جمعیت تهران در سال 98

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا انقدر تهران شلوغ است؟ چرا هر سال که می‌گذرد با وجود تمام مشکلات اقتصادی و آلودگی و بیماری که در تهران است، همچنان روز به روز به این جمعیت اضافه می‌شود؟
 ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ | ۱۳:۴۴  زمان مطالعه 3 دقیقه
جمعیت تهران در سال 98

شاید اگر شما هم مجبور باشید صبح زود از خانه بیرون بزنید و حوالی ساعات 7 تا 9 صبح از مترو استفاده کنید و بعد از ظهر هم حدود ساعت 5 تا 8 غروب با وسایل نقلیه عمومی یا ماشین شخصی در ترافیک جمعیت به خانه برگردید، حتما برایتان سوال پیش آمده باشد که واقعا چرا انقدر تهران شلوغ است؟ چرا هر سال که می‌گذرد با وجود تمام مشکلات اقتصادی و آلودگی و بیماری که در تهران است، همچنان روز به روز به این جمعیت اضافه می‌شود؟ 

اصلا چرا راه دور برویم؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که از مترو استفاده می‌کنید، جمعیتی را مشاهده می‌کنید که به طرز اغراق آمیز و عصبانی در مترو از هر طرف به شما فشار می‌آورند. این وضعیت، گویای جمعیت تهران در سال 98 است. امان از تهران و سیل جمعیتی که در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: تعداد کشورهای جهان در سال 2023

جمعیت تهران چقدر است؟ 

شاید اعداد و ارقام آمارها با گذشت روز و ماه بالا و پایین شود، اما جمعیت تهران در حال حاضر یعنی سال 98 حتی از عددی که فرماندار تهران تا 1400 پیش بینی کرده بود، یعنی 10 میلیون نفر، بیشتر شده است. با همین اوضاع پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 1404 به 20 میلیون هم برسد. میانگین سکونت در هر کیلومتر مربع در کشور 46 نفر بوده و این در حالی است که در تهران این رقم 973 نفر و در برخی مناطق آن به 10 هزار نفر هم می‌رسد. 

این قضیه نگران کننده است. بخش بعدی ماجرا از آن جایی آغاز می‌شود که طبق آمار، افزایش جمعیت تهران از سال 90 تا الان، نه به خاطر زاد و ولد بلکه به علت مهاجرانی بوده که 88 درصد از جمعیت تهران را تشکیل داده است. به سمت مناطق 22 تهران که می‌رویم این قضیه را به وضوح می‌توان حس کرد!

آمارها از جمعیت تهران چه می‌گویند؟

جمعیت مهاجر در تهران 

جمعیت 13 میلیونی تهران فقط مختص افراد تهرانی نیست. امروزه در پایتخت انواع قومیت‌های ایرانی و حتی افغانستانی به چشم می‌خورد. افغان‌هایی که به علت کار و شرایط زندگی به تهران مهاجرت کردند. انواع جوامع مذهبی از زرتشتی، مسیحی و یهودی و مسلمان، انوع قومیت‌های ایرانی از ترک، لر، بلوچ، مازندرانی و ...همه در تهران جای گرفتند. اما چرا تهران میزبان این همه جمعیت شده است؟

عوامل رشد نجومی جمعیت در تهران

زمانی که در یکی از ارتفاعات تهران قرار می‌گیرید و تمام شهر را در زیر پایتان حس می‌کنید، به خصوص زمانی که چند ساعتی بر فراز این ارتفاع، از شلوغی و ازدحام جمعیت تهران به دور باشید، احتمالا برای یکبار هم که شده دلتان بخواهد کل شهر را یک دور خراب کرده و دوباره از نو بسازید. شهری که در هیچ نقطه‌ای از آن، دیگر خبری از آرامش و سکوت نیست و ناخودآگاه اسم تهران تداعی یک شهر پر از جمعیت و شلوغ و البته با امکانات رفاهی و خدماتی است. دلایل زیاد بودن جمعیت تهران چیست؟

امکانات و خدمات در زمینه‌های مختلف

اغلب پایتخت هر کشور و کلان شهرها دارای خدمات و امکانات مختلفی از جمله امکانات تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی، تجاری، فرهنگی و... هستند. چرا که معمولا تمرکز سرمایه دولت‌ در پایتخت بوده و مناطق محروم و شهرستان‌ها از این امکانات محروم ماندند. به همین دلیل مردم از شهرستان‌ها به تهران آمده تا یا آینده بهتری برای فرزند محصل‌شان ایجاد کنند، یا با پولی که دارند بتوانند در امکانات بیشتری نسبت به شهرستان زندگی کنند. 

نرخ پایین بیکاری و بازار کار

درست است که بیکاری هم درصدی از جمعیت تهران را تشکیل داده است اما به نسبت شهرستان‌های ایران، تهران جزو پرکارترین شهرها و کسب و کارها حساب می‌شوند. اغلب مهاجرینی که از خارج از ایران به تهران مهاجرت می‌کنند، اغلب در رستوران،

ساخت‌و‌ساز، شهرداری یا اسنپ مشغول به کار می‌شوند. در واقع شاید تهران برای تهرانی‌ها جایی باشد که تا تعطیلی پیدا کنند، از شلوغی آن به شمال پناه می‌برند، اما برای سایر افرادی که به تهران مهاجرت می‌کنند، وسیله و محلی برای رسیدن به زندگی و درآمد بهتر یا تحقق آرزوهایشان است. 

زاد و ولد

با وجود مهاجرت‌هایی که باعث افزایش جمعیت تهران شده است، زاد و ولد هم بخش تاثیرگذار ماجرا است. البته هر چه که جلوتر می‌رویم با وجود شرایط اقتصادی مردم، به دنیا آوردن فرزند، اولویت چندم زوج‌های جوانی می‌شود که به خاطر درآوردن هزینه زندگی صبح زود با هم از خانه خارج شده و آخر شب از سر کار برمی‌گردند. گذر زمان و هزینه و شرایط زندگی، خانواده‌ها را به سمت کم جمعیت بودن سوق داده است. البته این موضوع در حاشیه تهران جور دیگری است. منظور بچه‌های کاری است که اغلب به علت وضعیت نامناسب والدین و زندگی، به دنیا آمدند و ناچارند برای تامین معاش خود و سرپرست‌شان، کار کنند. 

تراکم جمعیت و وسعت شهر

وسعت شهر تهران عامل دیگری در افزایش جمعیت و هجوم مردم به این شهر شده است. تهران از 22 منطقه تشکیل شده است که هر منطقه با تبدیل فضاهای آزاد به شهرک و ساختمان، امکان سکونت بیشتری برای شهروندانش فراهم کرده است. از منطقه یک هرچه پایین تر می‌رویم این افزایش جمعیت بیشتر می‌شود. ضمن اینکه امکانات هم به طور نسبی در تمام مناطق تهران به صورت پراکنده فراهم شده است. 

تراکم جمعیت در تهران

امکان سکونت آسان در حوالی تهران

این چند سال اخیر ساخت و سازهای زیادی در تهران و حوالی تهران آغاز شد. زمین‌های آزاد و خاکی‌های زیادی که به سرعت تبدیل به ساختمان‌های جمع و جور و شهرک‌های گسترده شد، افراد زیادی را برای زندگی به تهران و حوالی تهران کشاند در حالی که فرصت شغلی مناسبی برای تامین معاش این افراد هنوز وجود ندارد. 

اگرچه امکانات، شرایط و رفاه تهران باعث جذب مهاجران به این شهر شد، اما اگر به همین ترتیب پیش رود، رشد جمعیت تهران یک معضل نگران کننده می‌شود که بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد تا تبدیل به شهری با جمعیت زیاد و هزینه‌های سرسام آور و امکانات محدود در مقابل جمعیت نشویم.

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید