دقیق پرسونای مخاطبان و استفاده از سگمنتیشن مشتریان
  • ارسال پیام‌های شخصی و سفارشی‌سازی شده
  • اجرا، تست و اصلاح فرایندها

مثال‌هایی از پیاده‌سازی امنی چنل در کسب و کار

نمونه‌های زیادی از برندهای مختلف در سراسر دنیا وجود دارد که به بهترین شکل ممکن از امنی چنل مارکتینگ بهره می‌برند. به عنوان مثال می‌توان به دیزنی، ویرجین آتلانتیک، استارباکس، بنک آو آمریکا، سفورا، تیمبرلند و... اشاره کرد.

به عنوان مثال دیزنی به شکلی کاملا دقیق و با کوچکترین جزئیات امنی چنل مارکتینگ را پیاده می‌کند. این کمپانی تجربه‌ای یکپارچه و زیبا از سرگرمی را در تمامی کانال‌ها ارائه کرده و تمام سرویس‌های آن به خوبی روی دستگاه‌های موبایل و گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شوند.

به عنوان مثال اگر بخواهید از سرویس گردش در دیزنی‌لند استفاده کنید، بعد از خرید تور، به کمک ابزار My Disney Experience می‌توانید برای تمام گردش خود برنامه‌ریزی داشته باشید. سپس در پارک دیزنی می‌توانید از اپلیکیشن خود استفاده کنید تا بعد از کسب اطلاعات دقیق نسبت به هر قسمت بتوانید جذاب‌ترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. ضمن اینکه می‌توانید زمان تخمینی انتظار را نیز ببینید.

نمونه دیگری از اجرای موفق امنی چنل را می‌توان در استارباکس دید. این برند شعبه‌های زیادی در سراسر دنیا دارد و هر پرداخت خود را توسط کارت بانکی یا موبایل پرداخت کنید برای شما امتیازی در نظر گرفته می‌شود که می‌توانید در تمام شعبه‌ها از آن استفاده کنید. ضمن اینکه اپلیکیشن استارباکس ویژگی‌های جذابی چون معرفی نزدیک‌ترین شعبه، نمایش به‌روزرسانی منو، آهنگ پخش‌شده در شعبه‌ها و... را در خود دارد.

مزایای بازاریابی OMNI CHANNEL

با توجه به نکاتی که تا اینجا اشاره کردیم، بدون‌شک امنی چنل مارکتینگ مزایای بسیار زیادی دارد که تمام کسب و کارها می‌توانند از آنها بهره بگیرند. در ادامه مزایای این روش را می‌‌بینید:

بهره‌گیری از کانال‌های ارتباط متنوع و افزایش پتانسیل موجود

در بازاریابی امنی چنل می‌توانید تمام کانال‌های آنلاین و حتی آفلاین را در اختیار بگیرید تا بتوانید بهترین تجربه نهایی را برای مشتریان رقم بزنید. این کار کمک می‌کند تا به صورت یکپارچه نه‌تنها بتوانید سرنخ‌های بیشتری به‌دست آورید، بلکه بتوانید روابط خود را با مخاطبان بهتر کرده و مشتریان‌تان را افزایش دهید.

خلق بهترین تجربه مشتری

همان طور که اشاره کردیم مهمترین مزایای امنی چنل این است که بتواند تجربه‌ای یکپارچه و جذاب در تمام کانال‌ها برای مشتریان ایجاد کند. استفاده از داده‌ها و تحلیل آنها کمک می‌کند تا بتوانید تمام مشکلات موجود در بسترهای مختلف را برطرف کنید تا مشتری کمترین تلاش را برای خرید خوب انجام دهد. ضمن اینکه ارسال پیام‌ شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی شده باعث می‌شود مخاطبان تجربه بهتری داشته باشند.

مزایای بازاریابی OMNI CHANNEL

وفادارسازی مشتریان

اینکه فقط بتوانید مخاطبان را به خریدار تبدیل کنید کافی نیست. هدف اصلی این است که مشتریان وفادار بسازید تا بارها و بارها از شما خرید کنند. به دلیل استمرار در فرایند بازاریابی امنی چنل، برقراری ارتباط قوی و ایجاد بهترین تجربه کاربری، قطعا مشتریان کمتر علاقه دارند سراغ رقبا بروند.

حرکت رو به جلو

از آنجایی که در امنی چنل همه چیز به صورت یکپارچه انجام می‌شود و اطلاعات و داده‌ها در تمام کانال‌ها موجود است، بنابراین دیگر نیازی به عقب‌گرد مشتری نیست و همیشه تمام فرایندها و حرکت مشتری رو به جلو است. این کار باعث می‌شود کمترین تلاش از سوی کاربر انجام شده و بهترین خرید رقم بخورد.

بیشتر بخوانید : فواید استفاده از بنر تبلیغاتی

اهمیت امنی چنل در تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک فضای بسیار رقابتی را تجربه می‌کند و از سوی دیگر باید بیشترین مخاطب را در تمام رسانه‌ها و کانال‌های مختلف پوشش دهید. هرگونه اشتباهی در این زمینه منجر می‌شود تا مشتریان تجربه‌ تلخی داشته باشند و دیگر سراغ شما نیایند.

اما با توجه به مزایای امنی چنل کاملا می‌توانیم بفهمیم ایجاد یک تجربه یکپارچه، جذاب و با کمترین تلاش ممکن برای مشتری چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. بنابراین نمی‌توان اهمیت امنی چنل را تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال نادیده گرفت. در امنی چنل مشتری همواره رو به جلو حرکت می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا در سریع‌ترین زمان خرید او انجام شود. 

اهمیت امنی چنل در تجارت الکترونیک

جمع‌بندی: امنی چنل مارکتینگ چیست؟

روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. در دنیای تجارت امروز تنها خلق بهترین تجربه کار است که باعث می‌شود مشتریان وفادار داشته باشید و فروش شما نیز افزایش پیدا کند. روش‌هایی چون امنی چنل، مالتی چنل و کراس چنل مارکتینگ از راهکارهایی هستند که کاملا به کانال‌های ارتباطی و ارتباط با مخاطبان وابسته‌اند.

امنی چنل کامل‌ترین روش‌ است که در آن روی خلق تجربه کاربری یکپارچه و جذاب برای مشتریان استمرار دارید و تلاش می‌کنید بهترین رابطه را بین کانال‌های مختلف ایجاد کنید. این کار کمک می‌کند مشتری شما بدون مشکل و با کمترین تلاش فقط رو به جلو حرکت کند تا خریدش سریع‌تر نهایی شود.

نویسنده : حامی غفاری

حامی غفاری هستم؛ مدیر محتوای وب 24. عاشق مطالعه و تولید محتوا در حوزه‌های تکنولوژی، خودرو، دیجیتال مارکتینگ و ورزش. همیشه از آگاهی دادن و ارائه محتوای کاربردی به دیگران لذت می‌برم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید