چگونه صفحه آبی مرگ را برطرف کنیم

صفحه آبی مرگ (BSOD)که با عنوان خطای ایست نیز شناخته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شود که مشکل ایجاد شده جدی باشد و ویندوز را به طور کامل متوقف کند. در ادامه با ما همراه باشید.
 ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ | ۱۵:۱۳  زمان مطالعه 5 دقیقه امتیاز:
چگونه صفحه آبی مرگ را برطرف کنیم

صفحه آبی مرگ  (BSOD)که با عنوان خطای ایست نیز شناخته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شود که مشکل ایجاد شده جدی باشد و ویندوز را به طور کامل متوقف کند.

این صفحه بدترین کابوس کاربران کامپیوتری بوده و اروری است که برطرف کردن آن دشوار و زمان‌بر است. این خطا نشان می‌دهد که ویندوز قادر نیست بالا بیاید. همه صفحات آبی مرگ که معمولاً مربوط به سخت افزار یا درایور هستند، یک کد ایست را نشان می‌دهند که می‌توانیم از آن برای کمک به تشخیص علت اصلی صفحه آبی مرگ استفاه کنیم. برخی از آنها عبارتند از :

  • Blue screen Bccode 50
  • Blue screen locale id 16393
  • Stop 0x000000f4 Blue Screen Error
  • Bluescreen 0x000000d1 Error
  • Blue Screen 1033 Error
  • Blue Screen 0x0000007b Error
  • Blue Screen 0x0000000a Error
  • Bluescreen code 124
  • Blue screen stop 0x0000003b
  • Blue screen bccode 9f
  • Blue screen 0x0000001e
  • Blue screen bad pool caller 0x00000c2

 

صفحات آبی در نسخه‌های مختلف ویندوز با ظاهری متفاوت دیده می‌شوند. در ویندوز ۷ و نسخه‌های قبلی، صفحه آبی تمامی اطلاعات را نشان می‌دهد.

صفحه آبی در ویندوز 7

در ویندوز ۸ و ۱۰ این صفحه ظاهر ساده‌تری دارد.

صفحه آبی در ویندوز 10 و 8

اینکه در این ویندوزها توضیحاتی درباره علت مشکل نمی‌بینید، آنقدرها هم مسئله مهمی نیست. حتی در ویندوزهای ۷ و نسخه‌های قبلی آن هم امکان دارد کامپیوتر شما بلافاصله بعد از ظاهر شدن صفحه آبی و قبل از آنکه فرصت کنید توضیحات صفحه را بخوانید، به صورت خودکار ری‌استارت شود.  معمولا ویندوز خودش برای تشخیص و حل مشکل دست به کار می‌شود. اگر برای اولین بار صفحه آبی را مشاهده کردید و ویندوز ری‌استارت شد، صبر کنید شاید ویندوز خودش مشکل را حل کرده باشد. اما اگر دوباره همان صفحه آبی ظاهر شد، ممکن است لازم باشد تنظیمات «ری‌استارت خودکار در صورت خرابی سیستم» را غیرفعال کنید. 

برطرف کردن خطای صفحه آبی

توجه داشته باشید که با ری‌استارت شدن کامپیوتر، فایل‌هایی که ذخیره نکرده‌‌اید، متأسفانه همگی از دست خواهد رفت.

اگر از ویندوز 10 ، ویندوز 8 یا ویندوز 7 استفاده می‌کنید، بهترین راه برای حل مشکل صفحه آبی یا BSOD مراجعه به  Action Center است. در ویندوز ۷ وارد کنترل پنل شوید و روی access System and Security کلیک کنید. در ویندوز ۸ و ۱۰ وارد کنترل پنل شده و روی Security و سپس Maintenance کلیک کنید. در این قسمت مشکلی که کامپیوتر با آن روبه‌رو شده، و راه‌حل‌های مختلف به شما معرفی می‌شود که می‌توانید از بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کنید.

action center در ویندوز

اگر ویندوز به تنهایی نتوانست مشکل خود را حل کند. می‌توانید راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید.

توجه: این راهنمای عیب‌یابی در مورد هر نسخه ویندوز، از جمله ویندوز 10 ، ویندوز 8 ، ویندوز 7 ، ویندوز ویستا و ویندوز XP به شما کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معنی پلتفرم به زبان ساده 

چگونه صفحه آبی مرگ را برطرف کنیم:

ناسازگاری های سخت افزاری

1. قبل از هر اقدامی کلیه سخت‌افزارهای اضافی مانند فلش، کابل‌های HDMI، پرینتر، بازی، مموری‌کارت و... را قطع کرده و دوباره سیستم را راه‌اندازی کنید. اگر سیستم بدون مشکل بالا آمد، باید تک تک این سخت‌افزارها را چک کند.

صفحه آبی مرگ بر اثر داغ شدن

2. اگر کامپیوتر شما مدت زمان زیادی است که مشغول کار است و یا دمای محیط اطراف شما بیش از حد بالاست و یا به دلایلی فن و سیستم خنک‌کننده کامپیوتر آسیب دیده باشد، این احتمال وجود دارد که کامپیوتر برای حفاظت از سخت‌افزارهای خود خاموش شده و یا صفحه آبی را نشان دهد، در این صورت بهتر است چند ساعتی کامپیوتر را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ پس از بالا آمدن ویندوز

پاک کردن برنامه های جدید هنگام آبی شدن صفحه ویندوز

3. مهمترین گامی که در عیب‌یابی صفحه آبی مرگ می‌توانید بردارید این است از خود بپرسید قبل از ظاهر شدن این صفحه،  چه کاری انجام می‌دادید؟

آیا برنامه یا سخت‌افزار جدیدی را نصب کردید؟ درایور، ویندوز یا یکی از برنامه‌های خود را به‌روزرسانی می‌کردید؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالا مشکل از همین تغییری است که ایجاد کرده‌اید.

تغییراتی را که ایجاد کرده‌اید، به حالت اول بازگردانید و دوباره خطای ایست را امتحان کنید. با توجه به چیزی که تغییر دادید، ممکن است یکی از راه‌حل‌های زیر مشکل را حل کند:

  • برای لغو کردن رجیستری و تغییرات اخیر درایور، ویندوز را باLast Known Good Configuration بالا بیاورید. برای این کار باید از منوی  Advanced Boot option استفاده کنید. هنگام بالا آمدن کامپیوتر کلید f8 را نگه‌دارید تا این منو باز شود. از بین گزینه‌های موجود،  Last Known Good Configuration را انتخاب کنید.

لغو کردن رجیستری و تغییرات اخیر درایور در ویندوز

  • برای خنثی کردن تغییرات اخیر سیستم، از System Restore استفاده کنید. این گزینه یکی از مفیدترین ابزارهایی است که ویندوز را به حالت اولیه باز می‌گرداند. البته این به معنی پاک کردن فایل‌هایی که به تازگی ذخیره کردید، نیست. برای استفاده از این ابزار، وارد کنترل پنل شوید و گزینه System and Security را  انتخاب کرده در پنجره باز شده، گزینه System انتخاب کنید. 

خنثی کردن تغییرات اخیر سیستم  

پنجره جدیدی با چندین تب باز می‌شود. در تب  System Properties روی دکمه System Restore کلیک کرده و در پنجره جدید گزینه Next را انتخاب کنید. تاریخی که نرم‌افزار جدید را نصب کردید انتخاب کرده و Next را بزنید.در پنجره جدیدی که باز شده، گزینه Finish را انتخاب کنید. دوباره پنجره‌ای باز می‌شود که با زدن دکمه Yes ری‌استارت سیستم را آغاز می‌کند.

  • اگر درایور را به‌روزرسانی کرده‌اید، آن را به نسخه قبلی بازگردانید. برای این کار از ابزار Device Manager استفاده کنید و بعد از انتخاب سخت‌افزاری که به روزرسانی کردید، گزینه Properties  را انتخاب کرده و در پنجره باز شده وارد تب Driver شوید و روی گزینه  Roll Back Driver  کلیک کنید.

داشتن فضای کافی برای جلوگیری از ارور خطای صفحه آبی مرگ

4. چک کنید درایوی که ویندوز روی آن نصب شده، فضای خالی کافی داشته باشد. کمبود فضای خالی کافی می‌تواند باعث ایجاد ارور ایست یا همان صفحه آبی مرگ و دیگر مشکلات جدی ویندوز باشد.

نکته:‌ مایکروسافت توصیه می‌کند حداقل 100 مگابایت فضای خالی را حفظ کنید، اما با این میزان فضای خالی مرتباً با ارور فضای خالی کافی مواجه خواهید بود. بهتر است که کاربران ویندوز حداقل 10 درصد از ظرفیت درایو را خالی نگه دارند.

خالی بودن حداقل 10 درصد از درایو C در ویندوز
 

ویروس کشی سیستم برای رفع ارور صفحه آبی مرگ

5. کامپیوتر خود را برای ویروس اسکن کنید. برخی ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد صفحه آبی مرگ(Blue of Death) شوند.

نکته: اطمینان حاصل کنید که نرم افزار ویروس اسکن شما کاملاً به روز بوده و برای اسکن بخش MBR و بوت پیکربندی شده است.

آپدیت کردن ویندوز در صورت آبی شدن صفحه ویندوز

6. ویندوز خود و تمام بسته‌های آن را به‌روزرسانی‌های کنید. مایکروسافت مرتباً پچ‌ها و بسته‌های خدماتی را برای سیستم عامل‌های خود منتشر می‌کند که ممکن است با استفاده از آن بتوانید مشکل صفحه آبی خود را حل کنید. برخی از این آپدیت‌ها رایگان بوده و به سادگی در اختیار کاربران قرار دارند.  توجه داشته باشید که آپگریت ویندوز با آپدیت متفاوت است. در حالت آپگریت، تنظیمات و نرم‌افزاهای سیستم بدون هیچ تغییری به ویندوز جدید منتقل می‌شوند اما در حالت آپدیت کل فایل‌ها و نرم‌افزارها پاک خواهد شد. پس حتما قبل از آپدیت ویندوز از فایل‌های خود بک‌آپ تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش تصویری نصب ویندوز 10

آپدیت کردن درایور هنگام مشاهده blue screen

7. درایورهای سخت‌افزار خود را به‌روز کنید. دلیل اکثر صفحه‌های مرگ، سخت‌افزاری یا مربوط به درایور هستند، بنابراین درایورهای به‌روز شده می‌توانند خطای ایست را برطرف کنند.

برطرف کردن ارور ها در مواقع مشاهده خطای ایست

8. در بخش Event Viewer ارور‌ها و هشدارها را چک کنید، ممکن است هر کدام از آنها سرنخی برای ارور ایست یا صفحه آبی باشند. با تایپ کردن Event Viewer در قسمت جستجو، صفحه‌ای باز می‌شود که حاوی بخش‌های مختلف است. ممکن است با باز کردن این صفحه ارورها و هشدارهایی را ببیند که مربوط به هفته‌های گذشته است. هنگام بررسی هشدارها، به تاریخ و ساعت آنها دقت کنید و از آخرین ارورها شروع کنید.

بخش Event Viewer در ویندوز

بازگرداندن تنظیمات سخت افزار در صورت مشاهده صفحه آبی ویندوز

9. در مدیریت دستگاه، تنظیمات سخت‌افزار را به حالت پیش فرض بازگردانید. پیکربندی تمامی سخت‌افزاها باید به طور پیش فرض تنظیم شوند، مگر اینکه دلیل خاصی برای تغییر آنها داشته باشید.تنظیمات سخت‌افزاری غیرپیش‌فرض می تواند باعث ایجاد صفحه آبی مرگ شود.

ریست کردن تنظیمات BIOS/UEFI  در صورت آبی شدن صفحه ویندوز

10. بایوس کامپیوتر را به حالت اولیه بازگردانید. بایوس شامل تنظیمات اصلی سیستم مانند دستورات بوت، زمان و تاریخ سیستم و ... است. برای انجام این کار در ویندوز ۸ و ۱۰ وارد قسمت  Update & Security در بخش Setting شده و گزینه Recovery  را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود روی Restart now کلیک کنید.

ریکاوری کردن در ویندوز

در ویندوزهای قدیمی‌تر، هنگامی که سیستم را روشن می‌کنید، با دیدن پیام زیر باید به سرعت کلید گفته شده را فشار دهید.

ورود به تنظیمات بایوس سیستم

در بسیاری از کامپیوترها پس از ورود به بایوس با فشردن کلید f9 می‌توانید بایوس را به حالت پیش‌فرض برگردانید.

11. اگر هنوز علت مشاهده صفحه آبی مرگ را پیدا نکردید، بهتر است کمی سیستم را سبک کنید و با جستجوی گزینه disk cleanup فایل‌های کش که ویندوز به صورت خودکار ساخته، پاک کنید. گاهی زیاد  و سنگین بودن این فایل‌ها علت اصلی مشکل است. پس از آنکه کادر disk cleanup باز شد، گزینه Clean up system files را انتخاب کنید. این کار را برای تک تک درایوها انجام دهید. 

Disk Cleanup در ویندوز

12. راه‌حل بعدی پاک کردن نرم‌افزارهایی است که به تازگی نصب کرده‌اید. برای حذف این برنامه‌ها از گزینه Apps and features در کنترل پنل استفاده کنید. پس از انتخاب نرم‌افزار گزینه Remove را انتخاب کرده و نرم‌افزار را پاک کنید.

رفع ارور از طریق command prompt در صورت مشاهده blue screen

13. اگر با هیچ‌کدام از این روش‌ها نتوانستید مشکل را حل کنید، System File Check را امتحان کنید.  Command Prompt را سرچ کنید و حالت Administrator  را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز شد دستور sfc /scannow تایپ کنید. این دستور سیستم شما را اسکن می‌کند و تمامی فایل‌های خراب  تعمیر می‌شوند. 

محیط کامند پرامت در ویندوز

توجه داشته‌ باشید که تمامی این راه‌حل‌ها در صورتی ممکن است که  موفق شوید سیستم را در حالت Safe mode  بالا بیاورید. اما اگر ویندوز در هیچ شرایطی بالا نیاید و یا این راه‌حل‌ها برای شما موثر نباشد، عوض کردن ویندوز تنها راه حل موجود خواهد بود. قبل از عوض کردن ویندوز مشخصات سخت‌افزاری دستگاه خود را چک کنید و ویندوزی را انتخاب کنید که با سیستم شما هماهنگ باشد. 


همچنین به مقالات زیر مراجعه کنید:

هر فوت چند سانتی متر است؟
پیگیری شارژ ایرانسل و همراه اول با شماره مرجع
تعداد کشورهای جهان
چگونه برنامه هایی که نصب نمی شوند را نصب کنیم؟

نویسنده : ملیکا شایسته

ملیکا شایسته هستم از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و تحصیلاتم را در رشته آی‌تی در دانشگاه بین‌المللی اپتک ادامه دادم. پس از دریافت مدرک فوق لیسانس در موسسه فرهنگی هنری انتظار یار در بخش تولید محتواهای آموزشی شروع به فعالیت کردم. تا کنون چهار کتاب در زمینه‌های مختلف ترجمه کردم که دو کتاب چاپ شده و دو کتاب دیگر مراحل انتشار را طی می کنند.

  نظرات کاربران (8 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۷ شهریور ۱۴۰۰
من قبلا کامپیوترم وقتی ماوس رو ۱ تا ۲ دقیقه تکان نمیدادم با صفحه ابی مواجح میشدم و ریست میکردم بعد روشن ک میکردم خیلی سریع مستقیم وارد صفحه ابی میشد و درجا ریست میخورد تا بردم تعمیرگاه ویندوز جدید انداخت گفت بخاطر هوشمند بودن ویندوز ۸ من دوباره ویندوز نصب کردم تا دوماه خوب بود دوباره روشن کردم همینجور بود
۴ مهر ۱۴۰۰
با مطالعه این مقاله امیدوارم که مشکلات حل شده باشد
پاسخ دهید
۹ تیر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید این صفحه قبلا یک بار برای من اومد و خودش خیلی سریع ریستارت شد و درست شد سپس دیروز دوباره این اتفاق افتاد من در درایوی که ویندوز هست 22 گیگ فضای خالی دارم ویندوز و آنتی ویروسم آپدیت هست و لپتابم ویروسی نیست. با این حال من روش سیستم ریستور رو اجرا کردم به نظرتون دوباره این صفحه آبی میاد؟ من برنامه جدیدی نصب نکردم و سخت افزار هم تا حالا دست نخورده و تنظیمات بایوسم هم تا الآن تغییر ندادم همیشه هم از کول پد استفاده میکنم
۱۳ تیر ۱۴۰۰
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. آمدن این صفحه علل زیادی دارد و نیاز به بررسی بیشتری هست. به طور کلی بروز مشکل در سیستم عامل یا سخت افزار لپ‌تاپ باعث رفتن به این حالت می‌شود. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام من چند وقته که این خطا رو دارم و وقتی گزینه continue رو می زنم می‌ره رو صفحه مرگ دوباره ریاستارت میشه و می‌ره رو حالت اول و همین روند تا آخر ادامه دار
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه مشکل خود را با ما درمیان گذاشتید. موردی که می‌فرمایید به دلیل مشکلات نرم‌افزاری در سیستم عامل لپ‌تاپ شما رخ داده است. پیشنهاد می‌کنیم جهت بررسی دقیق‌تر و رفع مشکل به نمایندگی‌های مجاز تعمیرات لپ‌تاپ خود مراجعه کنید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
من بعد نصب ویندوز ۱۰ این اتفاق برام افتاد اول ویندوز صفحه کم رنگی داشت تا یهو HD شد بعد مرگ اومد حالا هی میاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. این صفحه اغلب به دلیل بروز مشکلات نرم‌افزاری است. نیاز به بررسی دقیق‌تر هست و پیشنهاد می‌کنیم یک بار سیستم خود را در حالت Safe Mode بالا بیاورید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۳ دی ۱۳۹۹
ببخشید من کامپیوترم بعد اینکه چند وقتی هست فقط دو گیگ فضای خالی تو درایو C داره این ارور رو وقتی تو بازی هستم نشون میده میشه بگید از اونه یا نه دارم سکته میکنم
۲۴ دی ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از اینکه سوال خود را با ما درمیان گذاشتید. آمدن این صفحه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل آن همین کم بودن فضا در درایو C می‌تواند باشد. پیشنهاد می‌کنیم فضای درایو C را آزاد کنید. موفق باشید.
۲۴ دی ۱۳۹۹
چون وقتی کامپیوتر کار های دیگری انجام میده درست کار میکنه و مشکلی نداره وقتی درون بازی انلاین دانلود کوچیکی انجام میدم و درون بازی میشم این ارور رو میده خیلی هم ممنون از پاسخگویی شما
پاسخ دهید
۱۰ شهریور ۱۳۹۹
عالی بود ممنون سایت های دیگه فقط ترجمه خطاها و راهکارا رو گذاشتن ولی شما به فارسی سلیس نوشتید
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از نظر مثبت شما. خوشحالیم که برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲ شهریور ۱۳۹۹
عالی بود ممنونم از زحمات تون . من هم با کد توقف D1 روبه رو شدم که در پاراگراف دوم صفحه آبی نوشته DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL من روش آخر را امتحان کردم از طریق cmd برطرف شد. دستتون درد نکنه.
۲ شهریور ۱۳۹۹
با سلام و وقتتون بخیر خیلی ممنون از اینکه نظر و تجربیات سودمند خود را با ما به اشتراک گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۴ فروردین ۱۳۹۹
ممنون از توضیحات مبسوط شما
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.