SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است

می‌دانیم که حفظ امنیت سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. اگر در هنگام ورود به سایت‌های مختلف به آدرس آن‌ها دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که بعضی از آن‌ها با http:// و بعضی دیگر با https:// شروع می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت این دو آشنا کنیم و بررسی کنیم که چرا باید از ssl  استفاده کرد؟
 ۱۳۹۸/۱۲/۳ | ۱۶:۱۸  زمان مطالعه 4 دقیقه
SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است

می‌دانیم که حفظ امنیت سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. اگر در هنگام ورود به سایت‌های مختلف به آدرس آن‌ها دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که بعضی از آن‌ها با http:// و بعضی دیگر با https:// شروع می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت این دو آشنا کنیم و بررسی کنیم که چرا باید از ssl  استفاده کرد؟

SSL چیست؟ چه تاثیری در سئو دارد؟

در واقع ssl یک پروتکل استاندارد امنیتی بر پایه‌ رمزگذاری و مخفف عبارت انگلیسی Secure Sockets Layer است. در این پروتکل امنیتی، اطلاعات تبادل شده بین سایت و کاربر توسط کلیدهای خصوصی و عمومی رمزنگاری می‌شود و در سمت دیگر رمزگشایی می‌شود. به‌عبارت دیگر سایت‌هایی که از این امکان استفاده می‌کنند بین سرور و مرورگر از یک پیوند رمزگذاری شده و امنیتی استفاده می‌کنند تا دسترسی هکرها را محدود کنند. 

برای مثال اگر شما به یک سایت مراجعه کنید که ssl ندارد زمانی‌که شما وارد صفحه‌ای در آن وب سایت می‌شوید و اطلاعاتی را وارد می‌کنید تمامی آن اطلاعات توسط هکرها قابل مشاهده خواهند بود. حالا این اطلاعات ممکن است اطلاعات کارت بانکی‌تان باشد و یا عکس‌های شخصی‌تان. دزیده شدن اطلاعات به این روش را «حمله مرد میانی» می‌گویند. جالب است بدانید که ssl برای سئو سایت هم نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند و در بهبود سئو سایت تاثیرگذار است. 

با این که هدف این گواهی افزایش امنیت است، اما وجود ssl در یک سایت، یک امتیاز مثبت در سئو به حساب می‌آید و به همین علت در الگوریتم‌های گوگل یک نمره مثبت برای آن لحاظ می‌شود. البته در مورد این موضوع خود گوگل هم رسما اعلام کرده است که اگر دو وب سایت از هر نظر با هم برابر باشند، اما یکی از آن‌ها گواهینامه ssl داشته باشد نمایش آن در نتایج جست‌وجو با اولویت همراه است.

SSL چیست؟ چه تاثیری در سئو دارد؟

مزایای SSL

این گواهی‌نامه مزایای زیادی دارد که البته در قسمت قبل به یکی از مزایای آن یعنی بهبود سئو اشاره کردیم.در ادامه این مطلب به بررسی مزیت‌های این گواهی امنیتی می‌پردازیم. اگر هنوز از این گواهینامه برای سایت‌تان استفاده نمی‌کنید، احتمالا پس از مطالعه این موارد به استفاده از آن ترغیب می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اصول داشتن فروشگاه اینترنتی کاربردی  

محافظت از اطلاعات

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره شد هدف اصلی ssl محافظت از اطلاعات وب سایت است. این گواهی علاوه بر محافظت از اطلاعاتی مانند رمزهای عبور وب سایت و اطلاعات کارت بانکی کاربران، در برابر هکرها و خراب‌کاران اینترنتی نیز به شما کمک می‌کند. بدین‌خاطر ‌که فایل‌های دارای این گواهی رمزگذاری می‌شوند، حتی درصورت دسترسی هکرها، اطلاعات برای آن‌ها غیرقابل استفاده است.

تایید هویت سایت

یکی دیگر از مزیت‌های ssl تایید اعتبار وب سایت است. حتی با وجود آگاهی نسبتا خوب مردم هنوز هم سایت‌های وجود دارند که برای کلاهبرداری از مردم فعالیت می‌کنند. زمانی‌که می‌خواهید گواهینامه ssl را دریافت کنید متناسب با کسب و کارتان هویت و اعتبار سایت شما ارزیابی می‌شود و فقط در صورت تایید، این گواهی به شما اعطا می‌شود. از این رو اغلب مردم بیش‌تر به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که دارای ssl هستند.

مزایای SSL

ssl پلی برای دریافت اینماد

یکی از راه‌های تایید اعتبار سایت‌ها برای کاربران ایرانی داشتن ای‌نماد است. ای‌نماد یک نماد اطمینان است که اگر وب سایت شما آن را نداشته باشد معمولا مشتریان به شما اعتماد نمی‌کنند و فرآیند خریدشان از شما کمی دشوارتر می‌شود. در حال حاضر ای‌نماد در ۲ سطح «یک ستاره» و «دو ستاره» به وب سایت‌ها اعطا می‌شود که تفاوت این دو سطح، داشتن یک گواهی ssl معتبر است و لازم است که حداقل یک سال گواهی مربوطه انقضای زمانی داشته باشد. همچنین دقت داشته باشید که گواهی‌های ssl دارای دو نوع رایگان و غیررایگان هستند که امکان‌ دریافت نماد «دو ستاره» با گواهی‌های رایگان وجود ندارد. 

اعتماد بیش‌تر مشتری

در بالا هم اشاره شد که مشتریان با دیدن این گواهی اعتماد بیش‌تری به سایت پیدا می‌کنند و در نتیجه امکان خرید از شما افزایش می‌یابد. اگر می‌خواهید در دنیای پر رقابت کسب و کارهای اینترنتی از بقیه عقب نیفتید لازم است که حتما این تاییدیه را دریافت کنید تا کاربران با اطمینان بیش‌تری از خدمات سایت شما استفاده کنند.

 

چطور برای سایتمان گواهی ssl بگیریم؟

اگر می‌خواهید برای وب سایت‌تان یک گواهی امنیتی صادر شود بهتر است در نظر داشته باشید که گام اول برای دریافت گواهی امنیتی، مشخص کردن نوع آن تاییدیه است. برای مثال اگر محتوای وب سایت‌تان را در دامنه‌ها و زیردامنه‌های گوناگونی قرار داده‌اید، به گواهینامه‌های متفاوتی نیاز دارید. 

در حالت کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده ssl، سرویس‌ها و خدمات مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهند که معمولا سایت‌های مختلف متناسب با نیازی که دارند یکی از طرح‌های پیشنهادی را خریداری می‌کنند. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد گواهی‌های ssl دارای دو مدل رایگان و غیررایگان هستند. اما در نظر داشته باشید که تمامی طرح‌های پیشنهادی تا حد زیادی یکسان هستند و تفاوت عمده آن‌ها در میزان تضمین این گواهی و تعداد دامنه‌ها‌ و زیردامنه‌های تحت پوشش است. 

اگر وب سایت شما حساسیت اطلاعاتی بالایی در اطلاعات مشتریان و کاربران ندارد تهیه همان گواهی‌های رایگان می‌تواند کافی باشد و نیازی به هزینه کردن نیست. هزینه خرید گواهی‌های ssl یکسان نیست و همان‌طور که اشاره شد بر اساس پارامترهای مختلف قیمت آن فرق می‌کند. البته بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که زمان تمدید گواهی‌نامه‌های رایگان معمولا ۳ ماه یک بار است اما تمدید گواهی‌های پولی، یک ساله یا دو ساله است.

چطور برای سایتمان گواهی ssl بگیریم؟

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که افزونه‌های زیر می‌تواند در مدیریت و نصب گواهی‌نامه ssl به شما کمک کند. لازم به‌ذکر که در زمان نگارش این مطلب تمامی این افزونه‌ها رایگان هستند. 

  • Really Simple SSL: این افزونه به شما کمک می‌کند تا گواهی خریداری شده را به سرعت روی سایت‌تان نصب کنید. 
  • Insecure Content Fixer: زمانی‌که یک گواهینامه ssl برای وب سایت‌تان تهیه می‌کنید ممکن است صفحات ارجاع داده شده به آدرس‌های http کماکان باقی بماند و این گواهی روی آن‌ها اعمال نشود. به همین خاطر ممکن است بعضی از فایل‌ها همچنان روی آدرس http بارگذاری شوند. در چنین لحظه‌ای، بعد از بارگذاری صفحه مذکور، یک علامت خطر(هشدار) در کنار نوار آدرس درج می‌شود. کار این افزونه این است که صفحات این چنینی را برای شما پیدا کند تا شما خیلی سریع بتوانید آن‌ها را اصلاح کنید.
  • WP Force SSL: بعد از این‌که گواهی امنیتی را خریداری و نصب کردید باید به کمک این افزونه تمامی لینک‌هایی که در آن عبارت http بوده را به https تغییر دهید. این کار در کمترین زمان ممکن به کمک این افزونه امکان‌پذیر است. 

روش تشخیص وجود گواهی ssl در سایت

زمانی‌که به یک وب سایت مراجعه می‌کنید و آن وب سایت دارای گواهی ssl است علامت‌های خاصی را در نوار آدرس آن وب سایت مشاهده می‌کنید که مهر تاییدی بر وجود این گواهی است. در ادامه به بررسی ۳ ویژگی مهم در وب سایت‌هایی می‌پردازیم که دارای این گواهی هستند. 

  1. بارزترین ویژگی وب‌ سایت‌هایی که گواهی ssl را دارند این است که در نوار آدرس آن‌ها به‌جای http://، https:// وجود دارد. 
  2. مورد دومی که در وب سایت‌های دارای این گواهی به چشم می‌خورد، وجود یک علامت قفل در کنار نوار آدرس و لینک‌های هر صفحه است.
  3. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است وب سایتی دارای این تاییدیه باشد اما تاریخ انقضای آن به پایان رسیده باشد. در این شرایط کماکان https در کنار لینک‌ها نمایش داده می‌شود اما تاریخ آن به پایان رسیده است و به همین خاطر قابل اطمینان نیست. برای این‌که از این موضوع اطمینان حاصل کنید می‌توانید در مرورگر کروم از منو آن به قسمت more tools و بعد به Developer Tools بروید، سپس روی گزینه Security کلیک کنید. حالا می‌توانید به راحتی اطلاعات اعتبار گواهی را مشاهده کنید.
  4. می توانید به آدرس https://www.sslshopper.com/ssl-checker.html مراجعه کنید و آدرس وبسایت مورد نظر را وارد کنید تا از وجود یا عدم وجود گواهی ssl  اطمینان حاصل کنید.

تفاوت ssl و tls

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ssl و tls هر دو یک کار را انجام می‌دهند و آن هم رمزگذاری اطلاعات است اما اگر بخواهیم دقیق‌تر این دو تاییدیه امنیتی را بررسی کنیم می‌توان گفت که تفاوت SSL و TLS این است که از لحاظ نوع رمزنگاری با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین tls از ssl به‌روزتر است. همچنین برای وب سایت‌های امروزی توصیه می‌شود که از tls استفاده شود اما چون بیش‌تر مرورگرهای اینترنتی با ssl سازگارتر هستند استفاده از آن در فضای اینترنت رواج بیش‌تری دارد.

جمع بندی : ssl چیست؟

اگر این مطلب را با دقت زیادی مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید که استفاده از این گواهی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای سایت شما داشته باشد. همچنین استفاده بلند مدت از SSL تاثیرات مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت. وجود گواهی امنیتی باعث می‌شود تا کاربران و مشتریان اعتماد بیش‌تری به سایت شما داشته باشند. این موضوع را فراموش نکنید که اگر به هر دلیلی اطلاعات کاربران شما فاش شود مسیر بسیار سختی را برای جلب اعتماد مجدد آن‌ها خواهید داشت.
 

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید