بنر تبلیغاتی چیست

بنرهای تبلیغاتی بخش اعظمی از تبلیغات آنلاین را تشکیل داده‌اند که روزانه در سایت‌های مختلف با آنها مواجه هستید. شما می‌توانید روی سایت خود بنر تبلیغاتی داشته باشید یا می‌توانید فضای تبلیغاتی سایت‌های دیگر را در اختیار داشته باشید. برای طراحی حرفه‌ای بنرهای تبلیغاتی باید قواعد و اصولی را رعایت کنید که در این مطلب مفصل درباره آنها صحبت می کنیم.
 ۱۳۹۸/۱۰/۲۲ | ۱۳:۲۵  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
بنر تبلیغاتی چیست

حتماً شما هم حین وب‌گردی در اینترنت با صفحاتی مواجه شده‌اید که در دو طرف صفحه یا در میان نوشته‌های اصلی متن بنرهای تبلیغاتی گنجانده‌اند. این بنرها گاهی به صورت یک نوشته ساده و ثابت بوده، گاهی می‌توانند تصویر داشته باشند یا حتی به صورت چند تصویر متحرک جلب توجه کنند.

شما نیز می‌توانید برای وب‌سایت خود بنر تبلیغاتی طراحی کرده یا این فضاها را در صفحات دیگر سایت‌ها خریداری کنید تا بنر تبلیغاتی‌تان در فضای خریداری‌شده به نمایش دربیاید. در این صورت، کاربران با کلیک بر روی بنر وارد صفحه مورد نظر شما می‌شوند.

از بنر تبلیغاتی می‌توان برای جذب خریدار یا کاربر و یا هر هدف دیگری در وب‌سایت استفاده نمود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با ترفندهای طراحی بنر تبلیغاتی مؤثر آشنا شویم.

بنر تبلیغاتی چیست؟

تعاریف متنوعی از بنر تبلیغاتی تاکنون ارائه شده است. اما تعریفی که تقریباً همه بر سر آن اجماع دارند بنر تبلیغاتی را این‌گونه تعریف می‌کند:

«به تبلیغات تصویری که در یک صفحه وب نمایش داده می‌شود تبلیغ بنری می‌گویند. این تبلیغ می‌تواند عکس (با فرمت‌های مختلف) یا یک فایل مولتی‌مدیا باشد که معمولاً توسط فلش تولید می‌شود. همچنین بنر تبلیغاتی می‌تواند تصویری ثابت یا موشن گرافیک باشد.»

طراحی بنر موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به چند صحنه گرافیکی گفته می‌شود که کنار هم قرار می‌گیرند و به صورت یک چرخه تکرار می‌شوند و نوعی از یک انیمیشن کوتاه را به وجود می‌آورند. موشن گرافیک‌هایی که با هدف بنرهای تبلیغاتی طراحی می‌شوند معمولاً بدون صدا هستند.

طراحی بنر موشن گرافیک چیست؟

چرا طراحی بنر سایت باید موشن گرافیک باشد؟

وقتی بخشی از یک صفحه متحرک باشد، در حالی که بقیه صفحه ثابت است، طبیعتاً آن بخش بیشتر توجه کاربر را به خود جلب خواهد کرد. این در حالی است که اگر بنر تبلیغاتی مانند سایر اجزای صفحه ثابت و بی‌تحرک باشد، جذابیتی مانند سایر اجزای صفحه خواهد داشت و ممکن است اصلاً در میان صفحه به چشم نیاید.

به علاوه در بنر تبلیغاتی ثابت شما باید تمام پیام خود را در یک تصویر به مخاطب برسانید. در حالی که در موشن گرافیک، طی چند تصویر مرتبط با هم -که دائماً به صورت چرخه‌ای تکرار می‌شوند- فرصت دارید تا با مخاطب ارتباط برقرار کنید. بنابراین همان طور که مشاهده می‌کنید در موشن گرافیک به‌مراتب پیام بهتر و واضح‌تر به مخاطب منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید : مزایای دیجیتال مارکتینگ

فواید استفاده از بنر تبلیغاتی

حتماً بارها و بارها بیرون از فروشگاه‌ها بنرهای بزرگی را دیده‌اید که یکی از محصولات فروشگاه را تبلیغ کرده باشد یا یک تخفیف ویژه برای آن محصول در نظر گرفته‌اند؛ در محیط آنلاین نیز وضعیت به همین صورت است. در هر دو حالت هدف برانگیختن حس کنجکاوی مشتری است.

جلب توجه کاربران مجازی

همان طور که گفته شد، هدف از طراحی بنر تبلیغاتی، جلب توجه مشتری است. جلب نظر کاربران به خصوص در فضای مجازی نه‌تنها بسیار اهمیت دارد بلکه کار بسیار دشواری است.

فضای مجازی پر است از جذابیت‌های جدید، تکنولوژی‌هایی که می‌توانند نسل جوان را ساعت‌ها به خود مشغول کنند، رقابت شدید میان فروشگاه‌ها و مجله‌های خبری نیز کار را دشوارتر می‌کند.

برای اینکه بتوانید توجه کاربران را در این فضای پر از جذابیت جلب کنید باید خیلی خلاق باشید. طراحی یک بنر جذاب با یک محتوای جذاب‌تر می‌تواند ایده خوبی باشد تا کنجکاوی کاربران را برانگیزد و آن‌ها را به سوی سایت شما بکشاند.

افزایش ترافیک سایت

در تبلیغات بنری فیزیکی، مشتریان کنجکاو وارد فروشگاه می‌شوند و در تبلیغات بنری محیط آنلاین وارد سایت شده و در نتیجه ترافیک سایت بالا می‌رود.

کاهش نرخ خروج

مشتریانی که با کلیک بر روی بنر تبلیغاتی وارد وب‌سایت می‌شوند، در صفحه فرود به دنبال کالای تخفیف‌دار با سایر کالاها نیز آشنا شده و چرخی در سایت خواهند زد. این امر به کاهش نرخ خروج سایت کمک کرده و باعث می‌شود تا نرخ ماندگاری در وب‌سایت افزایش یابد.

بهترین ابزار برای بررسی کارایی بنر تبلیغاتی در افزایش میزان کلیک یا اینکه چه مقدار کاربران در سایت مانده‌اند (نرخ خروج) استفاده از وب‌سایت Bannersnack Analytics است.

افزایش فروش

مسلماً وقتی تعداد کاربرانی که از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند افزایش یابد، مقدار فروشتان نیز افزایش خواهد یافت. حتی شاید کاربر با مشاهده یک بنر تبلیغاتی در مورد یک آیفون به سایت شما وارد شده باشد ولی در انتها با خرید یک گلکسی، دو هندزفری و یک هارد اکسترنال خارج شود.

برندسازی

هرجا که برند شما دیده شود، اسم فروشگاه شما نیز به چشم می‌خورد و حتی اگر کاربر روی بنر کلیک نکند، حداقل با نام فروشگاهتان آشنا خواهد شد و این اسم در ضمیر ناخودآگاهش نقش خواهد بست.

اهمیت برندسازی نیز در همین است که نام شما در ضمیر ناخودآگاه اشخاص نقش ببندد. در این صورت وقتی بار دیگر در جای دیگری با محصولات شما مواجه شوند، به برند شما به چشم یک برند معروف و معتبر نگاه می‌کنند و احتمال خرید افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : آموزش پرسنال برندینگ

خرید مجدد و توصیه کاربران

اگر خریداران از خریدشان راضی باشند، حتماً برای خرید مجدداً به سایت شما سر می‌زنند و حتی شما را به دوستان و آشنایانشان نیز معرفی خواهند کرد. شما نیز می‌توانید از راه‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ، مشتریانتان را حفظ کنید.

نکات مهم در چگونگی طراحی بنر تبلیغاتی

اکنون باید ببینیم چطور می‌توان بنری طراحی کرد که بیشترین تعداد کلیک را بگیرد؟ با رعایت اصول طراحی بنر تبلیغاتی و قرار دادن بنر در جای مناسبی در صفحه، می‌توان تعداد کلیک‌های دریافتی را افزایش داد. نکات زیر به شما در این راستا کمک خواهند کرد:

نکات مهم در چگونگی طراحی بنر تبلیغاتی

از اندازه‌های استاندارد بنر استفاده کنید

به گفته Google Adsence بنرهای استانداردی که موفق‌ترین نتایج را کسب کرده‌اند دارای اندازه‌های زیر بوده‌اند:

  • 728 x 90 پیکسل
  • 300 x 600 پیکسل – نصف صفحه
  • 300 x 250 پیکسل – مستطیل متوسط
  • 336 x 280 پیکسل – مستطیل بزرگ

متن بنر تبلیغاتی باید خوانا باشد

تیتر و متن بنر باید در اندازه‌های متفاوتی تایپ شوند و کل متن نباید بیشتر از سه خط شود.

برای جلب توجه کاربر از فونت‌های عجیب یا نوشته‌های کوچک‌تر از سایز 10 استفاده نکنید. این ترفندها نتیجه عکس خواهند داد.

یک درخواست برای اقدام بنویسید

برای اینکه یک متن عالی و جذاب بنویسید که کاربران را به کلیک کردن بر روی بنر ترغیب کند، باید چند مرحله زیر را دنبال کنید:

  • هدف از طراحی بنر

هدف از طراحی بنر تبلیغاتی نمی‌تواند از دو چیز خارج باشد: آگاهی درباره برند یا فروش محصول. باید قبل از طراحی، هدفتان را مشخص کنید تا بر اساس آن متن مناسبی بنویسید.

  • مخاطب هدف

اگر طیف وسیعی از مخاطبان را هدف تبلیغات خود قرار دهید ممکن است به نتایج دلخواهتان نرسید. بنابراین اگر احتمال می‌دهید که محصول شما برای عده‌ای از مخاطبان مفید به نظر می‌رسد یا تبلیغات شما را می‌خوانند و دور نمی‌ریزند برای همان دسته از مخاطبان هدف بنر تبلیغاتی طراحی کنید.

  • خودتان را جای مخاطب قرار دهید

شما یک محصول یا یک خدمات برای یک سری افراد تولید کرده‌اید تا مشکلشان را حل کنید و زندگی را برایشان راحت‌تر کنید. اگر در تبلیغاتتان با زبان خودشان با آن‌ها صحبت کنید بهتر می‌توانید نظرشان را جلب نموده و به کلیک ترغیبشان کنید.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از کلمات تخصصی حوزه کاری‌تان استفاده نکنید.

دیگر اینکه در تهیه بنر تبلیغاتی به فکر استفاده از لغات تخصصی نباشید که شما را خشنود کند بلکه باید به دنبال آن باشید که این بنر تبلیغاتی مخاطبان عام شما را خوشنود سازد و به درک بهتر آن‌ها از محصول یا خدماتتان کمک کند.

  • اطلاع‌رسانی کنید اما مختصر

منظور از اختصار در بنر تبلیغاتی این است که از واژه‌پردازی و ذکر اطلاعات بی‌مورد خودداری کنید. صحبت‌های طولانی و بی‌مورد کاربران اینترنت را خسته نموده و آن‌ها را از پیج شما فراری خواهد داد.

  • از کلمات جذاب و گیرا استفاده کنید

باید ببینید مخاطبان شما چه تعبیری از کلمات جذاب دارند. این روزها استفاده از یک سری عنوان‌ها مثل اینکه «چگونه ظرف ۲۰ روز ۱۰۰ میلیون تومان پول درآوریم» بسیار باب شده‌اند. نظر کاربران مورد هدف شما در مورد استفاده از این کلمات چیست؟

  • Call to action داشته باشید

در پروسه طراحی بنر تبلیغاتی، هدف از طراحی و آنچه از کاربران انتظار دارید در ذهنتان مشخص خواهد شد. بااین‌حال شاید کاربران متوجه نشوند بعد از دیدن بنر باید چه کنند و یا شما چه توقعی از ایشان دارید. بهترین کار این است که یک call to action یا درخواست برای اقدام واضح و روشن برای کاربرانتان تعریف کنید.

گرچه یک چیز خیلی ساده مثل «اینجا کلیک کنید» هم می‌تواند مؤثر واقع شود، اما بد نیست از عبارات خاصی چون «برای بازی اینجا کلیک کنید» یا «یک فریلنسر استخدام کنید» استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

از رنگ مناسب استفاده کنید

رنگ اولین چیزی در بنر تبلیغاتی است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند و از این نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این هر رنگ احساسات خاصی را در مخاطب برمی‌انگیزد.

مانند بنر سایت دیجی کالا :

در طراحی بنر از رنگ مناسب استفاده کنید - بنر دیجی کالا

  • قرمز

احساسات هیجان، خشم، لذت و عشق با رنگ قرمز همراهی می‌کنند. این رنگ قدرتمند برای اکثر مخاطبان بسیار جذاب است اما استفاده از آن مد نیست و حتی باعث آزار چشم می‌شود. اگر قصد دارید از رنگ قرمز برای طراحی بنر تبلیغاتی‌تان استفاده کنید بهتر است کمی آن را مات و متمایل به رنگ‌های دیگر نمایید.

  • نارنجی

بازیگوشی و شیطنت. نارنجی هم مانند قرمز خودش را در میان رنگ‌های دیگر متمایز نشان می‌دهد و پر از انرژی است. در حالی که به اندازه قرمز آزاردهنده نیست. از همین رو برای دکمه call to action رنگ مناسبی است.

  • زرد

درخشندگی خورشید، شادابی و دوستی. زرد نیز رنگ چشم ربایی است که انرژی و احساس جوانی را به انسان منتقل می‌کند.

  • سبز

سلامتی، تازگی، محیط زیست، رشد، رأی مثبت و شروع تازه. رنگ سبز برای سوی چشم حتی خوب نیز هست.

  • آبی

امنیت، اعتماد، شفافیت و رسمی بودن را به بیننده القا می‌کند. رنگ آبی در نیمی از لوگوها به چشم می‌خورد.

  • بنفش

لاکچری، سلطنتی، عقلانیت، جادویی، زنانگی و خلاقیت. رنگ بنفش یک اثر آرام‌بخش بر روی بیننده دارد.

  • صورتی

عشق، شیرینی، زنانگی، جوانی و کودکانه. صورتی با چیزهای زنانه همراهی می‌کند.

  • مشکی

حس انحصاری، رمزآلود، مدرن، قدرت، پرستیژ، لاکچری و رسمی بودن را به بیننده القا می‌کنند. نوشته مشکی بر روی پس‌زمینه سفید یک سنت است و خواناترین ترکیب را به وجود می‌آورد.

  • سفید

خلوص، پاکیزگی، مدرن، سادگی، صداقت و بی‌گناهی.

  • قهوه‌ای

طبیعت، چوب، چرم، جدی بودن و مقاومت. ترکیب قهوه‌ای با سایر رنگ‌ها می‌تواند یک توازن خوب به وجود بیاورد. به خصوص برای بافت و پس‌زمینه می‌تواند مناسب باشد.

  • طوسی

خنثی بودن و عمل‌گرا بودن. اگر از رنگ طوسی به عنوان پس‌زمینه بنر استفاده شود، رنگ نوشته بیشتر به چشم خواهد آمد و تشدید می‌شود.

از انیمیشن استفاده کنید

انیمیشنی که برای بنر تبلیغاتی‌تان استفاده می‌کنید نباید بیش از 15 ثانیه طول بکشد تا حواس بینند از پیام تبلیغاتی شما منحرف نشود.
ضمناً دامنه تکرار انیمیشن نباید بیشتر از 3 بار بوده و آخرین فریمی که نمایش داده می‌شود یک درخواست برای اقدام واضح و شفاف باشد.

بنر تبلیغاتی را در جای مناسبی در صفحه قرار دهید

فضاهایی از صفحه را برای بنر تبلیغاتی خریداری کنید که در نیمه بالایی صفحه و نزدیک به متن اصلی قرار داشته باشند.

ابزارهای مناسب برای طراحی بنر تبلیغاتی

بهترین ابزارهایی که برای تهیه بنر موشن گرافیک استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

Autodesk Maya

ابزارهای مناسب برای طراحی بنر تبلیغاتی - Autodesk Maya

اتودسک مایا که معمولاً به صورت «مایا» مخفف می‌شود، یک برنامه گرافیکی 3D است که با ویندوز، مک و لینوکس سازگار است. از این برنامه برای ساخت بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های انیمیشنی، سریال‌های تلویزیونی و افکت‌های تصویری استفاده می‌شود.

Adobe After Effects

ابزارهای مناسب برای طراحی بنر تبلیغاتی - Adobe After Effects

این برنامه ساخت شرکت معروف ادوبی است که از آن برای ساخت افکت‌های تصویری دیجیتالی، موشن گرافیک و تدوین فیلم (جلوه‌های بصری) استفاده می‌شود.

Adobe Premiere Pro

ابزارهای مناسب برای طراحی بنر تبلیغاتی - Adobe Premiere Pro

این برنامه ویرایش ویدئو، مانند افتر افکتس مبتنی بر خط (timeline-based) است. از این برنامه نیز مانند سایر برنامه‌های معرفی‌شده برای ویرایش فیلم (به خصوص فیلم‌های معروفی چون deadpool) استفاده شده است.

اگر قصد دارید با این برنامه کار کنید باید adobe creative cloud را نصب کنید؛ چراکه پریمایر بخشی از کلود است.

Adobe Photoshop

ابزارهای مناسب برای طراحی بنر تبلیغاتی - Adobe Photoshop

همان طور که همه با برنامه فتوشاپ آشنا هستیم، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای طراحی بنر و ویرایش تصویر است. با این برنامه می‌توان بنرهای ثابت و حتی فایل‌های gif (به صورت متحرک) طراحی نمود.

ابزاری که از آن استفاده می‌کنید چندان اهمیتی ندارد، مهم این است که با استفاده از یک پیام مشخص و دقیق و یک طراحی مناسب با رنگ‌های متناسب –مطابق با آنچه آموزش داده شد- بهترین بنر را برای جذب کاربران طراحی کنید تا شما را به هدفتان برساند.

بیشتر بخوانید : هزینه تبلیغات در گوگل

جمع بندی : بنر تبلیغاتی چیست؟

بنرهای تبلیغاتی بخش اعظمی از تبلیغات آنلاین را تشکیل داده‌اند که روزانه در سایت‌های مختلف با آنها مواجه هستید. شما می‌توانید روی سایت خود بنر تبلیغاتی داشته باشید یا می‌توانید فضای تبلیغاتی سایت‌های دیگر را در اختیار داشته باشید. برای طراحی حرفه‌ای بنرهای تبلیغاتی باید قواعد و اصولی را رعایت کنید که در این مطلب مفصل درباره آنها صحبت کردیم. ضمن اینکه ابزارهایی برای این کار وجود دارد که در صورت استفاده از آنها کار شما ساده‌تر خواهد شد.
 

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۳ دی ۱۳۹۸
استفاده کردیم ممنون
۲۴ دی ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.