آموزش تصویری نصب ویندوز 10

در این مقاله راهنمای نصب ویندوز10 (تصویری) را برای شما توضیح می دهیم. به خاطر داشته باشید که بعد از نصب ویندوز حتماً از طریق برنامه‌های کرک، ویندوز 10 خود را فعال نمایید.
 ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ | ۱۶:۱۶  زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش تصویری نصب ویندوز 10

نصب ویندوز 10، با وجود سادگی، نیازمند دقت فراوان در حین انجام است. مهم‌ترین نکته برای داشتن یک سیستم عامل با بهترین کارایی، نصب تمیز و دقیق آن و حذف ویندوزهای قبلی برای برطرف‌کردن هرگونه مشکل در حین کار با آن است. در این مطلب مرحله به مرحله پیش‌نیازها و نصب ویندوز 10 روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر را شرح می‌دهیم. 

پیش‌نیازهای نصب ویندوز 10 روی سیستم

برای نصب ویندوز 10 بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما به حداقل سخت‌افزارهای زیر احتیاج دارید:

  • حداقل پردازنده 1 گیگاهرتز  (GHz)
  • رم 1 گیگابایت (نسخه 32 بیت) و 2 گیگابایت (نسخه 64 بیت)
  • فضای آزاد هارد دیسک 16 گیگابایت (نسخه 32 بیت) و 20 گیگابایت (نسخه 64 بیت)
  • کارت گرافیک Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 driver

آموزش نصب ویندوز 10 شامل 4 مرحله اصلی است:

  1. ذخیره اطلاعات فعلی سیستم
  2. دانلود یا در اختیار داشتن فایل درایورهای دستگاه
  3. بوت سیستم 
  4. نصب ویندوز 10

بیشتر بخوانید: رفع مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاب بعد از بالا آمدن ویندوز

ذخیره اطلاعات فعلی سیستم

اگر به اطلاعات قبلی خود نیاز دارید باید تمامی اطلاعات مربوط به ویندوز قبلی و درایو آن را ذخیره کرده و سپس فایل‌های غیرضروری روی درایو C یا درایوی که می‌خواهید ویندوز نصب کنید پاک شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع نصب از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. شما می‌توانید این نسخه را به درایو دیگر یا یک هارد اکسترنال منتقل کنید. اطلاعات صفحه دسکتاپ، دانلودها، اسناد و هر چه در ریشه فایل ویندوز هستند در حین نصب سیستم‌عامل جدید پاک می‌شوند.

البته برای اطمینان پیشتر یا درصورتی‌که می‌خواهید کل حافظه را از نو پارتیشن‌بندی کنید؛ پیشنهاد می‌شود که اطلاعات کل سیستم را در یک هارد دیسک یا فضای ذخیره‌سازی ابری پشتیبان‌گیری کنید.

آماده‌سازی درایورهای دستگاه 

اگرچه ویندوز 10 کار شناسایی و نصب اکثر درایورهای دستگاه را به‌خوبی انجام می‌دهد اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است که درایورهای مخصوص لپ‌تاپ یا سیستم خانگی خود را از قبل دانلود کنید و برای نصب آن‌ها در هارد دیسک یا یک حافظه فلش نگه دارید. معمولاً این درایورها برای نصب به‌صورت رایگان در سایت برند سیستم شما موجود هستند. فقط کافی است شما مدل سیستم خود را در این سایت‌ها جست‌وجو کنید. 

بوت سیستم

به‌منظور نصب ویندوز10 روی سیستم، لازم است که شما فایل نصب را برای یک فلش یا سی‌دی یا دی‌وی‌دی داشته باشید. 

  1. حافظه حاوی فایل نصب ویندوز را به سیستم متصل کنید و سیستم را ریست کنید. 
  2. در هنگام بالا آمدن مجدد سیستم دکمه‌های Del یا F2 را برای ورود به فضای بوت سیستم نگه دارید. در کامپیوترهای مختلف این کلید ممکن است متفاوت باشد. درصورتی‌که دو دکمه گفته شده عمل نکرد نگران نشوید و دکمه‌های دیگر شامل F8،F10 ، F11 یا  F12را امتحان کنید. دقت کنید که گاهی لازم است برای پیدا کردن این دکمه چند بار سیستم را ریست کنید، اما جای نگرانی نیست.
  3. در صفحه باز شده، به دنبال گزینه Boot رفته و مسیرBoot Device Priorety، First Boot Device را طی کنید. در سیستم‌های مختلف شکل ظاهری این قسمت کمی متفاوت است اما گزینه‌ها تقریباً یکی هستند. ما در تصاویر سه حالت معمول‌تر را برای شما نشان داده‌ایم: (در نظر داشته باشید که برای جابه‌جایی در بین گزینه‌ها باید از کلیدهای صفحه‌کلید استفاده کنید و موس در این قسمت فعال نیست.)

آموزش نصب ویندوز بوت سیستم - حالت دوم

حالت اول

آموزش نصب ویندوز بوت سیستم - حالت دوم

حالت دوم

آموزش نصب ویندوز بوت سیستم - حالت سوم

حالت سوم

حال مشابه تصویر زیر 1st Boot Device را انتخاب کرده و برای اینکه بوت شدن از طریق درایور سی‌دی رام انجام گیرد از داخل لیست باز شده گزینه CDROM را انتخاب کرده و برای بوت شدن از روی فلش دیسک هم USB FLASH یا نام فلش دیسک خود را انتخاب کنید و Enter را بزنید.

آموزش نصب ویندوز 10

حتماً قبل از خروج تنظیمات انجام شده را از طریق دکمه F10 و کلیک بر روی گزینه Yes یا OK ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید : 7 افزونه برتر برای اسکرین شات از کروم

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم

پس از این‌که مطمئن شدید سخت‌افزار سیستم شما توانایی نصب ویندوز 10 را دارد، کار نصب را شروع می‌کنیم. 

بعد از ذخیره تنظیمات بوت سیستم، مجدداً سیستم را ریست کنید. پس از این‌که سیستم شروع به کار کرد، دکمه Enter را برای رفتن به صفحه نصب ویندوز کلید کنید (در بسیاری موارد بعد از انجام تغییرات سیستم خودبه‌خود ریست شده و وارد صفحه نصب ویندوز می‌شود). حال با صفحه‌ای مشابه شکل زیر روبرو می‌شوید:

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله اول

تنظیمات را مانند تصویر بررسی کرده و روی Next کلیک کنید. حال به صفحه زیر هدایت می‌شوید.

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله دوم

روی گزینه Install Now کلیک کنید. سپس پنجره زیر نمایش داده می‌شود:

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله سوم

درصورتی‌که قصد Upgrade ویندوز را دارید گزینه اول و درصورتی‌که تصمیم به نصب ویندوز 10 دارید گزینه دوم (Custom) را انتخاب کنید. سپس وارد مرحله زیر می‌شوید:

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله چهارم

در این مرحله باید محل نصب ویندوز جدید را انتخاب کنیم. برای این کار ابتدا پارتیشنی که قبلاً ویندوز روی آن نصب بوده را انتخاب کرده و مطابق تصویر گزینه Format را انتخاب کنید تا تمامی اطلاعات ویندوز قبلی پاک شود. سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله پنجم

حال نصب ویندوز 10 شروع می‌شود. این مرحله ممکن است چند دقیقه طول بکشد و سیستم چند بار در حین نصب ریست شود که جای نگرانی و انجام عملیاتی از سوی شما نیست.

پس از کامل شدن نصب، پنجره Epress Setting نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید تنظیمات اولیه ویندوز را انتخاب کنید. بهترین حالت برای استفاده از ویندوز، تنظیمات پیش‌فرض آن است؛ بنابراین برای رد این مرحله گزینه Use Express Setting را انتخاب کنید. 

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله ششم

در این قسمت ویندوز از شما می‌خواهد که اطلاعات اکانت مایکروسافت خود را وارد کنید. در صورت نداشتن اکانت می‌توانید از طریق گزینه Don’t have an account یک حساب کاربری جدید برای خود ایجاد کنید. سپس روی گزینه Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید. 

درصورتی‌که از اکانت قبلی خود استفاده کنید، مایکروسافت تنظیمات قبلی شما را همگام‌سازی می‌کند در غیر این صورت و با ساخت اکانت جدید شما به پنجره‌ای راهنمایی می‌شوید که یک سری امکانات مختلف ویندوز را به شما نشان می‌دهد. برای نصب تنظیمات باید چند دقیقه منتظر بمانید. در نهایت ویندوز شما نصب شده و صفحه دسکتاپ را مشاهده می‌کنید.

راهنمای نصب ویندوز 10 روی سیستم - مرحله ششم

پس از بالا آمدن سیستم، نوبت نصب برنامه‌ها و بازگردانی اطلاعات شما است. قبل از انجام این کارها حتماً قسمت درایورهای سیستم را برای اطمینان از نصب شدن تمامی درایورها چک کرده و از طریق فایلی که در ابتدای آموزش نصب ویندوز 10 از شما خواستیم آن را تهیه کنید، درایورهای سیستم خود را نصب کنید. برای اطمینان از کارکرد صحیح ویندوز بهتر است آپدیت ویندوز10 خود را خاموش نمایید.

 

جمع بندی

در این مقاله راهنمای نصب ویندوز10 (تصویری) را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده و از طریق آن به‌راحتی سیستم‌عامل دستگاه خود را تغییر داده باشید. به خاطر داشته باشید که بعد از نصب ویندوز حتماً از طریق برنامه‌های کرک، ویندوز 10 خود را فعال نمایید.
 

نویسنده : فریبا انصاری پور

فریبا انصاریپور هستم و در زمینه تولید محتوا و ترجمه فعالیت می‌کنم. توانایی کار با انواع cms ها مانند مجینتو و وردپرس را دارم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید