جایگاه امروزی بازاریابی برونگرا در کسب درآمد

بازاریابی برونگرا یکی از انواع بازاریابی است که حدود دو دهه از عمر آن می‌گذرد؛ البته مفهوم آن از سال‌ها پیش مورد استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها بوده است. در ادامه به معرفی این روش می پردازیم.
 ۱۳۹۹/۱/۲۰ | ۱۳:۰۳  زمان مطالعه 3 دقیقه
جایگاه امروزی بازاریابی برونگرا در کسب درآمد

این‌ روزها مدل‌های بسیار زیادی از بازاریابی وجود دارند که هرکدام‌شان برای شرکت یا سازمانی خاص مناسب هستند و حتی ممکن است برای مدت زمانی مشخص در استراتژی‌های بازاریابی یک شرکت جای بگیرند. بازاریابی برونگرا یکی از انواع بازاریابی است که حدود دو دهه از عمر آن می‌گذرد؛ البته مفهوم آن از سال‌ها پیش مورد استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها بوده است.

بازاریابی برونگرا یا outbound marketing چیست؟

فرض کنید شما واژه «محتوا» را در گوگل جست‌وجو کرده‌اید؛ در این‌جا شما به سایت‌ها یا صفحاتی هدایت می‌شوید و در نهایت این امکان وجود دارد که تعامل یا رابطه‌ای با آن برند (سایت ـ فرد) شکل بگیرد. این گفت‌وگو و تعامل را چه کسی آغاز کرد؟ همان‌طور که مشخص است شما به‌عنوان مشتری یا کاربر، این تعامل را آغاز کرده‌اید که در نهایت منجر به ایجاد یک رابطه با آن وب سایت شده است.

اما حالا مثالی دیگر را در نظر بگیرید: شما در حال تماشای یک سریال هستید و به‌صورت ناگهانی سریال قطع می‌شود و تبلیغ یک پودر سوخاری نمایان می‌شود. در این حالت نیز درست مانند حالت قبل یک تعامل میان دو طرف شکل گرفته است اما این تعامل از سمت عرضه کننده یا آن کسب و کار آغاز شده است و در این حالت اصطلاحا بازاریابی برونگرا یا outbound marketing شکل گرفته است. 

در واقع در بازاریابی درونگرا مخاطب بسته به نیاز و علاقه خود سراغ شما می‌آید، ولی در بازاریابی برونگرا این شما هستید که سراغ مشتری می‌روید.

بازاریابی برونگرا یا outbound marketing چیست؟

انواع روش های بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا روش‌های مختلفی دارد که شرکت‌ها و کسب و کارها متناسب با نیازی که دارند از این روش‌ها استفاده می‌کنند. تبلیغات ویدیویی، تبلیغات محیطی، تبلیغات متنی و تصویری و تبلیغات مکتوب از انواع روش‌هایی است که در بازاریابی برونگرا استفاده می‌شود. توضیح هر کدام از این روش‌ها به شرح زیر است:

  • تبلیغات ویدیویی: یکی از قدیمی‌ترین روش‌های این نوع بازاریابی، ساخت ویدیوهای تبلیغاتی در تلویزیون است. البته امروزه ساخت ویدیو فقط برای تلویزیون نیست و ویدیوهای ساخته شده، در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • تبلیغات محیطی: بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات بنری یکی از بهترین مصداق‌های تبلیغات محیطی است. این نوع تبلیغات هنوز هم برای برخی کسب و کارها بازده مناسبی به همراه دارد اما هزینه‌های این نوع تبلیغ ممکن است برای برخی کسب و کارها مناسب نباشد.
  • تبلیغات متنی و تصویری: اگر به مجله‌ها و روزنامه‌ها دقت کرده باشید حتما این نوع تبلیغ را به خاطر می‌آورید. باتوجه به این‌که مجلات عموما دارای موضوعاتی خاص هستند، بسیاری از شرکت‌ها در مجلات مرتبط با حوزه مورد فعالیت‌شان از این روش تبلیغ استفاده می‌کنند. 

بیشتر بخوانید : بنر تبلیغاتی چیست؟

انواع روش های بازاریابی برونگرا

در بازاریابی برونگرا از چه ابزارهایی می توان استفاده کرد؟

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد ابزارها و روش‌های زیادی در بازاریابی برونگرا وجود دارند که به کسب و کار کمک می‌کنند تا پیام خود را به مخاطب برسانند. برای مثال ایمیل‌های تبلیغاتی، تبلیغات رادیو و تلویزیونی، اینفلوئنسرها، تله مارکتینگ، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، تبلیغات در مجله‌ها و روزنامه‌ها و تولید رپورتاژ آگهی، چاپ و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی و تبلیغات بنری در سایت‌ها و وبلاگ‌ها از انواع ابزارهایی هستند که در بازاریابی برونگرا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌که کدام‌یک از این ابزارها مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند تحقیقات بسیار زیادی است تا بهترین نتیجه برای بازاریابی محصول یا خدمات حاصل شود.

مزایا و معایب بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا نیز مانند تمامی روش‌های بازاریابی دیگر مزایا و معایبی دارد که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم. یکی از بزرگترین نقدهایی که به بازاریابی برونگرا وارد است موضوع اثربخشی آن است؛ در حقیقت بسیاری از کارشناسان بازاریابی عقیده دارند که این بازاریابی اثربخشی خود را در سالیان اخیر از دست داده است. یکی دیگر از معایب این نوع بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه در آن است که معمولا کمتر از نرخ بازگشت در بازاریابی درونگرا است.  در نهایت سومین عیب این نوع بازاریابی، زیاد بودن هزینه تولید یک مشتری است. این هزینه نسبت به هزینه تولید مشتری در بازاریابی درونگرا بسیار زیاد است. 

البته این بازاریابی، مزایایی نیز دارد که مهم‌ترین مزیت آن، برندسازی است. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌هایی که در رادیو و تلویزیون، بیلبوردهای شهر و... فعالیت دارند برندهای بزرگی هستند و در چشم عامه مردم به یک برند قدرت‌مند تبدیل می‌شوند. 

مزایا و معایب بازاریابی برونگرا

 

بیشتر بخوانید: هر فوت چند سانتی متر است؟ 

جایگاه امروزی بازاریابی برونگرا چیست؟

همان‌طور که به شکل خلاصه در متن هم اشاره شد بازاریابی برونگرا این روزها به‌ اندازه سال‌های قبل تاثیر ندارد، اما نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت. این نوع بازاریابی هنوز هم می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارها مفید باشد. استفاده درست از روش‌ها و ابزارها در این نوع بازاریابی کمک می‌کند تا بتوانید با کمترین هزینه بیش‌ترین بازده را داشته باشید. همچنان تبلیغات تلویزیونی و پیامکی خیلی موثر است.

 

حرکت از بازاریابی برونگرا به درونگرا

ممکن است تغییر و حرکت از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا موجب استرس شما شود و موضوع چندان خوشایندی نباشد؛ اما فکر به این‌که با این تغییر، می‌توانید هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش دهید و به سمت فروش بیش‌تر بروید، می‌تواند لذت‌بخش باشد. به‌دست آوردن کلمات کلیدی، بهینه کردن سئو سایت، استفاده از گوگل ادز، استفاده از کمپین‌های مختلف و ایجاد محتوای کاربرپسند از اقداماتی است که شما را از بازاریابی برونگرا به بازاریابی درونگرا هدایت می‌کند و باعث کمتر شدن هزینه‌های بازاریابی شما می‌شود.

حرکت از بازاریابی برونگرا به درونگرا

بیشتر بخوانید: تبلیغات بزرگی که در فضاهای عمومی دیده میشود

جمع‌بندی: بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا هنوز هم منسوخ نشده است و می‌تواند در برخی موارد بسیار کارساز باشد اما اگر در سازمان یا کسب و کار شخصی‌تان صرفا از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنید و اهمیتی به بازاریابی درونگرا نمی‌دهید باید تجدید نظر کنید و از بازاریابی درونگرا هم استفاده کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. این روزها هزینه‌های بازاریابی برونگرا به شدت افزایش یافته است و ممکن است استفاده صد در صدی از این بازاریابی چندان به صرفه نباشد.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید