تعداد کشورهای جهان در سال 2023

در این مقاله از سایت جت به بررسی تعداد کشورهای جهان در سال 2023 خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ | ۰۹:۴۲  زمان مطالعه 3 دقیقه امتیاز:
تعداد کشورهای جهان در سال 2023

برای پاسخ به این سؤال که چند کشور در جهان وجود دارد، ابتدا بهتر است شما را با تعریف کشور آشنا کنیم؛ یک کشور، یک نهاد سیاسی است که حاکمیت تمام‌ و کمال مردم و سرزمینش را در اختیار دارد و توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شوند.

معمولاً به‌جای کلمه کشور، از دولت نیز استفاده می‌شود که به همان معنا است. دولت‌های به رسمیت شناخته شده در دنیا، کمی بیشتر از تعداد کشورهایی هستند که عضویت سازمان ملل را دارند.

چند کشور در دنیا وجود دارد؟

206 کشور در دنیا وجود دارد که 193 مورد آن عضو سازمان ملل متحد هستند. ۲ دولت ناظر و ۱۱ دولت دیگر نیز وجود دارند. ستون اختلاف حاکمیت حاکی از دولت‌هایی است که دارای حاکمیت بلامنازع هستند (۱۸۸ کشور)، دولت‌هایی که حاکمیت خود را مورد مناقشه قرار داده‌اند (۱۶ کشور، از جمله ۶ کشور عضو، ۱ کشور ناظر و ۹ کشور دیگر)، و دولت‌هایی دارای وضعیت ویژه (۲ کشور) هستند.

آیا تایوان یک کشور مستقل است؟

تایوان که با نام جمهوری چین نیز شناخته می‌شود توسط 21 عضو شورای ملل به‌ عنوان کشور مستقل پذیرفته شده است. تایوان بسیاری از ویژگی‌های یک کشور مستقل مانند داشتن نیروی مسلح مستقل، رئیس‌جمهور منتخب و قانون اساس اختصاصی خود را دارد، با این ‌وجود جمهوری خلق چین معتقد است که دولت تایوان نامشروع است.

آیا کوزوو یک کشور مستقل است؟

110 عضو سازمان ملل، این کشور را به رسمیت می‌شناسند. همچنین این کشور عضو چندین سازمان رسمی مانند بانک بین المللی پول و بانک جهانی نیز هست. با این‌ وجود از سال 2008 و با اعلام استقلال کوزوو از صربستان، اختلافاتی بین این دو کشور ایجاد شده که مانع پذیرفتن کوزوو توسط تمامی اعضا شده است.

در کنار کشورهای رسمی، ده‌ها قلمرو و مستعمره نیز گاهاً به‌اشتباه کشور خوانده می‌شوند اما چون اداره آن‌ها با سایر کشورها است، در این آمار قرار نمی‌گیرند. مکان‌هایی مانند پور توری کو، برمودا، گرینلند و صحرای غربی که به‌اشتباه کشور خوانده می‌شوند.

همچنین قسمت‌های مختلف انگلستان (ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلیس) با وجود این‌ که مستقل هستند اما همگی تحت کنترل انگلستان اداره می‌شوند و کشورهای مجزا به حساب نمی‌آیند. براساس برخی منابع سازمان ملل متحد در مجموع 241 تا 251 کشور و قلمرو را به رسمیت می‌شناسد.

تعداد کشور های جهان در سال 2020

تعداد کشورهای دنیا، سال‌های زیادی است که ثابت مانده است. آخرین تغییر در این تعداد در سال 2012 و با عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد به‌ عنوان ناظر انجام شد. قبل از آن نیز در سال 2011 سودان شمالی به‌عنوان عضو جدید به سازمان ملل اضافه شده بود؛ بنابراین تعداد کشورها در سال 2020، 195 کشور و تعداد دولت‌ها 205 دولت مستقل اعلام شده است.

البته کشورهایی نیز هستند که به تازگی استقلال سیاسی خود را اعلام و برای عضویت مستقل درخواست داده‌اند، این درخواست‌ها در سازمان ملل به‌مرور مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اعلام می‌شوند.

تعریفی از قاره و تعداد کشورها به تفکیک قاره

قاره، به سرزمین پیوسته روی کره زمین گفته می‌شود که به‌صورت جزیره‌های بسیار بزرگ سر از آب درآورده‌اند. کره زمین به‌صورت قراردادی به هفت قاره تقسیم شده که به ترتیب وسعت عبارت‌اند از: آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، قطب جنوب، اروپا و استرالیا. آفریقا بزرگ‌ترین قاره هم از نظر وسعت و هم از نظر تعداد کشور است.

تعداد کشورهای قاره آسیا ۴۶ کشور، تعداد کشورهای قاره آفریقا ۵۴ کشور، تعداد کشورهای قاره اروپا ۴۷ کشور، تعداد کشورهای آمریکای شمالی و مرکزی ۲۷ کشور، تعداد کشورهای قاره آمریکای جنوبی ۱۲ کشور، تعداد کشورهای قاره استرالیا ۱۹ کشور هستند.

بیشتر بخوانید: هزینه خرید خانه در کانادا

لیست کشورهای جهان

افغانستان، آلبانی، الجزایر، آندورا، آنگولا، آنتیگوا و باربارا، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، آذربایجان، باهاماس، بحرین، بنگلادش، باربادوس، بلاروس، بلژیک، بلیز، بنین، بوتان، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، باتسوانا، برزیل، برونای، بلغارستان، بورکینافاسو، بروندی، کمبودیا، کامرون، کانادا، کیپ ورد، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، شیلی، چین، کلمبیا، کوموروس، کونگو، جمهوری دمکراتیک کونگو

کوزوو، کویت، قرقیزستان، لائوس، لاتویا،لبنان، لسوتو، لیبری، لیبیا، لیختنشتاین، لیتوانی، لاگزمبرگ، ماسدونیا، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالدیو، مالی، مالتا، جزایر مارشال، ماریتانیا، ماریتیوس، مکزیک، ایالات فدرالی میکرونزیا، مولدوا، موناکو، مونگل، مونتنگرو، مراکش (موراکو)، موزامبیک، میانمار، نامیبیا، نارو، نپال، هلند، نیوزیلند، نیکاراگوئه، نایجر، نیجریه، کره شمالی، نروژ، عمان، پاکستان، پالا، پاناما، گینه نیوپاپو، پاراگوئه، پرو، فیلیپین

کاستاریکا، آیوری، کرواسی، کوبا، قبرس، چک، دانمارک، جیبوتی، دامینیکا، جمهوری دامینیک، تیمور شرق، اکوادور، مصر، سالوادور، گینه استوایی، اریتره، استونیا، اتیوپی، فیجی، فنلاند، فرانسه، گبون، گامبیا، جرجیا، آلمان، غنا،یونان، گیرینلند، گرنیدا، گواتمالا، گینه، گینه بیسائو، گایانا، هیتی، هندوراس، مجارستان، ایسلند، هند، اندونزی، ایران، عراق، ایرلند، فلسطین اشغالی، ایتالیا، جامائیکا، ژاپن، اردن، قزاقستان، کنیا، کیریباتی

لهستان، پرتغال، قطر، رومانی، روسیه، روآندا، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیو، سنت وینسنت و گرندینس، ساموآ، سن مارینو، سائو تومه و پرینسیپه، عربستان سعودی، سنگال، صربستان، سیچل، سیرا لیون، سنگاپور، اسلواکی، اسلوانی، جزایر سلیمان، سومالی، جمهوری آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سریلانکا، سودان، سورینامه، سوازیلند، سوئد

سوئیس، سوریه، تایوان، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، تانگا، ترینیداد و توباگو، تونس، ترکیه، ترکمنستان، توالیو، اوگاندا، اکراین، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، اروگوئه، ازبکستان، وانوآتو، واتیکان، ونزوئلا، ویتنام، یمن، زامبیا، زیمباوه.

جمع بندی

در مورد تعداد کشورهای جهان، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. زیرا برخی، شهرهای مستقل را که ادعای کشور مستقل بودن را دارند، به عنوان کشور نمی‌دانند و برخی دیگر آن‌ها را جز کشور حساب می کنند.

از طرفی ده‌ها سرزمین و مستعمره هم وجود دارند که گاهی اوقات به اشتباه، کشور نامیده می شوند، اما در نهایت کشور به حساب نمی‌آیند چرا که به وسیله کشورهای دیگر اداره می شوند. بنابراین می‌توان گفت 206 دولت در دنیا به رسمیت وجود دارد و تعداد کشورهای دنیا را باید با توجه به اختلاف نظرهای موجود می‌تواند متفاوت باشد.

نویسنده : فریبا انصاری پور

فریبا انصاریپور هستم و در زمینه تولید محتوا و ترجمه فعالیت می‌کنم. توانایی کار با انواع cms ها مانند مجینتو و وردپرس را دارم.

  نظرات کاربران (20 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۱ تیر ۱۳۹۹
سلام و درود خدمت شما! تشکر ازمعلومات مفیدتان می خواستم بدانم که ازمیان 195 کشور درجهان چند آن کشورهای اسلامی هستن.
۲۱ تیر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز، ادیان در کشورهای جهان مختلف است و هر کشوری درصدی از ادیان مختلف را در خود دارد. بنابراین کشورهایی که جمعیت مسلمان دارند، درصد متفاوتی از جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند. بنابراین اکثر کشورهای جهان دارای جمعیت مسلمان هستند و درصد مسلمانان متفاوت است. به عنوان مثال کشور افغانستان 99.8 درصد مسلمان دارد، الجزایر 98.2 درصد و کشور آلبانی 58.8 درصد.
پاسخ دهید
۲۵ فروردین ۱۳۹۹
اسرائیل تو لیست نبود . مگه مستقل نیست ؟
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از پرسیدن سوالتان از ما. از این موضوع اطلاعی نداریم. اما در منابع منتشر شده که از سمت سازمان ملل تایید شده نبوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۳ فروردین ۱۳۹۹
با سلام و درود تعداد دولت ها با کشور ها فرق دارن؟ بعد میخواستم بدونم تعداد کل کشور ها چقدر است؟
۲۴ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از درمیون گذاشتن سوالتان با ما. بله تعداد دولت ها و کشورها با هم متفاوت است. تعداد کل کشورها بنا به تایید سازمان ملل در حال حاضر 195 کشور می باشد. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۲ فروردین ۱۳۹۹
سایت worldometer داره تعداد کشورهای مبتلا به کووید 19 رو اعلام می کنه. تا امروز 210 کشور رو با پرچمهاشون اعلام کرده و اگر بیشتر بشه هم اضافه میکنه.
۲۳ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار داده اید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۱ فروردین ۱۳۹۹
اطلاعات خیلی جالبی بود ممنون از زحماتتان.
۲۳ فروردین ۱۳۹۹
با سلام خوشحالیم که مطلب ما مورد توجه شما قرار گرفته است و ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۲۱ فروردین ۱۳۹۹
واقعاًمطالب خیلی آموزنده ای داشت اطلاعاتی که من میخواستم کامل ودقیق بود.ممنون اززحمات شما
۲۳ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اشتراک گذاری نظرتان. خوشحالیم که مورد پسند شما بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۹ فروردین ۱۳۹۹
ببخشید مزاحم شدم آمریکا و روسیه گفتند ما در کره ی زمین 217کشور داریم لطفا پیگیری کنید.ممنون میشم
۱۹ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از در میون گذاشتن سوالتون با ما. در مورد تعداد کشورهای جهان منایع مختلف و عددهای متفاوتی وجود دارد. اما اون چیزی که ما به عنوان مرجع در نظر گرفتیم تایید سازمان ملل بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۸ فروردین ۱۳۹۹
اگه ۲۰۵ تا کشور داریم چطور تعدا د مبتلایان به کرونا رو در ۲۰۷ کشور اعلام میکنن ؟؟؟؟
۱۹ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه سوال خود را با ما در میان گذاشتید. در مورد تعداد کشورها منابع مختلفی وجود دارند و آمارها بر اساس اینکه چه سازمان یا کشوری مرجع قرار داده شود متفاوت هستند. طبق آخرین آمار اعلام شده از سمت سازمان ملل تعداد کشورهای جهان 195 و تعداد دولت ها 205 اعلام شده است. لطفا منبع خود را در خصوص این عدد اعلام نمایید. با تشکر
پاسخ دهید
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
سلام چنتا کشور داریم که 207تاشون مبتلا به کوید19شدن؟
۱۸ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه سوال خود را با ما در میان گذاشتید. در سال 2020 طبق تایید سازمان ملل 195 کشور و تعداد دولت‌ها 205 دولت مستقل اعلام شده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
سپاس فراوان از اطلاع رسانی به نظر بنده اگر اسامی کشور های هر قاره را جدا جدا می نوشتند بهتر بود .🙏
۱۸ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
درود بر شما مطالبتون خلاصه وار و کامل بود
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
سلام مطلب بسیارخوب بودواگرکشورهارابه تفکبک قاره ها مرتب می کردیدبسیارممنون می شدیم ومطلب دیگراینکه آیادرقاره قطب جنوب کشوری هست یانه؟ باتشکراززحمات شما
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید.خیر در قطب جنوب کشور ثبت شده ای وجود ندارد. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
سلام ببخشیدتمام مطالبتون روخوندم ولی درکل متوجه نشدم درکل دنیاچندکشور وجود دارد ۲۴۱یا۲۵۱؟
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه سوال خود را با ما درمیان گذاشتید. تعداد کشورها در سال 2020، 195 کشور و تعداد دولت‌ها 205 دولت مستقل اعلام شده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۲ فروردین ۱۳۹۹
واقعا خیلی خوب توضیح داده شده بود در مورد بعضی کشور ها خور شرح داده شده بودین مچکرم انشاالله که در کارهای بعد و تحقیقات بعدی بهترین ها رو کسب کنید
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
ممنون اطلاعات جامع و مفیدی تان
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
امروز1399/01/10 اعلام شد 199 کشور مبتلا و درگیر ویروس کرونا شده اند. آیا میدانید کدام کشورها هنوز به کرونا مبتلا نشده اند. با تشکر
۱۱ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه سوال خود را با ما در میان گذاشتید. خیر از این مساله اطلاعی نداریم. موفق باشید.
پاسخ دهید
۸ فروردین ۱۳۹۹
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
۹ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۶ فروردین ۱۳۹۹
با تشکر از زحمات شما و مفید بودن محتوا. می خواستم بدون cmsها چی هستند و چگونه باید کار با آنها را آموخت؟
۹ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از این که نظر خود را با ما در میان گذاشتید. در دو لینک زیر می توانید اطلاعات خوبی از CMS ها را یاد بگیرید. https://www.jet.ir/article/83/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8.aspx https://www.jet.ir/article/64/cms-%db%8c%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ad%d8%aa%d9%88%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa.aspx موفق باشید
پاسخ دهید
۵ فروردین ۱۳۹۹
Tanks
۶ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
پاسخ دهید
۵ فروردین ۱۳۹۹
سلام متن جالبی تهیه کردید ممنون از زحمات کشیده شده در زمینه توسط شما در مجموع مفید بود برام یا علی
۵ فروردین ۱۳۹۹
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. موفق باشید.
۹ مرداد ۱۴۰۰
باسلام ممنون ازاطلاعات کامل وجامع شما آیافلسطین دیگرجزءکشورمحسوب نمیشود فقط ناظرهست